een vraagje , ik heb op mijn motorfiets mijn oude knipperlichten (4 X 21 watt)vervangen door led knipperlichten
(4 X 2 watt) nu knipperen ze niet maar branden heel flauw, nu hoor ook heel veel verhalen op de motorforums, maar vraag het nu toch maar aan de kenners.
hoe kan ik dit het beste oplossen, ik had al een ander relais geplaatst maar die was van 10/300 watt en werkte ook niet.
moet ik nu met weerstanden gaan werken en zo ja welke en hoe sluit ik dit aan, of zijn er nog andere oplossingen.
ik ben een leek op electronika gebied , dus ik hoop dat 1 van jullie me kunnen helpen
bij voorbaat dank
groetjes richard
Als die printplaat goed toegankelijk is zou je foto's kunnen maken, en kunnen we kijken of daar nog wat aan te tweaken valt. Is dat al eens geprobeerd op die andere forums?
Een weerstand is wel 't makkelijkst, ook al is 't een minder elegante oplossing.
Je zou dan een dikke weerstand i.p.v. de lampen moeten plaatsen.
Je lampen zijn dus 2x 21 Watt= 42 Watt?
De stroom was dus 42:12 = 3,5 A
Weerstandswaarde is: 12:3,5 = 3,4 Ohm.
Bij www.Dickbest.nl hebben ze van die 50Watt weerstanden voor een prikkie.
Dan zou je een 3,3 Ohm 50 Watt kunnen nemen.
2 stuks, 1 voor links en 1 voor rechts.
ok
2X 21 watt links oude situatie
2X 21 watt rechts oude situatie
nu
2 x2 Watt led rechts nieuwe situatie
2 x2 Watt led links nieuwe situatie
deze branden nu heel zwak en knipperen niet
hoeveel leds heb je per knipperlicht?. En welke kleur?
Als je gele leds hebt is dat 2 volt spanningsval per led, Dit betekent dat als je meer dan 6 leds in serie hebt op een spanning van 12 volt dat er over steeds meer leds die spanning verdeelt moet worden terwijl een gele led op goede sterkte brand als daar een spanning van 2 volt over staat.
ps: dit verzin ik net ter plekke, als ik fout zit moet iemand het me even verbeteren 
[Bericht gewijzigd door tweakertjuh op ]
Monster_Henry
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Op 24 januari 2007 17:51:08 schreef firebird1:
ok
2X 21 watt links oude situatie
2X 21 watt rechts oude situatienu
2 x2 Watt led rechts nieuwe situatie
2 x2 Watt led links nieuwe situatiedeze branden nu heel zwak en knipperen niet
Heb je echt "knipper" leds? want deze hebben natuurlijk continu spanning nodig om te "knipperen" (zit nog wat elektronica in verwerkt)
Of heb je gewone leds gekocht?
14 orange led's per knipperlicht.
dit staat op het knipperlichtglas
50r 000258 12V 2Watt 50r000267 12V 4Watt
Op 24 januari 2007 18:15:29 schreef firebird1:
ik heb kantenklare knipperlichten gekocht
vreemd dat deze dan niet werken. als daar 12 volt op staat moeten ze werken, heb je al eens geprobeerd om ze direct op de accu aan te sluiten ?. kijk of de lampjes nu wel normaal branden
Monster_Henry
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Je originele knipperlichten waren waarschijnlijk ook gewoon lampen die aan en uit geschakeld werden, dus is het logisch dat het niet werkt denk ik.
want nu krijg je
12V
niks
12V
niks
en dat terwijl je knipperleds gewoon continu spanning nodig hebben!
ik had er eerst rechts voor 1 aangesloten en gekeken of hij het deed en toen werkte het wel(toen zat wel rechts achter het oude knipperlicht nog aangesloten)
nu als ik inschakel dan branden ze zwak en niet knipperen
Je moet het motor-knipperlicht 'laten denken' dat er nog steeds gloeilampen van 21 Watt in zitten.
Dat bereik je door die 2 weerstanden erin te zetten.
1 parallel aan de linkerled en 1 parallel aan de rechterled.
ok en welke weerstanden heb ik dan nodig,
moet ik aan elk led knipperlicht een weerstand doen totaal 4 of is aan iederekant 1 voldoende
[Bericht gewijzigd door firebird1 op ]
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Ik zie hier wat reacties van tweakertjuh en Monster_henry die sterk doen vermoeden dat zij niet weten hoe een mechanisch knipperrelais precies werkt. Daarin zit namelijk een schakelaar met een weerstandspiraal en een bimetaaltje. De stroom door de lamp loopt door de weerstandspiraal en warmt het bimetaal in het relais op. Daardoor schakelt de schakelaar in. De schakelaar overbrugt de weerstandspiraal. Die koelt nu af omdat er geen stroom meer doorheen loop. De schakelaar valt weer terug. Deze toestand blijft zich steeds herhalen. Gevolg is dus een knipperlicht.
De stroom door de lampen is dus belangrijk voor de werking van het knipperrelais. Met de LEDs loopt er te weinig stroom door het relais (het warmt niet genoeg op) en knippert daarom niet of op een verkeerde snelheid.
Daarom is het dus een oplossing om een extra weerstand per zijde te plaatsen waardoor er wel genoeg stroom gaat lopen.
Een andere oplossing is een elektronisch knipperrelais.
Voor elke kant 1.
Je kunt zelf bekijken waar je die wegzet, voor, achter of waar dan ook.
Wel tegen het chassis monteren, want die krengen worden goed heet en moeten gekoeld worden.
(bij de berekening van de weerstanden heb ik het verbruik van de leds verwaarloosd.)
[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op ]
wat voor of welke weerstanden kan of moet ik gebruiken
of marcel wat voor relais kan ik gebruiken, het relais wat er nu opzit heeft 2 aansluitingen
[Bericht gewijzigd door firebird1 op ]
Monster_Henry
Op 24 januari 2007 19:11:15 schreef Marcel:
Ik zie hier wat reacties van tweakertjuh en Monster_henry die sterk doen vermoeden dat zij niet weten hoe een mechanisch knipperrelais precies werkt. Daarin zit namelijk een schakelaar met een weerstandspiraal en een bimetaaltje. De stroom door de lamp loopt door de weerstandspiraal en warmt het bimetaal in het relais op. Daardoor schakelt de schakelaar in. De schakelaar overbrugt de weerstandspiraal. Die koelt nu af omdat er geen stroom meer doorheen loop. De schakelaar valt weer terug. Deze toestand blijft zich steeds herhalen. Gevolg is dus een knipperlicht.De stroom door de lampen is dus belangrijk voor de werking van het knipperrelais. Met de LEDs loopt er te weinig stroom door het relais (het warmt niet genoeg op) en knippert daarom niet of op een verkeerde snelheid.
Daarom is het dus een oplossing om een extra weerstand per zijde te plaatsen waardoor er wel genoeg stroom gaat lopen.
Een andere oplossing is een elektronisch knipperrelais.
Darn, wist niet dat er zo veel aan te pas kwam! weer wat bijgeleerd natuurlijk!
dacht dat het gewoon een soort van tijdsrelaitje was oid...
Thx voor de informatie!
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Op 24 januari 2007 19:21:07 schreef firebird1:
of marcel wat voor relais kan ik gebruiken, het relais wat er nu opzit heeft 2 aansluitingen
Als ik met google zoek op elektronisch knipperrelais is dit de eerste hit. http://www.motozoom.nl/webshop/meerinfo.cfm?bestelnummer=10033844 En er waren nog veel meer relevante hits.
ok marcel deze had ik ook als gevonden, maar deze is alleen te gebruiken met 2 aparte controle lampjes en ik heb er maar 1
Dit knipperrelais is alleen dan bruikbaar als de motor beschikt over twéé aparte knipperlicht-controle lampjes in het cockpit. Indien er slechts één enkel knipperlicht-controllalmpje aanwezig is, óf de motor beschikt over een orignele alarmlicht-instalatie, óf een akoustisch knipperlicht-waarschuwingssignaal, dan kunnen er storingen optreden als dit relais gemonteerd wordt. Je kunt in dat geval beter terugvallen op het monteren van weerstanden.
Op 24 januari 2007 19:25:52 schreef Monster_henry:
[...]Darn, wist niet dat er zo veel aan te pas kwam! weer wat bijgeleerd natuurlijk!
dacht dat het gewoon een soort van tijdsrelaitje was oid...
Thx voor de informatie!
Ook weer wat bijgeleerd
Ik heb namelijk alleen ervaring met het knipperlicht van een scooter. Deze is meestal elektrisch, helemaal niet aan gedacht hoe een mechanische werkt
[Bericht gewijzigd door tweakertjuh op ]
ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie hulp.
heb zelf al een oplossing gevonden, heb aan alletwee de kanten een extra lampje van 5 watt gemonteerd en verstopt in mijn achterlicht unit en nu werkt het perfect
Mooi, dat 't gelukt is, en al goed gaat met een 5 watt lampje.
Een nadeel van een lampje is dat als 't stuk gaat, het knipperlicht niet meer werkt!
En dan moet je niet inmiddels vergeten zijn dat de boosdoener een verstopt gloeilampje is