Was ik al eerder van plan,
maar 32uF/150V wie heeft die nu in huis?

Mag ik C1204, een tantaal condensator vervangen door een elko condensator?
Ook zou ik nog graag weten wat dat kleine zwarte ding is. Dan kan ik dinsdag inkopen gaan doen.

Geen component te zien...

Tantaaltjes kan je tegenwoordig wel vervangen door 105o elco's.

32uF/150V... Dat is even zoeken, twee in serie met weerstanden ter vereffening?

C1204 is geen tantaal elko, maar een 'normale'. Deze scopes zijn begin 1970 gemaakt. Toen gebruikten ze nog geen tantaal (denk ik).

de 32 uF mag je ook door een iets andere vervangen, b.v. 33 uF/200V of 250V. (wel te krijgen via rs-components of zo)

Het kleine zwarte ding is een zener, type BZY88-xxx, waarbij xxx voor het voltage staat (kan ik bij de mijne niet lezen zonder deze los te solderen).

Ik was even op zoek naar info over de PM3250 omdat die van mij ongeveer 2 jaar uit de running is geweest en nu ook een aantal klachten heeft, zodoende kwam ik hier terecht.
De focussering is niet goed en zeker niet bij max.intensiteit, en kanaal YB laat het afweten op stand DC.
Ik heb hier geen documentatie is er iemand die mij hier aan kan helpen?

Wel ik heb de service manual liggen,
ik heb evenwel geen scanner. Ik kan wel een paar foto's nemen in de loop van volgende week als je dat wenst.

Als je dat voor mij wilt doen heel graag, en dan van de YB versterker plus de voeding voor de kathodestraal buis.
Ik hoor trouwens wel een reedcontact schakelen als ik schakelaar van AC naar DC beweeg, maar goed, de visuele inspectie wordt moeilijk met zo`n ingekapselde versterker

@Dock
Heb hier een en ander gezet,
als je de voeding sectie wilt bekijken moet je hier maar eens snuffelen.

Verder heb ik bij mijn eigen scoop de bewuste elco's vervangen echter zonder resultaat.
Misschien kan iemand helpen? Hier zijn wat oude foto's en schema's te zien.
Probleem situeert zich in U3...

[Bericht gewijzigd door freagel op ]

Dank hiervoor, ik zal mij eens in het inwendige verdiepen.
Ik had nog een tweede scoop (Tektronix 503) ook deze heeft een poos stilgestaan en ook een probleem, de voeding staat te hikken, dit is een soort lijneindtrap waarvan de anode van de eindbuis na een tijdje begint te blozen

Heb nu ook de torren volledig uitgesoldeerd en uitgemeten. Is het mogelijk dat er iets verkeerd loopt in het secundaire circuit?

Wat is eigenlijk de functie van de verbrande weerstand? En van C1205?

C1205 temt de oscillator rond TS1211 en TS1212. De uitgerookte weerstand lijkt me een begrenzer, kapot door een te hoge stroom.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Nog wat meer informatie...
De spanning tussen basis en emitter begint bij 110mV en na pakweg 2 minuten loopt die op tot 270mV en mogelijks nog hoger na langere tijd. Iemand enig idee wat daarvan de oorzaak kan zijn?
Misschien C1205 kapot?
Kan het kwaad dat ik die losmaak en test, of krijgt het secundaire circuit dan te zware klappen?
Nog even de verbrande weerstand nagelopen en die is een doorverbinding tussen L1201 en +24V, heel waarschijnlijk overleden door teveel stroom, alleen blijft de vraag is wat die veroorzaakt heeft. Ook vind ik nagenoeg geen informatie over die neonbuisjes. Waarvoor dienen die?

Dergelijke dingen moet ik voor m'n neus hebben...

Ik geef het op ...
Als iemand zin en tijd heeft om er eens naar te kijken --in ruil voor een kratje bier uiteraard-- kan ik hem meenemen naar de radiomarkt te Eksel.

Zijn er misschien bepaalde adressen waar ik dit beest kan laten herstellen. Vind t wat zonde om hem op t schroot te zetten/ te slopen.

Huize KT88 is zo'n adres. ;-)

Wel een wachttijd van een maandje, helaas.

Dat is heel vriendelijk. Maar als ik het goed heb kom je ergens uit Noord-Holland... Ik woon in Belgie. Is niet echt bij de deur.

Tja.......waarom woont u dan ook zo ver weg! ;-)

Misschien meldt zich nog iemand anders.

En anders is een daguitstap naar een buurland ook altijd leuk!

U is welkom!

PS ik woon weilswaar in de provincie Noordholland, maar Het Gooi ligt practisch boven Utrecht.

Vanuit Breda is het ruim een uurtje, u mag zelf bijrekenen van uw woonplaats naar Breda. ;-)

Hallo, sorry voor dit late berichtje, maar kan iemand mij helpen aan de service manual of een kopie van de PM3250, blijkbaar heeft freagel deze beschikbaar , ik woon tegen Antwerpen en kan deze eventueel komen ophalen om te copieeren / scannen

Als jij hem doet scannen wil ik hem wel weer downloaden. :) Heb hier ook zo'n beestje staan en ben ook all sinds enige tijd op zoek naar een service manual.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (52%)]