Op 9 december 2004 15:17:35 schreef DJD XTREEM:
Ten eerste zijn onze stuur printen voornamelijk gericht op parallele sturing.. Daarbij direct de motors vanuit de poort gestuurd worden of met step/dir systeem..
En dan geef je in de computer op hoeveel stappen 1cm duurd.. Daarna weet de pc genoeg om precies uit te rekenen hoeveel stappen hij moet maken voor hij bijv. 4cm verder is..

@K8000
-Lineair spelingsvrije lagers is prima.. Mits je er maar stangen bij kunt krijgen.. Daarnaast hoor k nogwel eens het verhaal dat er makkelijk afgefreesd materiaal op de stang blijft liggen wat je lagers niet fijn vinden..
-Spindels geen pobleem.. Zelfs M10 draadstang uit de bouwmarkt voldoed redelijk goed..
-Stappen motors.. Pak de 6 grootste/dikste eruit.. En ga dan via GOOGLE zoeken naar specifikaties.. En pak daar uit de 3 sterkste motoren.. 3 gelijke motoren is het mooiste.. 6 draads motoren zijn het makkelijkste aan te sturen.. 4 draad heb ik NOG geen ervaring mee..
- zoals in het begin van mijn post ook al gemeld aansturing vanuit de pc... Doe het rechtstreeks met een stel ULN2803 of andere drivers.. Of step direction systeem.. Maar serieel is al een stuk lastiger omdat 'veel' goedkope(gratis) software dit niet ondersteund.. Danwel hun eigen protocol gebruiken.. Dus stappenmotor kaart van elektuur is een groot probleem omdat die waarschijnlijk door geen cnc software ondersteund wordt.. Stappenmotor kaarten van Conrad werken met step/dir of rechtstreekse aansturing en zijn daardoor aardig compatible met veel van die software..

En aanrader aan iedereen die aan een CNC frees wil beginnen is simpelweg lees dit forum helemaal door en klik op elke link die je tegen komt.. Daar leer je nog het meest van.. Veelgestelde vragen worden daarmee uit de weg geruimt.. NO OFFENCE!!

Ik zal zeker eens tijd vrijmaken om me in dit forum te verdiepen. Na wat te lezen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik beter me eerst toeleg om een degelijke mechanische contructie te maken. Eens dit goed is me met de stepperdriver en de software voor het sturen bezighouden. Het zou wel spijtig zijn dat ik de elektuurkaart niet kan gebruiken, maar ja ik zal dat maar niet te negatief bekijken zeker. weer een ervaring rijker.
Een ding moet nog wel uitmaken, of ik voor de X beweging de tafel ga laten bewegen of dat ik de ganse Z en Y opstelling beweegbaar in X richting ga maken. Ik heb zowel als voordelen en nadelen van beide systemen gelezen op internet. Soms word er gezegd dat de bewegende tafel als nadeel heeft dat er een grote massa verplaatst moet worden, maar als je gans de X Z opstelling laat bewegen, heb je volgens mij net hetzelfde (dit mss nog meer dan enkel de tafel) .

Alvast bedank voor de tips.

@lucas
Fantastisch programma!
Ik ben de software aan het overlopen geweest en tot nu toe ziet het er allemaal zeer mooi uit.
Alleen snap ik niet waarom je een pic gebruikt om de stappenmotoren aan te sturen, in de as configuratie staat step/dir of (de correcte benaming ontgaat me net)automatisch op de uitgangen het draaiveld zetten.Als je erop klikt krijg je een veld met X-jes die je kan vervangen door 0 en 1,je kan zo zelf het draaiveld instellen.(Of sturing voor H-brug instellen)
Ikzelf ben ook bezig met de ontwikkeling van m'n cnc machientje,alleen vond ik geen degelijke software zonder beperkingen,of andere problemen.

Op 10 december 2004 21:08:51 schreef bleuke:
@lucas
Fantastisch programma!
Ik ben de software aan het overlopen geweest en tot nu toe ziet het er allemaal zeer mooi uit.
Alleen snap ik niet waarom je een pic gebruikt om de stappenmotoren aan te sturen, in de as configuratie staat step/dir of (de correcte benaming ontgaat me net)automatisch op de uitgangen het draaiveld zetten.Als je erop klikt krijg je een veld met X-jes die je kan vervangen door 0 en 1,je kan zo zelf het draaiveld instellen.(Of sturing voor H-brug instellen)
Ikzelf ben ook bezig met de ontwikkeling van m'n cnc machientje,alleen vond ik geen degelijke software zonder beperkingen,of andere problemen.

Dat is het mooie aan Turbocnc, volledig functioneel en zo goed als gratis.
Eerst gebruikte ik ook de phase (was de benaming die je zocht) aansturing en het werkt perfect.
Er waren twee redenen om over te schakelen naar step/dir met PIC:
1: Andere (duurdere) programma's supporteren alleen maar step/dir zoals Kcam. Ik wou me namelijk niet beperken tot bepaalde software.
2: Bij phase heb je alle 12 de printerpoort uitgangen nodig om de drie motoren te sturen, ik wou er enkele meer hebben:
- Een om de freesmotor te sturen zodat ie vanzelf start en stopt, stopt dan ook vanzelf om een andere frees of ander boortje te plaatsen.
- Eventueel nog een om de voeding van de motoren automatisch aan en uit te zetten (drive enable) maar deze codes worden meestal niet door de converterprogramma's in de Gcode file geplaatst
- en NOG een om een stofzuiger te sturen, deze codes worden ook niet gegenereerd. Die is nu aangesloten samen met de freesmotor.

de 10 paginas zijn bereikt, slotje dus

we gaan hier verder in deel twee

CNC PCB boormachine deel2