Ik heb sinds kort een lease bak en moet dus ene km registratie bij gaan houden.
OMdat ik te lui ben om dit steeds met een pennetje op te gaan schrijven op een vodje papier en omdat ik weer een nieuw project zoek, moet dat automatisch of in ieder geval simpel gaan.

ik wil in eerste instantie een systeempje maken dat mijn digitale km teller uit kan lezen van de auto op elk moment dat ik dat verlang. zal hooguit 4x per dag zijn maar ik bedoel dat het niet afhankelijk moet zijn of de motor loopt (geen ramp maar liever niet)

Ik wil dan gewoon een knop "prive/zakelijk" en "nieuwe rit" Met een microcontroller en een RTC moet er dan een eenvoudig programma draaien die bij een "nieuwe rit" de kmstand wegschrijft in bijvoorbeeld een flash (doet er nu nog even niet toe) met een bijgegevoegde tijd/datum en de notitie zak of prive.

Dit is allemaal geen probleem en wil ik uiteindelijk allemaal nog uitbreiden met LCD en eventueel draadloze verzending van data naar mijn pc, maar dat is voor een later stadium.

Wat ik nu eerst op poten wil hebben is hoe ik weet hoeveel km`s ik heb gereden. Ik heb ene GPS module, maar daarmee kan ik dus niet de exacte km`s registreren met puur een begin en eindpunt. Ik wil dus gewoon de kmstand uit kunnen lezen.

In de Elektuur stond een tijd terug een ODB2 interface of iets dergelijks beschreven om sensoren en storingen van auto`s uit le lezen over CAN. Gaat deze interfece mij ook eenvoudig de km stand geven?

IS er een goedkopere / eenvoudigere methode? Ik hoef namelijk alleen maar de KMstand (eventueel snelheid voor de fun) uit te LEZEN, ik ga niks schrijven, want wil niet bijvoorbeeld heel mijn motormanagement verkloten.

Iemand tips?

niet direct een antwoord maar je moet ergens beginnen.. :)
http://www.mikroe.com/en/books/picbasicbook/09.htm#9.7
http://www.vassfamily.net/ToyotaPrius/CAN/cindex.html

Ik weet wel dat je zorgvuldig moet zijn met het aansluiten op de CANbus. Schijnt nogal vlot storing te veroorzaken en dat kan betekenen dat het je hele auto ontregelt.