als ik naar de AS port kijk, dan zie ik eem fout denk ik:
pin 1 en ping 8 hebben dezelfde naam
Goed gezien, die bovenste moet DCLK zijn.
en bij de jtag poort, waarom zijn 2 pinnen naar 1.8v gepulled?
Had ik al aangepast. Moet naar 3v3 zijn.
is deze de meest recente schema?
Nee, is al heel oud .
even een vraagje tussen door:
Op de cyclone2 kunnen de volgende pinnen als IO pinnen gebruikt worden.
ASDO
nCSO
INIT_DONE
nCEO
Als ik een Active Serial poort erop wil, moet deze pinnen alleen gebruikt worden door de AS poort zeker? Ik kan deze pinnen niet ook voor andere dingen gebruiken (als ik voor AS kies)?
Is het mogelijk om een driver er tussen te plaatsen, en met behulp van de nSTATUS en CONF_DONE, kiezen of ik AS wil of mijn normale circuit?
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
doe dat niet.
alloceer die pinnen dedicated voor hun AS functie.
de chip is 'picky' voor zijn signalen.
je wint alleen 2 io pinnen en een hoop miserie. en je moet telkens met jumpertjes liggen prullen.
de helft van die AS pinnen zijn toch gene io pinnen.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 4 april 2007 15:29:33 schreef xbake:
waarom gebruiken we geen Cyclone 2, bv EP2C5T144
zeg jongen.... die discussie hebben we 3 weken terug al gehad ...
ik weet niet wat Xantus zijn beweegredenen zijn . de mijne zijn simpel : ik heb nog een volledige tray ep1C3 liggen. en de upgrade naar 1c6 is eenvoudig.
je kan zelf bepalen welke je wilt zetten. in cyclone II is er maar 1 chippie in tqfp144. Ik dacht trouwens dat die Cyclone II ook iets minder IO pinnen had dan de cyclone 1.
en de 1c6 / 1c6 zijn meeeer dan groot genoeg voor wat ik er wil mee doen. het enige voordeel van cyclone II is dat er multipliers in zitten... en de kans dat je dat gaat gebruiken is klein. je moet al geweldige complexe dingen hebben vooraleer je dat nodig hebt.
[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 4 april 2007 18:57:31 ]
waarom gebruiken we geen Cyclone 2, bv EP2C5T144
Zijn ongeveer even groot, cyclone I heeft 10% meer IO pinnen dan de cyclone II.
Van de cyclone I zijn er meerdere in TQFN package waardoor je makkelijker kan kiezen welke je wilt. Van de cyclone II is er alleen de EP2C5 in TQFP144.
Nog een plaatje van de gerber die is gestuurd . Nu ben ik opzoek naar de componenten ervoor. Als er iemand is die deze componenten (of een deel ervan) heeft liggen en aan wil verkopen. Stuur mij dan een mailtje. Of misschien is er iemand die binnenkort bij digikey gaat bestellen waar ik bij mee mag bestellen.
EDIT: winkel waar ik zonder credit card kan bestellen waar ze deze componenten hebben zijn ook welkom (vooral voor de fpga).
dank.
lol, gebruik ik in me ontwerp net een ander footprint.
Deze: http://multimedia.mmm.com/mws/mediawebserver.dyn?6666660Zjcf6lVs6EVs66…
Ik heb er eentje nodig voor proto. Dan contact ik een supplier wel voor een sample.
Op 4 april 2007 18:56:34 schreef free_electron:
in cyclone II is er maar 1 chippie in tqfp144.
Op 5 april 2007 17:02:39 schreef xantus:
Van de cyclone II is er alleen de EP2C5 in TQFP144.
Dan kijken jullie toch echt verkeerd.
EP2C5: TQFP 144 pins en PQFP 208 pins (=TQFP maar dan dikker)
EP2C8: TQFP 144 pins en PQFP 208 pins
EP2C20 (!): PQFP 240 pins
De laatste is redelijk nieuw maar ook gewoon prima bij digikey NL te krijgen (op voorraad). De andere 2 zijn er al heel lang.
(En de cyclone III gaat zelfs tot 40k LE's in PQFP, dus we zitten nog lang niet in de problemen met een tekort aan LE's in soldeerbare packages)
[Bericht gewijzigd door madwizard op donderdag 5 april 2007 20:17:59 ]
EP2C8 is inderdaad in TQFP144. Had dit nog niet gezien. Maar deze heeft nog minder IO's (84 tegen 98 van de EP1C6).
Er zijn er idd ook in PQFP. Deze zijn ook goed te solderen, maar door het dubbele aantal pinnen passen deze niet meer in die gratis eagle versie met extra componenten. Je hebt dan bijna alle ruimte nodig om de io's naar buiten te brengen + vergrote oppervlakte van de chip.
Is jammer dat de EP1C3, EP1C6, EP2C5 en EP2C8 niet pin compitable zijn. Dat zou het helemaal mooi maken zodat je zelf kan kiezen welke je neemt.
[Bericht gewijzigd door xantus op donderdag 5 april 2007 23:19:44 ]
xbake
Meten is weten!
de voorbije pagina's was er heel wat over en weer getrek waardoor ik de draad wat kwijt was welke fpga er nu ging komen.
Zolang ie maar soldeerbaar is, is het prima voor mij . Ik zou wel graag wat meer doen met beeldverwerking, dus een krachtige processor is wel gevraagd, daarmee de vraag van de cyclone 2, onder het moto: "ander en beter".
Ik zag onlangs dat philips 'ambilight' gebruikt bij hun flat tv's, die verandert van kleur, naargelang bv de meest voorkomende kleur in het beeld. Lijkt me leuk zelf zoiets in mekaar te boksen met het bordje . dan speelt het aantal IO's niet zo'n rol, althans die 10% meer toch niet
.
mvg, bert
[Bericht gewijzigd door xbake op donderdag 5 april 2007 23:42:35 ]
Op 5 april 2007 23:36:11 schreef xbake:
Ik zag onlangs dat philips 'ambilight' gebruikt bij hun flat tv's, die verandert van kleur, naargelang bv de meest voorkomende kleur in het beeld. Lijkt me leuk zelf zoiets in mekaar te boksen met het bordje. dan speelt het aantal IO's niet zo'n rol, althans die 10% meer toch niet
.
DIY Ambilight howto? Prototype PCB wordt op dit moment gefabriceerd
Wat en topic . Omdat ik een beetje lui ben vraag ik de vraagjes maar hier even ipv dat hele topic te lezen.
1) Welke FPGA (of cpld als ik het goed lees) zit erop?
2) Welke ADC gebruik je? TVP5150 video decoder zie ik
3) Waar heb je de PCBs laten maken?
En mag ik je een tip geven in dit topic (heb geen account op GoT). IC1 lijkt mij de voltage regulator, weet niet hoeveel je gebruikt, maar denk dat je beter iets in sot-23-5 kan zoeken dan DPAK. Bespaard redelijk wat ruimte (50%)
Maar ziet er erg mooi uit
////////// stukje van tweakers:///////
naftebakje:
Als ik het goed zie, is er aan dat printje niets wat niet met de methode "grote druppel tin aan een rij pinnetjes hangen, print schuin houden en met een tik de druppel tin naar beneden gooien" kan gesoldeerd worden, eventueel nog eens de onderste pinnetjes met wat desoldeerlint bijwerken.
madwizard:
Solderen kan inderdaad wel met de hand, maar het gaat wel een stuk sneller als je soldeerpasta + hete lucht / oven gebruikt. Wel veel 0.5mm pitch spul, meeste R en Cs zijn 0805, alleen de 100nF zijn 0603.
Heb op de bottom layer 1 DFN package zitten (0.5mm pitch no leads). En dat met een bout solderen, dat is het echte werk . Hoop dat het goed gaat, vorige keer QFN (1mm pitch, no leads) gedaan en dat ging goed, dus hoop dat dit ook goed gaat.
[Bericht gewijzigd door xantus op vrijdag 6 april 2007 00:31:50 ]
xbake
Meten is weten!
DIY Ambilight howto? Prototype PCB wordt op dit moment gefabriceerd
hé, idd !, maar wat een topic idd, dat lees je niet in 1 2 3; even de laatste pagina's proberen nalezen
Op 6 april 2007 00:22:01 schreef xantus:
Wat en topic. Omdat ik een beetje lui ben vraag ik de vraagjes maar hier even ipv dat hele topic te lezen.
Ja het is een flink topic, loop ook al een jaar ofzo met het idee om zoiets te maken.
1) Welke FPGA (of cpld als ik het goed lees) zit erop?
CPLD inderdaad, MAX II EPM570. Het idee is dat de CPLD alleen een set gemiddelde kleurwaarden over het hele beeld verspreid berekent, en dat dan verder doorgeeft aan een AVR (ATmega32/324P) die er dan een leuk algoritme op los laat. Op zich zou een FGPA ook niet misstaan voor deze toepassing maar het ontwerp is zo een beetje gegroeid, het hele CPLD/FPGA gebeuren heb ik ongeveer tegelijk met dit project opgepikt. Ook zullen meer mensen met de AVR uit te voeten kunnen om eigen uitbreidingen te maken dan met FPGAs, en leent het algoritme zich ook heel goed voor een microcontroller.
2)
Welke ADC gebruik je?TVP5150 video decoder zie ik
Ja dat is een veelgebruikte composite/s-video decoder. Komt een digitaal BT.656 signaal uit wat weer makkelijk verwerkt kan worden. De CPLD is nodig omdat dit een 27MByte/s signaal is en dat dus onmogelijk door een AVR verwerkt kan worden.
3) Waar heb je de PCBs laten maken?
Bij LEDsee, net als jouw printjes. Ze zijn nog niet geleverd maar wel al besteld en hopelijk komen ze er zo uit te zien. Zag alleen weer te laat dat ik solder mask had zitten op de USB connector pinnen (aan de zijkant dan, niet de data/voedingspinnen).
En mag ik je een tip geven in dit topic (heb geen account op GoT). IC1 lijkt mij de voltage regulator, weet niet hoeveel je gebruikt, maar denk dat je beter iets in sot-23-5 kan zoeken dan DPAK. Bespaard redelijk wat ruimte (50%)
Ik heb het expres wat ruim genomen. De 1.8V komt ook van de 3.3V regulator af en totaal komt dat op zo'n 300mA (die video chip heeft ook aardig wat nodig). Het idee is dat je er 4,5V in stopt maar met wat marge en zeker met ongreguleerde voedingen kan dat zo een paar volt hoger worden. Met 6V erin moet de regelaar dan al 810mW wegwerken. En sot-23-5 is erg slecht in warmte wegwerken (volgens mij 100 a 200 C/W).
Schakelend zou helemaal mooi zijn maar daar vallen de kosten altijd weer zo van tegen. Voor eigen ontwerpjes vind ik dat meestal niet zo'n probleem maar voor iets wat veel mensen graag willen hebben zijn de kosten toch wel een belangrijk punt. En een schakelende regelaar met spoel, low-esr caps e.d. zit toch gauw op 8 euro. En voor een paar euro heb je een lineaire oplossing.
Overigens is dit printje een eerste prototype. De software e.d. moet allemaal nog ontwikkeld worden. Als dat gedaan is wordt de definitieve versie gemaakt en zullen de onderdelen nog wat wijzigen. Nu zijn de onderdelen gedeeltelijk gekozen op basis van wat ik heb liggen.
Op 6 april 2007 00:56:38 schreef xbake:
hé, idd !, maar wat een topic idd, dat lees je niet in 1 2 3; even de laatste pagina's proberen nalezen
Samenvatting: idee om ambilight te maken, bedenken algoritmes, paar mensen maken PC software versie, idee ontstaat een stand-alone hardware versie te maken, hardware versie wordt concreet.
edit: Ook wel leuk detail is dat alles via USB geprogrammeerd kan worden. Zelfs al heb je alle onderdelen nieuw uit de verpakking dan nog heb je niets anders nodig dan een USB aansluiting om de boel te configureren. FT232R kan via mprog/eigen tool ingesteld worden. AVR wordt geprogrammeerd via bitbang mode van de FT232R. En de bootloader in de AVR kan de CPLD weer programmeren.
xbake
Meten is weten!
das wel zot, ik was gisteren nog in philips ivm een eindwerk hierrond (de powersturing van deze leds). Ik had me meer iets in de trend van de sturing zelf verwacht als eindwerk (met fpga/cpld), maar nee , beetje tegenvaller dus.
daarmee dat ik zoiets wel zelf wilde maken met dit bordje... alhoewel, zoveel ervaring met vhdl heb ik niet, dus dat zou wel is dik kunnen tegenvallen . Erg leuk dat er al zo'n topic over is op GoT
. Ik kan wel wat structure programming, en ook de gewone vhdl, maar algoritmes ...
dan moet ik nu dus al 2 bordjes kopen, 1 ontwikkelbordje hier, en een ambilight bordje op GoT
grtzz
Bij LEDsee, net als jouw printjes. Ze zijn nog niet geleverd maar wel al besteld en hopelijk komen ze er zo uit te zien. Zag alleen weer te laat dat ik solder mask had zitten op de USB connector pinnen (aan de zijkant dan, niet de data/voedingspinnen).
Ik zie het, je heb dat in povray gerenderd . Ik dacht dat dat het eindresultaat al was.
Met 6V erin moet de regelaar dan al 810mW wegwerken. En sot-23-5 is erg slecht in warmte wegwerken (volgens mij 100 a 200 C/W).
Dat kan idd niet. max power rating is ongeveer 500-600mW.
Op 6 april 2007 10:51:47 schreef xantus:
Ik zie het, je heb dat in povray gerenderd. Ik dacht dat dat het eindresultaat al was.
Hehe het is trouwens geen povray maar gewoon photoshop werk.
Op 6 april 2007 10:43:05 schreef xbake:
daarmee dat ik zoiets wel zelf wilde maken met dit bordje... alhoewel, zoveel ervaring met vhdl heb ik niet, dus dat zou wel is dik kunnen tegenvallen. Erg leuk dat er al zo'n topic over is op GoT
. Ik kan wel wat structure programming, en ook de gewone vhdl, maar algoritmes ...
Nou het echte ambilight algoritme komt niet in de CPLD. De CPLD zorgt er alleen voor dat de videogegevens hapbaar worden voor de AVR (bijvoorbeeld 64 gemiddelde kleurwaarden per scherm).
Hehe het is trouwens geen povray maar gewoon photoshop werk.
De blauwe (golvende) achtergrond lijkt heel erg op het water van povray. Vandaar dat ik dacht dat je het daar mee had gemaakt .
Op 5 april 2007 17:02:39 schreef xantus:
[...]
Nu ben ik opzoek naar de componenten ervoor. Als er iemand is die deze componenten (of een deel ervan) heeft liggen en aan wil verkopen. Stuur mij dan een mailtje. Of misschien is er iemand die binnenkort bij digikey gaat bestellen waar ik bij mee mag bestellen.EDIT: winkel waar ik zonder credit card kan bestellen waar ze deze componenten hebben zijn ook welkom (vooral voor de fpga).
Om maar even mijzelf schaamteloos te quoten . Mede dankzij madwizard heb ik nu zo ongeveer alles behalve het belangrijkste. De FPGA
. Is er dus misschien iemand die binnenkort bij digikey gaat bestellen waar ik mee mag bestellen?
Mijn FPGA board komt binnenkort op de markt.
Gaat rond de 35euro kosten ($44).
Print is compleet gesoldeerd met een CylconeII EP2C5.
De module is vergelijkbaar met die van FPGA4FUN (Pluto3), maar met een feature die geen ander bestaand FPGA product heeft. (Details hou ik achter tot release)
Ik heb gekozen voor een module, omdat jezelf je eigen ontwikkelboard kan maken op een experimenteer print. Ben je niet afhankelijk van wat erop het board zit, en kan je zelf lekker solderen.
Daarbij is de module mooi klein en kan je die voor allerlei inbouw toepassingen gebruiken.
Board = 2layer met een powerplane voor de VCCcore en VCCio. Door goed te routen is dit gelukt, en heb je een schone voeding, dus geen lus voeding. + elke power pin van de FPGA heeft een capacitor.
Het board gaat hoofdzakelijk gebruikt worden voor een online open-source project, waar deze module ook verkocht zal worden.
Details hou ik ook achter.
Als alles meezit, is het eind deze maand af. De prototype wordt nu gemaakt.
Info volgt later.
Edit: feature
xbake
Meten is weten!
hm, interessant !
hoe gebeurt het programmeren ? (usb / parallel / ...), en kan dit met bestaande software geschieden (bv quartus)
mvg, bert
lampjes
...
Op 11 april 2007 23:24:01 schreef opencpu:
...De module is vergelijkbaar met die van FPGA4FUN (Pluto3), maar met een future...
Dat zal wel feature zijn? Verder wel stoer dit fpga geweld. Heb sinds dit jaar vhdl enz, dus we zien wel wat de toekomst brengt.
[Bericht gewijzigd door lampjes op woensdag 11 april 2007 23:46:52 ]
Op 11 april 2007 23:24:01 schreef opencpu:
Mijn FPGA board komt binnenkort op de markt.
Gaat rond de 35euro kosten ($44).
Print is compleet gesoldeerd met een CylconeII EP2C5.De module is vergelijkbaar met die van FPGA4FUN (Pluto3), maar met een feature die geen ander bestaand FPGA product heeft.
Lijk mij een heel goede oplossing!
- gesoldeerde FPGA.
- opplug module waarbij je de meeste I/O zelf kunt kiezen.
- lage kostprijs.
- Ideaal voor mijn werkmethode met de basisprint op gaatjesprint!
- een extra verrassing
Ik heb weer een aantal nieuwe projecten op oog die hiervoor perfect passen.
Ik ben zeker kandidaat zodra er werkbare versie zijn.