Dit is de eerste keer dat ik een circuit op een expirimenteerprint ga solderen. Ik neem aan dat de onderdelen aan de kant zonder koper komen, de pinnetjes komen dus uit aan de koperkant.
Ik kon het nergens anders vinden en ik wou het toch zeker weten.
Hebben jullie verder nog andere nutttige tips?

Je hebt het gaatjesprint helemaal gesnapt.

nuttige tips?
-geen S39 gebruiken. ;-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

Tips:
- Drink veel koffie
- Plan de layout van tevoren een beetje, scheelt later veel werk
- Zet IC's in voetjes
- Begin met het laagste te solderen
- Etc...

voor je begint te solderen, eerst alle componenten er eens op zetten om te zien of het wel allemaal past.

En baantjes maken langs de eilandjes. Dus een druppeltje op elk eilandje, en dan die aan elkaar verbinden met soldeersel. Dan heb je stevigere verbindingen dan dat je draadjes zou verbinden

Op 11 januari 2007 20:54:25 schreef stecj366:
En baantjes maken langs de eilandjes. Dus een druppeltje op elk eilandje, en dan die aan elkaar verbinden met soldeersel. Dan heb je stevigere verbindingen dan dat je draadjes zou verbinden

Dat is juist niet zo handig. Als je dat een paar keer doet (bv massa aan elkaar leggen) krijg je een viese klont tin, werkt echt voor geen meter.

Mooi programmaatje zeg, nooit gezien.

Op 11 januari 2007 21:02:36 schreef buzzer:
http://www.circuitsonline.net/download/view/49

Ik heb linux,:S
Ik zal kijken of t in wine draait :P
Ja!!

Fijn programmaatje want ik vond het ontwerpen ook al lastig.

Ik heb geen gaatjesprint,meer iets als een breadbord (met rijen).

[Bericht gewijzigd door tivaro op ]

Kan je dat programmaatje ook een printopbouw laten ontwerpwen aan de hand van een schema?

[Bericht gewijzigd door tivaro op ]

Pootjes van de componentjes gebruiken als printspoor, dus niet kort afknippen maar netjes over de eilandjes heenbuigen, is overzichtelijker en steviger dan een draadjes spagetie.

gaatjesbord is er met eilandjes van 1gat, maar ook met 2 of 3. draadbruggen die dan nodig zijn: strak, zonder extra lengte

[Bericht gewijzigd door Martijn v op ]

Op 11 januari 2007 21:55:31 schreef Richard2000:
Pootjes van de componentjes gebruiken als printspoor, dus niet kort afknippen maar netjes over de eilandjes heenbuigen, is overzichtelijker en steviger dan een draadjes spagetie.

Daar kom je in de regel niet mee weg, teminste .... niet voor wat ingewikkeldere schakelingen.

Gevalletje spaghetti :

http://members.home.nl/guidomennen/pcb-top.jpg

http://members.home.nl/guidomennen/pcb-bot.jpg

Op 11 januari 2007 20:57:08 schreef Berry:
[...]
Dat is juist niet zo handig. Als je dat een paar keer doet (bv massa aan elkaar leggen) krijg je een viese klont tin, werkt echt voor geen meter.

Tja, het is denk ik een kwestie van smaak. Ik persoonlijk krijg het op mijn heupen van die verbindingen leggen met draad... Zoals sine dat gedaan heeft, daar begin ik niet aan, dan teken ik wel een print hoor...

Op 11 januari 2007 23:59:16 schreef Martijn v:
gaatjesbord is er met eilandjes van 1gat, maar ook met 2 of 3. draadbruggen die dan nodig zijn: strak, zonder extra lengte

Zo wordt het wel een stuk lastiger om eventueel componenten weer te verwijderen . . .

Nog een tip: gebruik geen soldeer van 1cm doorsnee met een zuurkern (voor loodgieters).
* muddy vertolkt de ervaringen van Gerhard hier even;) 'en toen smolt het bordje'

nog een tip: niet solderen als je moe bent, je maakt 100% zeker fouten.

[Bericht gewijzigd door muddy op ]

Vandaar mijn eerste tip :P

Op 11 januari 2007 20:46:12 schreef tivaro:
Ik neem aan dat de onderdelen aan de kant zonder koper komen, de pinnetjes komen dus uit aan de koperkant.

In de regel wel maar in de HF doe ik ze ook wel aan de soldeerzijde.

Op 11 januari 2007 21:55:31 schreef Richard2000:

Ik knip ze liever wel af, snellere demontage mogelijk.

Op 12 januari 2007 10:04:26 schreef muddy:
Nog een tip: gebruik geen soldeer van 1cm doorsnee met een zuurkern (voor loodgieters).
* muddy vertolkt de ervaringen van Gerhard hier even;) 'en toen smolt het bordje'

nog een tip: niet solderen als je moe bent, je maakt 100% zeker fouten.

ben opt moment moe, maar zit toch te solderen:P

Weten jullie uit ervaring of het handiger is om eerst de draadjes of de componeneten te solderen?

Eerst afknippen, dan pas solderen, dat is omdat knippen de soldering verzwakt en iets wat je dus automatisch moet doen.

Maar kan je beter eerst de verbindingsdraadjes (draadbruggen) solderen of eerst de componenten (of de andere kant)

Hallo,

Ik heb nog niet zo veel ervaring, maar als ik soldeer doe ik meestal eerst de componenten en dan de verbindingsdraadjes. (kun je ook aan de onderkant doen)

Tl'etje

Op 12 januari 2007 18:51:02 schreef Henry S.:
Eerst afknippen, dan pas solderen, dat is omdat knippen de soldering verzwakt en iets wat je dus automatisch moet doen.

Sorry hoor,
maar dat die solderingen zwakker worden door
het knippen?
dan moet toch als laatste ?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

Op 12 januari 2007 18:53:02 schreef tivaro:
Maar kan je beter eerst de verbindingsdraadjes (draadbruggen) solderen of eerst de componenten (of de andere kant)

Om en om, maar net hoe het uitkomt, zo'n print groeit tijdens het solderen. Heet niet voor niets experimenteerprint. ;)

Op 12 januari 2007 18:56:40 schreef Andreesie:
[...]

Sorry hoor,
maar dat die solderingen zwakker worden door
het knippen?
dan moet toch als laatste ?

Knippen als laatste? Wie heeft je dat wijsgemaakt?

De knipbekken oefenen krachten uit op de solderingen, daardoor ontstaan haarscheurtjes.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 12 januari 2007 18:54:06 schreef tl etje:
Hallo,
...
Tl'etje

Het probleem is dat ik een vrij ingewikkeld circuit heb (met veel overbruggingen) het is nl met 2 7-segment displays.