heb je toevallig een scoop ?
dan kun je testen
remspanning op de goede spoel ?

[Bericht gewijzigd door roelke.nl op (35%)]

Op 1 september 2007 16:59:08 schreef roelke.nl:
en ledfreak, heb je bij norm 2 dacs gekocht ?

nee eentje maar die andere is dr ook een van norm
alleen dan met rgb ttl dr op

dacje ruilen mag ook naturlijk ;)
mocht iemand nog wat interesants hebben

[Bericht gewijzigd door ledfreak op (38%)]

Wat is een beter manier van blanken:

1.

12v+--lm317--R----(+)laserpointer(-)---(c)TOR(e)------gnd 
         |     |                          | 
         |_____|                         (B) 
                                          | 
        LM317 als stroombron              R 100ohm 
                                          | 
                                          ttl signaal 5v 

2.

12v+--lm317--R----(+)laserpointer(-)---(gnd 
         |     | |                   |      
         |_____| |_____c)TOR(e)______|                  
                          B)              
        LM317             |            
      als stroombron      R 100ohm                        |                         |

[Bericht gewijzigd door Aart op (2%)]

Hmm, wat ik probeer te zeggeen is ik gebruik me LM317 als stroombron, kan ik dan beter de tor in serie of paralell met de laserdiode zetten?

Nummertje 1 is de enige goede manier
bij nummer 2 zie je de tor eerst heel warm worden
en daarna stuk gaan

Hint : je maakt kortsluiting

Bij nummer 2 maak ik geen kortsluiting omdat er een stroombron voor zit welke max 140mA kan leveren. Als ik de laser dus kortsluit loopt er maximaal 140mA door de transistor.

Als ik voor optie 1 ga dan onderbreek ik de schakeling en zal de LM317 de maximale voedingspanning op de laserdiode zetten, ik weet dus niet of dit kwaad kan ook al loopt er geen stroom. Ik kan me voorstellen dat bij het aansturen er toch piekspanningkjes overblijven waardoor de diode stuk kan gaan.

Gevoelsmatig zou ik ook voor de tweede optie gaan, hij lijkt me veiliger in geval de tor sneller schakelt dan het IC regelt.

Dat stond er uuh wel maar ik had het niet gelezen
maargoed
ik zou als het ff kan voor een driver zoals die4drive gaan
maar als het niet anders kan zou ik ook voor 2 gaan

[Bericht gewijzigd door roelke.nl op (10%)]

Op 1 september 2007 14:49:31 schreef ScanTech:
Wat voor 'n kleur heeft die 'laser' dan?
Wit en 40cm breed?

nee, het is een witblauwe kleur

maar het kan evengoed ook iets anders zijn

gr ivar
foto: http://www.radiostervantwente.nl/foto's/piratenparty2007/images/IMG_7707.JPG

Dat is gewoon een flinke vliegtuigspot/zoeklicht hoe je ze ook wilt noemen. Wel leuke dingetjes maar zeker geen lasers. Die zijn doorgaans wel te koop/te bestellen in een discozaak. Dan bewegen ze ook nog automatisch pan en tilt:)
Als het ware een hele oversized (lamp van 2000W oid) moving head.

ik heb zon lamp skycannon ,helaas is de lamp overleden ,is een xeonlamp van 2000watt,is geknapt.
Als iemand nog zon lamp heeft houdt ik me aanbevolen
gr jt
Vorig jaar heb ik die lamp aangehad op een avond hij scheen op de wolken .
Daar zijn allerlij mensen wezen bellen naar de vliegbasis.
ook wordt ik vermeld als ufo .
Deze mensen heb ik een bericht gestuurd dat ik dit was ,maar dit wilden ze niet geloven .
sinsdien sta ik geboekt als ufo, kun je nog steeds vinden op internet.

Op 6 september 2007 12:58:15 schreef haan:
ik heb zon lamp skycannon ,helaas is de lamp overleden ,is een xeonlamp van 2000watt,is geknapt.
Als iemand nog zon lamp heeft houdt ik me aanbevolen
gr jt
Vorig jaar heb ik die lamp aangehad op een avond hij scheen op de wolken .
Daar zijn allerlij mensen wezen bellen naar de vliegbasis.
ook wordt ik vermeld als ufo .
Deze mensen heb ik een bericht gestuurd dat ik dit was ,maar dit wilden ze niet geloven .
sinsdien sta ik geboekt als ufo, kun je nog steeds vinden op internet.

lol dan zullen we in haarlem ook wel veel ufo meldingen hebben laser staat regelmatig op de wolken hier

Ik vond deze schakeling op het internet, de stroom is instelbaar tussen de 35 en 400mA. Hij is eigenlijk bedoeld om witte high power leds aan te sturen maar volgens mij kan je ook een laser hier mee voeden, en al je een transtor over de voeding heen zet kan je ook nog blanken.
Het voordeel van deze schakelijng is dat het ook op 5V werkt, een LM317 stroombron niet.

http://radiolocation.tripod.com/LEDdimmer/Schematic.jpg

Wat denken jullie hiervan?

@maurice_wortel

link doet het niet

[Bericht gewijzigd door laserdesign op (23%)]

ik denk dat hij dit bedoelt. http://radiolocation.tripod.com/LEDdimmer/LEDlampDimmer.html
Begin over een week zou ik de nieuwe opamps voor mijn laser binnen moeten krijgen:)

Hallo Allemaal,

Vrijdag heb ik weer even tijd gehad om weer verder te knutselen. Mijn MOT-2 werkte vorige week niet en ik heb nu geprobeerd om dit schakelingetje tussen mijn DAC en de MOT-2's te zetten. http://www.uploadarchief.net/files/download/mot-1-driver.gif
Het werkt echter nog niet. Als ik een spanning op de remspanningsdraad zet draait de MOT een klein stukje. Ik heb mijn hele DAC gecontroleerd. Het zou alleen nog kunnen zijn dat mijn DAC ICtjes niet goed meer werken. Kan iemand mij vertellen hoeveel de DAC IC's uit moeten sturen of wat het anders nog kan zijn.

Remco

Je MOT2 heeft een scanhoek van maximaal 7 graden. +5V en -5V geeft dus een hoek van max 14 graden.
Geef de remspoel +5V daarna -5V. De MOT2 zal dan een beetje linksom en een beetje rechtsom gaan staan.
Probeer zo beide spoelen uit. Als dit werkt, zijn de MOT2's goed.

Maak met Popelscan een groot vierkant en zet de Gain op maximaal en de Point Delay op minimaal. Zet ook de Gain potmeters op je DAC op maximaal. De Offset van je DAC zet je in het midden. Dit door de slagen te tellen.
Start je vierkantje en meet met je voltmeter de uitgang van de DAC. Twijfel je aan je TL074, dan kun je ook alleen de uitgang van de DAC083 meten.
Doordat je een vierkant getekend hebt zal een uitgang (van TL of DA) een kleine spanning afgeven of 0 zijn.
Met een dubbele scoop is het nog makkelijker: sluit je X en Y aan op beide kanalen. Je ziet dan het beeld op de scoop wat je in Popelscan gemaakt hebt.

Succes!

Hey,
Ik heb weer ff tijd gehad om te meten mijn MOT'S zijn nog goed, dus het ligt aan mijn DAC. Weet iemand waar ik een goede DAC kan kopen. Het liefst meteen een USB DAC.

Remco

Hey allemaal ik heb hier even op deze webiste zitten rondzien en zie dat er welenorm veel lasers topics zien zelfs beetje onduidelijk.
Ik wil voor mijn gip (eindwerk van mijn 6ejaar industriele ict (in belgie is 6e jaar laatste jaar secundair onderwijs) een laser maken met projectie
Dacht hieraan een laser van 100 mw (ja is duur maar wil het goed en mooi en krachtig maken)
Met galvo's voor de beelden maar meer weet ik niet echt wat ik moet doen Kunnen jullie mij helpen aub
Mvg axel

Op 14 september 2007 13:39:11 schreef djaxe:
Hey allemaal ik heb hier even op deze webiste zitten rondzien en zie dat er welenorm veel lasers topics zien zelfs beetje onduidelijk.
Ik wil voor mijn gip (eindwerk van mijn 6ejaar industriele ict (in belgie is 6e jaar laatste jaar secundair onderwijs) een laser maken met projectie
Dacht hieraan een laser van 100 mw (ja is duur maar wil het goed en mooi en krachtig maken)
Met galvo's voor de beelden maar meer weet ik niet echt wat ik moet doen Kunnen jullie mij helpen aub
Mvg axel

tja wat wil je er mee kunnen doen

Op 14 september 2007 15:36:30 schreef ledfreak:
[...]

tja wat wil je er mee kunnen doen

Zowel beamen als figuren op de muur projecteren.
Het hoeven geen kunstwerken te zijn dat geprojecteerd moeten worden maar bv namen of kleine simpele tekeningen! zoals de omtrek van een wagen bv.

daar zal je denk ik galvo's voor nodig hebben
Ik denk in de richting van de K12N

Op 14 september 2007 11:51:51 schreef OCMEROS:
Hey,
Ik heb weer ff tijd gehad om te meten mijn MOT'S zijn nog goed, dus het ligt aan mijn DAC. Weet iemand waar ik een goede DAC kan kopen. Het liefst meteen een USB DAC.

Remco

je weet wat een usb dac kost he ?
easylase kost een 300 euro

[Bericht gewijzigd door roelke.nl op (69%)]

Op 14 september 2007 15:45:04 schreef djaxe:
[...]

Zowel beamen als figuren op de muur projecteren.
Het hoeven geen kunstwerken te zijn dat geprojecteerd moeten worden maar bv namen of kleine simpele tekeningen! zoals de omtrek van een wagen bv.

ok dan heb je een dac nodig 30-300 euro
15k scanners of hoger 300+ euro
laser 100 mw 250 euro

dan kom je een heel end in de buurt denk ik