schemerschakelaar

Op 31 Maart heb ik iets opgemerkt over het schema van de schemerschakelaar. Daar is geen enkele reactie op gekomen.
(Op OVERIG), nu tweede 50tal bijna onderaan. Zou je eens commentaar willen geven? Ik ben zelf vrij zeker dat ik het goed zie..

edit:

sorry voor de late reactie. je vraag is er waarschijnlijk tussendoor gesluipt :(

maar: werkt de schakeling niet zoals hij hier opgebouwd staat?
ik mag aannemen dat de schakeling op het moment van plaatsen gecontroleerd is op de werking.

ik heb helaas niet de middelen om dit thuis te testen.

misschien dat een andere CO'er de schakeling gebouwd heeft.

eveneens bedankt voor je opmerking.

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op maandag 14 april 2003 21:37:24

IF you can't convince them, then confuse them!

Bedankt voor je reactie,
Of de schakeling werkt? Ja en nee. Ja, als je voldoende vindt: Donker:Lamp aan,Licht:Lamp uit. Nee, als je wil voorkomen dat er een toestand kan optreden van half aan half uit, zo van: Zon op lamp uit, wolk voor zon lamp weer aan, lamp (of relais) op halve spanning enz! Om dat allemaal te voorkomen gebruik je een Schmitt-trigger. Dan is het:Als de lamp eenmaal aan is dan moet er "heelwat" gebeuren wil hij weer uitgaan."Halve" toestanden kunnen dan niet voorkomen. Er staat dus dat de schakeling een Schmitt-trigger bevat. Dat is niet zo, zoals ik heb aangegeven. Ik gaf ook aan: Bij de "Thermostaat" is het wel goed.Ik heb het ook nog getest.
Wat is, overigens een CO'er?

Op 15 april 2003 09:41:07 schreef jeedee:
lang verhaal...quote]

tja, als de schakeling doet wat je zegt isi in principe goed.

de schakeling die je verder beschrijft is een wat uitgebreidere versie van het geheel.

enne, een CO'er --> een andere Circuit Online member ;)

IF you can't convince them, then confuse them!
Anoniem

heb je de lamp niet te dicht bij de sensor. zodat de lamp aangaat en dan licht ziet en dan weer uit gaat. dus gaat knipperen of helemaal uit blijft.

Bedankt Gijs. Nee hoor, ik heb de schakeling niet met lamp en al gebouwd. Het gaat mij alleen om het feit dat een Schmitt-trigger hier echt gewenst is maar niet aanwezig. Hoewel het tegendeel beweerd wordt.