Voor school zijn wij bezig met een spoorwegovergang. Daarvoor ben je een knipperlicht nodig en natuurlijk een bel. Slagboom komt nog. Deze schakeling hebben van deze site. (http://www.circuitsonline.net/circuits/view/12) Het ledje brand wel maar knipperd niet. Het enigste wat anders is zijn de transitors. ipv een BC 547B hebben wij een BC 549B gebruikt. Wij hebben alles voor zover we weten goed aangesloten. Heeft er iemand enig idee wat er fout is/kan zijn?

Ook gebruiken wij voor de bel een zogenaamde buzzer van een computer moederboard. Wij zijn al wezen spelen en gezocht op internet voor een schakeling maar hebben niks kunnen vinden. Heeft 1 van jullie misschien een idee hoe dit zou moeten?

Mvg Gerhard & Henry

is dit mischien wat u zoekt?http://library.thinkquest.org/C0111209/4/circ_flash.gif
u kunt 1 van de led's vervangen door een buzzer.

met vriendelijke groet Jelmer

Benodigdheden
2x weerstand 150 Ohm
2x weerstand 10K
2x condensator 10 mF
2x LED (groen & rood)
2x transistor BC 547

Beschrijving
Als je het knipperlicht aansluit op een voeding of batterij van ong. 5 volt, gaat de spanning door de diode en daarna door de 4 weerstanden. De LED's gaan dan allebei NIET branden omdat er slechts op 1 pool spanning staat. Als de spanning door de weerstanden van 100K gaat, wordt de basis van allebei de transistors aangestuurd en gaan HEEL even allebei de LED's branden. De condensatoren zorgen er echter voor dat daarna de LED's 1 voor 1 gaan branden, omdat als de ene LED brand de condensator er dan voor zorgt dat de stroom niet naar de basis van de andere transistor loopt, maar direct naar de min. Als de condensator opgeladen is geleid die niet meer en kan dit dus niet meer, de stroom gaat dan wel naar de andere transistor, en de andere LED gaat aan.

Ja dat lijkt er wel op en het lijkt in ieder geval een stuk makkelijker dan de andere schakeling. We zullen het 1 dezer dagen proberen en wil het echt niet bestellen we gewoon knipperleds. Maar het leukste is natuurlijk om het zelf te maken.Trouwens, bij benodigdheden staat een diode en in de beschrijving ook maar deze mis ik in het schema zelf. Is die dan wel nodig of juist niet?

Bedankt in ieder geval!

die diode had ik er per ongelijk ingezet.

P.s. wat een kind van tien wel niet al kan doen! (ik ben 10!)

Ben je serieus 10? Wij zijn 17 & 18 maarja best wel knap dat je dat nu allemaal al weet enzo.

Op 1 februari 2007 17:42:14 schreef GooDy:
Ben je serieus 10? Wij zijn 17 & 18 maarja best wel knap dat je dat nu allemaal al weet enzo.

hij is net nieuw op CO, en zit met een schoolopdracht.
maar hij heeft verdorie wel gelijk: die schakeling die 'ie post is bruikbaar. (waarschijnlijk gewoon ergens van internet geplukt maar toevallig wel de juiste gevonden)

met kleinere weerstanden (of grotere condensatoren) kan de knipperfrequentie aangepast worden, ik doel dan op de weerstanden van 100K.
ik denk dat ze met 10mF trouwens 10uF bedoelen... (u met zo'n lang streepje aan de poot, een griekse mu dus)

door kleine condensators te gebruiken kan inderdaad de buzzer ipv een van de led's.

anders hoor je alleen getik, maar met kleine condensators zie je de led niet meer knipperen en hoor je de buzzer wel zoemen.

dat wist ik ook wel en ja ik ben sirieus 10!

[Bericht gewijzigd door JelmerJan op ]

[zwaar offtopic]

Op 1 februari 2007 18:41:32 schreef jelmerjan:
dat wist ik ook wel en ja ik ben sirieus 10! wie dat niet snapt(schema)is een NOOB:p

snap jij het wel dan?
(afgezien van dat je de werking kan verklaren omdat je die website gelezen hebt)
wat gebeurt er als ik die rode LED er verkeerdom in zou solderen?
maak ik er een multipelchoice van:
A) de groene blijft gewoon knipperen
B) de groene knipperd 2x zo snel
C) De groene en de rode blijven gewoon knipperen, lampjes kun je niet verkeerd om zetten
D) de groene staat constant aan
E) de groene staat constant uit

en wat als ik 1 van de 100K weerstanden per ongeluk vergeet te solderen?
A) maakt niet uit die ander zit er nog
B) even aan me grote broer vragen
C) Dan blijven allebij de led's uit
D) dan blijven allebij de led's aan
E) dan knipperd maar 1 van de led's

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

het antwoord: 1: a 2: het antwoord staat er niet bij

[Bericht gewijzigd door JelmerJan op ]

Op 1 februari 2007 18:41:32 schreef jelmerjan:
dat wist ik ook wel en ja ik ben sirieus 10! wie dat niet snapt(schema)is een NOOB:p

Och, hou je maar rustig, je bent het zelf ook...

Op 1 februari 2007 18:47:09 schreef jelmerjan:
dan gebeurt er niks:p

Ik bedoel maar...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 1 februari 2007 18:49:39 schreef Henry S.:
[...]
Och, hou je maar rustig, je bent het zelf ook...

dat had ik nou ook even...
ben benieuwd of 'ie de vraag uit mijn edit wel goed heeft...

trouwens, nou ik toch offtopic zit: henry, die hele kerstman is uit je avatar en die kip kan ik ook niet vinden.

* Lucky Luke wil get onntopic in 14 minutes, 53 seconds and counting down...

Op 1 februari 2007 18:51:34 schreef Lucky luke:
[...]
trouwens, nou ik toch offtopic zit: henry, die hele kerstman is uit je avatar en die kip kan ik ook niet vinden.

* Lucky luke wil get onntopic in 14 minutes, 53 seconds and counting down...

De kerst is voorbij, ik moet de sig nog aanpassen.

@jermerjan: Heb je ook een goed antwoord, met reden?

Jullie zijn nu wel tegen een kind van 10 bezig wat mischien goed met google overweg kan:P laat hem gewoon denken dat hij er iets van begrijpt:P

@rammer:
weet ik.
hij begrijpt er ook wel <iets> van en mischien heeft 'ie over 7 jaar ook onwijze last van "te veel electroprojecten- te weinig tijd".
maar om zomaar ff iedereen die dat knipperlichtje niet snapt een NOOB te noemen...

de goede antwoorden dan maar:
1 A
2 B (en hij denkt D)

[color = red]counting stopped, Lucky Luke gets ontopic now[/color]

edit:
[color = red]system failure: blast danger, clear the area! module get_ontoppic has broken down[/color ]

k zou maar zeggen dat ik er iets van begrijp misschien niet zoveel maar wel wat en waar om denkje anders dat ik een bak met condensatoren weerstanden etc. naast me bed heb staan, voor de lol soms?

Op 1 februari 2007 19:02:29 schreef jelmerjan:
k zou maar zeggen dat ik er iets van begrijp misschien niet zoveel maar wel wat en waar om denkje anders dat ik een bak met condensatoren weerstanden etc. naast me bed heb staan, voor de lol soms?

zet er maar een bak water bij en gebruik die om ff af te koelen...

en als het goed is staat die bak weerstanden en condensatoren er inderdaad voor de lol want elektronica is een hoop lol :D

als murphy zich er niet mee bemoeid dan

Op 1 februari 2007 19:02:29 schreef jelmerjan:
... en waar om denkje anders dat ik een bak met condensatoren weerstanden etc. naast me bed heb staan, voor de lol soms?

Past mooi bij je gordijnen?

Dat je een bak met condensatoren, weerstanden etc. naast je bed hebt staat betekend niks als je niet weet wat je er mee kan.

idd wilde ik ook net zeggen:Pmaar nu hou ik er maar over op:)

oke goed ik ben iniedegeval dat schema gebruikt kan worden

jongens, word nou eerst ff op een vriendelijke manier kwaad...
hij is 10...
zegt 'ie tenminste...
en nou ontopic!
bespaart henry weer een slotje
door mij zit iedereen nu offtopic, vandaar dat ik ff "en nu ontoppic" brul, niet dat ik voor mod wil spelen, voor we daar weer over oftopic gaan gaan.

Allemaal leuk en aardig die discussie maar ik had nog een vraag. In het schema staan 2 condensators maar er zijn 2 kanten (in de zin van wit en zwart; hier is het beide zwart)wat is nou de plus en wat de min of maakt het niet uit?

Gemiddeld zijn de collectors positiever dan de basissen; je zet de condensatoren dus met de plus aan de collectorkant.

Op 1 februari 2007 18:57:58 schreef Lucky luke:
@rammer:
weet ik.
hij begrijpt er ook wel <iets> van en mischien heeft 'ie over 7 jaar ook onwijze last van "te veel electroprojecten- te weinig tijd".
maar om zomaar ff iedereen die dat knipperlichtje niet snapt een NOOB te noemen...

de goede antwoorden dan maar:
1 A

Weet je dat heel zeker?

2 B (en hij denkt D)

Ja doe maar want het goede antwoord staat er niet bij.

:) Bij mij blijft de andere led gewoon aan als ik de ene eruit haal...

Maar "knipperen" is relatief natuurlijk. In het schema van @jelmerjan is de periodetijd bijna een kwartier (bij goede elko's), had iemand dat al gezien?