Hoewel het probleem niet zozeer met electronica te maken heeft stel ik de vraag toch hier.

Ik heb een koelkast een week geleden 2e hands gekocht, horizontaal vervoerd (met compressoraansluitingen naar boven) en toen meer dan 24 uur later aangezet.

Inmiddels zijn we bijna een week later, en staat de compressor ook al een week lang continue aan. Maar helaas is in die tijd alleen het vriesvak koud geworden (-10) maar is het koelgedeelte hooguit een paar graden onder de temperatuur van de keuken.... :|

Op basis van deze post heb ik wat temperaturen gemeten, en wat mij vooral opvalt is dat de bovenkant van de compressorketel 65 graden is, en de rest van de buizen ongeveer op omgevingstemperatuur zijn.

Volgens mij is deze koelkast dus kapot, of valt het nog te repareren?

[bullshit mode]
doet het lampje het nog?
[/bullshit mode]

Op 27 januari 2007 23:55:50 schreef bredend:
Hoewel het probleem niet zozeer met electronica te maken heeft stel ik de vraag toch hier.

Zijn we dan zo alwetend?

Ik zou zeggen probeer het eens op het witgoedforum.

tja das jammer als het in de koelkast nu ook 65 graden was kon je er leuk in ontdooien

heb je :

- Verstopping: Meestal juist na de deshydrator, aan het begin van de capillaire buis door deeltjes van de bolletjes vochtabsorberend product in de deshydrator, of olieverstopping in de capillaire buis zelf door te korte rusttijd (24uur!) na vervoer van de koelkast in horizontale positie (terugvloeien van de smeerolie van de compressor).

al eens gecontroleerd? Heb hier bij een kennis ook last van gehad, de onderkant koelde wel de bovenkant bleef zo goed als... normaal. de leidingen achterop zaten verstopt oid. Omdat het toch al een oud beesje was heeft hij hem weggedaan.

Erik, als je verstopping hebt juist na de deshydrator, aan het begin van de capillaire buis, dan wordt het op die plaats meestal zéér koud (lees: zelfs vriezen).

Voor mij zijn er 3 mogelijkheden:
1. Olieverstopping in de capillaire buis door onvoldoende wachten na vervoer.
2. Onvoldoende compressie in de compressor (slijtage, defecte of niet meer hermetische inlaatklep/uitlaatklep).
3. Gaslek waardoor er onvoldoende gas overblijft om het einde van de evaporator (het koelkastgedeelte) te koelen.

@bredend: Het feit dat de compressor continu blijft draaien is normaal: de sonde van de thermostaat is bevestigd aan het einde van de evaporator (in het koelkastgedeelte).
De temperatuur op deze plaats van de evaporator in je koelkast geraakt dus nooit aan de uitschakeltemperatuur van de thermostaat.

In alle gevallen: koelkast op de vuilbak kieperen.

CD :)

Op 28 januari 2007 09:06:46 schreef Turbokeu:

In alle gevallen: koelkast op de vuilbak kieperen.

in BE misschien, in nederland voeren we hem netjes af naar het gemeente depot voor klein chemisch afval (kca). De onderdelen worden hergebruikt of op milieuvriendelijke wijze verwerkt.

Op 28 januari 2007 09:55:13 schreef Peter112:
[...]
in BE misschien, in nederland voeren we hem netjes af naar het gemeente depot voor klein chemisch afval (kca). De onderdelen worden hergebruikt of op milieuvriendelijke wijze verwerkt.

en eerst de compressor er uit slopen voor je borrelbak/fietspomp/airbrush

dan hoeft ie ook gelijk niet meer bij het chemisch afval

Op 28 januari 2007 09:55:13 schreef Peter112:
[...]

Dat was figuurlijk bedoeld.
In België mag je tegenwoordig NIETS meer weggooien, of je moet ervoor betalen.

Dus storten ze massaal in zeeuws vlaanderen ;)