[IA] FPGA development board

- 60I/O is maximum met het formaat print. (zie Pluto3, heeft er 65) Het gaat hier om een kleine module.

aha, op die manier. Er passen gewoon niet meer headers op het bordje.

- en voor mijn opensource doeleinden zal er hevig van de SDkaart gebruik gemaakt worden.

was losse connector geen oplossing? Hoe heb je het eigenlijk gedaan. Met een MCU die zowel aan de AS pinnen als aan IO pinnen zit om naar de microSD card te schrijven?

Beginners willen veel een goedkoop prijskaartje zien, met een microSD maak je het zo goedkoop mogelijk.

Ipv. een dure programmeer kabel te kopen, of goedkoop er zelf 1 maken (wat wel simpel is), loop je nu bewijze van naar de dixons, koopt een kaartje van 128MB voor rond de 8euro, en je kan beginnen.

namaak programmeer kabel heb je al voor $5, zelf maak voor €1. Maar heb zelf dit ook al een keer gebruikt. De enige nadeel eraan, vind ik, is dat debuggen een stuk lastiger is.

Ik gebruik een MAX3000A. Deze gaat in tri-state als de programmering klaar is, zodat de FPGA het over kan nemen.
Op me prototype zit een MAX met 64 marcocells. Me huidige ontwerp gebruikt nu 28 macrocells.
Nu ga ik proberen om meerdere bitfiles te kunnen selecteren met de MAX. Met DIP switch of via de FPGA, zodat je kan switchen tussen andere ontwerpen.

Zoiezo is het makkelijk om een JTAG progammer ernaast te hebben. Als je eenmaal een final ontwerp hebt, zet je em op de mircoSD.
Maar dan nog is de handeling met een microSD minimaal. 1 handeling meer om de kaart in de computer te stoppen lol als je altijd een programmeer kabel op de computer hebt aangesloten.

Je heb toch niet alle onstoor condensators op een rij gezet? Zitten er nou leds op de hoekpunten?

Nee zeker niet, dan heeft het geen zin meer. Elk heeft z`n eigen VIA met een korte track naar de VIA, bij de dichts bijzijnde power pin.

Ja, voor 3mm leds. 1 voor power, 1 voor programmering aanduiding.
Vindt ik een beter idee dan SMD leds kwa inbouw, dan heb je er niks aan.

Gelukkig, ik schrok al toen ik de onderkant zag met wat een rij onstoorcondensators naast elkaar leek tezijn.

free_electron

Silicon Member

Op 8 mei 2007 10:42:18 schreef opencpu:
Beginners willen veel een goedkoop prijskaartje zien, met een microSD maak je het zo goedkoop mogelijk.

Ipv. een dure programmeer kabel te kopen, of goedkoop er zelf 1 maken (wat wel simpel is), loop je nu bewijze van naar de dixons, koopt een kaartje van 128MB voor rond de 8euro, en je kan beginnen.

8 euro voor 128 meg ? miljaar das duur zeg. voor 17 $ heb ik 2 gig ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

$17 voor 2gig?? Dat kan je hier vergeten in Nederland.

Laatst kocht ik 1gig voor 18euro, ik vindt nu een prijs van 12euro voor een gig.

Op 8 mei 2007 10:42:18 schreef opencpu:

Als je nou die 4 weerstanden en het logica chipje op je bordje had gemaakt had je alleen extern een printerkabel connector en een stukje bandkabel nodig gehad om te proggen, lijkt mij niet dat dat duurder is dan een SD kaartje...

free_electron

Silicon Member

Op 8 mei 2007 17:18:04 schreef opencpu:
$17 voor 2gig?? Dat kan je hier vergeten in Nederland.

Laatst kocht ik 1gig voor 18euro, ik vindt nu een prijs van 12euro voor een gig.

ze smijten er hier mee tegenwoordig. Hetzelfde voor USB flashdrives. een 16 GIG flashdrive voor 60 $ ...

ditto met harde schijven. 500 gig Sata-II met 16 meg buffer (seagates). 105 $ ...

maar we gaan off topic.
ik zou daar een gewone Sd kaart in zettne. die zijn vele couranter te krijgen (en goedkoper) en gedragen zich krak hetzelfde als die mini of micro sd.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik hou me ontwerp zo als ie is. Maar ik zie nog wel een extra optie. Maar of dat haalbaar is?
Heeft iemand een goede datasheet van het protocol voor het programmeren van de EEPROM van Altera?
Misschien is het mogelijk om dat te emuleren via de MAX3000.

Dan kan je de module programmeren via:
- JTAG
- microSD
- EEPROM geemuleerd
- en!! op afstand. (vergeten te zeggen)
Als ik me ontwerp af heb dat je meerdere images kan laden vanuit de microSD, dan maak je in je design een functie die ervoor zorgt dat je een andere image kan inladen, en met die image programmeer je een nieuwe/extra image in de SD. B.v. via een wifiSD of Ethernet of wat dan ook.
Dan kan je in field je FPGA herconfigureren.

EDIT:
En met emuleren met de MAX bedoel ik dat de MAX de SD programmeert via byteblaster.

Op 9 mei 2007 10:26:07 schreef opencpu:

Als ik me ontwerp af heb dat je meerdere images kan laden vanuit de microSD, dan maak je in je design een functie die ervoor zorgt dat je een andere image kan inladen, en met die image programmeer je een nieuwe/extra image in de SD. B.v. via een wifiSD of Ethernet of wat dan ook.
Dan kan je in field je FPGA herconfigureren.

Heb je dan twee SD kaart sloten op dat bordje zitten? Anders is het niet handig, moet je eerst booten sd kaartje vervangen door wifi sd kaartje updaten, weer sd kaartje terug stoppen....

daarnaast de SD standaard is een closed standaard, er zij dingen te vinden op internet maar deze beschrijven niet de volledig werking...

Succes met je bordje...

Als het op afstand is, moet je zelf b.v. een 2e wifiSD kaartje aansluiten.

Met de informatie die er is kan je de hele kaart aansturen, behalve de beveiligings functie, daar moet je rechten/licencies voor betalen.

Ik heb de gehele MMC 2.11 specificaties kunnen vinden op het internet, en dan gebruik je de SD kaart gewoon in MMC mode. (microSD is compatible tot MMC versie 3.3)
Doordat ik de kaart in MMC mode gebruik, hoef ik ook geen licencies te gaan betalen. Ik had een tijd terug nog contact met de SDA of ik onder hun patenten viel met mijn product. (ff voor de zekerheid)

Zo print ontvangen :). Ziet er goed uit, goeie kwaliteit.
Zitten paar schoonheid foutjes in, zoals de condensator benamingen die andersom zijn. Wordt allemaal veranderd.
En nu testen maar.

De website die erop staat is under constructie. Ik heb er alleen nog een forum opstaan.

http://img153.imageshack.us/img153/8098/topxk2.jpg

http://img521.imageshack.us/img521/17/downob2.jpg

[Bericht gewijzigd door opencpu op maandag 14 mei 2007 12:46:51

Waar heb je het laten solderen?

Is het met de hand gesoldeerd of met een machiene?

Deze is met de hand. Serie met de machine.

http://www.eod.gvsu.edu/egr326/PCBManufacturing
Hier mooie site met veel PCB en assembly bedrijven met voordelen en nadelen.

Ik ben nog steeds aan het wachten totdat ik me FPGA's binnen heb :(. Dan kan ik ook eindelijk verder met testen.

Heb het hele topic niet gevolgd.En om 11 pagina's te lezen (heb ik de tijd niet voor nu :) )
Maar hoeveel is de kostprijs op deze moment van het bordje?
En is het alleen voor eigen gebruik?

Op 14 mei 2007 15:49:57 schreef xantus:
Ik ben nog steeds aan het wachten totdat ik me FPGA's binnen heb :(. Dan kan ik ook eindelijk verder met testen.

kick! :)

IF you can't convince them, then confuse them!

ik ben nog steeds aan het wachten. Omdat ik zelf geen credit card heb, heb ik samen met iemand anders bij digikey besteld. Inmiddels al 25 dagen geleden, maar hij zegt dat het nog steeds niet is aangekomen :(.

Op 20 mei 2007 19:06:56 schreef xantus:
Inmiddels al 25 dagen geleden, maar hij zegt dat het nog steeds niet is aangekomen :(.

LOL ik weet niet hoe oud je bent maar een credit card kost iets van 10 euro per jaar als je student bent.

Je bestelling is er dan binnen 3 dagen (scheelt nogal met die 25 dagen....)

ik ben nog steeds aan het wachten. Omdat ik zelf geen credit card heb, heb ik samen met iemand anders bij digikey besteld. Inmiddels al 25 dagen geleden, maar hij zegt dat het nog steeds niet is aangekomen :(.

geef me anders RS nummers, dan wil ik het wel meebestellen.

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 14 mei 2007 16:24:17 schreef SvenVdb:
Heb het hele topic niet gevolgd.En om 11 pagina's te lezen (heb ik de tijd niet voor nu :) )
Maar hoeveel is de kostprijs op deze moment van het bordje?
En is het alleen voor eigen gebruik?

Het board is straks te koop voor rond de 35~40euro.

Staat er iets in de backorder? Of wel gewoon verzonden? Bij digikey US was het toch?