pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 23 december 2006 18:54:07 schreef Lucky luke:
2) Xwisp. Dit zou gewoon moeten werken, maar het is geen instalatiebestand, het is een-of-andere source.
Daar zal je aan moeten wennen. Maar in de regel is het eenvoudig. Waarschijnlijk is die source een *.tgz of een *.bz2 bestand. Dat pak je uit met "tar zxvf je-source.tgz" of "tar jxvf je-source.bz2" (vervang "je-source" wel met de echte naam). Vervolgens "cd je-source". Als daar een bestand met de naam "configure" te vinden is:
./configure
make
(als root) make install
Is er geen configure-bestand aanwezig, dan is er vast wel een "README" of een "INSTALL" terug te vinden.
pros
@Lucky luke: als je even opgeeft waar je het spul vandaan hebt, wil ik het wel even uittesten (voor zover mogelijk, bij gebrek aan xwisp).
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 23 december 2006 19:23:20 schreef Marcel:
Ik zou zeggen start die xwisp.py eens in python. Python is meestal standaard al aanwezig op Linux. Zo niet, dan moet je dat dus eerst installeren.
tsja, ik dacht ook dat het er standaar inzat maar kan het niet vinden.
in toepassingen ->instaleren/verwijderen vind ik heel erg veel dingen als ik zoek met python. welke moet ik hebben?
Op 23 december 2006 19:29:34 schreef pros:
@Lucky luke: als je even opgeeft waar je het spul vandaan hebt, wil ik het wel even uittesten (voor zover mogelijk, bij gebrek aan xwisp).
xwisp heb ik van voti, python heb ik mogelijk wel en mogelijk niet, en de distor die ik gebruik ben ik vergeten waar die precies vandaan komt, maar het is Ubuntu dapper drake (6.06 LTS)
Op 23 december 2006 19:31:20 schreef Marcel:
Eerste hit als je zoekt met google. Staan overigens ook de nodige installatie instructies bij. http://www.voti.nl/xwisp/index_1.html
Is een kwestie van xwisp.py executable maken en dan gewoon uitvoeren.
die zal ik eens bekijken 
edit: kort doorgekeken: 't is wat ik zoek.
'k ga nu eten, dus test het daarna even uit 
pros
't Is idd. geen broncode, maar een stel python-scripts. Een mogelijke valkuil is de eerste regel van xwisp.py:
#!/usr/local/bin/python
Hier (SUSE 10.0) staat python in /usr/bin/ Als dat bij Lucky Luciano luke ook zo is, gewoon die regel aanpassen of (als root) "ln /usr/bin/python /usr/local/bin/" intikken.
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Lucky Luke, je kunt beter XWisp2 installeren.
Die kan zonder Python toch onder Linux draaien.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
dat geeft /usr/bin/python terug., maar:
Op 23 december 2006 20:56:12 schreef Frits Kieftenbelt:
Lucky Luke, je kunt beter XWisp2 installeren.
Die kan zonder Python toch onder Linux draaien.
ik denk dat ik dit maar ga doen.
edit: lukt niet. ik moet iets naar usr/local/bin kopieren, maar mijn pc beweert dat ik het recht daarto niet heb.
als ik vervolgens met "verkeerdemuisknop" klik, in het menutje voor eigenschappen kies, dan kan ik mezelf die rechten ook niet geven omdat de map eigendom is van "root" en alleen "root" die dingen mag aanpassen...
right. now me and tux realy have a misunderstanding 
'k ga is kijken of ik kan inloggen als root...
edit2:
nee, dat kan niet...
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Op 23 december 2006 21:05:26 schreef Lucky luke:
dat geeft /usr/bin/python terug., maar:[...]
ik denk dat ik dit maar ga doen.edit: lukt niet. ik moet iets naar usr/local/bin kopieren, maar mijn pc beweert dat ik het recht daarto niet heb.
draai je live cd?
Typ anders eerst in:
Sudo Su
dan heb je volledige rechten en dan kan je wel kopieren.
Is je HD wel gemount? Goed filesystem?
Btw. Welk linux draai je?
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 23 december 2006 19:50:54 schreef pros:
't Is idd. geen broncode, maar een stel python-scripts.
In het geval van Python is de broncode ook de executable (behalve dat de Python compiler/interpreter wrsch. zal proberen vertaalde files te maken).
@Lucky Luke: je zal moeten zorgen dat je Python geinstalleerd krijgt. Voor zover ik weet is dat bij de moderne Linuxi standaard. Als je zorgt dat Python in je pad staat en je in de directort met de xwisp file staat dan kan je met
python xwisp ...
werken. makkelijker is het om de directory met xwisp files in je pad te zetten, xwisp.py excutable te maken (dat is beide standaard parctice op linux), en de eerste regel van xwisp.py aan te passen aan waar bij jouw python staat (zoals op de xwisp pagina staat: When your Python executable is not in the default location modify the first line of XWisp.py accordingly.)
Lucky Luke
Op 23 december 2006 21:43:25 schreef Ibanez:
[...]draai je live cd?
nee. ben daar wel eerst mee begonnen maar het is zo inmens traag...
Typ anders eerst in:
Sudo Su
in een terminalvenster neem ik aan?
(@pros:'k zal het zonder hoofdletters typen)
dan heb je volledige rechten en dan kan je wel kopieren.
Is je HD wel gemount? Goed filesystem?
ja en nee. het deel waar windows opstaat (en al me spullen) kan ik niet bij. (en krijg ik ook niet gemount, tis NTFS, dat kon geloof ik met een of ander extra programmatje, maar laat maar zo ik maak ooit wel eens een FAT32 om alles op over te zetten die bijde OS kunnen lezen
) het deel met linux kan ik wel bij. of dat helemaal 100% is weet ik niet maar het werkt in ieder geval zoals het zou moeten werken volgens mij.
Btw. Welk linux draai je?
Ubuntu 6.06LTS
Op 23 december 2006 22:20:11 schreef Wouter van Ooijen:
[...]In het geval van Python is de broncode ook de executable (behalve dat de Python compiler/interpreter wrsch. zal proberen vertaalde files te maken).
@Lucky Luke: je zal moeten zorgen dat je Python geinstalleerd krijgt. Voor zover ik weet is dat bij de moderne Linuxi standaard. Als je zorgt dat Python in je pad staat en je in de directort met de xwisp file staat dan kan je met
python xwisp ...
werken. makkelijker is het om de directory met xwisp files in je pad te zetten, xwisp.py excutable te maken (dat is beide standaard parctice op linux), en de eerste regel van xwisp.py aan te passen aan waar bij jouw python staat (zoals op de xwisp pagina staat: When your Python executable is not in the default location modify the first line of XWisp.py accordingly.)
Op 23 december 2006 22:22:10 schreef Frans77:
Ik werk ook met Xwisp onder Linux (om precies te zijn: Xwisp 1.08 op Ubuntu 6.10 Edgy Eft).Het werkt op zich goed, maar je moet even een paar dingen regelen voordat het werkt:
- de .py bestanden moeten executable zijn. Indien ze dat nog niet zijn: chmod +x *.py
- de eerste regel van xwisp.py moet verwijzen naar je python interpreter middels de "shebang" notatie. De eerste regel moet in mijn geval zijn: #!/usr/bin/python (dit werd al genoemd)
- opstarten normaliter met padnaam, dus als xwisp.py in je huidige directory staat dan starten met: ./xwisp.py
- dit is belangrijk: de bestandjes moeten even worden geconverteerd van het DOS formaat (CR+LF bij einde regel) naar Unix formaat (alleen een LF). Als je dit niet doet krijg je ondanks de bovenstaande tips nog iets te zien als "^M: bad interpreter". Die ^M is de extra CR. De conversie kun je bijvoorbeeld doen met: perl -pi -e 's/\r\n/\n/;' *.py
Nu zou het moeten werken. Succes!
deze 2 post begrijp ik nog niet helemaal. wat ik niet begrijp heb ik schuinvetgezet. Ik ben echt nog niet bekend met linux, willen jullie me die stukjes alst(u/je)blieft nog even uitleggen?
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Hoi Lucky Luke,
als nadere toelichting op wat zowel Wouter als ik schreef:
--- 1. Over de shebang, chmod, in je pad staan etc ---
Het punt is dat xwisp een Python file is. Die Python file is vanuit het perspectief van het operating system geen executable. Het is gewoon een stuk sourecode, tekst dus. Op een of andere manier moet je het OS dus vertellen dat het die file moet gaan doorgeven aan de Python interpreter (dat is wel een executable). De Python interpreter kan er vervolgens chocola van maken.
Om dit te doen zijn er twee verschillende manieren. Laat ik eerst even uitleggen wat "in je pad staan" betekent. Executables op Linux zijn files die ergens in de directory structuur staan. Je kunt daarom in principe naar ze verwijzen met hun volledige "pad". Bijvoorbeeld /usr/bin/python, /bin/ls, /sbin/fdisk etc.
Omdat dat nogal veel typen is, is er een oplossing voor bedacht. Er is een shell variabele met de naam PATH die een aantal directories bevat waar standaard in gezocht wordt. Deze kun je bekijken met "echo $PATH". Als een executable in een van die directories staat, kun je hem opstarten met alleen de naam. Je zegt dan: de executable staat "in je pad". In dat geval kun je met het commando "which <naam>" bekijken waar het precies staat. Standaard staat bij Ubuntu Python in je pad, want in /usr/bin. De huidige directory (directory .) staat niet in je pad, dus als je iets in de huidige directory wilt uitvoeren moet dat met ./naam.
Dan de twee manieren om ervoor te zorgen dat Linux weet wat het met die Python file moet:
- De eerste manier is dat je expliciet de Python interpreter aanroept. Als de Python interpreter in je pad staat, dan is het commando daarvoor simpelweg: python. Als tweede argument geef je dan de source file de Python moet gaan uitvoeren: xwisp.py
- De tweede manier is dat je Linux vertelt dat deze file van het type "uitvoerbaar met Python" is. Als je dan de file probeert op te starten, ziet Linux dat het geen gewone executable is en roept zelf de Python interpreter aan. Om dit voor elkaar te krijgen moet je twee dingen regelen. Ten eerste moet Linux weten dat de file executable is. Daarvoor moet het "executable" bit op de file aan staan. De manier om file mode bitjes (niet alleen het executable bit, maar ook filerechten e.d.) te wijzigen is het "chmod" commando (change-mode). Als parameter aan het chmod commando geef je +x mee (voeg toe het x-ecutable bitje) en de filenaam. Te tweede moet Linunx weten dat deze file naar Python moet. Dat doe je door in de eerste regel een hekje, een uitroepteken en het volledig pad van de interpreter te plaatsen. Dus: #!/usr/bin/python (op Ubuntu). De combinatie hekje-uitroepteken wordt samen shebang of hashbang genoemd.
--- 2. Over perl -pi -e 's/\r\n/\n/;' *.py ---
Wat daar precies gebeurd is nogal complex, als je het in alle details zou willen uileggen. Wat er ruwweg op die regel staat is dat de perl interpreter wordt aangeroepen (net zoiets als python, maar dan anders). Die krijgt een extreem kort programma mee, namelijk om een search-en-replace te doen van CR LF naar LF. In Unix termen: \r\n naar \n. Dit wordt uitgevoerd voor alle .py bestanden in de huidige directory. Maar dit hoef je niet echt te begrijpen, werkt gewoon.
Groeten,
Frans
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 24 december 2006 17:34:19 schreef Lucky luke:
gewoon proggen gaat dacht ik met ./xwisp go filename.hex
(Waarbij filename.hex het te proggen hexfile is)
klopt, maar als de seriele poort anders dan de 'default' poort is moiet je die opgeven met
./xwisp port <portname> go filename
(.hex mag je weglaten)
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Op 24 december 2006 17:34:19 schreef Lucky luke:
weet er iemand toevallig ook nog hoe ik Proton werkend krijg met wine?
Met Wine blijft het altijd een beetje kloten, ik krijg ook niet alle programma's goed werkent daarin.
Ik weet niet of je die compiler via de command line (DOS) kan aanroepen, als dat zo is zou ik persoonlijk een DOS emulator pakken (DOSBox, DOSemu), een batch file maken die de programma's aanroept, icoontje op je desktop die de emu aanroept met die batchfile, en klaar is kees. Code kan je dan in je favoriete editor (vi
) schijven.