Over "rechtuitontvanger" gesproken!

Dit topic is gesloten

KT88

Overleden

Ha, meneer Sterrenburg heeft inmiddels het forum ontdekt. ;-)

U had mij al gemaild over die 78-toeren-affaire, dat commentaar wil ik er best bijzetten, maar u mag dat ook zelf doen hoor.
Wegens enorme drukte hier ben ik tijdelijk wat minder aanwezig.

Terzijde: ik meen al wel eerder artikeltjes van uw hand in RB te hebben gezien, voor 1967 dus.

Geweldig, als Jac. Wigman nog zou leven, en Cor Ruyter, hadden we hier een leuke reunie kunnen hebben.....

Verbazingwekkend eigenlijk, ik ben 40, maar heb het gevoel alsof ik ben opgegroeid met die kerels. ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

ja ik heb inderdaad een DKE38. horizontaal schijfje voor de afstemming, terugkoppeling en variabele antennekoppeling. VCL11 en een gelijkrichtbuisje dat omgebouwd is. hij ligt nu open om een paar rotte C's te vervangen.
kostbaar? tsja, ik vind hem nog te betalen, en ik geef liever mijn geld uit aan iets dat zijn waarde wel houdt, dan aan 1 of 2 computerspellen (zoveel kost zon DKE, is nog wel te doen als je het vergelijkt voor hoeveel die lentebodes en roggebroodjes gaan op beursen... een VE301 is nog een slag duurder, reken maar 3 computerspellen ;))
meer dan 100 euro zal ik niet zo snel aan een radio uitgeven, een VE301 zit er dus nog niet in. dat staat me gewoon niet aan, 90 euro vind ik veel zat.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hi, Sander, nou zitten we wel helemaal in de nostalgie, 78 toerenplaten en rechtuits... Nou, als je dat berichtje van me (was trouwens niet erg diepzinnig....) wilt plaatsen moet dat maar op dat 78 toeren forum anders worden we nog meer geschift hier op het rechtuitplatform... KT88 is trouwens ook een mooie nickname!
En Henry S. (we hebben maar liefst 2 moderatoren onder ons, of die jongens ons ook in de smiezen houden!): ja hoor, een regen (ontvanger met terugkoppeling = regeneration, voor de "jongelui") is volkomen legaal voor een rechtuit, als je maar niet van frequentie wisselt (niet verwarren met "frequency hopping" voor de jongens die modern HF'en!!). Het idee is van rond 1916 geloof ik (Armstrong) dus oud en eerbiedwaardig genoeg...
Nou nog ledlover: kostbaar niet in geld maar in historische waarde! Jongens, als we op dit forum over prehistorische dingen praten die misschien niet voor iedereen gesneden koek zijn, zullen we er dan een kleine toelichting bij geven? Dan hoeven anderen niet te vragen en zich eventueel "stom" te voelen! Daarom hier: de DKE38 is de beroemde of beruchte Volksempfänger uit de Hitlertijd, het equivalent van de Volkswagen Kever: iedereen zijn eigen auto/radio. De bedoeling was dat je de propaganda van meneer Goebbels kon horen, massacommunicatie! Zet eens een plaatje op het forum, Laurens, is een curieus ding qua styling. En qua historische interesse vergelijkbaar met een VW Kever met een middenspijltje in de achterruit...
Ik zit nog even te peinzen over die twee invalshoeken van dit forum, is mijn schuld omdat ik over rechtuits begon maar ook zei dat we de kennis uit de oude doos zouden moeten doorgeven. Door het initiatief van Rd12tf zijn we nu toegespitst op de Mexicanen, maar die "verhalen uit Opa's tijd" blijven me toch bezighouden. KT88 noemt Jac. Wigman die helaas op een wolk zit, maar ook de mensen van het buizentijdperk zoals ikzelf zitten straks op een wolk en dan is het voorbij. Je zou met een ploeg aan een "e-book" kunnen beginnen, puur informatie dus niet het gekwek ertussendoor zoals op een forum. Als je eens nagaat wat PA0SE (Dick Rollema) in zijn hoofd heeft zitten... Zou het beste nog in het Engels kunnen ook, dan trek je misschien internationaal nog coryfeeën aan. Wat vinden jullie?
We houden het op dit forum dus maar even voornamelijk over de piepdozen.

De Grote Hellehond Zelve.
KT88

Overleden

Er is ook een audiosectie, alwaar ik (en vele anderen) me redelijk uitleef op de buisjes.
De kennis overdragen is een van de redenen dat ik hier ben komen meedoen.
Als we een soort van informatiebank zouden kunnen opzetten zou dat heel mooi zijn.

Mijn kennis beperkt zich eigenlijk alleen maar tot audio, dus ik zal dit draadje niet langer vervuilen.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Ik heb ook zo'n beest staan.Wel de VE 301 W.Het oud model met als buizenbezetting REN 904,RES 164 en RGN 354.Zijn inderdaad curieuze dingen.Maar ze presteren belange niet slecht vind ik.Alleen wat beu omdat ze geen volumeregeling hebben maar 7 verschillende antenne ingangen(4 voor de MG en 3 voor de LG).Voor de rest wel geinig materiaal:-)

Grtz,Thomas

Ik (19 jaar) ben trouwens begonnen met een oude EE2003 doos, van een rommelmarkt. Even later kwam daar de oude EE20 doos van me vader bij (bleek op zolder bij mn grootouders te liggen. Lekker bouwen met AC126 en AF116).
Toen ik 10 was, was mijn interresse dusdanig gewekt dat ik voor 25 gulden (voor mij een groot bedrag) een lading radio-bulletins(1956-1960, 1974/1975) en andere electronicaboekjes (jongens radio e.d.) kocht. Nouja, daar heb ik lang op geteerd. Met me 13/14e steeds meer zelf dingen gaan verzinnen. En dankzij de artikelen in RB van Foreman over communicatieontvangers een paar jaar met dubbelsupers aan het klooien geweest. Ik wilde toen graag zendamateur worden, maar was te jong om examen te doen. Dus ik heb me ook wat breder op de electronica (die van 1975) gericht. (klasse D versterkertjes, hoogspanning, en allerlei cominaties daartussen)
Ik begin eigenlijk nou pas met moderner spul, zoals microcontrollers en computergestuurde dingen iets te doen. Maar er gaat toch niets boven een analoog schema. Digitaal is voor simpele zielen die te lui zijn om een echt schema te bedenken. Op sommige uitzonderingen waar het wordt gebruikt op een manier dat het ook echt de boel eenvoudiger maakt. Meestal komt het niet uit boven het niveau 'veredeld knipperlicht'.

Op 25 januari 2007 19:07:37 schreef Frithjof Sterrenburg:
En in het algemeen: dat ik nou rentenier mag zolangzamerhand, maar wat voeren jullie overdag uit?? Forumpje bekijken? ...

Ik studeer natuurkunde in Nederland, en houd dus nog genoeg hobbytijd over, en daarnaast is het ook weer een leuke inspiratiebron. Het is fijn om een redelijke wiskundige basis te hebben om wat nieuws te verzinnen. Want iets nabouwen is één ding, zelf een compleet nieuw ding ontwikkelen is veel leuker.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Hugo Welther

Moderator

Inderdaad een leuke radio die Volksontvangers.
Ik heb een VE301 Dyn in de collectie. Met originele goede buizen, hij moet alleen nog gerestaureerd worden.
Maar dat moeten meer radio's hier. Het eeuwige tijdgebrek syndroom.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Jongens zet eens een plaatje van die DKE op het forum? En Laurens: de slagzin "ik studeer natuurkunde in Nederland DUS genoeg tijd voor hobby" zullen we maar niet aan het komende kabinet voorleggen.
Hebben jullie gezien dat er buizen zijn die met 0 V op de anode draaien? www.b-kainka.de/bastel87.htm
Nou wordt ie helemaal mooi...

De Grote Hellehond Zelve.

plaatje van mijn dke: http://www.uploadarchief.net/files/download/DSCN1891.JPG
ernaast zie je een doorzichtig bakje, daar zit een draaischakelaartje in voor de 3 verschillende antenneaansluitingen. het dingetje staat hier op mijn Philips werktafel die naar het schijnt uit het NatLab kwam ofzo. dikke hoofschakelaar, veel stopcontacten, variac, soldeer of gloeitrafo, en een mooie TL buis voor de verlichting van het werkblad dat zo'n 200 bij 90cm is.
op het moment staat hij in een prachtig werkbankje gehangen om beter bij de onderkant te kunnen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dkeonderkant.jpg

oja, over 78 toerenplaten gesproken... heb nog een duits marsmuziekje van een 78 toerenplaat (ja echt!)
http://media.putfile.com/78rpm-record-germania-marsch
hier nog eens, maar dan zonder adobe audition noise remover
http://media.putfile.com/30s-fragmend-Germania-marsch

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 25 januari 2007 21:32:44

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Doe mij maar de versie met ruis, al is het nog niet echt opvallend. Nouja, ik ben eigenlijk een fan van slechte opnames. Goede opnames maken muziek maar saai.

@Frithjof: Sommige mensen willen me ook wel eens Roeland noemen (of gewoon Dilziiiiieee!) :P

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Heb je nog een titel van die mars? Klinkt nogal Pruisisch (Bijna Klingons)
(De versie met ruis, klinkt inderdaad beter, meer dynamiek)
;)

@Frithjof
Als er een V.I.P op het forum verschijnt, maak ik daar graag even tijd voor!

@Rob007
Het is wel een butterfly die daar beschreven wordt, of bedoel je iets dat ik niet begrijp?

//Edit
Mijn rechtuit gaat toch anders worden, heb nog een EC92 gevonden en er liggen nog twee EL95 op de plank.

EC92 in geaard rooster, als hondenventiel, ze kunnen er wel in maar niet uit.

1e EL95 als tegengekoppeld audion en de 2e als LF verstreker.
En dat op 12V.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 25 januari 2007 22:05:02

de versie met ruis heb ik ook nog in volledige versie op mijn computer staan, en het plaatje ligt voor mijn neus.
label: polydor

Germania-Marsch (kell)
'polydor' Blasorchester
en aan de andere kant
Venezuela-Marsch (Fabiant)

het was even afwegen tussen ruis en knetters van de clipping (verkeerd ingesteld bij de eerste edit), en de dynamiek. ik zal nog wel eens kijken of ik het kan doen zonder de dynamiek te verkrachten.
het is me echter nooit weer gelukt om een plaat echt net zo goed te laten klinken als die 30 seconden fragment, het enige dat er in de buurt begint te komen is de Oik Oik mambo.
het verbaast me nogal dat die platen zo ongelooflijk goed kunnen klinken!
maargoed, nu maar weer eens on topic

Op 25 januari 2007 12:10:52 schreef Frithjof Sterrenburg:
.............Eén ervan citeerde Frederick E. Terman (ja, het is gelukt!) eergisteren nog in een privé e-mailtje naar me: "Elf octaven uit een afstemoog", een dipper met een EM87 die bij Frederick en bij mij nog steeds gebruikt wordt.......

FAS, uw mailtje heb ik ondertussen gezien...

Dat afstemoog gebruik ik nu ook nog, en heb zelfs nog een reserve spiksplinter nieuwe EM87 lamp.

Die impedantiemeter in het boek Ontvangers heb ik ook nog in gebruik, mits een kleine aanpassing want zo'n gevoelige meter had ik op dat moment niet.

Zoals je ziet heb je vroeger veel mensen aan het werk gezet ;)
http://www.uploadarchief.net/files/download/EM87dipper.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/imp.jpg

LDmicro user.
rob007

Yarr, Matey!

@Rd12tf
Ik bedoel ook een butterfly!
ik vond alleen dat die hoekjes bij de gaatjes maken het zo moeilijk knippen!

Stom van me ik zat me al te bedenken Frithjof Sterrenburg is dat niet de boekjesman?
Die sterrenburg van . . . . . en ja hoor!
Leuk dat U er ook bent!

En ik lees gelijk al een nieuwe soort van uitdaging? Ook leuk!
Met buisjes of . . . . . welk wapen mag het zijn?
Zal ik mijn 0V1 dan maar weer opgraven?
http://img289.echo.cx/my.php?image=exp0v19fc.jpg

Vr Gr Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Die blijft leuk Rob. Heb je hem nog? Gesloopt? :'-(

Gedetailleerde beschrijving van een eenkringer:
(Buis)

http://www.bignick.net/Morgan_Radio/images/Morgan.pdf

Hier gevonden:
http://www.bignick.net/Morgan_Radio/Radio_1.htm

Een zeer merkwaardige ...

http://www.geocities.jp/qrper72/wbr/wbr.htm

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 26 januari 2007 17:14:22

@FAS: lees net dit nieuwe topic. Erg leuk je hier te 'ontmoeten'. Een van de personen die me (voor het internet tijdperk) van een heleboel inspiratie heeft voorzien met zijn ontvanger boek. :+

Tegenwoordig met een druk op de knop (toetsenbord) gaat er een wereld aan informatie voor je open, dat was 'vroeger' wel anders, toen moest je moeizaam in allerlei bibliotheken de info bij elkaar zien te sprokkelen...

Turbokeu

Golden Member

offtopic
@ledlover:
Zie ik daar nog een oude Wilesco stoommachine? (weliswaar zonder de schoorsteen)
Heb ik een 40-tal jaar geleden uren mee gespeeld (spijtig genoeg heb ik mijn Wilesco later weggegeven...)
/offtopic

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

doet me trouwens denken dat ik op de moment een hele partij buizen aan het sorteren ben. zitten andes veel kandidaten in voo een mooie éénkringer :)

btw men butterfly condensator is goed aan het lukken miss straks een paar foto's

My Tube is bigger then yours

@ turbokeu:
inderdaad, een willesco stoommachine zonder schoorsteen ja. keteltje was ook kapot (glaasje en aansluitingen voor de stoom helemaal stuk) en is nu dus geen stoommachine meer maar een luchtdrukmachine. gevonden bij het grofvuil. ik heb ook nog een die ik zelf gekocht had, die is nog in prima staat.

Wat ik in gedachte heb:

http://img443.imageshack.us/img443/5628/rubz5.png

Ik ben nog niet blij met het 'hondenventiel' aan de ingang.

Hoe zit dat eigenlijk met die ingang? Je verstkert het antennesignaal eerst via een buisje, nog voordat je het door een resonantiekring heen haalt. Ik zie dat vaak gebeuren, maar ik vraag me af hoe fijn dat werkt. Kruismodulatie ligt dan al snel op de loer, en dat is lastig als je zwakke zenders ontvangen wilt. Waarschijnlijk is het bij een rechtuit lang niet zo vervelend als bij een super, misschien is het bij een rechtuit wel helemaal geen probleem. Ik heb zelf iig nooit succes gehad met voorversterking zonder resonantiekring.

Kijk ook even naar de afsnijfrequentie, die 100nF is wel vrij groot. Ik zou voor =<1nF gaan.

Verder is dit natuurlijk niet ideaal voor een 'lange draad' antenne, omdat zo'n ding een hoge impedantie heeft, en je hier met een vrij lage impedantie afsluit, 1k.

Daarna in het audiodeel mag C7 wel wat groter, of R3 kleiner. Op deze manier vormen C7 en R3 een high-pass-filter met kantelfrequentie +/-1.5kHz.

free_electron

Silicon Member

moderne rechtuit ontvanger ...veel simepel dan dit lukt niet denk ik ....

slechts 3 onderdeelkes ( 4 als je de 32khz klok osc meetelt meetelt .. )

en der komt stereo uit , rds en gans de reutremeteut. en tdoet Am en FM ...

http://www.silabs.com/tgwWebApp/public/web_content/products/Broadcast/…

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Maar t doet geen SSB, en heeft hoogstwaarschijnlijk de gevoeligheid van een dweil op de middengolf, zoals tegenwoordig meestal..

free_electron

Silicon Member

ach ssb en middengolf... het 'kraak en piep kanaal' niemand luistert daar nog naar.

trouwens , je zou verschieten hoe goed die silabs chippies werken op middengolf ....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Dit topic is gesloten