Op 8 mei 2004 22:10:41 schreef youloun:
[...]
ja ok maar hoe maak je nu van 3 printers één XYZ besturing maken? (kun je daarover iets zeggen over hoe je dat doet)
want ik zou ook zoiets moeten vinden.(om kosten te besparen)

Nou waar het voornamelijk om gaat is dat je de 3 printers sloopt voor de dikke stappenmotor die er in zit. Ik had hier nog 3 oude HP deskjet 500 printers liggen.. Dus heb ik 3 pittige grote motoren die behoorlijk krachtig zijn.

Dan is het een kwestie van de aanstuurprint maken die her en der wel wordt beschreven.. Maar eerst uitzoeken welke software je gaat gebruiken. Sommige software kan maar omgaan met 1 type interface.. Een ander probleem wat ik veel tegen kom in de software is dat de X & Y as gelijke lengte of de zelfde draaias moten hebben om een rondje te kunnen draaien..
Dus ik ben nog steeds opzoek naar software waar je de XYZ assen helemaal kunt configureren... (Gratis is) en DXF files accepteerd.. Dan ga ik de daarvoor bedoelde aansturing bouwen en testen of alles werkt.. Daarna bouw ik pas verder aan mijn XYZ tafel..

Ook ik wil een CNC machine gaan bouwen en mischien met behulp van de bouwhandleiding die op deze site te koop is.

http://www.hobbyshop24.com

Echter ... weet iemand waar ik de benodigde matrialen kan kopen als particulier. Dan bedoel ik de lagers, spindels, aluminium profielen, bevestigingsmatrialen e.d.

De site heeft wel een online-shop waar het een en ander te koop is (lang niet alles) maar ik wil het eigenlijk gewoon in Nederland halen.

Dus .... als iemand mischien (online) winkels/groothandels weet waar ze dit soort matrialen verkopen voor een redelijke prijs dan hoor ik dat graag.

Op 14 mei 2004 07:03:39 schreef DJD XTREEM:
Een ander probleem wat ik veel tegen kom in de software is dat de X & Y as [...] de zelfde draaias moten hebben om een rondje te kunnen draaien.

Je kunt toch gewoon de draden van de stappenmotor omdraaien als die de verkeerde kant opdraait? Of bedoel je dat niet?

Op 14 mei 2004 13:46:41 schreef ikkedus:
[...]

Je kunt toch gewoon de draden van de stappenmotor omdraaien als die de verkeerde kant opdraait? Of bedoel je dat niet?

Nee veel programma's vereissen dat je zowel op de X als op de Y as de zelfde lengte draadstang hebt en de zelfde draad op de stang.. Zodat als je beide motors met een curve aanstuurd je een mooi rondje krijgt.. Daarbij is er ook software die je voor elke as de lengte kunt opgeven en de afstand die die aflegt in 1 draaibeweging.. Bij dit soort software heb je daar geen last van..

euh... je hebt op elke as een andere draad zitten?

Nee maar als je bij wijze van : de z as een andere as op legt vor nauwkeuriger werken.. Dan hang je met de meeste software al.. Maargoed daar gaat het verder niet om..

Hoi alle,

Ik ben de laatste weken druk bezig aan mijn cnc tafel. Ik lees hier zo nu en dan wat problemen. Ik ben zelf bezig met een tafel(tje) van 2m bij 1m bij 15 cm. Ik heb daarvoor 2 kogelomloopspillen. 1 van 2 m en 1 van 1 m. Zijn echt gaaf. Ze hebben een spoed van 5 en 4 mm.

Daarnaast ben ik een aantal stappenmotoren aan het regelen incl besturing etc.

Voor de freesspindel gebruik ik een DC motor met de eigenschappen. 12 v - 28 ampere (modelbouw motor).

Verder nog een z as met een zeer fijne spoed.

De motoren worden heel groot dit i.v.m. de kogelomloopspillen die op zich al 5 kg weegt laat staan de complete y as die van voor naar achter moet bewegen.

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ontwikkelingen.

Fotos volgen snel hoop ik.

Wat al gedaan:
- materialen verzameld
- snelheidsregeling + voeding voor de frees gemaakt
- contacten gelegd met diverse personen ;)

succes met jullie projecten

125oz-in 31V 3 Axis Package
80oz-in 12V 3 Axis DUAL SHAFT Package
wat is het verschil tussen deze twee(125oz/80oz)
komt van deze site http://www.hobbycnc.com/cncpackages/cncpackages.htm

ten eerste de spaning.. 12 of 31 volt vershilt in dit geval.. daarnaast is de waarde die ze opgeven aan oz-in de kracht van de motoren.. dus 125oz-in is sterker dan 80oz-in.. Beetje verglijkbaar met dat wij hebben N de M afgekort als Newtonmeter ( Nm) Bij servo's veelal gebruikt Ncm...

De omrekening van oz-inch naar Nm weet ik zo niet.... moet je zoeken..

En dat dual shaft zou kunnen betekenen dat de as aan bijde kanten van de motor eruit komt. Dat hebben sommige motoren... Maar dat weet ik niet zeker..

Daarnaast heb ik dit weekend een blok Teflon op de kop getikt om mijn glijlagers uit te gaan fabriceren.. we zijn weer ged bezig.. Nu alleen nog ff langs de lokale ijzerboer voor wat leuk materiaal..

[Bericht gewijzigd door DJD XTREEM op ]

Neros_2 schreef:

Echter ... weet iemand waar ik de benodigde matrialen kan kopen als particulier. Dan bedoel ik de lagers, spindels, aluminium profielen, bevestigingsmatrialen e.d.

Inderdaad.. ik zoek ook zo'n winkel, in nederland dan. Ben bezig een Jukebox te bouwen (met x-y assenstelsel), heb ook zulke onderdelen nodig.

Als iemand weet waar je die kan halen, kan diegene dit dan posten??

PaWoN

Een kruistafel voor de x en y-as. Is dat geen goed idee?

Voorbeeld kruistafel

Kan maar dit tafeltje wil alleen met kleine dingen... Grotere objecten willen niet op dit bankje.. daarnaast moet je zeker weten dat het soepel loopt.. Zoniet dan trekken je motoren het niet..

Ze zullen ook wel verkrijgbaar zijn in verschillende maten. Motor moet je gewoon afstemmen.

De omrekening van oz-inch naar Nm
http://www.joshmadison.com/software/convert/
(iets voor in downloads?)
en meer cnc software
http://www.artofcnc.ca/

heeft er iemand ervaring met bestellingen online,
ik zou graag weten wat het mij presies gaat kosten
als ik dit wil bestellen vanuit ohio naar belgie: 4AUPC driver boards kit,de 3 axis kit plus 3 steppers.
het zou $115 + $15 S/H kosten en wat betekend S/H.
en hoe zit het met de invoerrechten,etc...?
ben er echt wel in geintereseert.
http://www.hobbycnc.com/driverboards/4aupc/4aupc.htm

/tussenvraagje/
Mijn cnc pcb machientje is af, alleen hebt ik een driver ic naar de eeuwige jachtvelden verholpen,omdat ik inductiespanning heb opgewekt door aan de motor stang te draaien(dom van me).
Nu is mijn vraag weet iemand soms een goede vrijloopdiode voor deze motor?

Op 6 juli 2004 16:25:21 schreef bleuke:
/tussenvraagje/
Mijn cnc pcb machientje is af, alleen hebt ik een driver ic naar de eeuwige jachtvelden verholpen,omdat ik inductiespanning heb opgewekt door aan de motor stang te draaien(dom van me).
Nu is mijn vraag weet iemand soms een goede vrijloopdiode voor deze motor?

ik zou geen vrijloopdiode nemen want dan kan je je motor nog maar 1 kant laten opdraaien zonder kortsluiting te hebben

Vertel eens wat voor driver je gebruikt..
Bij bepaalde drivers zijn de vrijloop diodes al ingebouwt.. Maar anderen moeten ze uitwendig opgezet worden.. aangezien dit stappenmotors zijn zou ik aanraden om even te zoeken hoe het precies zat.. Gewoon ff datasheetje van de L298 opzoeken..

zoals HIER Check pagina 8.. daar staat hoe je vrijloop diodes kunt toevoegen aan je circuit..

Wel,het is de L298 :p ,onderaan staat
(ok,ik weet het een datasheet VOLLEDIG lezen, het is een hele opgave)
Vf<1.2V I=2A Trr<200ns
Welke diode (nummer)moet ik gebruiken?
Als ik zoek onder scottky's,dan zit ik al aan de 10A.

[Bericht gewijzigd door coldrestart op ]

Op 29 augustus 2004 16:30:59 schreef mart1970:
http://www.2004all.com/index.htm

Is misschien iets, als basis

Is niks, veel te duur voor een paar houten platen...

Het is hier al een tijdje "stil", hoe gaat het met de "zelfbouw-projecten"?

Ik wou al jaaaaaren geleden een CNC boormachine maken, mechaniek en elektroniek waren zogoed als geen probleem maar zag het niet zitten om de PC software te schrijven en dus project opgeborgen tot.....

Een drietal weken terug struikel ik toevallig over dit forum en blijkt dat die software GEWOON BESCHIKBAAR is.
Heb alles laten vallen waar ik mee bezig was en ben eraan begonnen. Enkele avonden en weekends surfen, materiaal zoeken, schetsen maken, boren, zagen etc......

Kortom: na 2 weken was het al zover afgewerkt dat de eerste testen konden beginnen en die waren veelbelovend.
Nog een beetje "bijgetuned" en het is gebruiksklaar.
De eerste printplaat (300 gaten) is geboord en lijkt gewoon perfect.
Ook frezen gaat zeer goed.

Het werkt veel beter dan ik verwacht had omdat de constructie heel eenvoudig is en er alleen recuperatie materialen gebruikt werden, eigenlijk was dit bedoeld als proef en zou later iets definitiefs gebouwd worden maar dit werkt zooooo goed dat het definitief zal worden.
Het enige wat ik moest kopen waren 2 kogellagers à 7 Euro /st.
Ook het beschikbare gereedschap was heel beperkt, niks frezen of draaien. Alleen zagen, boren en schroefdraad tappen. De kolomboormachine was het meest "geavanceerde" werktuig.

Het is dus wel mogelijk om een echt goedkoop toestel zelf te bouwen dat zeer goede resultaten geeft mits een beetje "handigheid", mechanisch inzicht en weten waar je onderdelen gratis kunt krijgen, in mijn geval meestal uit de afvalbak.

Ben nu nog op zoek naar een goed programma voor het isolatiefrezen, dus converteren van Gerber naar G-code.
Testjes met Kcam4 tonen dat de machine het kan maar er zijn enkele opties te weinig of (meer waarschijnlijk) gebruik ik niet de correcte frees.

Heeft iemand hiermee ervaring, leveranciers?

Op 12 november 2004 01:51:35 schreef lucas:
Het is hier al een tijdje "stil", hoe gaat het met de "zelfbouw-projecten"?

Ik wou al jaaaaaren geleden een CNC boormachine maken, mechaniek en elektroniek waren zogoed als geen probleem maar zag het niet zitten om de PC software te schrijven en dus project opgeborgen tot.....

Een drietal weken terug struikel ik toevallig over dit forum en blijkt dat die software GEWOON BESCHIKBAAR is.
Heb alles laten vallen waar ik mee bezig was en ben eraan begonnen. Enkele avonden en weekends surfen, materiaal zoeken, schetsen maken, boren, zagen etc......

Kortom: na 2 weken was het al zover afgewerkt dat de eerste testen konden beginnen en die waren veelbelovend.
Nog een beetje "bijgetuned" en het is gebruiksklaar.
De eerste printplaat (300 gaten) is geboord en lijkt gewoon perfect.
Ook frezen gaat zeer goed.

Het werkt veel beter dan ik verwacht had omdat de constructie heel eenvoudig is en er alleen recuperatie materialen gebruikt werden, eigenlijk was dit bedoeld als proef en zou later iets definitiefs gebouwd worden maar dit werkt zooooo goed dat het definitief zal worden.
Het enige wat ik moest kopen waren 2 kogellagers à 7 Euro /st.
Ook het beschikbare gereedschap was heel beperkt, niks frezen of draaien. Alleen zagen, boren en schroefdraad tappen. De kolomboormachine was het meest "geavanceerde" werktuig.

Het is dus wel mogelijk om een echt goedkoop toestel zelf te bouwen dat zeer goede resultaten geeft mits een beetje "handigheid", mechanisch inzicht en weten waar je onderdelen gratis kunt krijgen, in mijn geval meestal uit de afvalbak.

Ben nu nog op zoek naar een goed programma voor het isolatiefrezen, dus converteren van Gerber naar G-code.
Testjes met Kcam4 tonen dat de machine het kan maar er zijn enkele opties te weinig of (meer waarschijnlijk) gebruik ik niet de correcte frees.

Heeft iemand hiermee ervaring, leveranciers?

heb je soms ook foto's van je machine?

Ik ben benieuw hoe je de spelingen op de 3 assen hebt overwonnen met slechts 2 kogellagers. Het ontwerp dat ik aan het uitdenken ben heeft 8 kogellagers per as. Tenzij ik kant-en-klare glijrails met 60 cm bewegingsvrijheid kan vinden.

Ik ben ook erg benieuwd naar de foto's. Misschien zelf een bouwtekening. Wellicht kan er iets hier op site iets gemaakt worden onder Artikelen. Want deze vraag blijft terugkomen.