nou, die 9500,- is voor alles, 4 versterkers, alle luidsprekers, mengpaneel, en alles, behalve kabels, die niet..

Ik heb een tijdje geleden 3 (volgens de aanbieder slechte) Beyma's 18" Inchies voor een prikkie meegenomen in 2 zelfgelijmde* W-Bin kassies gepropt, de maten met een stukkie software laten berekenen... Materiaal MDF, zwarte lak... waren binnen een week weg op marktplaats ;)

*zelfgelijmd: Lijstje met maten aan de persoon bij Doeland overhandigd ;) einde van de middag kon ik het ophalen...

Als je met MDF gaat werken... alles verlijmen, schroeven met zelfborende schroeven (zit een soort boortje op de schroef).

Ów, wat ik met de 3 Beyma heb gedaan... Nou een iets groot uitgevallen draagbare radio van gemaakt... Fotoootje staat er zo bij... ff in m'n foto archief kijken.

Edit:
http://home.orange.nl/ddvelzen/subimf2331.jpg

Dit is niet de foto die ik bedoelde maar deze had ik ook nog gemaakt, werkte wel... Heel diep/ laag...

Ga nog verder kijken, moet hier ergens op één van de HDDs rondslingeren...

[Bericht gewijzigd door ddvelzen op ]

Op 5 april 2007 23:28:56 schreef djtobias:
[...]

als je een cs 1000 wil kopen zou ik zeggen ga lekker zoeken

deze worden weinig aangeboden en dan moeten ze nog tussen de 350-500 euro kosten...

Ik doelde eigenlijk op de CS400 en dan de eerste series, moet je kunnen vinden voor rond de 100-150 euro.

Op 5 april 2007 23:28:56 schreef djtobias:
[...]

o ja knutsel smurf, speakers zien er strak uit alleen had ik ze persoonlijk van mdf gemaakt

bedankt voor het compliment. de 10 inch hoorns zijn van (20 mm)mdf en multiplex wat over was van een ander projekt, de midden en hogetonen spekers daar boven op zijn ook voor het grootste deel van mdf (8 mm).

de keuze voor spaanplaat voor de W-bin's was een praktische en finaciele: 12 mm spaanplaat is een stuk lichter en goedkoper dan mdf. de 10 inchers zijn hierdoor zwaarder dan de w-bin's, ik weet wel dat mdf akoestisch beter is. ik was voor de w-bin's 25 euro kwijt incl speaker en montagemateriaal, dat zijn nog leuke prijzen...

de w-bins zullen wel rampzalig slecht meten maar dat dondert niet, ze klinken redelijk goed.

overigens vind ik het een sport om bij dit projekt zo goedkoop mogelijk te werken, ik heb ook nog een hypotheek en een gezin en een paar andere hobby's.

ben nog niet klaar, ik moet ook nog een flightcase voor de mengtafel en dubbele cd speler gaan maken. houten plaat heb ik al, komt uit een puinbak...

Op 5 april 2007 23:45:46 schreef Henk hobby:
nou, die 9500,- is voor alles, 4 versterkers, alle luidsprekers, mengpaneel, en alles, behalve kabels, die niet..

sorry hoor, maar voor 9500,- stel ik die een set samen die:
en harder gaat, en beter klinkt, en degelijker gebouwd is, en compacter is, en die meer credability heeft hier....

[Bericht gewijzigd door Knustelsmurf op ]

ik lees hier over peavey...toch even er op wijzen...dat als je er een koopt,dat ie 100% in orde is.Liefst nog spelend ook.zorg dat je de eindtrappen te zien krijgt,dat er geen vreemde (vervangen tussenzit)eindtor tussen zit,..waarom.
De oude CS zwarte serie 400/800 word ook vaak verkocht met wat als klein defectje omschreven word,..meestal is er maar een van de eindtorren defect,
en nu komt de aap uit de mouw,als je het ECHT goed wil herstellen,komt het er eigenlijk op neer dat er zowat de hele eindtrap opnieuw van componeten moet worden voorzien.Anders zorg je d'r voor dat je bezig blijft.Eindtrap bestaat uit matched transistoren.
Hier nog je tijd in gaan versteken om het weer matched te krijgen,is zinloos,want oude vaak mishandelde transistors zijn onvoorspelbaar.
En door de jaren zijn meer en deel van de weerstanden erg in waarde verlopen,ver over de tollerantiegrens.Zelfde geld voor de condensatoren op de eindtrap.Peavey gebruikte voor Keramise schijven toe nog hun eigen (geld voor elk onderdeel) eigen typenummers,en ook nog's zennerdiodes die er uitzien als weerstanden.Daarom kan zo'n reparatie maar beter in keer goed gebeuren,anders blijf je er mee bezig.
Alles zit ook goed ouderwets 5 mm omgebogen en degelijk gesoldeerd op de riante printbanen.Waarschijnlijk zo riant om te kunnen weerstaan aan hitte die zo's oudje produceert,maar waar dus wel alle bovenstaande componenten door de tientallen jaren aardig te lijden hebben gehad.De bekabeling is meestal nogwel 100%,maar qua isolatie niet meer hedendaags te noemen,...AMP schuifconectors zonder isolatie bij het metalen gedeeltes.(AC en DC)
De trafo's zijn (zo goed als) onverwoestbaar.(d'r zijn figuren die krijgen alles kapot)
Als je zelf geen verstand hebt van versterkers,...zou ik verder kijken,als is ie maar 100 125 euro.En d'r zijn maar weing mensen die met plezier aan peavey herstelling beginnen.

Massaal onderdelen vervangen geld eigenlijk elke PA versterker ouder dan 15/20 jaar,zal vaak toe zijn aan een grote revisie,ook lijkt het maar zo'n kleine herstelling,en zeker als ie zwaar belast gaat worden.PA vertekers hebben altijd mishandeld leven achter de rug.Alles raakt op elkaar ingesleten.
Vaak is het qua onderdelen wel te betalen,maar kost veel tijd,en meestal zoekwerk naar alternatieve onderdelen (genoeg topics hierover op CO)
Zeker als je hem maar een 2 keer nodig hebt,zou het zonde om vanwege een b.v. een te snelle reparatie of een oude onderdeel wat besluit er mee op te houden,je in eens zonder geluid komt te staan.
Geluksfaktor speelt ook een rol,maar ik wil gewoon aanstippen waar je tegenaan kunt lopen,met zo'n op leeftijd zijnde bak.

En...je TV,...metalen plaat tussen je beeldbuis en het magnetis veld van je speaker,en weg is de verkleuring van je beeld.En zou toch ook eens verder kijken dan je neus lang is voor een zinnig alternatief in plaats van de 4 killomaxen.En wil daarmee verre van beweren dat het niet gaat/pas,maar zijn betere zinnige alternatieven met meer rendement,zeker voor toepassing in de wagen.En dat baseer ik op diverse bevindingen van diverse mensen uit het verleden.Of je moet een grote GMC bus hebben,of geinspireerd zijn geraakt door iemand die rond reed in een afgerachte panda,met zo'n apparaat achterin ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

hmm bij mijn bruiloft heb ik ook een PA setje + DJ geregeld.

maar PEAVEY vindt ik te schel.

ik ga het niet hebben over skytec. Die tweeters maakte motorola destijds ook. vind je telkens bij conrad in de restpartijen. Leuk om met de piezo's te spelen.... maar geluid? Laat maar zitten, hoog is het wel..

JBL kan goed zijn, maar heb er ook VEEL bagger van gehoord. Gewoon een veel te agressieve bas die niet echt mooi diep komt. de budget serie van JBL klinkt nergens naar.

Kun je misschien nog beter KODA kopen, maar das eigenlijk zwaar hifi spul en niet geschikt voor PA. Net zoals die budget speakers van conrad (speaka of wat ze nog niet meer hebben)

er zijn wel fatsoenlijk merken. Ik ben uitgekomen bij dynacord... Maar er zijn wel meer leuke speakers. Die vallen echter meestal niet binnen je budget. (lees gewoon helemaal niet).

Over BOSE ga ik ook iets zeggen... ik heb mijn gedachte dat BOSE het PA merk is van B&O; veel design weinig sound en wel de hoofdprijs vangen!

Als hij overigens overweegt zelf te bouwen kan ik nog wel 1 goed advies geven... kijk eens bij monacor niet duur en hebben echt hele goede speaker soms. Maar let goed op, er zit ook minder spul tussen. hebben ook echt PA spul. Misschien handig om eens met fuzzbass te overleggen, die heeft hier veel mee gebouwd volgens mij...

[EDIT]
vond plaatje van de mooiste PA boxen die ik ooit gehoord heb:
http://i24.ebayimg.com/04/i/000/95/0f/7091_1.JPG
dynacord DB1200.
Nauwelijks te vinden. spotgoedkoop, uit de tijd en niet meer geschikt voor hedendaagse eisen. MAAR WOW wat een bass, mooi glad en niet overheersend. en de tweeters die het geheel mooi aanvullen. 'k weet niet hoe oud ze zijn, maar denk eind jaren 70. AMAZING speakers...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

JBL Pro,is niets mis mee,maar een hele hoop mensen snappen niet hoe JBL z'n specs schrijft en bedoeld.Met als gevolg,dat de crossover frequenties verkeerd afgesteld staan,wat resulteerd in wat henk beschrijft.(los van verkeerde kast om de speaker) en vaak ook schade aan de speaker.Voorbeeld:2226 heeft 30 Hz-2.5 kHz response,als je dit instelt is ie idd zo rot,afhangkelijk van de kast is 60-400HZ de crossover freq.
JBL Pro is supergevoelig voor te weinig versterkend vermogen,z.g.n underpower,help je ze in no time mee omzeep.Voorbeeld: een JBL Pro van (stel) 100 watt RMS,moet minimaal een versterker hebben die effectief 200 watt RMS kan leveren,liefst nog meer.Andersom,en hij is no time omzeep.En de EAS waardes van vandaag,zijn ook nog's mislijdend,in RMS is dat stukken lager.

En idd henk,...mooie kastjes,en de alu kap,geeft net dat iets fellere klankkleur aan je geluid.
Al blijft de beleving en smaak van geluid een persoonlijke ervaring,en discuties over het ideaale geluidsweergave zijn bij voorbaat zinloos en eindeloos.omdat smaken en oren verschillen van mens tot mens.

mee eens akino: ik zei ook JBL budget spul. volgens mij laatst ook setje pro's gehoord (kon niet goed zien was donker daaro)

was al ouder spul...

dat JBL setje klonk best goed dus. Maar heb je niet voor 400 euro

@ High met Henk,

Iets vind ik wel krom, je zegt zelf dat je piezo's alles behalve mooi vind klinken.
Maar toch pik je er een setje speakers uit welke uitgerust zijn met 2 van die krengen..
Moet je mij toch eens uitleggen ;)

ik weet niet of dat piezo's zijn... Ik vraag me dat al jaren af om heel eerlijk te zijn....

die krengen zijn eind jaren 70 zover ik weet. of dat piezo's zijn. ik heb ze gehoord toen ik 15 was.....en laat nog steeds een diepe indruk achter gelaten.

Koda is nou niet echt best spul, heb er weleens naar geluisterd en met een maat van me wat mee gedraaid maar dat speel je rap kapot.

ik zei dus al:

dat is hifi spul: niet geschikt voor PA. daarmee doelde ik dus al op het snelle kapot spelen

de klank is niet heel erg verkeerd vond ik

Het zijn piezo's, maar ik wil jou mooie indruk niet stuk maken hoor :)
Ze zullen ongetwijfeld een lekker geluidje geproduceerd hebben!

waarschijnlijk mijn illusie die mij nooit vergeten is.

misschien als ik het nu na ruim 10 jaar hor dat het dus toch een enorme desillusie was. het klonk toen iig nog 10x beter dan die 2 bose 802's die ernaast stonden.....

:P

als iemand DB1200's heeft staan: ik kom graag even luisteren...

Dynacords,zijn waarschijnlijk JBL Pro K of E seie serie,erg typische heldere krachtige klank,Gezien het monitor desing vermoed ik zelf de K serie.
Lijkt mij stug dat daar orgineel piezo speakers in zitten.

En High met Henk,...als je daar wel van kon genieten,..kan ik je misschien wel eens trakteren op een (beter) alternatiefje,gezien ik nog steeds een paar E serie speakers in gebruik heb.En ik denk nog lekker ouderwets qua geluid,in deze moderne EAS over rated misleidende tijden.En de decibles lijken door de jaren ook wel onderhevig geworden aan een soort van inflatie ;)
Maar wederom,smaak van geluid blijft subjectief.

Piezo's vind ik persoonlijk niets voor PA,of wat dat ook voor speakers.Maar een piezo,blijft wel geluid voortbrengen,als ie eigenlijk al lang kapot is.

je woont iig in de buurt :) als ik iig je woonplaats correct heb ontcijferd...

Als je dorp in zee gooit,hou je idd men woonplaatsover ;)

kom er een keer op terug akino... ben nu erg druk...

daarover later meer in dit forum.

moet een ding zeggen de kwaliteit die ik van mijn cs 1000 merk vind ik bij de hedendaagse peavey niet meer terug,

en ja als er dan een peavey stuk gaat kun je net zo goed een andere kopen aangezien de onderdelen per roeiboot vanuit japan via amerika naar nederland moeten komen (ja slechts 5,5 maand wachten op onderdelen...)

ga binnekort op uitnodiging van een winkel in pa apparatuur een grote TEST middag houden (ja een prive feestje voor mij en de medewerkers daar) om ff het een en ander uit te testen,

div. merken verstekers, speakers en andere apparatuur :D:D

lol

dan ben je mooi goed opgelicht bij welke buinhaas komt die skytech rommel vandaan ik steek die zooi nog liever in de fik dan dat ik daar mee moet gaan draaien meest waardeloze zooi op de markt chinese pruttel

ik heb zelf ook al een redelijk oud beeste een peavey cs-800 zone tank geval hoe ze die noemen uit 1981 2x 400 wat full range bridged 1x 800 full range ik heb hem omgebouwd de bridge funktie er uit en hij is nu 2x 5 kilo wat full range met 2x electrovoice top kasten deze speakers alleen al zijn al 2500 euro per stuk nieuw de versterker viel mee 245 euro met mazel aangekomen via een die niet wist wat het het was dus weer mazel mee gehad verbouwd maakt de peavey nu zone 3200 euro by the way zelf gedaan verbouwd en ik heb nog een dubbele monitor speaker van peavey omgebouwd tot supkast met crossover in de speaker kast ingebouwd leuk setje kan hier een leuk feestje mee geven

met andere woorden vandaag de dag worden de versterkers waar ik het over heb niet meer zo gemaakt helaas tis tegen woordig allemaal rms komt er op neer 400 wat minis 250 zo ongeveer dat is waar skytech om bekent staat bager geluid waardeloos in te stellen met die galmende speakers ik blaas al deze speakers op van skytech met de volume knop op +20db lol

Op 30 maart 2007 20:47:45 schreef Henk hobby:
Hmm, ik denk niet dat je het met €400,- gaat halen...
Ik heb hier een flinke PA-set staan, en dat heeft me in totaal zo'n €9500,- gekost.....en het is maar sky..........hihi

Maar dat is ook allemaal gekocht, misschien dat zelfbouw beter te doen is..

[edit] sorry, jongens!, vind het leuk om ff te ''showen''
[afbeelding]

jaja, ik weet het sky.....maar klinkt toch erg goed, je moet gewoon de goede combinatie hebben:P

Waarschijnlijk is @Henk Hobby nu - zes jaar na dato - zowel financieel als emotioneel al wel over het verlies heen hoor.

Ja en een peavey cs800 ombouwen zodat er 2x5kW uit komt aan vermogen lukt echt niet, zeker niet via voeding vanuit een stopcontactje.

Topjes, daar is het nog wel weer voor :P. Maar de rant van pietjetuig heeft weinig geen toevoegende waarde. Ook niet als je de moeite neemt om de woordenbrei te doorworstelen...

http://www.uploadarchief.net/files/download/stout.jpg

hij is nu 2x 5 kilo wat full range

10 kilogram wat?