Nieuw laser en dergelijke topic deel 12

Dit topic is gesloten

hmmm... weer mijn tda2030 uit elkaar geknald...
toestand...

wat hebben jullie voor voeding over de tda2030?

hoe zwaar moet die voeding wezen?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 15 januari 2007 19:49:06 schreef dirkx0205:
Kan iemand mij helpen met de verbinding tussen mijn scanners en easylase outputboard???
...

wellicht wat laat maar heb je deze thread al gelezen: hier

@ gereedschaps man: de links zijn best wel handig om te kennen als je aan een laser projector begint.
Allereerst komt Chan, hij is de eerste die zelf een laser projector heeft gemaakt.
Dan is er nog Norm, hij heeft zelf al vele zelfbouw galvo's gemaakt. Hij is nu met versie 8 bezig, maar zijn site is momenteel half offline.

@ Arjan: ik heb mijn tda2030 chipjes ritueel verbrand. Ik krijg er met geen mogelijkheid een stabiel signaal uit, het enige wat hij doet is ontzettend flippen. Als je het toch wilt proberen, gebruik dan een voeding van maximaal +-15V, met een stroom van 1A (per chip). Mijn voeding heeft alleen wat flinke elco's eraan hangen, en (nog) geen stabilisator.

Ik heb nu uitgevonden dat mijn TDA1521a van binnen helemaal rot was: zelfs als ik er geen belasting aanhang wordt hij super heet.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Kijk daar kom ik een heel eind mee , bedankt Muddy!

Vannavond maar eens een zak chips open trekken en het "even" lezen.... :D

Maaaaaar eigenlijk is het al een stap verder als dat ik van plan was te gaan doen, ik wil(de) me eerst bezig houden met de typische "lissajous" figuren, op basis van twee en drie spiegel motortjes....

Dus, ook nog steeds opzoek naar een leuke sturing daarvoor! (weet nu zeker dat het een schakeling van het duitse ELV is/was)

Velleman en Conrad hebben toch ook van die printjes om lissajous figuren mee te maken? Bedoel je dat niet??

Hallo allemaal.
Ik had ook een mooie print gebouwd op gaatjes board,maar deze oscilleerde als een gek.
Als je een DAC bouwt met de offset en gain output dan hoef je die van de versterker al niet meer te maken anders ga je meerdere regelingen achter elkaar hangen waar er maar 1 van nodig is.
Denk dat ik er een schema van maak die gecombineerd is en uiteindelijk alles op 1 print.
Hebben jullie foto's van jullie drivers?
Mijn DAC is wel stabiel,maar denk dat ik van de driver een beetje een rommeltje van had gemaakt.
En hoe post ik foto's?
Kan ik laten zien wat ik heb gemaakt als het af is.

Ehhh, welke DAC bedoel je? Er zijn er meerdere hier op CO...

ELm's DAC die heeft een offset en een gain afregeling.

Je bedoelt de 'galvo amplifier' van chan. Die heeft idd een offset en een gain regeling.

JAAAA mijn tda1521a wordt niet meer loeiheet:p Ik had per ongeluk een input en een output verwisseld. Nu heb ik hem vervangen door een tl072, en het werkt goed. Echter zijn mijn LD242 wel ontploft, dus daar moet ik nog een oplossing voor vinden.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

@Dnstje:

Gebruik jij ook de TDA2030 als vervanging van die LM675T
die Chan gebruikt?
en heb je schema's en foto's van je electronica?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Ik ben een beetje aan het uitzoeken hoe ik een laser scanner moet bouwen heb al een 50 mw dpss groene laser en 2 stappen motoren en voeding. ben nog opzoek naar een goede tekening van een geschikte DAC en nou heb ik het een en ander gelezen over popelscan
ik vroeg me af of dit een beetje werkt en of popelscan ook kan draaien op windows.

Popelscan werkt inderdaad op windows. Verder staat in vorige delen van dit topic links naar Guido's Dac versie2.0. Leuk programmatje.

@ arjan: dnst gebruikt geen tda2030 maar de tda1521.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Werken die wel samen met IC-DAC0832-DIP en weet iemand waar ik popelscan kan downloaden (een goede)

hallo
ik heb een nokia telefoon gesloopt en in het display kwam ik wat verrasingen tegen namelijk een spiegelte met een dikte van 0.5 mm ,tevens een grating, maakt van een stip een lijn ,en een half doorlatend spiegeltje
Nog een tip in een beamer van philips sit een kubus cq prisma hij is vierkant je kunt van drie kanten een laserstraal er op richten rechts rood van achter groen en blauw rechts en komt er aan de voorkant als een straal uit
Dus geen gedoe meer met dichros en veel hoger rendement
gr jt

Hee goeie tip haan!

Ik heb hier nog een 'ouwe' beamer op de plank liggen,kijken wat er uit te halen is :-)

In een videoprojector met drie aparte LCD's zitten toch gewoon twee (eentje in twee helften) dichro's onder een hoek van 90o ? Of heb ik dat fout ?

Het redement zal dan net als bij gewone dichro's sterk afhangen van hoe goed de golflengtes van de laser matchen aan die van de dichro's. Zou niet slecht hoeven zijn, maar geen idee wat de gebruikenlijke specificaties zijn.

is er iemand het aan de gang gekregen met een TDA2030
??

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Ik heb nog een vraag, zijn er -of heeft iemand- voorbeelden van zelfgemaakte "straal afbuigers"

Geen idee hoe je die dingen noemt, maar ik bedoel dus iets waarmee je de laser straal kan laten schakelen tussen de verschillende effecten.

Ik zat te denken om iets met een electro magneet te maken, of is dit te langzaam?

een laserstraal kan je niet afbuigen;) dan heb je van die tv dinges. wat was ook al weer de naam :)

hallo
over dat prisma uit de beamer het is een kubus van 4 cm met overhoeks de prisma er zitten twee reflecties in, en op de zijkanten zitten dichro geplakt .
Dus van recht komt bvb rood binnen wordt naar voren afgebogen een gedeelte gaat er door,en komt tegen de anderekant aan daar zit een dichro kaatst terug komt tegen het prisma en naar achterkant weer een dichro en kaatst terug naar voorkant dus wat er aan de ene kant ingaat komt er alleen aan de voorkant uit
zal er een foto van te maken
gr jt

Hehehe, ik bedoelde dus niet letterlijk de straal buigen, maar als je een lekker gevulde effectenbank hebt, dan heb je toch iets met een bewegende spiegel nodig om die per stuk 'aan te lichten'

Dus ik zat te denken aan een hendeltje met spiegeltje wat door een electromagneet aangetrokken wordt....

Zoiets dus, en dan daar een goed voorbeeld van, zodat ik dat kan gaan bouwen....

[Bericht gewijzigd door The TOOL man op zondag 11 februari 2007 18:12:26

Je hebt speciale elektromagneten welke een asje over een hoek van zo'n 45o kunnen verdraaien.
Deze worden wel als beamswitch gebruikt op optische (effect-) banken. Maar op het oog (site ml) worden er tegenwoordig ook stappenmotoren met aangebouwde sturing voor gebruikt.

Heb vanmiddag ook eens een oude LCD projector gesloopt (Proscreen 4600 oid), de dichro's voor het over elkaar heenleggen van de RGB beelden zijn idd samengevoegd tot een kubus.

Ik zie het voordeel echter niet zo, in plaats van enkel een plaats (en dan de richting instellen met de dichro zelf) moet je volgens mij bij zo een kubus plaats en richting van de ingaande stralen goed zien te krijgen willen ze over elkaar heen vallen.

Het redement zal in de projector goed zijn, men kan immers dezelfde dichro's toepassen voor splitten en samenvoegen. Zo een projector slopen is overigens best de moeite, veel rare en leuke optica, en in dit geval ook een massa standaard SMD componenten.

ik heb de kubus van de beamer vas geset en mijn lasers staan er omheen op 3 schroeven m4 met daar onder stevige drukveren zo kan ik ze alle kanten uitbewegen door de schroeven te verdraaien en dat geheel staat weer op een grondplaatje wat met een schroefsleuf kan verzetten voor de grove insteling
heb alles ingeboud in een behuizing van een moon en gaat zoo de trust in. besturing met dmxcreator en met een apparte kabel 5polig naar mengpaneel en computer
Dmx is voor het besturen van een spiegel uit een scanner
kan ik met een kleine scanhoek toch de hele zaal bereiken
de uit tredende laser straal is met klepjes voor de opening
zo ingesteld dat hij niet in het publiek kan schijnen
laser is 650mw

Dit topic is gesloten