[IA] FPGA development board

Op 29 maart 2007 10:16:07 schreef free_electron:
langs de fpga kant is het ook simpel : 8 bit poort met een read en write strobe. en er zijn twee extra pinnen die aangevne of er iets binnekomt en of de output buffer vol is.

prachtig, dan moet er heel weinig veranderen aan mijn huidig concept. Uitsturen is nu enkel een 10 bit shiftregister, ik heb geen handshaking gebruikt en de data mag op volle speed doorgestuurd worden tot einde ram buffer. Buffer full kan ik dan gewoon bijprogrammeren voor de goede data flow.

Op 20 maart 2007 11:42:22 schreef rew:
@miniK0bo Klinkt heel interessant. Hoe ver ben je? Mag ik meekijken? Wij hebben een tijdje zitten klooien, en vonden USB2 nogal lastig.

Als je een (eagle) schema hebt waar je redelijk vertrouwen in hebt wil ik wel een layout proberen te maken. Ik heb ook interesse om je te helpen (i.e. project versnellen) door bijvoorbeeld de printjes bij Olimex te bestellen en betalen....

Ik ben nog niet al te ver met schema/routen. Vooral bij een fpga, waar je veel io pinnen hebt en veel vrijheid hebt, is het bij routen vaak heel goed kijken waar de pinnen zitten en dan in het schema een wire trekken en dan routen. Ik heb de grootste componenten geplaatst en gerout. De kleinere componeten moeten nog een plaats krijgen. Het schema is nog niet af, ik zit nog af en toe te twijvelen over de component keuze. Ik probeer dit alles op een dubbelzijdig halve eurokaart te proppen, met zo min mogelijke via's. Dit is makkelijk voor de prototype :P.

Met usb2 heb ik geen ervaring ermee. Ik gebruik de Ez-USB van Cypress. Heb een aantal referentie schema's gevonden op het interweb. Ik hoop dat dit voldoende is :).

free_electron

Silicon Member

Blijf weg van dat cypress spul !
Der zijn voor het ogenblik zware problemen mee, en ze krijgen ze niet opgelost. Tis al 3 maanden aan de gang.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 29 maart 2007 18:40:18 schreef free_electron:
Blijf weg van dat cypress spul !
Der zijn voor het ogenblik zware problemen mee, en ze krijgen ze niet opgelost. Tis al 3 maanden aan de gang.

kan je dit nader toelichten?

Op 3 maart 2007 10:27:46 schreef xantus:
Met dit topic wilde ik eens kijken of er animo is voor een 'goedkoop' en simpel development board.

Veel boards die ik tot op heden ben tegen gekomen hebben (in mijn opzicht) als nadeel dat ze bijna alles hebben. Neem bijvoorbeeld de DE1 van altera (een heel mooi bord) en kijk eens wat deze wel niet allemaal heeft. Voor die prijs natuurlijk heel veel, maar veel gebruik je eigenlijk niet. (line-in, VGA DAC, CD quality audio, etc).

Dus als oplossing dacht ik aan het zelf ontwikkelen van een klein bordje. Zelf heb ik nu deze om wat mee te spelen en te testen maar hier missen wel een paar dingen op. Het mooie eraan vind ik dat alle io's naar buiten zijn gebracht en dat ze bijna allemaal te zien zijn via een ledje. Wat ik mis is SRAM en ROM/FLASH memory. Omdat deze veel ruimte in de CPLD inneemt is het moeilijk deze dingen te simuleren.

Het ontwikkelbordje zal dan ook de volgende features hebben:
* 4Mbit Flash (AT45DB041B)
* 1Mbit SRAM (128kx8) (M68AF127BL55MC6U))
* SD/MMC CARD SOCKET
* 8x dpdt switch
* 4x 7-segments display (multiplexed)
* 32x user leds
* JTAG poort
* Oscillator
* MAX II 570 0f 1270
* alle (overige) io's zitten aan headers vast

De prijs voor dit alles zou +/- €50 worden voor de 570 versie of +/-€57,50 voor de 1270 versie (onder voorbehoud dat ik alles goed heb opgeteld).

Is wel zo dat je hem voor deze prijs zelf moet solderen. Alle ics zullen soic zijn (weerstanden en leds in 0805). De cpld zit in een tqfp behuizing.

ik weet niet hoever dit is nog niet de hele topic gelezen. maar als het zover is hou ik me er voor aanbevolen

hoe hoger in de mast aan het werk, hoe mooier het uitzicht
free_electron

Silicon Member

Er is voor het ogenblik een zwaar probleem met de drivers voor die ding.
Een of andere taiwanese kak-fabrikant heeft een DVB-T tunerkaartje gemaakt en dezelfde VID en PID gebruikt als de ( ze gebruiken trouwens die cypress chip ) VID en VIP van de bootloader in de cypress chip.

Die driver is door de USB certifiering geraakt .... en zit dus 'in the field'. De smerigheid is dat ze dat psul gecatalogeerd hebben als BDA ( Broadcast driver architecture ) das een aparte categorie net zoals HID devices.

De miserie is dat , telkens je een op een cypress gebaseerd bord inplugt het operating systeem dat spul detecteert als een BDA class device, en de BDA driver gaat laden ( BDA driver zit ingebakken in het OS en heeft geen files nodig ).
en je kan niet overriden.

De fout ligt NIET bij microsoft en NIET by Cypress, maar bij het USB consortium en die taiwanese fabrikant.
probleem is dat er al 3 maanden getouwtrek is over wie de zever moet oplossen.

Als je die cypress chip gebruikt en je hebt er ene externe eeprom aanhangen MET een VID/VIP in is er geen vuiltje aand e lucht.
Als je echter het download mechanisme gebruikt ( plugin - enumerate met cypress vid/vip , download formware en re-enumerate met je eigen firmware , vid/vip ) heb je het spek aan je been.

de enige manier om dat ongedaan te maken is je harddisk gaan scanne voor alle .inf files die verwijzen naar de vid vip van cypress in combinaite met de bda driver. die deleten ( meestal zijn dat files die beginne met 'oem' , maar niet latijd )
en dan kan je in de registry duiken om daar ook al die zever uit te kuisen.

de smeerlapperij is , dat als je dat doet , en er komt een windows update dat gans die zever terug geinstalleerd wordt en je de boel kan overdoen.

Microsoft zegt : wij gebruiken de inf files van usb consortium: de fout zit daar : zij moeten fixen ( en dat klopt. die files mochten nooit gecertifieerd geweest zijn ! )
USB consortium zegt : taiwan is de oorzaak , zij moeten nieuwe drivers leveren en inf files. Blijkt dat die fabrikant al niet meer bestaat ...
Cypress is zwaar geampbeteerd omdat ze dagelijks developers aan de telefoon hebben met dat probleem.

het is een ongelofelijke soep.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Oh, ok, die cypress chips zijn dus geen slechte devices dus :). Ik had er even naar gegoogled, en ik kan er eerlijk gezegd weinig van terug vinden. Ik ga de EZ-USB FX2 gebruiken in iedergeval. En windows updaten? daar doe ik niet aan :9. Maar bedankt voor je input, als ik het probleem tegen kom, dan weet ik tenminste waar ik zoeken moet :).

Heel wat eagle crashed, DCR errors, verkeerde packages later is hij dan toch af :D

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: klikkerdeklik voor alle schema's, bom, etc.

De PCB is 80mm bij 100mm (82x102 incl isolation). Alle wires zijn 10mil, (bijna) alle voedings wires zijn 16mil. Zitten 114 vias op, kleinste drill size is 0.6mm. Minimum isolation tussen wires en pads/vias is 0.2mm (~8mil), meestal is het 10mil.

In de BOM staan voorbeelden voor gebruikte componenten. Alle componenten kunnen vervangen worden door andere met dezelfde pinout en specs.

In Gerber staan, wat een verassing, de gerber files. Opmerking hierbij is dat de top silkscreen nog wat aanpassingen nodig heeft, sommige namen staan nog niet goed.

In schematic staat het schema en een pdfje van de top en bottom layer + top en bottom silkscreen.

En nog wat fotos van het mogelijke eindresultaat :). (Om een indruk van het geheel qua grote etc te krijgen).

http://www.greenbird.info/spgm/gal/FPGA/_thb_fpga_009.jpg
(klik voor meer, plaatjes met acex kloppen niet helemaal omdat deze PQFP204 ipv TQFP144)

Kijk ook graag kritisch naar het routen. Ik wil namelijk gelijk een test laten etsen samen met de pcbs van de ftdi sk en zou zonde zijn als er een duidelijke fout in zit waardoor dat printje zo de prullebank in kan...

Erg strakke layout! Alleen is de zip corrupt lijkt.

nu niet meer :) (heb hem opnieuw upgeload)

Edit:/
Even een maar dingen die niet aan de foto's kloppen
1) 7 segments display, dit moet een 4 cijferig zijn.
2) FPGA moet een cyclone in TQFP144 zijn ipv een acex in PQFP204 behuizing
3) Het ic links bovenin moet 14 pins SOIC zijn ipv 16 pins SOIC
4) alle component opdrukken, alles is 2k2 of 100nF voor het gemak van mij ;)

En voor de duidelijkheid en volledigheid zal ik de specs ook even opnieuw noemen:
* ALTERA Cyclone EP1C6TQFP144, 5.980 LEs, 92.160 bits RAM (~11.25 kb)
* EPCS1SI8 (PROM) voor het opslaan van de config
* microSD socket
* 4 7-segments displays
* 16 leds (in 2 banks van 8 die elk apart als LEDS of IOs kunnen worden ingesteld)
* 8 dpdt switches (dip switch)
* 6 tack switches
* USB0-FIFO (FT245RL), kan ook USB-RS232 op (FT232RL)
* JTAG poort
* AS poort
* 6-bits DAC voor VGA
* PS/2 poort
* TSOP1736 voor IR commands
* max 36 IOs (over 2x 20 polige headers)
* 2x Oscillator (1x 50MHz, 1x 12MHz, beide aan interne PLL)

Totaal prijs aan componenten: $55,32 (prijzen van digikey, excl belasting, excl shipment)
Prijs voor PCB: €2,92 (excl shipment, excl opstartkosten (€20 (start up) +€5 (bottom silkscreen))

Totaal prijs is dan dus €41,50 + €2,92 + €15 (verzendkosten, belastingen, opstartkosten) = €59.42

[Bericht gewijzigd door xantus op zaterdag 31 maart 2007 20:08:30

Ik ben wat meer bekend met digitaal dan analoog maar volgens mij gaat de LMV324 het niet trekken als VGA buffer. gain-bandwidth product is maar 1MHz en slew rate ook erg laag (1V/uS).

Ik ben zelf student, dus mag ik een DE2 kopen voor de halve prijs waarmee ik hem net wel te betalen vindt, maar ik zal in ieder geval tzt dit bordje bij de nodige medestudenten promoten (ik weet er zo al 2 die er voor deze prijs vast 1 willen kopen).

Ik heb zelf op de TU met een xilinx spartan bordje gewerkt en met de DE2 van altera, mijn eigen ervaring is dat de software van altera veel prettiger werkt dan die van xilinx. Uiteindelijk is ons project in op het spartan bordje stukgelopen omdat hij niet op de goede manier geheugenblokken implementeerde, waardoor het ding niks onthield, met altera heb ik nooit dit soort problem gehad.

Misschien dat ik ook nog zo'n max2 bordje koop aangezien deze hardware ook beter in eigen ontwerpen te gebruiken is aangezien het allemaal te solderen is. En dat is uiteindelijk natuurlijk toch waar je het voor wilt gaan gebruiken :)

Ik ben wat meer bekend met digitaal dan analoog maar volgens mij gaat de LMV324 het niet trekken als VGA buffer. gain-bandwidth product is maar 1MHz en slew rate ook erg laag (1V/uS).

Waarschijnlijk moet deze idd sneller. Maar ik heb zitten zoeken op internet en veel PIC VGA projectjes gebruikte opamps met een GBP van +/- 1MHz. Bij FPGA projecten stond bij 1 maar het type genoemd,eentje met een GBP van 8 MHz en een slew rate van 2V/us. Waarschijnlijk zal er dus een LMV2620 of TLV2624 op moeten. Maar deze hebben dezelfde pinout dus dat maakt niet uit. Prijs is alleen iets hoger.

Op 31 maart 2007 14:22:57 schreef xantus:
En nog wat fotos van het mogelijke eindresultaat :). (Om een indruk van het geheel qua grote etc te krijgen).

Ligt het nu aan mijn ogen (wat best zou kunnen) of zie ik iets over het hoofd? Op http://www.greenbird.info/spgm/index.php?spgmGal=FPGA&spgmPic=5#sp… zie ik dat de pinnen van de 4017 contact maken met zwarte soldeervlakken, terwijl de pinnen v/d Altera contact maken met witte soldeervlakken??? Ik gok er op, dat de Altera foutief pepositioneerd is. Nou ja, met een echte print zal je zulke fouten niet snel maken... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

De altera chip staat idd er net naast. Door de hele kleine pitch is het moeilijk hem om papier (wat een beetje bobbelig is) goed te krijgen.

hier zie je ook dat ik iets was uitgeschoten. Maar had geen zin om ze allemaal weer recht te leggen (wat echt een rot klus is).

[Bericht gewijzigd door xantus op zaterdag 31 maart 2007 20:19:21

Als je zegt dat het geduld danig op de proef wordt gesteld bij het positioneren op papier, geloof ik je zonder meer. Heb ooit een PCB'tje ontworpen met o.a. zowaar 8 (acht) SMD-weerstandjes, en toen had ik er mijn buik van vol... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Xantus,

Ik ben benieuwd of jou print niet storings gevoelig is.

Laatst had ik een docu gelezen van Xilinx en Altera over het voeden van een FPGA.
En daar voldoet jou print niet aan. Je moet 1 100nF per VCC pin doen, ipv 1 per 2 pinnen.
En is het ook niet geschikt om de power van de FPGA in een lus te routen. Zeker een power plane gebruiken.
Daarbij moet zoiezo de track voor de PLLvcca minimaal 20Mil zijn.

En je hebt 2 PLL`s in een EP1C6, en die 2e moet je ook gefilterd voeden, if i`m not wrong. Ook al gebruik je em niet.

En sommige gerouten tracks van een CAPS pad lijken te lang. Zo kort mogelijk houden en zo dicht mogelijk bij de des betreffende power pin.

Als je toch een beetje kwaliteit wil hebben op een hoge frequentie geprogrammeerde FPGA, zou ik het aanpassen.
Verder ziet het er strak uit!

free_electron

Silicon Member

uw voedingsbanen zijn VEEEEEL te dun !
waar is uw ontkoppeling ?
waar is de APLL filtering ? HEEL belangrijk !

Bon

Hier staat de mijne . Bord is weg naar pcb boer.

http://www.uploadarchief.net/files/download/cyclops.zip

Ik heb de boel nog eens grondig overlopen .
Sorry voor foto_opa maar LCD display en TSOP IR receiver zijn eraf gehaald. Ik behandel dat niet in het boek. tis 'ballast' en als je het per se wilt : der staan 48 IO pinnen ter uwer beschikking. breadboard het. En theeft 5 volt nodig wat weer problemen geeft in de voeding ( extra switch en andere meuk )

- 8 digit LED display ( multiplexed )
- 16 leds ( bank-plexed )
- 16 druktoetsen ( matrix )
- Rotary encoder met druktoets
- On board programmer. ( printerpoort )
- USB SIE ( ftdi 245 of 232 naar keuze. makkelijkste is de 245 monteren)

- Bord kan ofwel EP1C3 zoals EP1C6 houden. ( voor de kost kritische mensen die een paar dollar willen sparen kan je ene EP1C3 monteren ( hoofdreden is dat ik er nog een ganse tray heb liggen ). Als je EP1C3 zet zijn er 6 weerstanden die 10Kohm worden. als je EP1C6 zet worden die 6 weerstanden 0 ohm's en moet je 1 extra capaciteit en ferrietkraal plaatsen ( voor de 2e pll. )

- Kan standalone draaien
- Kan ook USB powered worden ! Als je inplugt op USB en de FTDI enumereert correct schakelt de LDO in.

-dus in princiepe is alles wat je nodig hebt ene parallel kabel voor de progger en ene usb kabel en je kan vooruit.

-Als je fpga bord op baseboard prikt zijn er verder gene verbindingen nodig. de prog adapter loopt via de io connectoren.

-Er is een Altera-style JTAG poort voorzien zowel op base als op fpga kaartje. zo kan je de progger standalone gebruiken , of effe aansluiten op het fpga bord als je dat later in zelfgebreide applicaties gaat zetten.

- FPGA kaartje heeft de Vcore regulator aan boord. dus van dat 1.5 volt 'probleem' ben je ook vanaf.

- Alles is 0805 op 6 condensatoren na : 2 elcos van 150uF en 4 keramische van 22uF

- Volledige partslist kan van digikey komen ( op de 245 na. digikey heeft voor het moment allen de 232 in stock. 245 wordt verwacht )

- je hebt 2 user clocks ter beschikking. en in het geval van de 1C6 is PLL2 vrij te gebruiken.

- op het FPGA bordje staat een 50 MHz oscillator die CLK0 stuurt. dus je kan gas geven

- de 12 MHz van de USB SIE is ook beschikbaar op CLK1. dus als je de OSC wilt uitsparen ( die kost ook 3 dollar ) kan je de USB clock gebruiken ( usb wel inpluggen dan ! anders draait die niet)

- PLL1 hangt aan de 50 MHz en de 12 MHz. zo kan je nog meer gas geven als je die inschakeld.

Ik draai rond de 38 dollar voor het ogenblik. ( met een 1C3 erop ) zonder pcb.

[Bericht gewijzigd door free_electron op maandag 2 april 2007 08:32:39

waar is de APLL filtering ? HEEL belangrijk !

Wat denk je dat C1, C2 en L1 doen ;)

En je hebt 2 PLL`s in een EP1C6, en die 2e moet je ook gefilterd voeden, if i`m not wrong. Ook al gebruik je em niet.

Idd, ik moet zie net in figuur 6-8 van de databook dat ik een deel van het filter voor elke PLL apart moet maken (voed ze nu biede uit het zelfde filter).

En sommige gerouten tracks van een CAPS pad lijken te lang. Zo kort mogelijk houden en zo dicht mogelijk bij de des betreffende power pin

langst track is nu 5.5mm van power pin naar cap. Bij dubbele aanal condensatoren zal dat 2mm zijn. Korter kan echt niet.

Daarbij moet zoiezo de track voor de PLLvcca minimaal 20Mil zijn.

Ik zal deze dikker maken

En is het ook niet geschikt om de power van de FPGA in een lus te routen. Zeker een power plane gebruiken.

Hoe had je dat gezien willen hebben? Als 1 plane over de hele top layer van 3v3 (of 1v8?) of alleen onder/rond de fpga en dan een dikke draad naar de 3v3 (of 1v8) regelaar).

waar is uw ontkoppeling ?

daar komt nog wat meer van :). Maar ze zitten op de bottom layer onder de FPGA

uw voedingsbanen zijn VEEEEEL te dun !

Hoe dik wil je ze hebben? Kom in de AN315 geen maten hiervoor tegen.

Edit:
Ik zit even op jouw bord te kijken. Het lijkt er opdat de bottom plane een GND plane is en de top plan 3V3? Anders zie ik geen dikke draden voor de voeding lopen ;). Maar ik zie geen pinnen van cyclone aan de top plane vast zitten?

free_electron

Silicon Member

top layer is 3.3 volt bottom is gnd.

de fpga heeft op zijn voedingspinnen vias die direct naar onder gaan , op het pad van een ontkoppelcap landen en zo inschakelen op de brede voedingsbaan.

( mijn schema/layout is ondertussen veranderd hoor. die oude files zijn niet meer wat er nu op zit. )

als ik werkend bordje heb post ik de boel.

enne . je praat nog steeds van 1.8 volt ... dat moet 1.5 zijn.

hm, ik ben zeker en vast ook wel geïnteresseerd in een dev. bordje. Zeker eenvoud van communicatie bord<->pc lijkt me belangrijk. geen externe programmers enzo, zoals free_elektron al meldde, erg handig !

Verder moet er niet te veel "brol" op. ik apprecieer echt eenvoud, en naargelang de applicatie waarvoor je het zal gebruiken zullen er steeds andere randcomponenten bijgeplaatst worden. gewone connectors zijn dus best ok ;)

prijzen in de buurt van 30-50 € zijn prima, ik als student kan/wil mij geen duur bord kopen. op school zien we eig enkel wat 'simulaties', echter, wat is er leuker én leerzamer dan theorie aan praktijk toetsen ..

heel leuk initiatief dus waar ik wel voor sta te springen ;)

grtzz..b

ps @free: erg leuk ook dat je bordje aansluit bij je boek !

Meten is weten!
free_electron

Silicon Member

dat was de bedoeling. gene toeters en bellen. goedkoop en wat je nodig hebt om er mee aan de slag te gaan.
ik wil de drempel zo laag mogelijk leggen. ( en er eigenlijk liefst ene hellend vlak van maken met een zo klein mogelijke hoek )

ik begin met and en or en not en bouw zo op naar verilog en vhdl. je kan dan op eigen tempo 'verder lezen' en ondertussen de dingen uit proberen.

de complexere dingen target ik dan naar het development bord van elektuur. (mijn boek wordt uitgegeven door hen dus ik moet braaf zijn :) en das een knap bord met veel toeters en bellen . tot ethernet , ram , flash , vga en nog een tros dingen toe.)

Op 2 april 2007 17:04:18 schreef free_electron:
de fpga heeft op zijn voedingspinnen vias die direct naar onder gaan , op het pad van een ontkoppelcap landen en zo inschakelen op de brede voedingsbaan.

Via direct op de pads van de fpga? Dan zijn dat via's van 0.1mm drillsize. Welk PCBHouse heeft zulke kleine drills.

Op 4 april 2007 03:07:05 schreef free_electron:
de complexere dingen target ik dan naar het development bord van elektuur. (mijn boek wordt uitgegeven door hen dus ik moet braaf zijn :) en das een knap bord met veel toeters en bellen . tot ethernet , ram , flash , vga en nog een tros dingen toe.)

Dus voor dat je jouw boek uit heb moet je al weer een nieuw dev board kopen? Wat houd je dan tegen om niet gelijk een dure te kopen als je die na hoofdstuk X toch nodig hebt.

EDIT: €469, voor de helft van die prijs heb je een orginele van altera |:(

In ieder geval mijn print is naar de printboer. Over 2 weken is die klaar :D

een dure print koop ik mij zo-wie-zo niet !, geen 200€, en zeker geen 400€. het is maar voor is wat kleine dingetjes met fpga's te doen ;)

ik zal het dus zeker bij één van deze 2 ontwikkelbordjes hier houden. Zolang er een krachtige fpga opstaat kan je altijd zelf naar genoegen uitbreiden ;)

even een paar pagina's terug neuzen welke fpga's er op jullie bordjes staan (xantus & free)...

mvg, bert

Meten is weten!

xantus
is deze de meest recente schema?
http://xantus.nimiohosted.nl/fpga/cpld.pdf

als ik naar de AS port kijk, dan zie ik eem fout denk ik:
pin 1 en ping 8 hebben dezelfde naam

en bij de jtag poort, waarom zijn 2 pinnen naar 1.8v gepulled?