Show your projects! Part 4.

Dit topic is gesloten


dan moet je gewoon noteren waar je bent gebleven :D

Schema maken en doorstrepen welke je al hebt gehad... zo doe ik het dan....

Druk- en typfouten voorbehouden.

@fotoopa:
Sja, zo ga ik ook ongeveer te werk, maar ik teken met potlood op de print af. 3dubbel controleren is dus ook de reden dat ik het een beetje zat wordt.
Watvoor software is dat wat u gebruikt ?

KIS!!: Keep It Simple

Op 30 mei 2007 00:05:00 schreef Zoefje:
Schema maken en doorstrepen welke je al hebt gehad... zo doe ik het dan....

yup prercies zo heb ik het ook gedaan :D

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)

*knustelsmurf buigt diep voor fotoopa en vraagt zich af waar hij DUBBELE glasvezelversterkte eurokaarten vandaan haalt*

@technoturk, ben je daar geen hoopje 100n ontkoppelcondensatoren gebruikt:P

Op 30 mei 2007 01:13:43 schreef Martijn v:
@fotoopa: Watvoor software is dat wat u gebruikt ?

Tekenen gebeurt met een oude visio versie. Is gewoon een tekenprogramma waar je zeer gemakkelijk elementen kunt tekenen, wentelen, groeperen en verplaatsen. Werkt ook perfect op inch raster. Maar je zou evengoed een of ander layout programma kunnen gebruiken.

Op 30 mei 2007 01:13:43 schreef knustelsmurf :
@fotoopa: vraagt zich af waar hij DUBBELE glasvezelversterkte eurokaarten vandaan haalt?

Ik neem mijn fiets en ga naar de lokale electrozaak (Waregem). De enkele eurokaart is in voorraad en kost net geen 6 euro, de dubbele eurokaart moet hij bestellen (2dagen) en kost 17 euro. Deze laatste is wel niet goedkoop maar je hebt er ook weinig van nodig.

Ik ben net bezig de print te tekenen voor de frontplaat te verbinden. ( LCD 2x16 char, knoppen, schakelaars, keyboard, AB encoder enz) Volgende week zal dit vermoedelijk af zijn. Dan post ik wel enkele foto's van het geheel alsook van de totale opstelling waar de controller gebruikt wordt.

Dit ontwerp is niet goedkoop maar bevat wel een volledige toepassing. De FPGA module is enorm krachtig (19.000 LE's) en bevat ook nog een VGA aansturing, RS232, audio in/out, 8Mb dram, 4Mb flash, 512Kb SRAM en USB aansluiting. Ik heb 2 BNC connectors voorzien om mijn scoop aan te hangen. Zo kan ik op ieder ogenblik triggersignalen naar buiten sturen ter kontrole van bepaalde toepassingen of als hulp bij het maken van de FPGA functie's. Alles wordt door de FPGA gestuurd, geen enkele uC wordt gebruikt.

hier een projectje waar ik momenteel aan werk; het is een buizendacje, hier enkel het DAC-gedeelte, volledig opgebouwd op gaatjesprint :D; De buizeneindtrap zorgt voor de genormaliseerde 2Vrms (met 12B4A).

http://farm1.static.flickr.com/253/521145220_765a5a422b.jpg?v=0

http://farm1.static.flickr.com/240/521145224_20c4c90d48.jpg?v=0

http://farm1.static.flickr.com/250/521145218_6fd9905171.jpg?v=0

De DAC maakt gebruik van afzonderlijke voeding Analoog en Digitaal via aparte regelaars. Centraal in het midden vinden we de CS8414(Spdif->I²S). Een 555timer circuit plaatst de CS8414 in reset als er geen digitaal signaal aangeboden wordt.
Verder wordt het I²S signaal herklokt met een low jitter klokje van Tentlabs (11,289MHz via de 4040 naar de juiste frequenties gebracht), waarna het naar de TDA1543 gaat voor digitaal analoog conversie.
Om het signaal wat op te kuisen en te ontdoen van de 'rommel' wordt een sinc-filter gebruikt.

Momenteel werkt het geheel nog niet |:( :D, maar daar wordt wel wat aan gewerkt ;)

Meten is weten!

Ziet er zeer ntejes uit hoor :) zo krijg ik het niet op een gaatjesprint :)

@xbake,

Mooi gedaan! Stevige soldeerbanen. Ik maak ze nu wat lichter en gebruik voor langere baantjes vertinde draad van 0.7mm. Die kun je hier en daar dan vastpunten.

Ik reinig alles met wasbenzine. Is een goedkoop product die de resten van het solderen mooi wegneemt. Zo zie je beter eventueele kortsluitingen en glanzen de soldeerpunten.

@fotopa

Handige tip :) heb zelf daar ook last van :) hoe doe je dat dan ? gewoon wat op een doekje en er dan overheen wrijven ? en verder niks ?

doe ik ook altijd :). Als het erg vast zit eerst even met een pincet een beetje krabben zodat het ergste al weg is. Daarna met een doekje + wasbenzine afdoen en klaar :)

@xbake: Zie het mooi uit. Jammer dat die het nog niet doet ;(

dank je. De goede werking laat inderdaad even op zich wachten ;)

@fotoopa

bedankt voor de handige tip. ik moet de print inderdaad nog wat opkuisen! De soldeerbanen zijn wat aan de dikke kant, in het vervolg ga ik ook eens een dun draadje leggen, zal veel soldure schelen in elk geval >:)

Op school kuisen we de printen altijd met een product, daar zit dan zo'n borsteltje aan. Mijn inziens gaat het prima met wasbenzine op een oude tandenborstel :9

Uiteraard voor ik zoiets begin op te bouwen teken ik ook vlug het één en ander uit, om mn banen zo kort mogelijk te houden, en waar het dan niet anders kan, ontkoppeling plaatsen ;). Natuurlijk als je alles op een zo klein mogelijk printje probeert te krijgen, kan je er niet vanuit af en toe een draadbrugje te plaatsen :+

[Bericht gewijzigd door xbake op 30 mei 2007 13:50:09 ]

Meten is weten!

Op 30 mei 2007 09:44:51 schreef xbake:
tekst tekst tekst tekst

als ik dat nu wil doen ( zulke banan maken ) zal ik stikken in de rook denk ik :+ deze soldeer rookt nogal wat :( eind van de week wel soldeerstation met rookafzuiging binnen :D

Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl
free_electron

Silicon Member

Op 30 mei 2007 08:56:59 schreef fotoopa:

[...]Ik neem mijn fiets en ga naar de lokale electrozaak (Waregem). De enkele eurokaart is in voorraad en kost net geen 6 euro, de dubbele eurokaart moet hij bestellen (2dagen) en kost 17 euro. Deze laatste is wel niet goedkoop maar je hebt er ook weinig van nodig.

ah, Vandenberghe electronics. Doe Piet de groeten. Ik ken hem al van toen ie nog in de vorige locatie zat en pas begon. Mijn eerste scoop kwam van daar (een hameg 60Mhz met delay op de timebase , alsook mijn eerste computermonitor een Nec Multisync 3-D)

Maare is 'Kojak' (international electronics) niet dichter voor jou ? enne dinge ... euh .. verdikke... vroeger was dat Verbaeys maar nu is dat iemand anders. zit achter de 'gas' in kortrijk ( in de geburen van het voetbalstadion )

enne NOOIT wasbenzine gebruiken om printen te kuisen ! dat spul tast somige dingen aan. koop een grote fles IPA ( Isopropyl alcohol , soms ook isopropanlol genoemd ) elke 'stock-americain' heeft dat.

print 5 minuten laten weken erin en klaar. alle solderrresten zijn weg. IPa tast niks aan, en tvervliegt veel sneller dan wasbenzine ) je kan het ook hergebruiken.

[Bericht gewijzigd door free_electron op 30 mei 2007 17:23:48 ]

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 30 mei 2007 17:21:15 schreef free_electron:
[...]print 5 minuten laten weken erin en klaar. alle solderrresten zijn weg.

Gewoon onderdompelen ? Hmm zo had ik het nog niet gezien.
Ik ken het produkt wel maar gebruikte het tot hier toe enkel met een watten staafje.

beetje gek

Op 30 mei 2007 17:21:15 schreef free_electron:
ah, Vandenberghe electronics. Doe Piet de groeten....

Ja dat klopt. Ik doe hem zeker de groeten.

Op 30 mei 2007 17:21:15 schreef free_electron:
Maare is 'Kojak' (international electronics) niet dichter voor jou ?

Is er niet meer, maar nu vervangen door iemand anders, ook een beste kerel. Ik ga er ook soms inkopen doen maar het is ietjes verder, ook met de fiets!

Op 30 mei 2007 17:21:15 schreef free_electron:
vroeger was dat Verbaeys maar nu is dat iemand anders. zit achter de 'gas' in kortrijk ( in de geburen van het voetbalstadion )

Ja ken ik ook maar ga er heel weinig.

Waregem is best voor nieuw materiaal maar het duurst, kortrijk ex kojak heeft oud en nieuw, soms goede zaken te doen.

hoe krijgen jullie die banen zo mooi dun? !! potver....
ik krijg de eilanden niet aanelkaar. ligt dat aan het soldeer, soldeertemp of de formaat eilandjes van de print?

KIS!!: Keep It Simple

dun draadje leggen van 0,7 ofzo, zoals fotoopa. eilandjes aan elkaar smeren is kunst en vliegwerk, en einigt met losgeweekte eilandjes :+

Het ligt aan de temperatuur. Als de tin wat koeler is, is het wat stroperiger. Dan gaat het makkelijk.
Als 'tinsleper' gebruik ik een 12 watt boutje, die maakt de tin niet zo verschrikkelijk heet. Voor dikkere klodders een zwaardere bout uiteraard.

Sine

Moderator

Tin slepen is extreem smerig ...

veel tin verbruik, en vragen om slechte contacten ! ( vooral op knoop punten, of op plekken waar je verder gaat.

Stukje draad er onder is veel netter EN sneller !

11 watt soldeerboutje? mijn regelbare is 48 watt, en staat op 265gr.
alee, hoe vaak komt het wel niet voor dat je 3gaatjes heb, dus 1 leeg eilandje. meestal probeer ik dan een weerstandje niet 'kort'te knippen, maar om te buigen. voor de power en langere gebruik ik idd dunne draadjes.
het zit allemaal erg netje vast, maar eigenlijk kan kan best wat minder soldeer. ken je dat?

Hier paar pic's van mn nieuwe wekker.
- tijd + datum
- temp
- piezo pieper
- solid state relais voor nachtlampje te dimmen.
- 50hz tijdsbasis
- Hart is een Pic 16f77 op 10mhz

http://zyklon.speedlinq.nl/Elec/IMAGE_00089.jpg
http://zyklon.speedlinq.nl/Elec/IMAGE_000891.jpg
http://zyklon.speedlinq.nl/Elec/IMAGE_00097.jpg

moet nog enkele componenten solderen, metalen achter plaatje regelen, behuizing zwart spuiten, en software flink uitbreiden.

en een probleem oplossen met de Uart, wat een sjitzooi is dat, ik heb wel RX, geen TX ..?!!
groet

[Bericht gewijzigd door Martijn v op 30 mei 2007 22:08:54 ]

KIS!!: Keep It Simple
Shiptronic

Overleden

voor RX en TX via UART ben ik ook aan het stunten geweest, hier een paar test progjes :

http://www.circuitsonline.net/forum/view/48119

mischien heb je er iets aan?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

eilandjes verbinden zonder draad is het rapst, maar properst is nog altijd met een dunne draad en dan op plaatsjes vastleggen.

Van slechte contacten heb ik nog nooit last gehad ;).

Ik gebruik een regelbaar soldeerstation (weller type WS-50), maar dat staat sinds eeuwig op dezelfde temperatuur, nl 295°. Mijn rol soldure is bijna op, dus ik hoop nog de oude loodsoldure te kunnen kopen in de winkel, die zilversoldure deugt voor geen meter (hogere smelttemperatuur, vloeit niet zo mooi als de lood, en krijgt een doffe schijn); Uiteraard zijn er voor en tegenstanders hiervan, op hobbyvlak ben ik tegenstander :+

De kunst is om eerst bolletjes tin te leggen op alle eilandjes. Dan verbind je de bolletjes per 2, en vervolgens verbind je deze dan nog eens met elkaar. gaat heel vlot eens je er wat in geoefend bent ;).

Het formaat van de eilandjes speelt niet zo'n rol. Ik heb nu ronde, die zijn iets moeilijker dan de vierkante, maar geen probleem verder. Even zoeken naar de juiste temperatuur martijn ;)

Van soldeereilandjes lostrekken heb je normaal gezien niet meer last dan een dun draadje leggen, maar meer dan 2 maal solderen-desolderen raad ik toch af :D Het grote nadeel is dat je meer soldure gebruikt...

Meten is weten!

Hier twee foto's van mijn laatste creatie, een dubbele labvoeding 0-35V 0-3A. Schema Electuur '82.

http://www.uploadarchief.net/files/download/labo1.gif

http://www.uploadarchief.net/files/download/labo2.gif

Wat zien we: de primaire voedingstrafo, een regeltrafo, 4 voedingen voor mijn dvm's, een 12v voeding voor de ventilator regeling, de regelprinten, 2 10 turnpotmeters om de spanning in te stellen, 2 potmeters om de stroom te begrenzen, koelblok met 6x 2n3055 en 1x de KTY81-101, 2 ventilatoren , een net filter, aansluitbussen en 4x led dvm's.
Kast komt aankomende week, nu alleen nog vier mooie spantangknoppen.

Dit topic is gesloten