Hoi, voor mijn eindwerk ga ik subwoofer schakeling maken ik ging nu starten met de voeding hiervan maar het schema is redelijk onduidelijk . ZIE FIG 2 power suply ik kan afleiden dat de transfo gelijke wikkelingen heeft met een middenaftaking dus waarschijnlijk wordt de spanning gedeelt door 2.. maar toen ik naar de winkel ging konden ze mij dit niet geven .. weet iemand toevallig waar ik zo een scheidings transfo kan kopen of bestellen ? (geen te grote
moet op een print komen). thanks
indien iemand me hiervan nog wat info kan geven , of uitleg doe het gerust !
thanks x
http://sound.westhost.com/project68.htm
Hum. 500 VA transformatoren komen bij mijn weten niet in een formaat dat op enige print past.
Het is verder een standaard transformator met twee secundaire wikkelingen in serie of een aftakking.
De rode regel gezien onder aan de `warnings' ? ..
Op 24 januari 2007 21:02:14 schreef Aart:
Hum. 500 VA transformatoren komen bij mijn weten niet in een formaat dat op enige print past.Het is verder een standaard transformator met twee secundaire wikkelingen in serie of een aftakking.
De rode regel gezien onder aan de `warnings' ? ..
ja ik weet anders niet hoe ik het moet doen :s het is een voeding die waarschijnlijk vrij veel stroom moet leveren want de brug moet bestand zijn tegen 35 A .. en de schakeling is voor vermogen transistoren . of heeft dat er niets mee te maken ?
Move schoolvragen ivm eindwerk.
Succes er mee, ik zou voorzichtig aanraden met een simpeler ontwerp te beginnen.
Op 24 januari 2007 21:08:04 schreef Aart:
Move schoolvragen ivm eindwerk.Succes er mee, ik zou voorzichtig aanraden met een simpeler ontwerp te beginnen.
300 VA bestaat dat ? Om te monteren op print ?
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Op 24 januari 2007 21:18:09 schreef diode:
Nee, tot iets van 60VA is nog als print montage te krijgen volgens mij, daar boven niet meer.
Hoe kan ik uit mijn schema berekenen hoeveel stroom mijn voeding moet leveren ? om eventueel een bestaande voeding te gebruiken dan :s
beertje_01
My Tube is bigger then yours
waarom begin je niet met iets simpeler? de P3A ofzo.
als je zelf nog geen berekeningen kan maken van hoeveel stroom er gaat lopen en dergelijke zou ik dit niet als eerst versterker proberen. heb je wel enig idee wat 500w is???
bij dergelijke voedingen heb je gewoon veel capaciteit nodig om af te vlakken en stroompieken op te vangen. hoeft helemaal niet gestabiliseerd te zijn ofzo.
kijk voor de trafo eens bij amplimo ofzo. je hebt toch wel enig idee hoe groot een 500VA trafo is?
kijk eens naar de P3A zou ik zo zeggen. geeft een 60-100w en dat scheelt maar een goeie 6 db 
gebruik een goede speaker dat is veel belangrijker.
Op 24 januari 2007 20:59:05 schreef omaros_88:
Hoi, voor mijn eindwerk ga ik subwoofer schakeling maken ik ging nu starten met de voeding hiervan maar het schema is redelijk onduidelijk .
Welk gedeelte van 'DO NOT ATTEMPT THIS AMPLIFIER AS YOUR FIRST PROJECT' heb je niet begrepen?
Op 24 januari 2007 21:32:10 schreef beertje_01:
waarom begin je niet met iets simpeler? de P3A ofzo.
als je zelf nog geen berekeningen kan maken van hoeveel stroom er gaat lopen en dergelijke zou ik dit niet als eerst versterker proberen. heb je wel enig idee wat 500w is???
bij dergelijke voedingen heb je gewoon veel capaciteit nodig om af te vlakken en stroompieken op te vangen. hoeft helemaal niet gestabiliseerd te zijn ofzo.
kijk voor de trafo eens bij amplimo ofzo. je hebt toch wel enig idee hoe groot een 500VA trafo is?kijk eens naar de P3A zou ik zo zeggen. geeft een 60-100w en dat scheelt maar een goeie 6 db
gebruik een goede speaker dat is veel belangrijker.
euhm daarvoor is het al te laat maar kan ik niet de torren vervangen door lichetere modellen ?
die trouwens ookk beter beschik baar zijn ? zodat ik een gewone voeding kan gebruiken ?
beertje_01
My Tube is bigger then yours
je kan uiteraard de spanning van de voeding wat lager nemen. zou moeten lukken dan met simpele voeding.
mik bijvoorbeeld op een slordige +/- 30v
twee condensatoren van 10000µF. (1 per voedingshelft).
gaat kwa prijs nog meevallen.
neem als trafo een 2*22v model ofzo.
pakweg iets van 160VA ofzo
normaal kan je dan in 8ohm 50w rms hebben en in 4ohm 100w rms
je eindtrap kan je zo laten en als torren neem je iets in de mj1500xx reeks. normaal gaat dat ontwerp niet echt veel problemen hebben op lagere spanning. de voortrappen zijn bijna hetzelfde als P3A dacht ik het enige grote verschil is dat dit een klasse B eindtrap is waarbij je geen bias hoeft af te stellen.
in de voortrappen kan je ook de gebruikelijke bc546 nemen dan (spanning is dan laag genoeg
).
je zou zelfs in de eindtrap de albekende 2n3055 en tegenhanger mj2955 kunnen gebruiken. allé ja beetje experimenteren dan
bij een spanning van +/-30v kan je nu niet zo direkt jezelf veel pijn doen. bij een voedingsspanning van +/-56v is dat al heel wat anders.....
ook is je trafo dan wat goedkoper....
en 50w rms is echt al wel wat hoor!
gebruik desnoods een dubbele labovoeding als je daar aan kunt geraken. is gemakkelijk om fouten te corrigeren. stroombegrenzing is dan wel handig. anders de lamp truk of een dikke weerstand in de voeidngslijn bij het eerste keer opstarten.
Op 24 januari 2007 21:23:56 schreef omaros_88:
[...]
Hoe kan ik uit mijn schema berekenen hoeveel stroom mijn voeding moet leveren ? om eventueel een bestaande voeding te gebruiken dan :s
Door de hele site te gaan lezen!
Op 24 januari 2007 21:39:19 schreef alex278:
[...]Welk gedeelte van 'DO NOT ATTEMPT THIS AMPLIFIER AS YOUR FIRST PROJECT' heb je niet begrepen?
Verblindt door de Watt's, dan lees je niks meer.
Maar als de voeding al te moeiijk is, wordt er dan maar iets van de versterker begrepen? Dit wordt een debakel.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Op 24 januari 2007 20:59:05 schreef omaros_88:
Hoi, voor mijn eindwerk ga ik subwoofer schakeling maken ik ging nu starten met de voeding hiervan maar het schema is redelijk onduidelijk . ZIE FIG 2 power suply ik kan afleiden dat de transfo gelijke wikkelingen heeft met een middenaftaking dus waarschijnlijk wordt de spanning gedeelt door 2..
Er staat anders duidelijk wat je moet hebben: 40-0-40.
Dus 40 Volt aan de ene kant, ten opzichte van de middenaftakking; en 40V aan de andere kant, ten opzichte van de middenaftakking.
Dat had je ook wel kunnen zien aan de uitgangsspanningen over de condensatoren. Hoe wil je anders aan 56V komen, als je er per helft 20V in gaat stoppen?
Ik vind "trafo, gelijkrichter, afvlakcondensator" niet echt "redelijk onduidelijk". Hoe vond je de rest van het schema?
Over zowel de gekozen bias als de SIM-aansluitingen staat voor zover ik kan beoordelen voldoende informatie in de tekst.
Als dit een serieus project is raad ik je aan snel contact te zoeken met je begeleider om de haalbaarheid ervan door te spreken.
Op 26 januari 2007 22:40:01 schreef Aart:
Over zowel de gekozen bias als de SIM-aansluitingen staat voor zover ik kan beoordelen voldoende informatie in de tekst.Als dit een serieus project is raad ik je aan snel contact te zoeken met je begeleider om de haalbaarheid ervan door te spreken.
ik dacht dat een forum er was om mensen te helpen :s en niet om iem slechte moed in te spreke ??
ik ben tenslotte maar een 6de jaar hoor :s kheb dit met mijn leerkracht besproke hij zei dat het niet makkelijk ging zijn maar dat het wel moest lukken !
Op 26 januari 2007 22:24:04 schreef omaros_88:
waarbij je geen bias hoeft af te stellen.
SIM wordt dus gebruikt om bias af te stellen ?
Maar lees je dan echt geen woord van wat er in die beschrijving allemaal staat?
Ik zal het dan maar weer voorzeggen: de SIM is een "Sound Impairment Monitor". Hij heeft twee voordelen:
1) hij heeft NIETS met de 'bias' (wij zeggen: ruststroom) te maken
2) je hebt hem zelfs helemaal niet nodig. Laat hem dus aub weg, dat scheelt weer wat werk.
Hoor eens, normaal bemoei ik me niet met de vraag of iemand iets aankan of niet. Maar als je denkt dat we hier zitten om je slechte moed in te spreken, dan vind ik dat jammer.
Alle opmerkingen zijn bedoeld om je voor een debacle te behoeden. In de beschrijving staat óók te lezen: "begin aan niets wat je niet volledig begrijpt".
Nu, volledig is hier misschien niet nodig: mogelijk krijg je ook nog wel voldoende voor een uitgebrande print, een stinkende trafo en een verhandeling over hoe dit mogelijk heeft kunnen gebeuren.
Maar als je iets kiest waarvan je de beschrijving zelf kunt lezen, kun je iets veel mooiers afleveren.