free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
der is vanalles bijgekomen zie ik
- zeefdrukdoek lukt niet.je maakt je soldeerpasta kapot.
dat doek gaat als ene filter gaan werken en je krijgt mer flux dan soldeer door je doek geperst. met als gevolg dat je , na 10 borden gedrukt te hebben , aleen nog soldeer liggen hebt op je rakel en dat al de flux al weg is ...
- een paste stencil ( een stalen , lasergesneden en ge-etst ) kostte indertijd 1500 belgische frank waarvan 400 frank in het spankader zat. als je de stencil niet meer nodig hebt : lossnijden en spankader terug sturen.
- de gaten MOETEN kleiner zijn dan de pads ( ongeveer 2 tot 4 mils doorgaans ) .
voor grote gaten moet je 'dots' zetten. anders heb je teveel soldeer.
een DPAK of D2PAK bijvoorbeeld wordt gezet als 4 vlakjes. ik geloof dat de totale hoeveelheid soldeer daar maar 1/2 is van de oppervlakte.
der zijn regelkes voor. en die weet IPC2221 of een van die adere IPC documenten vast wel te vertellen.
voor thuisgebruik maakt het geen fluit uit natuurlijk. maar voor massaproductie waar ze een zo groot mogelijke yeld willen hebben speelt jet wel een rol.
zo zijn de gaten bijvoorbeeld trapeziumvormig gesneden om het 'loslaten' te vergemakkelijken.
doorsnede :
normaal gat trapezium gat
____ ___ _____ _____
| | / \
____| |__ ____/ \___
bovenstaande is een dwarsdoorsnede van de stencil
de grootste openeing zit aan de kant van de print
de pasta wordt dus door de kleinste openeing geperst
het probleem is dat , wanneer je de stencil van de print afhaalt, er een zuigkracht ontstaat. bij kleine gaatjes blijft er nogal eens een deel van de past in het gat zitten : je trekt het terug van de print af.
die trapeziumgaten voorkomen dat.
nou heb ik niet het hele draadje gelezen, dus het is misschien al geopperd.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben om pasta aan te brengen via hun CNC? Ik kan me voorstellen dat dit nl best goed te realiseren is voor een creative hobby-ist
ik zou moeten gaan zoeken, maar heb een idee van iemand gezien om te doseren met een stappenmotor, met grote nauwkeurigheid dus!
[edit]
Gevonden, Peristaltische pomp is het sleutelwoord!
als je die aan kunt sturen met een stappenmotor, moet je redelijk noukeurig kunnen weten wat je doet. Let wel, ik zou met die pomp luchtdruk opbouwen in een soort injectienaald oid. Niet direct de soldeerpasta pompen ivm viscositeit ervan
[/edit]
[Bericht gewijzigd door vince_zld op ]
markyboy
alive and sleeping
ik snap het zelf niet helemaal maar misschien is dit leuk voor dit topic:
http://www.sparkfun.com/tutorial/SMD_Printing/SMD_Printing.htm