FM radiosignaal ontvangst verbeteren

Hoi Verdamme,

Die eerste vink dr wel spannend uitzien, die ronde, nog nooit eerder gezien maar of het werkt...
Die tweede heb ik geen goed gevoel bij.

De draad die je uit de coax laat komen moet natuurlijk wel vrij hangen, zo hoog en droog mogelijk en nergens tegenaan of op.
Dus ff geïsoleerd ophangen met een tieripje ofzo.

Je kunt ook zelf een open dipool maken van twee draden in elkaars verlengde van elk 75 cm lang. Deze sluit je dan aan op een coaxkabel. Verder maak je vlak bij de antenne een Balun door er een stuk van de coaxkabel te wikkelen op een PVC-pijp. Deze spoel moet zo'n 6 windingen hebben.

Op 24 mei 2007 12:19:09 schreef Frederick E. Terman:
Dat is prima natuurlijk. Gek dat je dat voor de omroep eigenlijk niet ziet.

Ja vroeger was alle omroep horizontaal gepolariseerd, alleen in de States zaten ze verticaal. Ook voor televisie was de polarisatie horizontaal.
In de jaren '80 (meen ik me te herinneren) ging men over op gemeenschappelijke antennesystemen (cai) waar een hele woonwijk op aangesloten werd.
En inmiddels is iedereen voorzien van gewone kabel radio en tv.

Pas met de komst van de lokale radio werd het toegestaan ook verticaal uit te zenden, hoe dat dit nu zit met de landelijke radio weet ik eigenlijk niet.
Of die horizontaal en verticaal door elkaar heen gebruiken is me eigenlijk onbekend (of dit ook altijd zo is geweest).
In de zendmast van IJselstijn zie ik aardig wat verticale dipool antennes van Kathrein hangen.

Overigens heb ik hier een GP voor de fm die kon je wel kopen, maar je moest wel even zoeken.

Op 6 mei 2007 19:37:05 schreef Appel:

Dan, de beide uiteinden, eentje aan de mantel en eentje aan de kern van de coax?

Nee, bij die antenne van hansel moet nog een coaxbalun voor. Deze balun is dus te maken met coaxkabel.

Een open dipool antenne is veel makkelijker.
2 stukken draad/buis van ca. 75cm
Aan de kern die je de ene buis, en aan de mantel de andere.
steek één buis naar boven, en de andere naar beneden. (zorg wel dat je coax niet langs de antenne naar beneden bungelt)

Ik heb altijd goede resultaten gehaald met een antenne gespijkerd op een houten T kruis van 150 cm breedte.
Zelfs kristal FM ontvangers werkte daar erg goed mee.

Buitenlandse en zeer zwakke lokale FM stations haalde ik uit de lucht door onze TV/Radio dippool erop aan te sluiten.
Deze hangt op zolder tussen een paar balken..
Afhankelijk van het weertype kon ik vlaamse, alsmede engelse en zelfs franse zenders op de FM ontvangen.
Niet in stereo dan was het signaal te zwak maar in mono prima te luisteren zonder ruis erdoor.
Helaas door het volproppen van de FM band met allerlei zenders waar ik niet op zit te wachten(6x radio Veronica tegenkomen.) is DX via de FM voor mij verleden tijd.
Tussen 4 en 6 uur in de ochtend kan ik nog weleens buitenlandse zenders ontvangen of ik moet buiten de reguliere omroepband gaan zoeken..

Verticaal uitzenden werd ook gedaan voor de vele draagbare radio toestellen welke een telescoop antenne bezitten en de vele wekkerradio's welke een simpel draadje hebben om de signalen te ontvangen.
Heb ooit een blauwe maandag bij een lokaal station gewerkt en deze zond zijn signalen verticaal uit om die reden.
Doch als je buitenlandse FM signalen wilt ontvangen is een horizontale Dippool de beste antenne.
Hoe hoger je deze plaatst des te beter wordt het ontvangst...

Groetjes:Ramon

@RamonHF73:

Helaas door het volproppen van de FM band met allerlei zenders waar ik niet op zit te wachten(6x radio Veronica tegenkomen.) is DX via de FM voor mij verleden tijd.

6x Radio Veronica op de band kan ook betekenen dat je ontvanger overstuurd wordt door een sterke locale zender in de buurt. Dan hoor je ook dezelfde zender op meerdere plaatsen in de band.

Hoi Dawmast,

Nou ik zit qua locatie rot wat betreft de commerciele radio zenders..
Ik zit net tussen 2 sterke zenders in die hun signalen op meerdere plekken doorgeeft.
Toen er 2 zendmasten affikte kon ik in de nacht weer eens de BBC luisteren maar inmiddels zijn ze allebei weer werkzaam en dus is het DX'en op FM alleen mogelijk als het zwaar bewolkt is..
Met helder weer ontvang ik teveel lokale troep..
Zelfs met extra antenne afstem unit krijg ik er niet veel uit.

Uit een FM scan blijkt ook dat je overdonderd wordt met lokale zenders, veel steunzenders om gaatjes in het verzorgingsgebied op te vullen. Steunzenders die bij condities goed hoorbaar worden... Daar helpt alleen een goede richtantenne tegen.

Hoi Henry,

Ja ik moet eigenlijk die dippool eens op een motor zetten zodat ik hem kan draaien op afstand, om steeds de zolder op te duiken om te verstellen is ook weer zoiets:-)
Nee sinds het uitzenden via een vaste frekwentie en raamwerk is buitenlandse zenders ontvangen alleen mogelijk als je iets onder de reguliere FM band gaat zoeken..

Op 8 oktober 2012 12:30:48 schreef verdamme:
Ik zit met een zelfde probleem. Ik ontvang maar 3 zenders binnen. (en dan nog niet ruisvrij).

Als ik een coax tot buiten leg en daar een draadantenne hang van een meter of 6 wordt het ontvangst nauwelijks beter.

Kan dit:http://www.degrootste.be/-fm/40000991-fm-antenne-5412810115051.html

of dit : http://www.bol.com/nl/p/konig-am-fm-antenne-30-db-zwart/10030040112046…

Die laatste bij bol.com NIET doen. Deze bezit een versterker wat in veel gevallen je ontvangst alleen maar slechter maakt. Ten eerste kun je ruis niet wegversterken ten tweede, als er één of meerdere sterke zenders in de buurt zit, versterk je die ook mee met als gevolg je last krijgt van "grootsignaal gedrag." Dat wil zeggen dat je de ingang van je tuner overstuurt waardoor sterke zenders "spiegels" vormen over geheel de FM band. Zo ontvang ik in Roosendaal met een gewoon passief lintje 25 zenders, met een versterkte antenne amper 6 zenders en dan alleen de allersterkste.

Voor binnen: Lint dipool
Voor buiten: Serieuze dipoolantenne of Yagi

Op 13 oktober 2012 17:11:36 schreef RamonHF73:
Ja ik moet eigenlijk die dippool eens op een motor zetten zodat ik hem kan draaien op afstand, om steeds de zolder op te duiken om te verstellen is ook weer zoiets:-)

Dan valt er nog heel wat te verbeteren:
-buitenantenne, een binnenantenne is niet vrijstaand te krijgen en dat heeft sterke negatieve invloed op de ontvangst.
-rotor
-richtantenne
-afstembare antenneversterker boven in de mast. Boven in de mast heeft een versterker meer rendement. Zorg voor een afstembare versterker anders is oversturing goed mogelijk.

Met een dergelijke opzet zijn bij condities prima resultaten te halen, zo is hier Radio Bremen 4 op zowel 100.8MHz (Bremerhaven) als 101.2MHz (Bremen) regelmatig te onderscheiden van Sky Radio (Smilde) 101MHz.
En bijv ook BFBS R1 op 92.5MHz (Dülmen) of 1LIVE op 105.5MHz (Teutoburger Wald/Bielstein).