Hallo,
ik heb het hele forum doorzocht naar het volgende maar kon er niets over vinden.
Ik heb een 24volt gelijkstroom motor en wil deze door middel van een relais kunnen ompolen. Dat ie zowel links als recht kan draaien. volgens mij moet daar een heel simpel schema voor zijn, alleen weet ik niet welke.
Ik heb wel eens van de H-BRIDGE gehoord maar hier wil ik niet aan beginnen omdat ik een stuurspanning van 230volt gebruik. Dus....
Ik wil met met een stuurspanning van 230v een gelijkstroommotor van 24v zowel links als rechts laten draaien.
alvast bedankt voor de reactie.

Een motor ompolen met een relais is eenvoudig:
http://www.uploadarchief.net/files/download/relaismotorsturing.png
Als je 2 afzonderlijke relais gebruikt, kan je de motor ook stoppen, door het ene relais op "links" te zetten en hat andere op "rechts" (of net andersom).

kun je me ook vertellen hoe ik het het 2 relais moet maken?

Ik zal het proberen wat duidelijker te omschrijven.

Ik heb twee relais van 230v. en daarmee wil een 24v motor zowel links als rechts mee laten draaien.
dit alles is voor een automatische gordijnrails.
Hieraan zit een 24volt motor die ik links en rechts moet laten draaien voor open en dicht.
voor het aasturen van het relais wordt gebruik gemaakt van een elektronische rolluikschakelaar die weer aangestuurd wordt door een X10 signaal. Alleen het probleem is dat mijn stuuruitgang van die schakelaar 230v is. En mijn te sturen motor maar 24v is. Ik wil dus met twee relais van 230v. een 24v motor links en recht kunnen laten draaien.

dan kan je toch gewoon dat onderste schema gebruiken. neem je een relais met een spoel van 230 en laat je over de kontacken gewoon 24volt lopen.

stef