free_electron: CF is inderdaad wel mooi, maar vergt nog minstens een CPLD in deze configuratie en de bedoeling is om het goedkoop te houden, om zo mensen meer over de streep te houden

surge_me: Vind je het slim om gewoon schema's te pikken van anderen? Denk je dat we geen datasheet kunnen lezen? Trouwens, redboot is helemaal niet van cirrus zelf! Er zijn nog massa's andere bootloaders beschikbaar. U-boot etc.

Nu ophouden met die schema's geven, dit is ons ontwerp, geen nabouwproject. Als je dat bordje graag wil hebben, bouw hem gerust na, maar daar gaat dit niet om!

Op 30 januari 2007 19:28:39 schreef Berry:

surge_me: Vind je het slim om gewoon schema's te pikken van anderen? Denk je dat we geen datasheet kunnen lezen? Trouwens, redboot is helemaal niet van cirrus zelf! Er zijn nog massa's andere bootloaders beschikbaar. U-boot etc.

pfew met het verkeerde been uit bed gestapt of zo?

Het was alleen maar een advies, want het scheelt weer werk en ik denk dat je je vooral moet concentreren op wat je niet van het net kunt plukken (een goed ontworpen PCB)

Maar andermans schema's overnemen is heel gewoon in die microcontroller wereld. Dan heet het refference design.

Je hebt dan een referentie en daarvan kun je nemen wat je goeddunkt....

En dan nog redboot is niet van cirrus zelf maar is wel zo aangepast dat het op hun boardje loopt...

Maar ik ben benieuwd om te zien wat er uiteindelijk allemaal op zit (en nee ik ben niet geinteresseerd om er een te kopen).

Ik sluit me helemaal bij surge_me aan! Ronduit onzin dat je je zo uit terwijl we denken te helpen!
Ik was zeker geïnteresseerd maar nu... ik weet het niet zo zeker meer eigenlijk.

[Bericht gewijzigd door SMD lover op ]

Ik vraag me ook af wat het probleem is om voor een groot deel het reference design van cirrus over te nemen. Trouwens zoals je al aangaf, iedereen kan een datasheet lezen. Het ontwerpen van het schema lijkt me ook niet echt de grootste uitdaging van dit project.
Berry, hoe veel ervaring heb je met het ontwerpen van een pcb voor digitale logica met zulke snelheden (200mhz is niet niks). Het plan is om dit te doen zonder prototype, dan ga ik er van uit dat je al veel ervaring hebt met dergelijke ontwerpen.

We hebben pas besloten dat er wel een prototype komt.

@ Alle boze mensen:
Aan die schema's hebben we niets. Een RAM aan de databus hangen, dat kan je ook wel verzinnen zonder voorgekauwde schema's.

En wat als we een onderdeel niet kunnen krijgen zoals hij in het schema staat? Wie garandeerd dan dat het goed werkt?

Op 30 januari 2007 20:17:14 schreef Berry:@ Alle boze mensen:
Aan die schema's hebben we niets. Een RAM aan de databus hangen, dat kan je ook wel verzinnen zonder voorgekauwde schema's.

En wat als we een onderdeel niet kunnen krijgen zoals hij in het schema staat? Wie garandeerd dan dat het goed werkt?

Ik heb de tip ook niet gegeven om de hele zaak voor te kauwen maar misschien dat je er wel inspiratie door krijgt? Het is namelijk dezelfde ARM (een beetje tegenstrijdig de ene keer hebben ze het over de 9302 maar op de foto staat weer een 9301).
Maar door je reactie heb ik een beetje weinig vertrouwen in de zaak gekregen eigenlijk, als je geen hulp nodig hebt kan je net zo goed niets posten hier, tenminste dat is mijn mening. Hobby moet leuk blijven.
Ik blijf het volgen, en als het wat definitiever en duidelijker wordt meldt ik me weer. ;)

Op 30 januari 2007 20:17:14 schreef Berry:
We hebben pas besloten dat er wel een prototype komt.

@ Alle boze mensen:

Ik ben helemaal niet boos omdat jij de schema's niet wilt gebruiken, alleen had je dat wel op een aardigere manier kunnen zeggen....
Daarnaast, de memorymap die zij gebruiken (op welke adressen het Flash en ram zitten) die weet jij ook niet uit je hoofd, het zou handig kunnen zijn om die over te nemen dat scheelt later weer.... En daarnaast zullen er vast nog meer delen zijn die ook te gebruiken zijn..

Jij want jij zou hem ook aan het werk gekregen hebben als je dat schema en de redboot versie van Cirrus niet gehad had (dat zeg je zelf :) )

Sorry voor de wat nukkige reactie ;)

Wij waren deze schema's en sheets uiteraard al wel tegen gekomen.

Dit topic is verder vooral bedoelt voor ideeën wat mensen op het bord willen.

Op 30 januari 2007 21:29:42 schreef Berry:

Dit topic is verder vooral bedoelt voor ideeën wat mensen op het bord willen.

Ok dan houd ik me daar aan :)

ik wil IDE :) (net als F_E)

[Bericht gewijzigd door yokiamy op ]

Ik wil eigenlijk ook IDE, omdat ik waarschijnlijk met het bord een webserver wil bouwen. Dan is IDE verrekte handig.

Oke, als jullie dat willen.

Ik ben zelf geen tegenstander van IDE hoor, vind het zeker wel een nuttige toevoeging, maar neem deze dingen even in overweging.

Houd er rekening mee dat je dan of BGA moet solderen (dat wil niemand) of we plaatsen een extra dedicated CPLD (duurder).

Er moet dan ook code voor de CPLD een kernel module voor Linux geschreven worden. Kost dus meer tijd voor hij af is.

Dus als jullie bereid zijn wat langer te wachten en meer te betalen (grotere PCB + CPLD), prima.

@ Berry kan dat (ide interface) niet in de FPGA die jullie toch al zouden plaatsen?

Jawel, maar we wille die FPGA volledig vrij houden voor eigen toepassingen.

Als er zoveel vraag naar IDE is is het dus mooier om dat in een eigen chippie te stoppen.

Langer wachten is geen probleem, als het maar niet te lang is:)
En de prijs zal ook nog wel binnen de proporties blijven neem ik aan. Een extra chippie en iets grotere PCB zal de prijs niet echt omhoog stuwen.

En het is idd wel mooier een de IDE een eigen chippie te geven zodat tie niet alle ruimte van de FPGA opslokt.

Als er voor IDE een extra chip nodig is en het is een BGA, dan zou ik zegen niet doen.
Mensen die IDE willen moeten dit maar via de FPGA regelen.
Je zou er eventueel een connector bij kunnen plaatsen zodat je direct daar een IDE aan kan hangen, maar daar houd het wat mij betreft op.

Zou graag zien dat dit een goedkoop basisboard wordt, anders kan je ook wel een bestaande ontwikkel boardjes kopen.

PS. Dit is mijn idee hier over. Niet een eis.

Op 31 januari 2007 12:50:35 schreef Lexy:
Als er voor IDE een extra chip nodig is en het is een BGA, dan zou ik zegen niet doen.

Zover als ik het kan zien zou het gaan om een extra (kleine) cpld (berry kun je dit bevestigen?)

Als dit zo is dan zal de cpld niet veel kosten ten opzichte van het board en ook nog in een met de hand soldeerbare package zitten.

Lexy: Het zou of een ARM met on-board IDE worden (BGA)
of een extra CPLD (TQFP).

De keuze valt dan uiteraard op de extra CPLD.

[Bericht gewijzigd door Berry op ]

Op 31 januari 2007 12:50:35 schreef Lexy:Zou graag zien dat dit een goedkoop basisboard wordt, anders kan je ook wel een bestaande ontwikkel boardjes kopen.

PS. Dit is mijn idee hier over. Niet een eis.

Ik ben het eens met Lexy. Ik zou ook graag zien dat het een beetje beperkt blijft. Mocht de IDE toevoeging niet veel uitmaken in prijs, ok dan is het een goed idee.

@Berry:
Laat je de PCB's professioneel bestücken? Anders kan ik wel eens proberen om zo'n BGA te solderen met mn oventje.

Ik hoor net dat het printje waarschijnlijk in protel/altium zal getekend worden, maar de chip in een lqfp-208 behuizing (de EP9302 of EP9301 van Cirrus, zijn pincompatible) niet in de library's te vinden is (ook niet op de site van altium zelf).
Iemand die toevallig een library heeft liggen, of een pincompatibel component weet (liefst een die wél in protel/altium zit)?

Aardig van je Videomod, maar we hebben hem nu maar zelf getekent.

De mededeling voor vandaag:
Het ontwerpen is begonnen!

Wish us luck...

Op 1 februari 2007 23:35:49 schreef Berry:
Aardig van je Videomod, maar we hebben hem nu maar zelf getekent.

De mededeling voor vandaag:
Het ontwerpen is begonnen!

Wish us luck...

Ok! Succes dan!
* SMD lover is benieuwd, en wacht in spanning af :D

Berry toch nog even een link, kon het niet laten :p
http://arm.cirrus.com/files/index.php

[Bericht gewijzigd door SMD lover op ]

Even een schopje.
Hoever is de ontwikkeling van dit project?