Over "rechtuitontvanger" gesproken!

@(Z)weetvoetje: klopt, voor goed synchroniseren moet ie een lekkere draaggolf zien. Bevestiging kom ik jullie a.s. Dinsdag of zo vragen.
Passen jullie wel op met Koreanen, die zijn nog wel eens vreemd...
Het blijkt dat maagden tegenwoordig zeldzaam zijn, zal kijken of Cthulhu ook met een paar kippen tevreden is....

De ontvanger (Pluto) draait! Het bleek dat dat @#$%^&*! spoeltje op de ferrietantenne onderbroken was middenin ergens, maar dat hadden jullie natuurlijk allemaal allang door, vuile boeven dat jullie zijn. Eén van de 6AW8's was gaar, de andere Mexicaant als een gek. Komt door de hoge steilheid van dat triodedeel van het pitje. En als KT88 meeleest: ik zag op internet dat die 6AW8 massaal in jukeboxen is toegepast kennelijk, bijna alle referenties zijn daarnaar. Als synchronisatiescheider??? Jij weet daar alles vanaf als jukeboxfan...

MAAR ER IS IETS MIS! Ik stemde over de MG af en kreeg toen achtereenvolgens:
Een verslag van een voetbalwedstrijd door Han Hollander ; "naar de bollen" door Louis Davids ; koning Kaskoeskielewan met Johan Jong op het theaterorgel; de Bonte Dinsdagavond trein en tot slot een toespraak van de minister-president zijne Excellentie Colijn waarin hij zegt dat we rustig kunnen gaan slapen. Zou ik een negatieve zelfinductie gemaakt hebben?

Serieus: de selectiviteit (nu met een 402N) is VEEL hoger dan ik me van vroeger herinner, met terugkoppeling op het randje kan ik al het hoog wegsnijden en krijg dan een hol boemerig geluid, het lijkt wel een kristalfilter. Ik ga in hetzelfde kastje nu eens de originele UN-42 maken (met ECC82) om te zien of daar voldoende power op een speaker uitkomt. Geloof het nooit, die 6AW8 moet veel meer leveren maar hard is het niet. Heb overigens maar een kort draadje als antenne. Fred101: wees dus niet ongerust als het niet hard is, je kunt op de uitgang een modern koptelefoontje aansluiten.
O ja, ik vond hier toch nog wat maagden rondlopen, die zijn dus geofferd.

Ai, zit Heiloo weer zonder maagden...

Ik heb op dit moment een 0V3, ik had nog een ECC helft over, en de PCL versterkt net wat te weinig icm zwakke stations.
meer versterking levert een heleboel gegil op...

Alleen heb ik een brom die ik maar niet kwijt raak en deze komt uit de audion ECC helft zelf...

@Henry S.: o wat fijn dat er bij jou ook vreselijke dingen gebeuren! Ik vind de power van een enkelvoudige AF versterker ook totaal onvoldoende, die detector kan veel meer leveren dan de AF versterker nu produceert.

@allemaal: nou kan ik jullie weer onder de ogen komen en voor de liefhebbers komt hier een verklaring van mijn probleem.
Doordat het antennespoeltje onderbroken was ontstond er een sterk Glen Miller effect. Als gevolg daarvan werd de negatieve roosterruimte vergroot tot µ maal de steilheid (9,5 mA/V) in het kwadraat. Dat betekent natuurlijk dat de fasehoek van het I en Q signaal geheel scheef komt te liggen ten opzichte van het Bode-Nyquist diagram. Dat zal iedere radiojongen toch duidelijk moeten zijn.
Ombouw naar UN-42 geschiedt in het weekend, ben benieuwd.

@Frithjof, mooi man! Toch nog een rode leiding? ... Ahum.
Dat filter effect is mooi, doet mijn Telefunken ELK639 ook met z'n mechanische filters alleen is daar de top natuurlijk veel vlakker dan bij Tuppie, en superbas effect op het randje, gaat de detector echter genereren en synchroniseren dan komt het hoog weer terug!

Nog even over je negatieve inductie. Het eerste wat ik op Tuppie ontving waren de Kilima Hawaiians, ik schrok me een hoed... Dat kan niet,dacht ik. Vandaar die ranzige kitchnaam!

@Henry,
Gloeidraad aan één kant aan massa?
Heb je een smoorspoel met ferriet in gebruik bij het audion deel?

Frithjof, er is niks mis, je zit gewoon op de verkeerde frequentie, je hebt nu de ellelange golf en die frequentie is zo traag dat ze er wat langer over doen. dat kun je als volgt berekenen.

De frequentie is 700EHz dan krijg je 300/0,7=428 dan daar de wortel van dat is 20, dit natuurlijk maal 2x pi is 129 en daar de omkeerwaarde van dan kom je op een golfsnelheid van 0,00775 m/uur. Dan een remmingsfactor van afgerond 17,67565174 graden, dit ivm de vele files die de grondgolf in de weg zitten. De golfsnelheid wordt 0,137 m/u. Oftewel 3,28 m/etmaal. De afstand jou naar hilversum is ongeveer 60 km dus dat betekend dat het signaal ongeveer 18250 dagen en dat is ongeveer 50 jaar nodig heeft gehad.

Ben blij dat ik de meester nog iets kan leren

Fred

Op 20 april 2007 17:26:19 schreef Rd12tf:
Nog even over je negatieve inductie. Het eerste wat ik op Tuppie ontving waren de Kilima Hawaiians, ik schrok me een hoed... Dat kan niet,dacht ik. Vandaar die ranzige kitchnaam!

Zal het je nog sterker laten horen. Met mijn ontwerpje kreeg ik dit te horen.

Op 20 april 2007 17:26:19 schreef Rd12tf:
@Henry,
Gloeidraad aan één kant aan massa?

Uiteraard, en de PCL is zo stil als wat...

Gloeidraden van de ECC82 en PCL86 staan parallel, alle draden getwist en bij de trafo op de nul gezet zodat er geen gloeistromen door de print lopen.

Zou het omwisselen van de twee aansluitingen op de ECC nog wat uitmaken?

Pas op fred, de radiogolven kunnen ook in de aardkorst opgeslagen zijn, daar blijven ze soms vele tientallen jaren zitten tot een groot kwaad (Cthulhu verering, offeren van maagden) ze losmaakt. Tja.

@Hugo, :) dat moet iets betekenen!

@Henry, geen ferriet? Omwisselen zou kunnen helpen. Brom blijft lastig op te sporen.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Ferriet?
Verklaar u nader!

Edit: Gloeivoeding een paar keer door een ferrietkern?
Maar... ik heb al op DC gegloeid en dat maakte geen lor uit...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Nee, mijn ervaring met ferriet in een "bromveld" is niet zo goed, de zelfinductie veranderd sterk onder invloed van het externe veld, maar dat merk je vooral bij een oscillator met een inductie met ferrietkerntje.

Misschien een open deur die ik ga intrappen, maar je brugcel is ontrateld?

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Ik gebruik geen ferrieten, allemaal luchtspoelen.

Hmmm, voeding ontratelen... Daar zeg je wat, een extra elco gaf 0,0 resultaat en de diodes zijn idd niet ontrateld.

Ik gebruik enkelzijdige spanningsverdubbeling btw.

*gooit de bout op het vuur*

Op 20 april 2007 16:43:13 schreef Frithjof Sterrenburg:
Zou ik een negatieve zelfinductie gemaakt hebben?

Een condensator? Ja, zeer waarschijnlijk. Een paar pF aan parasitaire capaciteit ontkom je niet aan.

Op 20 april 2007 16:43:13 schreef Frithjof Sterrenburg:
O ja, ik vond hier toch nog wat maagden rondlopen, die zijn dus geofferd.

Hmm, als natuurkunde-nerd kon ik ze waarschijnlijk beter (mis)/ge-bruiken.>:)

Op 20 april 2007 17:07:27 schreef Frithjof Sterrenburg:
Doordat het antennespoeltje onderbroken was ontstond er een sterk Glen Miller effect. Als gevolg daarvan werd de negatieve roosterruimte vergroot tot µ maal de steilheid (9,5 mA/V) in het kwadraat. Dat betekent natuurlijk dat de fasehoek van het I en Q signaal geheel scheef komt te liggen ten opzichte van het Bode-Nyquist diagram.

Er is geen fase-hoek tussen het I en Q signaal. Bij een AM signaal wordt er slechts een I-signaal uitgezonden. (na eliminatie van het faseverschil). Ga je mixen met een oscillator Fo, dan is het fase-verschil lineair tijdsafhankelijk, en veranderd met (Fo-Fz)/2Pi. Dus ik weet niet of er niet-lineare bewerkingenallemaal roet in het eten gooiden, maar waarschijnlijk bedoel je gewoon te zeggen dat ie oscilleerde. Ook best lastig.

@Hugo, dat klinkt meer als een WC die doorgetrokken wordt, dan een soepele terugkoppeling die zachtjes fluit tot synchronisatie bij de draaggolf van de volgende zender.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

@ (Z)weetvoetje: quote: "Er is geen fase-hoek tussen het I en Q signaal. Bij een AM signaal wordt er slechts een I-signaal uitgezonden. (na eliminatie van het faseverschil). Ga je mixen met een oscillator Fo, dan is het fase-verschil lineair tijdsafhankelijk, en veranderd met (Fo-Fz)/2Pi. Dus ik weet niet of er niet-lineare bewerkingenallemaal roet in het eten gooiden, maar waarschijnlijk bedoel je gewoon te zeggen dat ie oscilleerde."
Nee, ik denk dat je me nu verkeerd begreep... ;-)

Op 20 april 2007 19:13:54 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
@Hugo, dat klinkt meer als een WC die doorgetrokken wordt, dan een soepele terugkoppeling die zachtjes fluit tot synchronisatie bij de draaggolf van de volgende zender.

Ze waren toen nog niet zo bedreven in het maken van geluidseffecten ;)

Net wat DRotzooiM gedecodeerd met mijn laptop en Tuppie, gaat redelijk goed, alleen zou de carrier hoger moeten, je hoort die nu door het audiosignaal heen.

BBC op 1296 kHz.

Die gloeispanning brom wordt ook wel tegengegaan of vermindert door tussen beide gloeispanning aansluitingen een laag ohmige (vermogens) potmeter te plaatsen, de loper komt dan aan het chassis en een van de trafo aansluitingen dus niet.
Door het verdraaien van de potmeter wordt de brom vermindert.
De brom kan echter ook voort komen uit een kapotte buis :'-(.
Wil je de brom helemaal kwijt dan zul je de gloeispanning via gelijkspanning moeten voeden (accu).
Edit: niet goed gelezen |:( , bromde nog steeds, is de buis misschien gevoelig voor een magnetische veld (TL buis boven de werkbank ?), blik hem eens in.

[Bericht gewijzigd door jan w op ]

Op 20 april 2007 16:43:13 schreef Frithjof Sterrenburg:Eén van de 6AW8's was gaar, de andere Mexicaant als een gek. Komt door de hoge steilheid van dat triodedeel van het pitje. En als KT88 meeleest: ik zag op internet dat die 6AW8 massaal in jukeboxen is toegepast kennelijk, bijna alle referenties zijn daarnaar. Als synchronisatiescheider??? Jij weet daar alles vanaf als jukeboxfan...

Jukeboxfan......... welja.

Audioot zou ik nog mee accoord kunnen gaan. ;-)

RTT buizenboekje zegt syncscheider en video eindpenthode.
GE Essential Characteristics zegt dat ook, AVO manual ook.

Volgende keer een WE300B proberen als audionneke? http://zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/icon_mrgreen.gif

En ja hoor, daar is de bijbel Koreaan weer, dat krijg je er van met Cthulu...

@Brom: Het is puur voedingsbron, met een extra elco en wat andere buisinstellingen wat verminderd (uit de losse pols want m'n buizentheorie is nog steeds roestig). Gloeidraad op DC gaf geen verbetering.

Ik gooi straks m'n schema op het forum, zijn vast nog wat op/aanmerking voor te bedenken.

Maar eerst een andere varco, ik had recent eentje gekocht, die is gereanimeerd met kruipolie en blijkt een veel grotere vertraging te hebben dan die er nu in zit, zal wat lekkerder afstemmen.

Op 20 april 2007 20:12:25 schreef Rd12tf:
Net wat DRotzooiM gedecodeerd met mijn laptop en Tuppie, gaat redelijk goed, alleen zou de carrier hoger moeten, je hoort die nu door het audiosignaal heen.
BBC op 1296 kHz.

Heb je voor DRM dan geen I en Q signaal nodig?

Op 20 april 2007 20:43:57 schreef KT88:
[...]
RTT buizenboekje zegt syncscheider en video eindpenthode.
GE Essential Characteristics zegt dat ook, AVO manual ook.

Achja, hetzelfde verhaal als de EL36...

"RTT buizenboekje zegt syncscheider en video eindpenthode".
De ECL80 staat geboekt als "synchronizing pulse separator and frame output tube". Toevallig kan ie ook als AF eindbuis functioneren...

Ook zo'n buisje, en zo zijn er een heleboel die geschikt zijn voor andere toepassingen.

Zoals de EL34 die nogal eens als uit de kluiten gewassen FM-bug wordt ingezet. Tja, waarom ook niet...

Het vervolg van deze uitdaging, dit spoeltje wordt wat te groot.