Op 24 januari 2007 21:24:20 schreef D@nny:
[...]
Ik denk de leeftijd...* D@nny leest weer met aandacht mee...
Ja maar wat tekent ie?:p.Ma goed offtopic crap.Laat maar achterwege.
Groeten,Thomas
Dit topic is gesloten
Op 24 januari 2007 21:24:20 schreef D@nny:
[...]
Ik denk de leeftijd...* D@nny leest weer met aandacht mee...
Ja maar wat tekent ie?:p.Ma goed offtopic crap.Laat maar achterwege.
Groeten,Thomas
Op 24 januari 2007 21:19:49 schreef killerbeezz16:
Klinkt als een nieuwe uitdaging!
"bouw de ultime rechtuit ontvanger!"
(schemas!)
Kijk, daar kunnen we wat mee!
Actie dus.
Opdracht:
Ontwerp een rechtuit of zoek een rechtuit op internet, tijdschrift of boek. Bouw deze en plaats je product hier op CO compleet met foto's, ontvangstrapporten en de rest!
Alle componenten zijn toegestaan maar gebruik niet meer dan drie actieve componenten, dus drie buizen of drie fets/transistoren/IC's, combineren mag ook.
Drie buizen met meerdere functies is tevens toegestaan.
Zelfgemaakte onderdelen, verdienen zoveel mogelijk de voorkeur (afstemcondensatoren, spoelen, ...).
Het hergebruiken van scraponderdelen heeft ook de voorkeur, er wordt al zoveel weggegooid.
De constructie staat geheel vrij of het nu 'hay-wire', 'dead/alive bug', zwevend, print, Manhattan, chassis of 3D is.
*Denk wel om de veiligheid!*
Alle soorten antennes zijn toegestaan: loop, ferrietstaaf, spriet, langdraad, verzin het maar.
Het apparaat moet een eigen weergever hebben, dus geen externe versterkers! Keuze van de weergever is geheel vrij.
Hoofdtelefoons, oordopjes, speakers zolang ze maar passief zijn.
De ontvanger moet draagbaar zijn (al is dat in een koffer) en eventueel over een eigen voedingsbron beschikken.
//Edit
Aangepast, anders doet Frithjof niet mee!
Als hoogste ontvangstfrequentie, stel ik 15 MHz voor.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat valt er te winnen? Eeuwige roem.
De verliezers zijn zij, die niet meedoen!
Succes!!!
(Eat is al op zoek naar een ECC'tje en een ECLetje )
Voorbeelden van een simpele 'rechtuit' met (en een paar zonder) terugkoppeling:
http://www.arrl.org/tis/info/pdf/0009061.pdf
http://www.qsl.net/k5bcq/REGEN2/regen2.html
http://www.qsl.net/k5bcq/REGEN2/regen3.html
http://www.swlink.net/~w5jh/regen.htm
http://www.techlib.com/electronics/regen.html
http://www.mines.uidaho.edu/~glowbugs/12at7_regen.html
http://homepage.eircom.net/~ei9gq/regen.html
http://www.vk2zay.net/article.php/40
http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/rf/regen.htm
http://www.intio.or.jp/jf10zl/2ha5.htm
http://www.intio.or.jp/jf10zl/12au70v1.htm
http://www.intio.or.jp/jf10zl/iL4.htm
http://www.b-kainka.de/bastel100.htm
http://www.b-kainka.de/bastel74.htm
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 25 januari 2007 17:59:38
Overleden
Goeie genade, ik heb kennelijk een heel roedel Mexicaanse Honden losgelaten... Eerst mezelf introduceren: ik ben inderdaad "de" F.A.S. Sterrenburg van het boek Ontvangers en loop dus nog op deze aardbol rond, Rd12tf. En wat MGP betreft (ik had je een e-mailtje gestuurd een paar dagen geleden maar dat heb je dus niet gekregen): ik begon in 1967 in Radio Bulletin te schrijven over 78 toeren platen. Op één van de CircuitsOnline fora staat een scan van dat artikel, "Schatten op schellak", ik geloof dat Hugo Welther dat er op zette. Daarna heb ik een hele jaargang Radio Bulletin volgeschreven over ontvangertechniek en toen vroeg de redactie me om daar een boek van te maken. Daarvan zijn (voor de verzamelaars) 4 drukken verschenen, de laatste in 1980. Ik krijg trouwens nog steeds vergoeding voor het uitlenen door bibliotheken!! Vervolgens was ik een jaar of 15 vast medewerker van Radio Electronica, later "Electronica" geheten, waarin ik een stuk of 20 artikelen publiceerde. Eén ervan citeerde Frederick E. Terman (ja, het is gelukt!) eergisteren nog in een privé e-mailtje naar me: "Elf octaven uit een afstemoog", een dipper met een EM87 die bij Frederick en bij mij nog steeds gebruikt wordt. Overigens vertelde Frederick me dat hij hem ooit van een joekel van antenne en van AM modulatie voorzag en ermee van Delft naar Nootdorp QSO'tje maakte... Dat schema staat ook opgenomen in Pat Hawker's boek Amateur Radio Techniques". Ook in Electron en in Ham Radio heb ik nog een aantal schrijfsels geplaatst. Stopte met publiceren over "radio" zo rond 1985 omdat de lol er een beetje afging, maar stopte niet met de hobby, vooral knoeien met buizen en restaureren van communicatie-ontvangers met buizen. Tot ik weer "wakker" werd zo'n tien jaar geleden en aan het Surplus Radio Society bulletin een aantal bijdragen leverde. Tot 4 jaar geleden woonde ik op het platteland en genoot van een laag QRM niveau, sindsdien verhuisd naar een penthouse en je weet niet wat je hier aan ellende hoort. Na verwoed gevecht tegen de QRM lukt het me nu weer iets te ontvangen.
Nou, toen was ik vorige week aan het surfen en kwam toevallig op CircuitsOnline (schitterend initiatief en diepe buiging voor de Heren Moderatoren). Daar zag ik tot mijn genoegen dat mijn geest (althans, mijn naam) nog rondwaarde... Voor wie thuis is in de Engelse theologie: dit is dus een soort van Second Coming...
Het leuke is, dat er intussen een generatie "jongeren" blijkt te zijn die onder andere Mexicaanse Honden houden. Zo kwam ik in contact met (Z)weetvoetje, die naarstig een "ideale" éénkringer aan het ontwikkelen is. Nou stikt de "radio" geschiedenis van de anecdotes, handige trucjes (hoe soldeer je litzedraad!) en gouden kennis waarvan ik geloof dat het als analoog erfgoed de moeite waard is door te geven aan onze opvolgers. Niet alleen over rechtuits, Sparkman komt (de hemel beware ons) met vonkzenders op de proppen! Ik heb ooit zoiets gemaakt (ik was toen een jaar of 16 dus het is me te vergeven) met een deurbel, waarde Sparkman, en wat mij betreft mag je een 100 kW lichtboog- of machinezender op de frequentie van één van die talloze rap en hiphop stations zetten ?...
Kortom, het zou misschien de moeite waard zijn als de oude knarren onder ons "alles" wat in hun grijze hersencellen ligt te verstoffen doorgaven aan de generatie waarvoor "analoog" niet tot de babyvoeding behoorde. Zo zag ik op een forumpje het onderwerp "gelijkloop bij een super" (ik geloof dat jij het was, MGP) genoemd en dat is een huiveringwekkend verhaal dat ik ooit heb uitgevogeld en in Ham Radio beschreef. Werkelijk een nachtmerrie, maar fascinerend. OK, ik stop, maar we zouden over een apart forum voor dit soort onderwerpen kunnen denken. Groet en het doet me veel plezier dat mijn geschrijf van zo'n dertig jaar terug nog wordt genoemd!
Overleden
Zie dat er intussen weer is bijgekomen via Rd12tf. Die knul die de schakeling op qslnet publiceerde gebruikt nota bene de vertraging van de BC-221! Heerlijk...
En dat soort spul vind je nog steeds op radiomarkten, hoewel men vaker antiekprijzen gaat vragen voor dat soort mooie zaken.
Destijds kocht je zoiets voor 10 gulden, tegenwoordig voor 60 euro ...
Doe je ook mee met de uitdaging Frithjof?
Golden Member
Op 25 januari 2007 12:10:52 schreef Frithjof Sterrenburg:
. Niet alleen over rechtuits, Sparkman komt (de hemel beware ons) met vonkzenders op de proppen! Ik heb ooit zoiets gemaakt (ik was toen een jaar of 16 dus het is me te vergeven) met een deurbel, waarde Sparkman, en wat mij betreft mag je een 100 kW lichtboog- of machinezender op de frequentie van één van die talloze rap en hiphop stations zetten ?...
Vergeef het Sparkman dan ook, want hij is ook 16 jaar. Ik help hem soms een beetje, en we gaan die vonkenzender wel filteren zodat hij schoon in zijn golfgebied blijft en niet half Belgie stoort.
hmmm zo'n rechtuit met een ecl/pcl ofzo moet wel doenbaar zijn wrsch....
ga hier binnenkort wat proberen met een loop antenne. iemand toevallig ervaring met het zelfbouwen van regelbare condensatoren? vind het leuk om alles van zo'n antenne een keer zelf te bouwen aangezien die condensator toch al rap 4kv+ moet kunnen hebben.
Als je een loop als ontvangstantenne gaat gebruiken, volstaat een gewone omroepdoos varco. Met zenden krijg je te maken met zeer hoge spanningen.
Een varco kan je maken van twee stukken printplaat met een glasplaat ertussen, door een plaat verschuifbaar te maken, kan je de capaciteit varieren en daarmee dus afstemmen.
Zelfbouw butterfly:
http://hps.infolink.com.br/py1ahd/gallery21.htm
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 25 januari 2007 13:33:50
Special Member
stom maar wat is een eenkringer en is dit een ideale beginners zender (lees dus goedkoop en evt uit delen die ik ter beschikking heb te bouwen?)
ik wil me misschien wel eens wagen aan HF......
tis ook als zendantenne te gebruiken en met 100w rf loopt die spanning al aardig op.
heb ergens al een manier gevonden om zelf butterfly condensatoren te maken.
maar idd die condensator met twee printplaten is ook een idee.
die site had ik dus ook gevonden . ga dat precies wle proberen lijkt me fijn om zelf dat te kunnen om zelf te bouwen.
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op donderdag 25 januari 2007 13:35:21
Zie ook mijn edit beertje_01.
@HmH
Een eenkringer is een radio met slechts één afgestemde kring, ondanks deze eenvoud doet zo een ontvanger niet onder voor een die je zo koopt.
@beertje_01: Ok!
Honourable Member
Op 25 januari 2007 13:31:40 schreef High met Henk:
stom maar wat is een eenkringer en is dit een ideale beginners zender (lees dus goedkoop en evt uit delen die ik ter beschikking heb te bouwen?)ik wil me misschien wel eens wagen aan HF......
Een "rechtuit" is een ontvanger waarin niet van frequentie wordt veranderd. Dus geen superheterodyne met middenfrequent(en).
Je kunt wel meer dan één afstemkring hebben. Maar die staan dan dus allemaal op dezelfde frequentie. Dat was trouwens ook het nadeel... hoe meer scherpkiezendheid (selectiviteit) benodigd wordt, hoe meer kringen, en die moesten àllemaal meelopen met elkaar.
In oude boekjes zie je nog wel eens de schrijfwijze x-V-y.
Daarin is x het aantal HF trappen en y het aantal LF trappen. De V staat dan voor de detector.
Dus met 1 HF trap, een detector en 2x LF heb je een 1V2.
En met alleen maar een detector (met terugkoppeling, bijvoorbeeld) en dan gelijk de hoofdtelefoon in, heb je dus een 0V0.
Special Member
is zoiets eenvoudig en goedkoop met schroot delen te doen? en ook wel leuk... is eraan te meten? (ik zo gewoon ultra goedkoop eens iets met HF willen doen)
ik ben momenteel bezig met een direct-conversion-ontvanger met gebruik van AD convertors en een processor.
Maar me laatste eenkringer (voor MG en KG) is deze:
De resultaten zijn heel behoorlijk voor een 0V3. De gevoeligheid is erg goed, als je bedenkt dat er GEEN buitenantenne op aangesloten hoort. Alleen het ferrietstaafje. Op de middengolf ontvangt ie zo ongeveer alles dat er ook te krijgen is op de betere omroepsuper. Op de kortegolf werkt ie tot de 40m band ook nog heel behoorlijk. Bij hogere frequenties wordt ie ongevoelig. Waarschijnlijk is het ferriet daar niet voor geschikt.
SSB is lastig. Ik zet hang er dan een tweede afstemcondensator aan uit een oude TV (10 slagen 20pF) en dan valt er wel wat te ontvangen. Het is alleen erg frequentie-instabiel (de afstemfrequentie hangt af van de oscillatorfrequentie), en de geluidskwaliteit laat dan meestal ook sterk te wensen over. Toch zijn er met normale omstandigheden op ferriet toch bijna altijd wel een paar 80m amateurtjes te ontvangen. Voor SSB werk hang ik soms nog een antenne direct aan de aardkant van de afstemspoel, om een heel klein beetje extra signaal in te koppelen.
De terugkoppeling is erg soepel. Maar het is wel even zoeken voordat je de ideale instelling hebt gevonden voor de gate-spanning van de bf961. Is dat gelukt, dan gaat het heel fijn.
stroomverbruik is ook lekker bescheiden met 3mA bij 3V. (of misschien ook 8mA, kweet het nie meer precies)
Het grootste probleem aan deze ontvanger: Frequentiestabiliteit. Qua gevoeligheid en selectiviteit valt er eigenlijk weinig te klagen. Het kan natuurlijk nog wel een stuk beter door een soortgelijke schakeling 2x achteer elkaar te zetten, en zo een 0VV3 te maken. Maar ik had geen zin in al die gelijkloopproblemen of 2 afstemknoppen+2 terugkoppelknoppen.
Nou je bent wel de eerste.
Geweldig! De bouwstijl bevalt mij wel. De vertraging op de varco is gewoon magnifiek.
Ik zie ook veel hergebruikte onderdelen, mooi.
Eerste grote toepassing van je "electrografische" etstechniek?
Op 25 januari 2007 12:10:52 schreef Frithjof Sterrenburg:
Niet alleen over rechtuits, Sparkman komt (de hemel beware ons) met vonkzenders op de proppen! Ik heb ooit zoiets gemaakt (ik was toen een jaar of 16 dus het is me te vergeven) met een deurbel, waarde Sparkman, en wat mij betreft mag je een 100 kW lichtboog- of machinezender op de frequentie van één van die talloze rap en hiphop stations zetten ?...
Nouja ik ben zelf 17 maar 'k moe zeggen rap en hiphop zijn niet echt m'n stijl;-).Maar het is geen slecht idee,de 1000kW vlamboog die vroeger in Bordeaux stond en op 10 khz zat terug herbouwen en in actie zetten.Met alle harmonischen derbij gooi je zowat het ganse spectrum vol volgens mij,zeker als je nog eens gaat FSK moduleren(wie de ouwe vlamboogzenders kent weet ook hoe die dingen aangestuurd werden voor CW,tegenwoordig ondenkbare methode:p).Dat was nog eens radio,virtueel geen versterking,magnetische en elektrolitische detectoren,coherers en primitieve buizen aan de ontvangzijde,aan de zendzijde een dikke vonk(en),vlamboog of alternator gekoppelt aan een immense antenne en dit alles op een frequentie hoe lager,hoe liever.Nouja mijn eerste zendertje op 9 jarige leeftijd was ook een klein vonkzendertje,maakte ik m'n eerste QSO mee over 500 meter!!Ontvanger=kristalontvanger afgestemd op de LG,zender toen nog niet,gewoon autobobine+vonkbrug recht aan een lange,lange antenne.Ja ok belachelijk maar voor mij was het toen een hele prestatie.Nu na 8 jaar besef ik dat het allemaal veel beter kan(boekte ondertussen al aardig wat vooruitgang op vlak van vonkzenders)dus ga ik de boel eens serieus uitbouwen en terug zo'n ding construeren alleen met een bandfilter enz. tussen de vonkbrug en antenne om alle vuile rommel der wa uit te houden.En zien wat het systeem dezer dagen nog kan bereiken:-)
Grtz,Thomas
dr zit nie zo heel veel hergebruikt spul op. Maar t komt grootendeels bij kent vandaan. componenten uit de jaren 70/80 voor heel weinig geld...
Alleen dingen als varco en spoelen zijn hergebruikt. Maar daar kan je tegenwoordig ook niet op een normale manier aan komen.
Deze methode van vertraging werkt redelijk, er zit alleen jammer genoeg vrij veel speling in de tandwiel-vertraging van de varco. Dat stemt dus nog steeds niet echt fijn af. Maar het ding viel niet echt goed te repareren.
Ik heb toch al een aantal printjes gemaakt volgens deze methode. Dit is er eentje van, ik denk dat ie er tot nu toe zo'n 10-15 heeft uitgepoept. Wel allemaal kleine dingetjes. Maar ik heb ook nooit zin om een dag lang achter de computer te gaan zitten om alleen een lay-out van een printje te gaan ontwerpen. Er zijn wel boeiender dingen te bedenken...
edit: Dood aan de hiphop. Primitieve oerwoudmuziek :(:( Lang leve de NS-BM.
Even voor de goede orde: Ik stem NCPN, ik ben dus GEEN (neo-)nazi!
Yarr, Matey!
Afstem C
De link die Rd12tf gaf (Leuk!)
http://hps.infolink.com.br/py1ahd/gallery21.htm
is zeer mooi!
Zelf een afstem C maken is best wel leuk ook,
Als je tenminste het materiaal en gereedschap voor hebt!(ik wel!)
Maar ik wou eigenlijk een kleine opmerking maken (nee geen kritiek)
Ik zou het niet draaiende deel, maar het vaste gewoon een driehoekje knippen!
Daar waar de gaatjes zitten!
Als je er goed naar kijkt zou je er ook een stukje recht aan kunnen laten
Waar je dan die gaatjes in boort.
En als het een beetje lukt kan je uit de plaatjes alles ook in een keer knippen.
Dat gaat nu een beetje moeilijk door die hoekjes (waar de gaatjes in zitten!)
Zo maar even een voorbeeld (FF lomp getekend in paint!)
http://www.uploading.nl/index.php?file=naamloos.bmp
Rob007.
Overleden
Nou, dit forum illustreert het effect van "terugkoppelen"...
1) over onderdelen: als je met halfgeleiders werkt kun je elk sloop torrendoosje perfect gebruiken voor de afstem-C en voor de ferrietantenne. Kijk bij het grofvuil langs de straat of bij zo'n inzamelplaats. Je moet er alleen nog een terugkoppelwikkeling op maken, gewoon dun draad, zal maar een tiental windingen zijn dus geen probleem. NOOIT direct op de ferrietstaaf wikkelen, maar minimaal op een stevig kartonnen kokertje dat er overheen kan. Dat komt aan het "hete" eind van de spoel en door heen en weer schuiven kun je de terugkoppeling alvast grof instellen. Hoe hoger de frequentie hoe sterker de koppeling moet zijn dus test aan het hoge eind van de afstemming. Dan vastlijmen en verder met je Mexicaanse Hondregeling werken. Wel even de polariteit van de twee draadjes van de terugkoppelwikkeling testen, anders krijg je tegenkoppeling... @(Z)weetvoetje: doorgaans werken de consumptie-ferriestaafjes wel tot zo'n 5 MHz, alles boven 2 MHz is eigenlijk meegenomen.
2) Persoonlijk vind ik dat bij zulke prehistorische techniek als een 0V1 eigenlijk ook een buis zou horen. Dan worden onderdelen wat moeilijker, hoewel je nog steeds de ferrietstaaf en afstem-C uit een torrendoosje kunt gebruiken. Oude buizenradio's zijn zeldzaam en eigenlijk zonde om te slopen. BACO in IJmuiden heeft nog altijd zat buizen en veel ander bruikbaar spul uit militaire voorraad.
3) Wil je echt authentiek spul, google dan eens Antique Radio Supply. Heb er vaak gekocht, enorme buizenvoorraad.
4) Afstemkring is dus makkelijk te doen, nog mooier is zelf een raamantenne maken. Buis: eigenlijk "moet" het ook met één buis vind ik. Je moet denken dat je vroeger BEGON met een éénkringer (zou je nu nog moeten doen) en dus met je zakgeld moest woekeren. Een "lamp" was voor de oorlog vreselijk duur, ik meen Fl. 12,50 en ALS je nog werk had in die crisistijd verdiende je misschien Fl. 50.- per maand.
Toen ik na de oorlog begon was een vorstelijk zakgeld een gulden per week en een militaire buis uit de dump (zoals een VR65) kostte toch nog Fl. 2,50, maar als je niet in Amsterdam of Den Haag of zo woonde kwam daar nog porto bij, dus één buis was wel zo'n beetje de limit. Dat werd dan een ECC type, bijvoorbeeld een 6SN7 of wat later een ECC82. Als ik het nu zou doen lijkt me een ECL of PCL ideaal, een heerlijk pitje is ook een 6EB8 triode-pentode eindbuis die maar 25 mA trekt en een loeiharde 1 W je kamer inpompt. Antique Radio Supply leverde ze voor een dollar of twee geloof ik, maar wat doet geld er nou nog toe, voor een avondje stappen of de disco bouw je een half dozijn Mexicanen...
5) Voeding voor buizen kan tegenwoordig een probleem zijn als je geen junkbox hebt. Hier een tip: er zijn zat trafo's 230V-6V en 230V-12V. Neem een flinke 230V-6V, daar komt je gloeispanning uit (voor een ECL type). Aan die 6 V hang je ook de 12V wikkeling van een 230-12V trafo en je krijgt op de primaire 115V, na gelijkrichten (brug) iets van 150V, da's genoeg. Smoorspoel en uitgangstrafo 7 kOhm-5 Ohm of zo zijn het moeilijkst, ik geloof dat Conrad ze nog heeft en in Duitsland worden ze nog geleverd. Kijk eens op: www.roehrentechnik.de en op www.jogis-roehrenbude.de/. Elco's voor hoge spanning heb ik nog recent bij BACO gezien.
6) Nou een tip voor iedereen die met buizen wil gaan werken: begin met één universele voeding te maken voor je toekomstige spul, gezien de zeldzaamheid van bepaalde onderdelen. Forse trafo, 6.3V-4A en iets van 150 tot 200V (hooguit) bij 100mA of meer. Dan ben je voor je leven gedekt. DENK EROM DAT JE ELCO's EERST MOET FORMEREN !! Tweede tip: maak ook een universele eindversterker, met een ECL 86 bijvoorbeeld, die je voor al je verdere projecten kunt gebruiken. Kan bij de voeding in de kast, heb ik al tientallen jaren.
7) Ik zie dat er ook Mexicaanse jongeren ingestapt zijn, zoals High met Henk. Perfect, daar moeten we het van hebben en dat was ook mijn opzet. Niks stom dat je vraagt wat een éénkringer is, NIET vragen is stom. Hier een mini handleiding radio voor de "jongelui" (zei mijn Oma):
HET WONDER "RADIO"
Een zender spuit hoogfrequente trillingen de ether in. Die planten zich namelijk ver voort. Die HF heeft een bepaalde frequentie, daarop "zit de zender dus", laten we zeggen op 600 kHz. Daarop injecteert de zendende partij een portie laagfrequent, geluid dus, laten we zeggen 1000 Hz. Dat is de modulatie (LF), die reist mee met de HF.
Wat een ontvanger moet doen is: afstemmen op de HF (600 kHz) en dan de LF 1000 Hz er vanaf plukken en hoorbaar maken. Afstemmen op 600 kHz gebeurt met een spoel (L) en een variabele condensator (C). C plus L heten een kring. Het afplukken van de LF gebeurt in de detector. Als je één kring plus een diode (germanium AA type) aan elkaar knoopt heb je een kristalontvanger. Nadeel: die ene kring laat ook zenders naast de 600 kHz door, een hele band met misschien wel 5 knalharde zenders. Je hoort dus alles door elkaar, de bandbreedte is veel te groot.
Daar kan je wat aan doen door een teruggekoppelde detector te gebruiken: een "actief" (versterkend) element - de LC kring is passief - en dan voer je een beetje van het versterkte uitgangssignaal terug naar de ingang. Lijkt op het rondzingen van een geluidsinstallatie op een feest... Dat is dan de Mexicaanse Hond, de truc is dat je nét iets minder terugkoppelt. Dan krijg je een ENORME toename van de versterking en de Q ("kwaliteit") van je ene LC kring wordt vele malen hoger zodat de bandbreedte vele malen kleiner wordt. Nog een trapje LF versterking erachter en je hebt een éénkringer. Dan kan je er nog een HF versterker trapje voor zetten en dan heb je een tweekringer.
Rd12tf (je nickname doet me aan een Duitse buis uit de Tweede Wereldoorlog denken): ik loop al een tijdje rond met het idee om weer eens een éénkringer te maken. Maar dat wil ik doen met een prachtige spoelenbak van 100-2000 kHz die ik nog heb en hij zal aan mijn universele voeding hangen dus dan voldoe ik niet aan je eisen. Ook speel ik wel eens met het idee om zoiets te bouwen als mensen stiekum in de oorlog deden (voor de "jongelui": toen waren radio's door de Duitsers verboden): een raam vermomd als schilderij, een voeding ergens in de voet van een schemerlamp of zo en dan een blokje met buis en afstemC vermomd als weet ik veel, stofzuiger? waarop ik schilderij en schemerlamp kan inprikken. Als je tien ideeën hebt bouw je uiteindelijk niks. En bovendien schrijf ik me rot aan dit zelf-escalerende forum !!
ik lijd ook onder het 'teveel leuke projecten- te weinig tijd- niet kunnen kiezen' fenomeen.
momenteel staat er bij mij een DKE 38 op de werkbank, de kleine goedkope duitse eenkringer die voor propaganda was ontworpen.
bereleuk toestelletje is het, hij is bijna klaar om dagelijks te laten spelen.
Sparkman biedt me over msn veel hulp ermee.
zogauw die klaar is ben ik wel van plan om een eenkringertje te bouwen met ecl82 of iets dergelijks.
Ik heb nog nooit wat met buizen gedaan, maar ik houd het liever bij transistoren en fets. Ze presteren misschien ietsje minder, maar transistoren zijn wel heel veel makkelijker. Je kan bijvoorbeeld gewoon solderen terwijl de radio staat te spelen. Dat soort dingetjes vind ik toch wel erg handig.
Mijn vermoeden over ferrietstaven blijkt dus te kloppen. Nouja, de leukste band, de 80m kan ik iig ontvangen.
Hebben jullie trouwens ook altijd zo'n last van mensen die in de buurt TV zitten te kijken? Want ik hoor dat altijd terug op alle harmonieken van de flyback. En da's erg vervelend bij een aselectief ding als een eenkringer. Temeer omdat ik dus ook geen buitenantenne gebruik. Nouja, alles wat ik kan doen is de ferrietstaaf afwenden, maar dan vallen er weer een hoop zenders af.
Zo'n richtantenne is trouwens wel erg handig om de selectiviteit wat op te krikken.
@Frithjof
Mooie uitleg geef je daar, alsof ik Ontvangers II aan het lezen ben!
Eisenpakket is bijgesteld, zodat je toch mee kan doen, zie boven.
Mijn nickname komt inderdaad van de Telefunken Lorenz Rd12Tf, deze buis kreeg ik (posthuum) van een buurman cadeau naast vele andere zaken zoals oude Electrons en Radiobulletins (ook de kleine oorlogsuitgaven, met reclame voor de Waffen-SS).
Hoe gehaat de Duitsers ook waren, na de oorlog werden hun buizen en apparatuur met open armen ontvangen door de toenmalige radioamateurs, die het niet breed hadden terwijl de nieuwe onderdelen nog in de winkels moesten verschijnen.
De verhalen uit die tijd vind ik nog steeds mooi, die rare jampot is daar een beetje symbool van geworden. Vandaar ...
Buizen kan je trouwens prima op lagere spanningen laten werken, ik heb een audion gemaakt met twee maal ECC82, die doet het prima op 12V. Er zijn ook buizen die voor een lage spanning gemaakt zijn, bijvoorbeeld de ECC86. Misschien werkt het niet optimaal maar misschien werkt het drempelverlagend, voor de jongelui, om eens iets met buizen te doen.
Een goede bron voor hoogspanningselco's zijn de SMPS/Computer voedingen welke vaak voor oud vuil, defect bij de computerboertjes ligt.
allé niks zo handig en leuk als buizen... chassis + voetje en hoppa solderen maar. (ben 20 btw )
aan buizen is echt nog goed aan te komen hoor en aan smoorspoelen ook. ik gebruik veel smoorspoeltjes van erea. 10H 20H en zelfs 30H.
heb hier ook nog een joekel staan van 7H 0.5A! ding komt van op een radiomarkt. koste mij maar 5€!
als er iemand is die echt niet aan een pcl82 ofzo kan geraken ik hier nog wel eentje liggen.
btw voor kleine niet al te dure en niet al TE hifi uitgangstrafo's moet je eens kijken bij trafo's van edcor. zijn niet al te duur. de goedkope reeks gaat "maar" vanaf 70Hz maar who cares voor dit soort projecten is dat genoeg.
het is soms zoeken maar vele componenten zijn nog te vinden hoor... ik geraak nog altijd perfect aan 100µF 500v....of 100µF/250v of zelfs 470µF/400v.
en zoals vroeger hé zelf regelbare condensatoren maken en dergelijke....
bij een eenkringer hoort echt een buis vind ik.
binnenkort ga ik me trouwens ook eens wagen aan het winkkelen van een uitgangstrafo. ben op men blikpakket aan het wachten.
allé ja less talk more building . heb men aluminium voor men butterfly condensator ondertussen gevonden.
Moderator
Leuk topic
Maar even een 'zeik'puntje: Is een regen nog een rechtuitontvanger?
Ik heb btw kortgeleden een regen op SMD experimenteerbord gezet, inclusief mexikaanse hond die eerst niet te temmen was , verkeerd smoorspoeltje.
Overleden
Zie je wel, we gaan nu alle kanten tegelijk op met onze borrelpraat. Zo, dus die Rd12tf had ik goed gevoeld... Prachtbuizen, heb nog een RV12P2000 voor de show. Bovendien brengt Ledlover de DKE38 ter sprake: ga je me vertellen dat je die echte Volksempfänger hebt, met zo'n afstemschijf horizontaal onderaan? Kostbaar...
En Rd12tf: die gouden dumptijd van '46 tot '54 ongeveer is eigenlijk maar relatief vinden degenen die hem meegemaakt hebben achteraf. Zie mijn eerdere verhaal over zakgeld. Dat geldt zeker voor de Duitse spullen, die waren onbetaalbaar voor een scholier als ik. Des te erger omdat ik direct na de bevrijding een Telefunken Köln vond, als nieuw. Mocht hem niet houden van mijn moeder omdat we "net van de Moffen af waren en nou een Moffenradio in mijn huis? Niks ervan!" Beste dumptijd was ongeveer '56 tot '66, toen was er nog veel en goedkoop.
(Z)weetvoetje: halfgeleiders zijn niks "minder" dan pitten, integendeel denk ik, zelfs voor zo'n simpele éénkringer. Zo'n vacuumfles is gewoon lekker nostalgisch en af en toe een (gecontroleerde) greep in de hoogspanning houdt je wakker... Nou, als jij rotzooi hebt op alle mogelijke frequenties troost je, bij mij zit alles tussen 50 kHz en 50 MHz vol met gruis, apart onderwerp, kom ik nog wel eens op terug misschien.
Rd12tf: buizen op een lage anodespanning gaat prima, het meest wonderlijke is die fantastische Bendix ARN6 (R-101) peilontvanger die ook de "hoogspanning" uit het 24V boordnet trok. Voordat ik dát uit het onbegrijpelijke schema geloofde....
En in het algemeen: dat ik nou rentenier mag zolangzamerhand, maar wat voeren jullie overdag uit?? Forumpje bekijken? ...
Dit topic is gesloten