Teslacoil en dergelijke Deel 10

Dit topic is gesloten

Pas je wel een beetje op met wat je doet?
Als je aan je NST komt te hangen hebben we waarschijnlijk weer een lid minder!

Het smelten van een draad heeft totaal niks met het voltage te maken, maar met de sterkte van de stroom die door het draad heen loopt. We weten nogsteeds niet wat je NST secundair trekt... maar zal sowieso wel niet boven de 50 mA uitkomen. Dus instalatie draad kun je makkelijk gebruiken zonder dat de weerstand te groot wordt en de boel opsmelt.

Ik denk trouwens niet dat het er iets mee te maken heeft dat niemand het meer leuk vind.
Voor mij is het zo dat ik gewoon mezelf niet meer tot het werk toe kan zetten. Ik ben het afgelopen jaar echt zo "druk" gaan habben. Veel meer bezig met school, werk, vriendin en andere dingen.
Ik vind het toch wel jammer want heb wel zin om nou eindelijk eens aan die SSTC te gaan beginnen!

~ Resonant Arcs ~

Hallo Tesla mannen.

Er is weer een bouwer bij gekomen……ik ga ook eens met zo’n Tesla ding klooien.
Ik heb al een sec gewonden……1200 windingen om 160 mm.
Een vriend van mij is bezig met een R.S.G.…..nieuw design.
Ik heb in mijn lab het meeste wel voor handen. Ik bezit een voeding waar je spanningen af kan halen tot 20 kilo volt bij 30 Kva AC of DC. Ik kan de spanning ook nog wel verdubbelen als ik wil. De trafo weegt 326 Kg. Ik bouw ook Fm zenders dus weet wel wat van HF.
Ik heb hier een zelfbouw 4cx15000 staan waar 25 kilowatt vanaf komt op 3 meter.
Ik weet het…..het mag niet …….
Ik laat het wel weten wat mijn ervaringen zijn met het Tesla gebeuren. Ik ben zelf ook vreselijk benieuwd maar ik weet niet of de buren het ook kunnen waarderen.
Mvg...de Directeur.

hallo,
We zijn op school bijna klaar met onze teslacoil en we hebbe de eerste testjes gedaan ZONDER de secundaire spoel.
Direct al verschillende probleempjes:

Het ijzer van de Roterende Sparkgap begon te smelten en spetterde in het rond.

bij de Condensators slaat de spanning door als de spark gap op laag toerental draait.

krachtstroomstekker 125A (waar we hoogspanning vanuit de Transformators naar het toetsel brengen) Was doorgebrand.
waar we echter niet zo van stonden te kijken :P.

En als topje van de ijsberg: een primaire van een transfo van de 4-mot-stack is doorgebrand (grote steekvlammen),
waar we wel van stonden te kijken , omdat ze alle 4 primair parallel staan en serie met een begrenzing van 5000 Watt (20 Amperes) , denk dat de begrening dan maar iets lager moet in watts :P:S

Volgende week zorgen we dat alles gemaakt en ''geupdated'' word. en hopelijk kunnen we dan gaan testen met de Secundaire spoel ;).

dat zou prima moeten gaan, die trafo's...
je zou kunnen proberen om ze te koelen in olie.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Welke olie kan ik dan het beste gebruiken?
Ik heb de 4 Trafo's al in een waterdichte bak zitten dus hoef het er maar in te schudden.

synthetische motorolie of wellicht zonnebloemolie ofzo, het helpt ook nog eens isoleren, en een doorbrandende trafo herken je snel aan de hete olie en/of rookbellen in de olie.
even kijken of die olie wel of niet geleidt! moet dus zuiver zijn.
het best is natuurlijk echte trafo-olie...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dan gaan we de Motorolie gebruiken.
We hebben een megger bij de hand dus we kunnen kijken hoeveel weerstand deze heeft bij hoogspanning.

even over de doorgebrande primaire spoel van de mot.
de primaire was totaal niet warm en hij stond pas een paar seconden aan , en toen kwam er al een vlam uit.
Toen we hem even later aanzetten kwam er weer een vlam uit.
het is geen vlamboog , de vlam kwam rechtstreeks ''uit'' de primaire.
Is dit normaal?
We willen dit echter in de toekomst vermijden.

Motorolie werkt over het algemeen vrij goed. Ik heb het zelf ook gebruikt bij mijn mot-stack.

Wat wil slim is om proberen alle lucht eruit te krijgen.
Dit kun je het makkelijkst en goedkoopst doen door er een vuilniszak omheen te doen. Deze knoop je dicht en op de opening zet je vervolgens een stofzuiger. Tip neem wel een oude je kunt de olie ook naar binnen zuigen als je te lang doorgaat.

Ook is het niet slim om je tesla zonder secondaire te testen. Dit geeft veel meer stress op je componenten (trafo en condensators) Deze zullen hierdoor veel sneller kapot gaan.

Voor je rsg (rotating spark gap) kun je het beste wolfraam elektroden nemen. Deze smelten stukken minder snel. Kun je hier niet aan komen ga dan voor rvs of koper deze metalen werken over het algemeen ook nog wel redelijk. Ook kun je betere je stationere elektroden koelen doormiddel van een koelblok.

http://home.hccnet.nl/g.heus/srsg.JPG

Hier een voorbeeld van hoe ik het zelf gedaan heb.

Dat er een vlam uit de primaire van je mot komt klopt niet. Waarschijnlijk is de primaire beschadigd of is hij een keer doorgeslagen. Als ik jouw was zou ik deze mot vervangen door een nieuwe.

ja ik denk dat de trafo dan doorgeslagen is...
De vonk/vlam lijkt vanaf de zijkant van de Primaire te komen.
maargoed, Dan ga ik maar opzoek naar een nieuwe :P.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=DLC4XLHS

zo ziet mijn RSG uit. , het ijzer dat ronddraait word zo heet dat de punten roodgloeiend worden en het ijzer dan smelt en rond ''spetterd'' de motor draait op een max. toerental van 4000 tpm.
ik denk dat we het ijzer iets dikker maken , en dan hopen dat het wat minder warm word.
of zouden we beter staal kunnen pakken?
Is wel moeilijker te ''fabriceren''.

[Bericht gewijzigd door okido4777 op donderdag 10 mei 2007 22:49:13

NouNou , nu nog eens geprobeerd met de MOT's
Nu zijn ze alle 4 Doorgebrand op de primaire. :(
Ik snap niet hoe zoiets kan gebeuren :s
Nu moeten ik in amper 2 weken aan 4 mots proberen te komen en Het probleem proberen te vinden. en hopen dat die Nieuwe dan ook gaan niet doorbranden :s

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Primaires staan parallel in serie met een belasting van 5000 Watt.

dat is merkwaardig, zet je er niet toevallig 380v op ;)?
en sluit er eens 1 in z'n eentje aan met een 1kw belasting ervoor?
is het mogelijk dat 1 mot ervoor zorgt dat de rest ook stuk gaat?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

wij dachten eerst ook aan 380
Maar we hebben het nagekeken en de trafo's staan gewoon tussen fase en nul.
Toen de eerste begon te Branden aan de primaire hebben we hem eruit gehaalt en eens alleen gezet met een jacobsladder erachter en een belasting van ook 5000 Watt , en toen deed ie het weer zonder smeulen of branden ,
Dus hebben we hem er terug ingezet maar toen begon hij weer te branden. en toen begonnen de andere 3 dus ook te branden.
Een heel merkwaardig probleem ,
Maar..
Ik zit eraan te denken dat de belasting van 5000 Watt het probleem is. deze belasting is watergekoelt en Ik zit eraan te denken of deze niet geleid door het water en dat de MOT's te veel amperes krijgen.
Want het geheel is afgezekerd met 63 ampere.
Maar dit kan ik dinsdag pas nakijken.

Ik heb ook een paar van die mot stacks gemaakt.
Ik deed het volgende, eerst controleren of de sec's in fase waren daarna verbinden. Dan onbelast via een variac langzaam op spanning brengen. Heb wel megemaakt dan mijn multi meter niets aangaf dus er was iets fout.Was het wel goed kon ik de spanings verhouding meteen meten wist je ook ongeveer wat de spanning was bij volle primaire spanning.

edit: heb ze daarna elleen belast met volledig aangesloten TC

als we nieuwe mot's hebben dan gaan we de spanning ook rustig opvoeren met een variac.
Dat kijken of de sec. in fase stonden hebben we gewoon uitgeprobeert , we konden dit niet tegoei zien hoe het gewikkelt was en we hadden 4 verschillende trafo's.
Maar toen we het tegoei hadden aangesloten en de sec. in fase hadden toen hielden de transfo's het zo'n 30 seconden vol , Toen hadden we alles uitgezet en de keer erna brande de transfo direct uit. ja en daarna alle 4 de tranfo's dus.

Belasting van 5000 watt ligt , en dat door het water Ikzelf denk dat het probleem bij de de belasting misschien 10000 of 15000 watt is geworden. en dat door die hoge stroom de primaire gewoon opgestookt word.
Ik ga dit dinsdag eens uitzoeken

[Bericht gewijzigd door okido4777 op zondag 13 mei 2007 21:14:35

HO HO , Je hebt niet gemeten of ze in fase waren. De spanning tussen de draadjes van de verschillende sec's die je aan elkaar wilt maken moet 0 Volt zijn.
Aub dmv variac op lage spanning meten!!!!!!!

oeioei , zou dat dan de fout kunnen zijn...
Hoe bedoel je precies met dat meten?
hoe kan ik meten dat ze in fase staan?

kijken of de spanning wel klopt als je alles optelt. zet de stack op een 12v trafo met voldoende power en meet secundair of de spanning klopt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zal ik doen , zal iets voor morgen worden.
Bedankt!

de motstack niet droog proberen!!!!

Altijd eerst de zaak goed aansluiten dan de boel in de olie en daarna pas de 230 volt erop.
isolatie van die MOT's is niet berekend op al die kilovolts

Ik deed altijd de boel aansluiten op een circa 22 volt trafo om de zaak goed in fase te zetten.
pas ook daar mee op want dan heb je bij 4 in serie altijd nog een 1000 volt die dodelijk is/kan zijn..

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

even kijken ,
Dus gewoon de primaires van de 4 mots in parrallel,
Dan er laagspanning opzetten (12 - 20Volt) en dan aan de secundaires prutsen en kijken wanneer de uitgangsspanning klopt/ of het hoogste is.. ?
(Zo even uit het hoofd gerekent, bij 24 Volt aansluiting zou de totale uitgangsspanning van de secundaires rond en nabij de 1000 Volt moeten liggen?)
Begrijp ik dit zo goed?

[Bericht gewijzigd door okido4777 op maandag 14 mei 2007 16:49:35

ja ik zat een nulletje te laag in mijn vorige post :D

Gewoon de primaire's parralel.
de secundaire's loshalen van de kern (er zijn type's waar de secundaire al los is)
En dan gewoon combineren tot je de meeste spanning eruit krijgt.

dus eigenlijk zou je iets van een volt of 5 op de primaire moeten zetten dan kun je secundair gewoon meten met een dmm

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

begrepen , morge ga ik eens testen :P
MOET de secundaire Draad trouwens los van de kern?
Wij hebben hem er gewoon aangelaten . kernen staan onderling toch niet in verbinding met elkaar...?

nee de kernen niet...
maarrrr je hebt de primaire's parralel en die zijn dus allemaal verbonden.
dat wil dus zeggen dat je op de buitenste mot 10Kv van de kern tegen over de primaire hebt staan.

dus simpel gezegt door de secundaire los te halen van de kern vergroot je de afstand tussen primaire en je gevaarlijk hoogspanning.

Mots zijn berekend op hooguit 3 Kv wij creeren meer als 3 keer zoveel.
dus losgooien die dingen.

het vergroot tevens de afstand tussen je tesla primaire en je meterkast ;)

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Ja nu je het zo stelt lijkt me het vrij logisch. :p
Ik ga morgen eens prutsen aan die dingen en kijken of de mots het misschien nog doen (je weet maar nooit)
Alvast bedankt!
ik plaats mijn bevindingen morgen wel :p

ik heb de secundaires van de kern afgehaalt en Het hele boeltje getest met een variac.
5 volt aangesloten en 200 Volt uit. (50Volt per trafo) perfect aangesloten dus :).
Maandag schudden we wat olie in de trafobak en controleren even met de megger of de weerstand hoog genoeg is.
En dan maar weer testen. :p

Dit topic is gesloten