Nieuw laser en dergelijke topic deel 12

Dit topic is gesloten

Ik zou zeker voor een stroombron gaan want een laser blaas je het makkelijkst op dmv stroom. ps heb nog een originele laserdiode voeding liggen voor een 100mW rode laser. Zitten 2 potmeters op dus kan je bij alle diodes wel gebruiken denk ik. Mag hem voor weinig hebben. Is met analoge blanking direct op 220 aan te sluiten.

Om de stilte te door breken hier evne wat foto's van mijn 1,6 Watt full color laser. Foto's zijn nog van de test fase dus nog niet zo spectaculair. Maar er zullen er nog vele volgen.

Foto's zijn overigens van 12 meter afstand al lijkt dat niet zo. Blijft leuke hobby!!!!

http://www.uploadarchief.net/files/download/DSC00162copy.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/DSC00163copy.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/DSC00164copy.jpg

Voor het eerst heb ik een foto gezien die door een laser werd geprojecteerd.

De link is:
http://www.laserfreak.net/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=831

Wellicht alleen zichtbaar als je ingelogt bent...

Maar het idee is dat je een foto hebt en die projecteert met een laser (eventueel natuurlijk alleen maar in 1 kleur).

Wie kan me helpen aan hoe dit realiseerbaar is???

Wat ik denk dat relevant is:

- Analoge laser verplicht? (ivm gradaties in 'groenkleur')
- Zeer snelle scan (ivm vele dots?)
- Software: geen enkele info over gevonden mbt deze feature.

Mocht er iemand tips hebben waar ik op kan zoeken, dan hoor ik het erg graag! Dit vind ik echt supergeweldig!

Always look at the bright side of light

Nee, dit bestaat al een tijdje.
LJ Gebby (van LaserFreak) kon dit ook al.

Voor nodig:
Analoge laser inderdaad voor intensiteit, snelle galvo, maar met 50K werkt het al, en software met rasterscanning!

Hoe het werkt:
Sluit een camera (of ander filmbestandje) aan op je pc. De software 'leest' dan het beeld in lijntjes. Van links naar rechts, van boven naar beneden. Hierbij wordt de intensiteit bepaald. MambaBlack kan dit al, alleen nog niet officieel vrijgegeven in de laatste software versie. Misschien dat Peter Mayer een Betaversie wil vrijgeven als je interesse hebt.

Heb je geen snelle galvo en geen analoge blank, dan moet je VST van Mamba eens proberen. Hier wordt niet het hele beeld gescant, maar alleen de omlijning (=kontrast-verschillen) in het beeld gelasert...

[Bericht gewijzigd door DixiScan. op zondag 28 januari 2007 10:57:24

Dank je!!

Het was idd dat ik het voor het eerst heb gezien en zeker niet dat ik het uitgevonden of ontdekt heb ;-).

Wow!! Mijn zoekwoord wordt nu even Rasterscanning denk ik :-). Die omlijning scannen is toch bitmaptracing?
Daar had ik al wat over gevonden, maar rasterscanning spreekt toch wel heel erg tot mijn verbeelding.

Always look at the bright side of light

Wil je dit proberen dan? Héb je zo'n snelle scanner? En analoge blanking?
Verwacht er trouwens geen hoogstaande output van. Je output van je laser bij een normale graphic (en VST) is 'maar' een vector-gestuurd plaatje. Bij rasterscanning wordt élke regel gescant. Is dit rasterscannen ingesteld op een output van 10 beelden per seconde van 100 lijnen x 100 punten, dan zijn dit dus 100.000 punten per seconde! Vette scanner dit dit kan bijhouden. ;-)
Even ter vergelijking: een normale TV geeft 25 beelden per seconde van 576 beeldlijnen x 720 punten = 10.368.000 punten per seconde.
Kortom, een mooi stil strak beeld krijg je nooit, maar het is wel leuk om mee te experimenteren...

Nog veel erger, ik heb nu nog niets. Wel heb ik op dit moment een 300mw analoog groene laser op het oog met een 30K scanset.

In eerste instantie raadde iedereen me af om meer dan 15K scanner te nemen, omdat deze toch al de meeste figuren kan weergeven.

Nu ik zelf wat voorbeelden heb gezien van rasterscanning, vind ik dit wel erg geweldig om mee te gaan knutselen.
15K wordt dan wel heel erg krap.

Op dit moment ben ik alleen nog maar de (on)mogelijkheden aan het verkennen.

Punten die me nog tegenhouden om verder te gaan:
- IR-licht uit de lasers, schadelijk maar niet zichtbaar
- Ontbreken van safety in voor mij dure maar nog net betaalbare laser(s)
- Levensduur van de elementen

Budget waar ik in denk: 3.000 tot 4.000 euro inclusief software / DAC.

Hieronder mijn lijstje van een set die me aanspreekt:
- Analoge laser groen 300mw kost 1857,00 in BTW
Laser wordt met standaard 15K scanners geleverd
- 30K set ongeveer 700 euro
- 50K set ongeveer 1200 euro

Voor 3.000 euro zou ik dan een 300mw analoge groene laser kunnen hebben met 50K scanset. In welke mate deze specs ook daadwerkelijk te gebruiken zijn weet ik niet. Ik heb al gehoord dat juist bij deze 'goedkopere' China lasers de specs nogal eens flink afwijken en dat er gevaarlijk IR-licht uit de laser kan komen.

Always look at the bright side of light

hallo youw idee ben ik al een tijd meebezig ik heb op ebay een motor gevonden met 10 spiegels op de as het vertikale deel laat ik scannen, met een galvo. Het toerental wordt digitaal geteld en stabiel gehouden en iedere omwenteling vertikaal bijgesteld dus met een galvo van 200 punten kun je al 2000 vertikale plaatsen bepalen .
En horizontaal is afhankelijk van je blanking 2000 punten is haalbaar dacht ik dus dan heb je 2000 bij 2000 punten denk er eens over na gaarn reactie hier op gr jt
ik heb nog wel een paar filters liggen laat 532 door en blok 808 en 1065

Gaaf idee, man!!
Lees deze 3 pagina's eens door. Je gaat je een beetje begeven op het vlak van de holografie! Heb je geen foto's alvast??

Laat dat nou net precies zijn waar ik de laser als ondersteuning voor wil gaan gebruiken...

Nou ja.. bij mij is het de Pepper's Ghost Illusie dan.
Voor de kijker lijkt t hetzelfde.

Toch ga ik die pagina's ook ff aandachtig lezen :-)

Always look at the bright side of light

Mijn transistor versterker werkt:D

Alleen wordt de voorversterker nu een beetje heel heet, maar dat wordt verholpen.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Hoi, Easylase heeft een blanking signaal wat is hier de functie van? waar gebruik je dit signaal voor? Blaking wordt toch ook al via de kleur signalen gedaan?

Om iets mee te schakelen dat de complete laserbundel onderbreekt. Je kunt bijvoorbeeld net voor je galvo's een dingetje maken dat, als er spanning op komt, voor de laserstraal schiet. De laserstraal kan dan niet naar buiten.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Blanking wordt al door de kleur-signalen gedaan????

Wat doe jij dan als je maar één laserkleur hebt?
Juist: je laser laten blanken door het blanking-signaal, níet door de kleur-uitgang natuurlijk!
Doe je dit wel bij een frame met kleur, dan zie je alleen díe kleur en de rest van de kleuren niet. Onhandig dus...

Hallo ik ben nieuw hier,ik heb al behoorlijk wat gelezen hier, maar heb alleen nog niet gevonden wat ik zoek....

Voor mijn laser zoek ik het schema van een schakeling om twee (of drie!) motortjes aan te sturen, en dan het liefst een beetje uitgebreide versie....

In een ver verleden heb ik al eens zoiets gemaakt, ik weet het niet meer zeker maar volgens mij was dat een schema van het merk ELV (duits in ieder geval) Helaas was toen ik 13 was mijn zelfvertrouwen groter dan mijn kennis van electronica, en een gedeeltelijk ontplofde printplaat was daar het bewijs van.... (Dit is wel een leuke 'anekdote' om later hier te vertellen hahaha)

Maar goed om een lang verhaal kort te maken, die schakeling is eigenlijk precies wat ik nu zoek, en ik baal dan ook dat ik het nergens meer kan vinden bij mijn ouders op zolder in "den ouden doos"

Oja , de laser die ik toen had was een 5 mW rood, die ik nu heb is een 100 mW groen DPSS met 'TC' en schijnbaar ook nog blanking mogenlijkheid, maar daarover later nog meer vragen ;-)

Mvg,
Martijn

Hoi,
Even toelichting over mijn vraag over het blanking signaal.
Ik heb een witte laser dus ik gebruik het rgb signaal voor blanking en kleur keuze. Ik hoopte dat ik het blanking signaal zou kunnen gebruiken om inderdaad nog een extra veiligheid in te bouwen. Maar zoals ik het nu begrijp kun je het blanking signaal ook gebruiken om 1 laser te sturen. Het blanking signaal is dan dus hetzelfde als de de or functie van RGB. Hierdoor is dit signaal niet te gebruiken voor extra veiligheid want deze zou dan telkens in komen als rgb is 0. Het zou pas bruikbaar zijn voor veiligheid als hij nul zou zijn als je bv mamba show start en 1 als je mamba show stop. Of zie ik dit verkeerd.
p.s. waar blijven fotos

Hallo allemaal, ik heb nu een lasertje van 650nm. Hij moet op 3 volt, maar moet er ook nog een voorschakelweerstand voor?

Als aanvulling op mijn eerste vraag, hier wat foto's van de spullen waar ik mee aan het hobby'en ben....

Eerst een buiten foto, gisteren gemaakt rond half zeven

http://img385.imageshack.us/img385/6383/resizedpic001ok4.jpg

Mijn test opstelling toen ik m'n nieuwe laser net binnen had:
http://img124.imageshack.us/img124/2807/resizedpic002sw7.jpg

verschil tussen mijn oude 8 miliwatt en de nieuwe 100 miliwatt

http://img109.imageshack.us/img109/6848/resizedpic004vg1.jpg
http://img109.imageshack.us/img109/4210/resizedpic003gi1.jpg

En dit is dus de sturing die ik nu gebruik, opzich best een mooi ding, alleen ik vind het toch een beetje saai wat er mee kan, en vooral dat ik er weinig controle over heb!
Het loopt vanzelf een aantal 'standen' af en dat is het dan, ik wil graag zelf iets kunnen instellen....

http://img109.imageshack.us/img109/858/resizedpic005ec6.jpg

En dit vind ik nu dus echt leuk, en zeker als je ziet waarvan het gemaakt is, een soort hologram folie/kaleidoscoop achtig geval...

http://img404.imageshack.us/img404/5373/resizedpic008es1.jpg
http://img404.imageshack.us/img404/9235/resizedpic006bv3.jpg

Zo, voorlopig even voldoende foto's ?! ;-)

Dat laatste is een tralie, leuk ding:p.

Als je zelf in wilt stellen wat ie doet, raad ik je toch aan een laser projector ala chan of norm te bouwen. Of je moet heel veel innovatieve kennis beschikken en zelf iets ontwerpen.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Wow, ziet er allemaal zwaar stuf uit. Ik bedoel als ik die foto's van de sturing zie lijk dit mij allemaal nog vrij primitief. Pasop ik ken deze materie van de hoogvermogen lasers niet maar ik vraag me af hoe jullie omgaan met de veiligheid. Ik heb zopas 2 groene lasers binnen van elk 10 mW en die zijn bedoeld voor toepassing van het fotograferen van vliegende beestjes. Dus totaal anders dan een soort beeldshow. Maar met mijn 10 mW lasers ben ik al heel behoedzaam om de veiligheid van mijn ogen en die van eventueele anderen. Een kleine onoplettendheid waarbij directe instraling op het oog komt zal vermoedelijk fataal zijn. zelfs al het gewoon richten buiten is niet zonder gevaar. Als ik zie dat vb vogels op 100 tot 200m afstand direct wegvliegen als ze het straaltje opmerken van mijn 10 mW versie's....

Maar goed, ik veronderstel dat jullie voorzichtig zijn, ik heb het nu meer over het feit dat ik vermoed dat heel veel van deze dingen perfect zouden kunnen uitgewerkt worden met FPGA logica. Tenminste zo doet ik het nu bij gebruik van mijn rode lasers en straks ook bij het inschakelen van de 10 mW groene lasers. Het vermogen ga ik daarbij regelen tot wat minimaal nodig is bij bepaalde omstandigheden. In een FPGA kun je immers heel veel functie's, heel snelle timmingen, veel beveiligingen enz inbouwen. Ik vraag me dan ook af of er bij jullie reeds gebruikers zijn die deze technologie zo toepassen. FPGA's kunnen uiterst snel scannen gezien ze intern gemakkelijk tot boven de 100 MHz kunnen werken. Mijn huidige lasers worden nu in een cyclus van 10 tot 32 usec gebruikt wat enorm traag is. Maar welke snelheden gebruikt worden bij die grotere vermogens weet ik niet.

iemand idee hoe je via de GuidoDAC je laser kunt blanken?
(Dit is een guidodac2)
Ik kan via de aansluiting niet direct de laser blanken...
Groet
Bas

HF door me brain!

Lasers kunnen meestal tot 30khz blanken. Echter, ik weet niet wat voor lasers jij hebt. Als het standaard pointers zijn, moet er nog iets aan geknutseld worden om ze zo snel te krijgen.

edit: @ dodelijke bij: hoezo kan dat niet? een van de 8 uitgangen van de 74574 is voor het blanken van rood, eentje voor groen, voor blauw, en eentje voor blank. Wat ik heb gedaan: aan elke uitgang een ledje gesoldeerd, en dan in mamba de rode laser aanzetten, en kijken welk ledje gaat branden. Dat is dus de uitgang voor de rode laser. Idem voor blauw en groen. BTW: ook de 'blank' uitgang zal hoog worden. Echter, deze uitgang wordt altijd hoog als er een van de lasers aanstaat.

[Bericht gewijzigd door muddy op vrijdag 2 februari 2007 18:27:36

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Binnen enkele weken komt er een GOEDKOPE DAC-print uit dat ook je laser(pointer) ANALOOG kan BLANKEN met eenvoudige software zoals Popelscan of KermitScan.
Misschien heb je hier wat aan.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

@ Muddy, het is misschien een schot voor open doel voor jou, maar ik ken ene Chan of Norm nog niet zo goed ;-)

Heb je wat meer informatie voor mij, of een linkje naar een website/topic ?

Mvg,

Martijn

Dit topic is gesloten