hey,

ik ben bezig met het maken van een robotje waar twee 5V motortjes op zitten. Bij 4-5 V is hun trekkracht ideaal. Ik wil deze motortjes sturen via een 16F877 en deze later via PWM aansturen dus een relais kan niet gebruikt worden.
Ik probeer nu deze motortjes te schakelen via een BC547 maar deze gaat met de veel spanning lopen ! Later zal ik de motortjes aansturen via een H-brug.
Omdat er te veel spanning over de transistor staat draait het motorje met weinig kracht en meestal niet.

Heeft iemand een oplossing ?

5V
                |
                |
                |
                -
              /   \
             |  M  |
              \   /
                -
                |
                |
                |
  5V     1K     |
      ___     |/
    -|___|----|
              |>
                |
                |
               ---

(blusdiode heb ik niet gebruikt)

Mosfet gebruiken. BUZ11, IRF510 etc.

En wèl een blusdiode gebruiken!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Haal dan eerst maar even wat nieuwe torren en blusdiodes.

Een BC547 kan maar 100mA, hoeveel trekt het motortje? En een basisweerstand van 1kΩ is wel vrij groot als er wat meer stroom moet lopen.

Zoals je zelf al zei : PWM. Dit gaat ook goed bij lage toerentallen.
Ik zou een andere transistor nemen om te beginnen.
Een BC547 kan maar 100mA slikken en de aanzetstroom is toch al een pak hoger van zo een motortje en bij belasting zou je wel eens de transistor kunnen opblazen.
Pak eens iets groters, liefst in een TO220 behuizing.
En zeker een blusdiode over de motor zetten.

de motor neemt in onbelast +/- 80 mA, maar ik omdat ik enkel BC547 had liggen gebruikte ik die maar, dus met een BUZ11 moet het lukken, ook met een H-brug ?

wat moet mijn weerstand dan zijn, want rekenen met mosfets heb ik nog nooit gedaan !

H-brugje met BUZ10(11):

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/h-bridge.jpg

De 47Ω weerstanden temmen de mosfets wat.

Jouw weerstand wordt ook 47Ω

zijn de buffers/invertors echt nodig ?

ik dacht eerder aan dit
http://mechatronics.mech.northwestern.edu/H-Bridge.GIF

maar dan uitgevoerd met Mosfets in plaats van transistors en V1 en V3 tesamen aan 1 uitgang van mijn µC, V2 en V4 tesamen aan een andere uitgang

Buffers+inverters maken de boel veilig. Er zijn altijd maar 2 delen van de brug in geleiding, gegarandeerd!
En je hebt maar 2 stuurlijntjes nodig ipv. Nog een derde lijntje voor de 'Inhibit' icm met wat poortjes schakelt alles helemaal af.

het is gelukt !

wel nog niet met een h-brug, wegens niet genoeg mosfets (buz11) aanwezig

gewoon met een 330 ohm weerstand aan de voeding of aan de massa, later (straks) word dat dan een een pic !

bedankt voor de hulp !

Ik heb een fan regeling gemaakt met een pic en daarvoor heb ik in plaats van een BC547 een BD135 gebruikt.

Werkt prima en kost niet te veel.

Maximale stroom is 1,5A en peak 2A.
Datasheet: http://www.ortodoxism.ro/datasheets/philips/BD139-16.pdf

Let inderdaad wel even op een diode in sper over de motor.

[Bericht gewijzigd door RemonDePemon op ]

Op 13 december 2006 22:18:18 schreef Henry S.:
H-brugje met BUZ10(11):

hoe krijg je in dit schema de bovenste mosfets echt open? ik dacht dat je daar of een step-up schakeling, of p-fets moest gebruiken?

Geen idee eigenlijk... is toendertijd (1990) ook geen probleem geweest bij deze schakeling.

Klein onderdeeltje van een testunit. ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]