Nieuw laser en dergelijke topic deel 12

Dit topic is gesloten

Ziet er goed uit! Ben ook benieuwd naar hoe je de techniek hebt afgemaakt, kan je nog een paar foto's posten ook van de scanhead?? :)

in mijn buit van de radiobeurs zit onder andere een mooie rode helium neon. enkel 1 probleem ik heb geen flauw idee welke van de 3 kabeltjes welke aansluitingen zijn ;s.

hier fotootjes:
http://home.deds.nl/~tomzooi/laser1.jpg
http://home.deds.nl/~tomzooi/laser2.jpg

heeft iemand enig idee welke aansluitingen welke draadjes zijn (+/-, sense?)

van het typenummer op het blokje kan ik helaas niks nuttigs halen :(.
text:

3122138 3455-4v 014
mx 61668-1
ELA 4621

Take a parachute, and jump!
Take a parachute, and jump!

De laser staat niet in de bekende lijsten met Siemens lasers (Laserfaq, hier en de scan's hier) maar die voor de hand liggende info had je ongetwijfeld zelf al nagezocht..

Het voedingsblokje lijkt helemaal niet van Siemens / LASOS, nog niet eerder gezien.

Op het gevoel zou ik mede aan de hand van de nummering stellen dat het een gewone (oorspronkelijk-) 5 mW 630 nm HeNe is, de grotere modellen van de bekende LaserDrive-bricks zouden hem dan wel aan het laseren moeten krijgen.

Blokje slopen met chemicalieen kan misschien, maar of het daarna ooit nog werkt ?

hmm, maar geen manier om *voorzichtig* de goede aansluitingen te vinden?
en anders zelf maar een voedinkje bouwen (voor zover mogelijk) en anders een goedkope kopen..

en wat kun je verder vertellen over de laser? is die een beetje bruikbaar om wat licht-achtige show mee te runnen?

Take a parachute, and jump!

Voor dat soort toepassingen lijkt een 650 nm diode van een mW of 10 me veeel handiger.

Die kun je met wat simpele electronica moduleren in helderheid (bij de Siemens een AOM nodig voor dezelfde controle) en 5 mW is niet enorm veel meer vandaag de dag ;)

Klein voordeel is wel dat 630 wat minder diep rood is als 650, de 5 mW of wat daar nog van over is is dan beter zichtbaar. Ook is de straalkwaliteit veel beter als van diodes, maar dat is voor showwerk eerder een nadeel.

Het is een museumstuk, of als hij het nog doet leuk als je wilt experimenteren met dergelijke lasers (mogelijk gepolariseerd en TEM00)

hmm, nouja, ik wil hem iig aan de praat krijgen, wat ik er daarna mee ga doen zie ik wel weer...

hmm, bij bepaalde combinaties krijg ik bij 4v kortsluiting (nouja, iig, hij trekt meer dan 3A), en op de andere manieren trekt hij helemaal geen stroom :s

//edit: ik meet net dat 2 van de aansluitingen doorverbonden zijn (of dit zo hoort weet ik niet, zo nee, issie wssg stuk :P )
nu nog zien of ik hem aan de praat kan krijgen...

//edit2:
vreemd, elke combinatie geeft of helemaal geen stroom, of kortsluiting (bij de "doorverbonden") aansluitdraden.
betekent dat dat ik de spanning te laag heb, er een trafo inzit die ik aan moet sturen, of het ding kapot is?

//edit3: ik vermoedt een trafo, ik krijg namelijk 0,3 ohm (dc) weerstand tussen de draden, en 0,0 ohm weerstandt tussen kortgesloten aansluitingen (tegen elkaar duwen). Volgens mijn fluke 77 II series multimeter dan..

[Bericht gewijzigd door pcnerd op zondag 18 maart 2007 13:17:07

Take a parachute, and jump!

Volgens mij is dit een laser hss caskade (dat voedingsblokje) en wel een met een spanings verdubeling op de uitgang
met andere woorden je dient een wisselspaning van enkele khz aan te sluiten na de cascade krijg je dan bv aan eenkant 7kv + andere kant 7kv-
de aan sturing kan je krijgen door een hartly ocilator met een 3055 of andere power tor
dat zijn die losse aansluitdraden een spoel (als hij doorverbind )anders moet er wiselfreq op via condensator
grjt

soort bobine zeg maar, maar dan op een hogere frequentie?

en enig idee in welke waarden ik moet zoeken? 4 khz, 20v oid?

Take a parachute, and jump!

hoi PCnerd
Ik heb ook een HeNe buis en die heeft een +12volt een 0volt en een schakeldraar (aan/uit draad).
Maastal hebben voedingen een polariteit protectie,een diode misschien kan je die meten en anders haal de de buis los en een voltmeter aansluiten en maar hopen dat er een spanning uit komt.
Ben je in Rosmalen geweest op de radiobeurs?
Heb ik mooie Melles Griot buizen van 10mW gezien met voeding.

heb je het topic niet goed gelezen?

Take a parachute, and jump!

Op 18 maart 2007 16:03:04 schreef RobVerDomme:
hoi PCnerd
Ik heb ook een HeNe buis en die heeft een +12volt een 0volt en een schakeldraar (aan/uit draad).
Maastal hebben voedingen een polariteit protectie,een diode misschien kan je die meten en anders haal de de buis los en een voltmeter aansluiten en maar hopen dat er een spanning uit komt.
Ben je in Rosmalen geweest op de radiobeurs?
Heb ik mooie Melles Griot buizen van 10mW gezien met voeding.

PCnerd is er geweest ja:D, ideaal systeem!, met een potdekseltje een button maken!:P

doe ik al van kinds af aan :P.

afin, niemand enig idee welke spanning en frequentie dat trafo-achtige geval op draait?

Take a parachute, and jump!

Op 12 maart 2007 19:16:55 schreef -bart-:
Uncleworm, mag ik vragen hoe je aan die 100mW modules komt, wat je er voor hebt betaald, hoe je ze hebt behuisd/gerigd, en aangestuurd ?

Loop ook al een tijdje met dit idee, maar sta altijd open voor suggesties qua uitvoering.

De lasers heb ik bij laserexpert besteld. Ik geloof dat ik 50 euro voor diode en behuizing met optiek betaald heb.
Aansturing is volledig via DMX. Ik heb een controllerkast gebouwd die 8 kanaals is waarmee ik elke laser afzondelijk
aan/uit kan zetten of dimmen.

Op 18 maart 2007 19:12:28 schreef pcnerd:
doe ik al van kinds af aan :P.

afin, niemand enig idee welke spanning en frequentie dat trafo-achtige geval op draait?

Ik heb er een gehad hen 5mw die draaide op 2khz 12 v
heb hem nog compleet met met voeding als je hem wilt kun je hem krijgen voor de verzend kosten.
gr jt

Op 19 maart 2007 19:00:45 schreef haan:
[...]
Ik heb er een gehad hen 5mw die draaide op 2khz 12 v
heb hem nog compleet met met voeding als je hem wilt kun je hem krijgen voor de verzend kosten.
gr jt

ik denk dat ik voorlopig hier wel genoeg aan heb, 2 khz 12v, dat moet een 555 en een mosfetje wel lukken denk ik, :). wat is de stroom die je er door laat lopen? of gewoon maximale stroom er door persen?

Take a parachute, and jump!

hey allemaal,
k had een vraagje... Ik heb van iemand een laser module gekregen inclusief 100 mw rode laser..
nou heb ik al wel wat ervaring met laserpointers en diodes etc, maar ik weet niet wat ik met de TTL aansluiting op de print moet.
Is het de bedoeling dat hier een gepulst 5v DC signaal op komt te staan? of gewoon keihard +5V DC?

bij mij was het 1a gewoon langsaam opvoeren en buis bewegen zo dat je de spot ziet deze bewegen over de muur of zo, te weing dan zie je alemaal puntjes
dan stroom opvoeren tot dat de puntjes weg zijn en het een streep wordt
gr jt

@ bram: meestal moet je daar gewoon 5V op zetten. De ttl input op je module sluit je later (?) aan op je dac als je zelf een laser hebt.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Heb het schema van CHAN en heb volgens mij geen terugkoppeling in de eindtrap,geen DC terugkoppeling wel een Ctje.

Als ik rond de 0volt op de ingang van de LM675 zit dan springt de uitgang van +26 naar -26 volt en dat is niet te regelen,dus een beetje comperator idee.
Krijg het niet aan de praat.
Kan iemand een goed schemaatje sturen naar mijn mail?
Grtz

LOL @ Rob: De galvo versterker stuurt met een stroom.. Dus je moet de uitgang kortsluiten of in ieder geval belasten. Zie het schema.

Je moet de uitgang inderdaad belasten. En dan niet met 1Kohm ofzo, maar echt met <20 ohm (dus een vermogen weerstand).

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 21 maart 2007 10:32:09 schreef muddy:
Je moet de uitgang inderdaad belasten. En dan niet met 1Kohm ofzo, maar echt met <20 ohm (dus een vermogen weerstand).

Deze weerstand zit toch ook in het schema.
Dit zou idd R37 moeten zijn.
0.1 ohm 1 watt.
of 1 ohm 1 watt.

Die moet er wel in idd.
Bij mij zit hij wel in iedergeval.

Heb mijn ontworpen bordje wel al geslodeert en spanning opgezet maar nog niet getest. mijn galvo's zijn nog niet af helaas. maar er komen betere tijden.
Nu bezig met lumax.

Grtzzz

Ja daar hebben jullie wel gelijk in,maar als ik de galvo's aangesloten heb zitten dan knallen ze gelijk naar 1 kant en blijven niet in het midden staan,wat ik eigenlijk zou verwachten/willen.
En bij het minste geringste gaan de galvo's oscilleren.
Heb nu een andere eindtrap gebouwd en netter inelkaar gezet en die oet ik dan nog testen,maar heeft ook al dat wat ik vorig berichtje omschreef.
Dus die eindtrap moet ik nog gaan belasten en kijken of ie stabiel is en te besturen.
Begin zonder terugkoppeling,eerst wil ik het stabiel hebben en dan de terugkoppeling maken.
Heb de Z1827 galvo's.
Grtz

Dit topic is gesloten