FM radiosignaal ontvangst verbeteren

Hoi, ik ben al een tijdje aan't lezen geweest, paar topics die wat info bijbrachten, maar toch effe nog wat vraagjes.
Ik wil m'n radio-ontvangst op de FM band verbeteren. Ik ga alvast m'n antenne zo hoog mogelijk moeten plaatsen, op de zolder dus. Maar hoe ziet een goede FM antenne er dan uit? Een simpele draad? Een langeren draad? Een zelfbouw dipool?

Dan, kan ik het opgepikte signaal nog wat oppeppen voordat ik het naar m'n ontvanger stuur? Ik zou het willen gebruiken voor m'n receiver, want er zijn wat stations die ik thuis net niet kan 'pakken' maar als ik buiten ga, de helling op, 10m hoger, dan is dat perfect te doen met zo'n wandelradio. En aan de receiver zal't toch ni liggen, gok ik, een Kenwood, doen die het meestal goed, toch?

Het gaat om omroep FM neem ik aan (3m)?. In dat geval is een dipool het mooist. Vertikaal monteren, want alle omroep zenders zijn vertikaal gepolariseerd. Eventueel kun je een yagi nemen om de kunnen richten.

met een dipool zal je al veel betere ontvangst hebben maar als je nu een jagi antenne maakt kan je die richten naar de uitzendmast en zul je normaal gezien uw radio post perfect moeten ontvangen

Vroeger kreeg je bij aankoop van een tuner er een lintantenne bij. Dat was een T van anderhalve meter breed die je aan de muur moest hangen. Beter was het als je hem vrij ophing dwars op de zender.

Het best is natuurlijk een Yagi-antenne voor op het dak. Komt op hetzelfde neer alleen heeft deze 1 of meer reflectoren en een paar directoren.
De breedte is altijd 1/2 Labda en is dus 1,5 meter. Ik zou niet weten waar je zo'n ding nog kan halen. Kijk maar in Friesland in de dorpen die nog niet zo lang kabel hebben, misschien mag je dr daar eentje van het dak halen. Soms zie je nog wel eens eentje ergens krom op een dak staan.

De richting is het belangerijkst dus moet je ff weten waar bij de voor jou sterkste radiozendmast staat zoals Lopik of Markelo. Je zou ook een rotor kunnen nemen maar dat vind ik zelf een beetje te ver gaan. Natuurlijk is hoog plaatsen altijd goed en je zou zonder versterker al goed moeten kunnen ontvangen.
Als de coax van antenne naar je radio erg lang is kan je beter ff bij de antenne een versterkertje plaatsen.

Houdt wel rekening met goede montage bij de afscherming, geen knikken in de kabel (liefst alles met flauwe bochten) en een goede kontaktdoos en stekkers en niet te dicht bij je PC. Koop goede coax en niet de goedkoopste.

Veel luistergenot.

Alvast bedankt voor de goeie tips, maar het gaat hier eigenlijk vooral over de lokale radio's in België. Ik kan bij me thuis maar weinig te pakken krijgen, maar als ik in de plantage zit, zo'n 50 tot 150m verderop krijg ik met m'n radio in de trekker wel 30 zenders te pakken, hier in huis maar 6.
Als ik't goed gelezen heb zou het beste zijn een dipool te bouwen, want met richten haal ik er maar enkele zenders uit. Deze dipool, hoe lang moeten de stukken van de T dan zijn? 2x0,75 zodat de totale lengte 1m50 is? Of is een totale lengte van 3m beter?
Bedankt!

In dat geval zou ik een Yagi met een rotor nemenop een 3m paal op het dak.
Een dipooltje doet het ook wel maar je zal toch over die hoogte heen moeten komen, oftewel een paal van 30 m ;)

http://www.uploadarchief.net/files/download/dipool.jpg

Je kan hem gewoon van draad maken waarbij de afstand tussen de draden minimaal 1cm moet zijn dus doe maar 5cm om het makkelijk te maken voor jezelf. Spijker of lijm dit op een plank van 1,5m en dat weer op een stok zodat je hem met de hand kan draaien.

Hans, dankjewel! Nou, 30m is me wat teveel om effe recht te trekken, maar de lichtmast hier is wel al 15m hoog. Denk dat ik het geheel op een aluminium construktie ga bouwen die dan nog 3m boven de mast uitkomt... Zou moeten lukken lijkt me.

Dan, de beide uiteinden, eentje aan de mantel en eentje aan de kern van de coax? Dan ligt er natuurlijk wel 30m coax... Misschien wat veel? Hoewel, de belasting van het signaal is natuurlijk wel heel hoogohmig...
Ga't eens proberen, next weekend.

Bedankt!

Ik zou voordat je de mast in klimt toch eerst ff wat proberen en experimenteren.
Wie weet valt het allemaal reuze mee.
Trouwens: in België zie je overal yagi-antennes op de daken staan.
Als je tussen de heuvels woont is het altijd even zoeken en een afweging maken wat je wel en niet wilt ontvangen.
Door reflecties weet je nooit precies waar het signaal vandaan komt.
Zomaar aansluiten op een coax kan maar eigelijk moet er een impedantieaanpassing tussen. Daar kan ik je echter niet veel over vertellen, die dag was ik ziek. :+

Ow ja, je kan die antenne natuurlijk ook meteen van aluminium buis bouwen. Een antenne op een metalen behuizing is niet raadzaam. Kunststof of hout is beter.
De uitgangen van de antenne direkt op een €10,-- versterkertje en dan zo op de coax.
Ik weet niet in hoeverre die lichtmast je signaal zal storen maar ik zou dr wel rekening mee houden.

succes!

[Bericht gewijzigd door Hansel op ]

Vergeet niet dat de dipool VERTICAAL moet. Dus niet zoals op de tekening horizontaal. Anders blijft er nog steeds weinig van je signaal over. (althans, ik neem aan dat ook in Belgie verticaal gepolariseerd wordt).

edit: even gechecked. Zijn inderdaad vertikaal
http://home.hccnet.nl/tenhorn/radio-zenders.htm

[Bericht gewijzigd door flipflop op ]

bij de Handyman en wit/bruingoed winkels, maar vaak niet bij de grote dozenschuivers zijn wel antennes te krijgen. Incl de aanpassing voor de coax.

Flipflop, heb ik iets gemist?
Volgens mij is het radiosignaal gewoon horizontaal of is er iets verandert.
Zijn het misschien de digitale radiosignalen die juist vertikaal gepolariseerd zijn en signalen voor over zee?

Radio is altijd vertikaal geweest. Dat is omdat het op autos erg lastig is om een horizontale antenne te hebben. Ontvangst in autos is nou eenmaal een veel gebruikte toepassing waar het signaal zowieso als minder goed is. Als je dan ook nog signaal zou missen door een verkeerde polarisatie, blijft er niks over. Check die link maar of google.

Ik weet niet uit welk jaar jij stamt maar de commerciële FM-radio bestaat al veel langer dan dat er überhaupt sprake was van de auto-radio.
Het is een motivatie van niks.
Daarbij heb ik heel wat antennes geplaatst, gewoon horizontaal. Ook in de instructieboekjes van tuners staat dat je die dipool gewoon horizontaal moet ophangen.
Ik zou graag jou beweringen graag GOED onderbouwd zien en als ik het fout heb ga ik een cursus "omgaan met Altzheimer" volgen.

Daarbij heb ik heel wat antennes geplaatst, gewoon horizontaal. Ook in de instructieboekjes van tuners staat dat je die dipool gewoon horizontaal moet ophangen.

Die boekjes informeren je dan, in ieder geval voor de nederlandse situatie, foutief. Ongeacht motivatie is het zo dat (vrijwel?) alle omroepzenders gebruik maken van verticale polarisatie, en je je daar voor goed resultaat bij moet aansluiten.

Wat de reden voor verticaal betreft: Een belangrijk voordeel is dat je symetrie voor een dipool dan in het horizontale vlak komt te liggen. Bekijk maar eens een 3D plaatje van de richteigenschappen.

Hang je de dipool horizontaal, dan heb je 2 maxima voor en achter, en 2 minima aan de zijkanten. Plaats je hem verticaal, heb je een continue distributie in het horizontale vlak, en minima naar onder en boven - precies wat je wilt als omroep.

Voor VHF line-of-sight gebruik is er verder geen verschil tussen horizontaal, verticaal of circulair polariseren, dus ik denk dat de praktische toepassing van de dipool de doorslag heeft gegeven.

Op 6 mei 2007 22:38:37 schreef flipflop:
Radio is altijd vertikaal geweest.

Altijd geweest? Echt niet, mondjesmaat vanaf de 80ér jaren, Uchelen was een van de eersten die vertikaal uit ging zenden in Nederland.

Pfff, gelukkig!
Dankzij Henry S. hoef ik geen cursus te volgen.
Dat ik antennes plaatste was eind jatern 70.
Wel interesant om te weten dat ze het dus verandert hebben.
Is er ergens info te vinden hierover?
Dus over het waarom, wanneer en hoe...
En is het overal zo? Dus ook in België?

Op 6 mei 2007 23:55:17 schreef Hansel:
Ik weet niet uit welk jaar jij stamt maar de commerciële FM-radio bestaat al veel langer dan dat er überhaupt sprake was van de auto-radio.
Het is een motivatie van niks.
...
Ik zou graag jou beweringen graag GOED onderbouwd zien en als ik het fout heb ga ik een cursus "omgaan met Altzheimer" volgen.

Voor de zekerheid heb ik het nog maar even gecontroleerd. Ik vond op deze site http://www.breem.nl/fldbgr/bgrp.htm deze tekst:

Polarisatie
In de elektronica techniek bedoelen we meestal dat iets een (voorkeur voor een) bepaalde richting heeft. Er is enige verwantschap met het begrip polariteit.
Zo hebben bijv. FM-Radio en TV-zenders een bepaalde polarisatie, dat is de richting waarin het elektrische veld trilt. Bij FM-radio is dat vertikaal, en bij TV is het horizontaal (in Nederland) Je kunt dat zien aan de manier waarop antennes geplaatst (moeten) worden.
N.B. In Ned. is de polarisatie richting van FM-radio aanvankelijk horizontaal geweest. Vanaf ca. 1992 tot 1996 is dat geleidelijk omgeschakeld naar vertikaal, vooral t.b.v. het toenemend belang van mobiele ontvangst (autoradio) waarbij een horizontale polarisatie richting nogal eens tot ontvangst problemen leidt.
Als je een eigen FM-antenne hebt moet je die dus in het vertikale vlak opstellen, dus met alle dwarsstaven en zo vertikaal.
[einde citaat]

Het enige wat aan mijn oorspronkelijke antwoord dus niet klopte is dat het altijd vertikaal geweest is. Pas vanaf begin 90'er jaren dus. Die motivatie was dus zo gek nog niet.
Zoals ik al zei is het dus zowel in Belgie als in Nederland overal vertikaal. Zie de links uit mn voorgaande posts.

Overigens zou een curus Alzheimer niet helemaal overbodig zijn. Je hebt blijkbaar vanaf de jaren 70 al niet meer opgelet. Da's 30 jaar geleden :p

Vanaf de tachtigers worden er nauwelijks nog antennes geplaatst en al helemaal geen radioantennes.
Het zou me echt wel zijn opgevallen.
Ik ben al lang blij dat ik al die mensen destijds niet heb opgezadeld met een verkeerde antenneopbouw en helemaal blij dat ik me dat nog weet te herinneren.

Maar ff terug naar het thema van vriend Appel:

In dit geval zou ik gewoon een spriet van 1,5m of een dipool van 3m vertikaal (scheelt een T-stuk) op een lange paal maken. Je kan ook een vertikale Yagi-nemen.

Ben wat aan't experimenteren geweest op de zolder, een vertikale dipool, zoals uitgelegd, op de balken van't dak op de zolder doet al veel. Kan al flink kiezen nu. Maar wat ik merk is dat de hoogte het grootste verschil geeft. Nu zit ik wel met een huis met van die leuke argex blokken en rond het huis 2 grote metalen loodsen, zelfs m'n gsm laat het binnen afweten.
De truuk hier is proberen zo hoog te gaan dat ik boven de constructies kom die m'n ontvangst storen. Dus, toch maar's de lichtmast inkruipen... Maar nu effe niet, flink wat wind.

Bedankt voor al de info, was leerzaam en heeft me geholpen!

Op 6 mei 2007 22:38:37 schreef flipflop:
Radio is altijd vertikaal geweest.

Nee, was vroeger Hor. Maar is in de jaren 90 naar vertikaal gegaan.

Op 7 mei 2007 19:57:21 schreef Henry S.:
[...]
Altijd geweest? Echt niet, mondjesmaat vanaf de 80ér jaren, Uchelen was een van de eersten die vertikaal uit ging zenden in Nederland.

Het is Ughelen, bij Apeldoorn.
Zender Omroep Gelderland 103.5
Toen ik er werkte begin jaren 90 was ie hardstikke horizontaal.
ruud

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Dan was het begin jaren '90, maar wel een van de eersten.

Pfff, gelukkig nog iemand die zegt daknie gek ben!

Is een GPtje voor in de mast niks?
1 omhoog drie naar beneden,
geloof ongeveer 73CM lang toch?

Rob007.

Dat is prima natuurlijk. Gek dat je dat voor de omroep eigenlijk niet ziet.

Ik zit met een zelfde probleem. Ik ontvang maar 3 zenders binnen. (en dan nog niet ruisvrij).

Als ik een coax tot buiten leg en daar een draadantenne hang van een meter of 6 wordt het ontvangst nauwelijks beter.

Kan dit:http://www.degrootste.be/-fm/40000991-fm-antenne-5412810115051.html

of dit : http://www.bol.com/nl/p/konig-am-fm-antenne-30-db-zwart/10030040112046…

een oplossing bieden?

mvg

Tim