Op 15 april 2003 12:29:59 schreef Koen Van Vlaenderen:
Bij conrad dacht ik , hebben ze wel van die assoritmentsdozen en heb je ineens eem mooi sorteerbakje bij 
Cool, kijk ik nog eens.
Zeg, om weer even on-topic te komen.. ik zat vanmiddag een beetje te kijken naar de resten van mijn belichtingsbak project (ie, de mechanica van een scnaner), en wat ik toen dacht was.. Zo'n scanner is exact gemaakt om met behulp van een stappenmotor (5-draads zat erin) in 1 as nauwkeurig te bewegen. Als je nou twee van die assen aan elkaar frot tot een gestuurde X-Y tafel waar je je print op kan maken, en dan een dremel erboven hangen die met een stepper de print op en af kan?
Bestaan er A3 of A5 flatbed scanners, zodat je een korte direkt bovenop de langere carriage kunr plakken?
Ik denk dat het nog wel redelijk wat modwerk is, maar het mot wel kunnen..
Punt: ze zijn wel gemaakt op redelijk nauwkeurig, maar *niet* op zonder vrijloop (dat geld trouwens voor die lowcost freestafel van 300 euro net zo). Je zou iedere as dus altijd dezelfde kant op moeten laten frezen, alleen dan kun je maar de helft van de hoeken maken die je banen kunnen hebben. Je zult dus van minstens een as exact moeten bepalen wat die vrijloop precies is, en dan in software daarvoor compenseren (frees af, beetje overshoot, dan weer terug, frees in, dan frezen..). Voor een boor-only is dit trouwens geen issue, dan programmeer je gewoon zo dat als je terug wilt je een beetje overshoot en dan weer in de heen richting ernaartoe bewegen.
[Bericht gewijzigd door
Jasper Janssen
op woensdag 16 april 2003 00:42:19