Hallo,

Ik zag op marktplaats bovenstaande scope te koop staan voor euro 160,=. Omdat ik nog weinig ervaring met scopes heb, zou ik graag willen weten of dit een goeie scope is en wat een redelijke prijs voor een dergelijk apparaat is.

Alvast bedankt voor de info.

Groetjes Edward

Is het niet HM303-6 ipv HM303-4? Over de -4 vind ik niks.

Meer info over de HM303-6: http://www.conrad.fr/webapps/oscillo_hameg_hm303.html

Voor 160 EUR is dat eigenlijk wel een killer deal. Met zo'n Hameg ga je je ook geen buil vallen, is gewoon goed gerief. Heb zelf de 203-6 trouwens, heel tevreden mee :)

Bedankt voor je reactie, het is echt de 303-4, misschien een wat ouder model?

Op 4 januari 2007 21:37:00 schreef subsonik:
Is het niet HM303-6 ipv HM303-4? Over de -4 vind ik niks.

Die -x achter het typenummer is gewoon een soort versienummer. Hameg verbetert de scoop af en toe en hoogt dan het nummer op. Functioneel is het nog steeds hetzelfde apparaat. Ik heb zelf het oorspronkelijke type, nog zonder een -x erachter.

Inderdaad, Hameg is echt wel kwaliteit. (Duiste kwaliteit)
Heb er hier ook nog ene staan, de vroeger gemaakte 60Mhz versie met vertraagde tijdsbasis, heel tevreden mee

- - big bang - -

Hallo,

Weet iemand eigenlijk in welk jaar deze scoop op de markt is gekomen, kortom is het een oud model?

Op 6 januari 2007 21:43:09 schreef edward142:
Hallo,

Weet iemand eigenlijk in welk jaar deze scoop op de markt is gekomen, kortom is het een oud model?

Ik heb mijn scoop (dus die zonder de -x achter het type) ergens halverwege jaren 90 gekocht. Het gaat jou om de -4, dus die zal wel een paar jaar jonger zijn. Gokje: rondom 2000.
Feit blijft, het is een leuk scoopje voor de hobby voor weinig geld. De stap naar digitaal is natuurlijk mooi, maar zou je een hoop extra geld kosten.

Bedankt voor je snelle reactie

Misschien een hele domme vraag, maar moet een scoop net als een multimeter ook wel eens gecalibreerd worden?

En zo ja, kun je dit dan zelf doen?

Voor hobby-gebruik is dat niet nodig.

Op zo'n scoop zit wel een uitgang die een 1KHz blokgolfje met 1Vpp geeft, waarmee je de probe kan afregelen. Daarmee kan je ook rap zien of er serieuze afwijkingen zitten op je scoop. (meer dan enkele %)

Ik heb de scoop inmiddels thuis ontvangen en na wat geexperimenteer krijg ik een juist getriggerde sinusgolf op mijn scoop, het valt me alleen op dat het beeld zo flikkert, je ziet op zich wel een duidelijke sinusgolf, alleen hij knippert, is dit normaal, of ligt dit misschien aan de probes?

sinus van 50 Hz?

[Bericht gewijzigd door 6foot6 op ]

Als je de tijdbasis op bijvoorbeeld enkele tientallen mSec hebt staan zal het knipperen. Dat is normaal. De tijdbasis anders instellen geeft je een rustiger beeld.

Het is inderdaad een sinus van 50Hz, waarbij de tijdbasis ingesteld staat op 5mSec

Hoe groter deze tijdbasistijd, hoe langzamer de straal het scherm sweept. Bij trage singalen heb je dan altijd geflikker op een puur analoge scoop. Maar bij signalen met iets of wat snelheid, (kom je in elektronica veel tegen) kan de tijdbasis sneller en dan moet het beeld zuiver blijven staan, zonder flikker.

- - big bang - -

Ben jij dezelfde edward die nu die scope weer aanbied op Marktplaats?

Waarom nu alweer in de verkoop?