Momenteel ben ik aan het rondkijken naar een goedkope oscilloscoop om mijn thuis werkplek mee uit te breiden.

De scoop gaat gebruikt worden voor de hobby projectjes zoals ontwerpen met microcontrollers en analoge projecten zoals een versterker.

Aangezien scopes erg duur zijn zoek ik naar een goedkope oplossing waar ik, als hobby-ist, genoeg aan heb.

Op ebay staan DSO scopes te koop. Deze lijken verdacht veel op de oplossingen van Voltcraft. Is er iemand met ervaring met deze scopes? Of kan ik ze beter links laten liggen. Een andere oplossing voor deze prijs lijkt haast ontvindbaar. Bedankt.

100MSa/s PC-Based USB digital storage oscilloscope 2100
http://cgi.ebay.com/100MSa-s-PC-Based-USB-digital-storage-oscilloscope…

60MSa/s PC-Based USB digital storage oscilloscope 220 ]
http://cgi.ebay.com/60MSa-s-PC-Based-USB-digital-storage-oscilloscope-…

hmm microcontrolers en andere schakelingen: meer als 20 MHz zul je dus niet gebruiken.

Waarom kijk je niet naar een gewoon scoopje dan? EEn hitach V-222 of een oude tek koop je voor rond de 100 euro.

Voltcraft enzo blijf ik liever verre van... das gewoon echt bocht! En deze dingen... Tja zijn ze wel goed gescheiden van de PC. een TIEPIE is niet geschieden van de PC. Dat soort apparatuur wil ik dus echt niet aan mijn PC knopen.

1 meetfout door per ongeluk hoogspanning erop en PATS PC dood..
vind de prijs voor een hobbyist nl ook nogal hoog voor een brand X ding met 0,0 support

De kans dat de hoogspanning naar de PC doorslaat is nul. Er zitten zoveel schakels tussen.

Er worden overigens bergen analoge oscilloscopen op Markplaats en Speurders aangeboden.

de kans dat je hoogspanning naar de PC doorslaat is VERRE van 0!!!!

het is een zwevend geheel vaak via niet meer dan een adaptertje of soms zelfs gevoed via USB!

rarara hoe krijg je dan een stroomkring? TIP: JE PC ligt aan randaarde en de shielding van de kabel ligt daar weer aan. Meestal is de GND van het apparaat er ook mee verbonden.

I rest my case in deze... Ik heb IETS teveel (weliswaar RS-232) projecten een mobo zien slopen!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

Ik zou zelf gaan voor een redelijke analoge. Dat kost niet zoveel.

Een digitaal beest (in welke vorm dan ook) vereist toch al meer kennis / ervaring van de gebruiker en ik vermoed dat je de 'leuke gadgets' toch niet echt nodig hebt.

Verder ben ik helemaal *niet* gecharmeerd van PC-winshit-driven meetapparatuur. 3 winshit versies verder kan je het wegmieteren want de software doet het niet meer. Om nog maar af te zien van wat HmH al noemt en evt. ellende met drivers ed.

tja idd gebruikersgemakt van een "Beginners scoopje" voorkomt afleesfouten.

En ja ik gebruik thuis ook zelf een hitach V-222 nog (de Tek is nog niet binnen)

maar die tek kostte ook maar 270 euro en dan staat hij thuis. En een TDS 320 met RS-232 en GPIB. Dus die kan nog aan de PC :)

kwestie van ff zoeken en wachten als je echt zoiets zoekt!

MAar ik heb 7 jaar toegekund met mijn V-222 en hij gaat nu nar mijn pa! als beginner kun je tot 100 euro echt op marktplaats leuke koopjes vinden

@ marco69: wil je mij even een mailtje sturen (2e verzoek) heb een vraag die persoonlijk is en niet op het forum behoeft.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

Op 21 mei 2007 21:23:31 schreef Nico.c:
De kans dat de hoogspanning naar de PC doorslaat is nul. Er zitten zoveel schakels tussen.

Er worden overigens bergen analoge oscilloscopen op Markplaats en Speurders aangeboden.

hoogspanning kruipt waart ze niet gaan kan.

ik zou van mijn leven niet met dergelijk ding willen meten. voor je het weet is je pc om zeep.

alle deftige meetappartuur is volledig galvanisch gescheiden. smijt maar eens een hp34401 open ( of download het sema. gans dat meetgedeelte zweeft. tussen de processoren is een optische koppeling. de ene praat tegen de pc de andere zit in het meetsysteem.

bij scoops is dat ook zo. gans de meetelectronica zweeft.

er zijn hedentendage heel goede iso systemen hetzij optisch hetzij capacitief.

Op 21 mei 2007 22:00:10 schreef free_electron:
...er zijn hedentendage heel goede iso systemen hetzij optisch hetzij capacitief.

ISO opampjes à la BurrBrown? Die hebben van die dingen.
Maar een deftige Iso opamp kost een aardige cent, dus we weten weeral meteen waarom kwaliteitsscoops een segment (of meerdere) meer kosten.

- - big bang - -

Op 21 mei 2007 21:49:03 schreef Marco69:
Verder ben ik helemaal *niet* gecharmeerd van PC-winshit-driven meetapparatuur.

AL de high end scoops lopen op 'winshit'
kijk maar naar het gamma van Agilent/Hp , Lecroy , Tektronix.

ditto voor veel andere zeer high end meetapparatuur : network/specturm analysers van agilent , rohde en schwarz en vele andere appartuur ( logic analysers van hp agilent tektronix , semiconductor analysers van keithley )

ik moet de eerste nog zien die 'loserix', 'loonix', 'broken source' of 'open sores' software draait...

@topicstarter :

kijk eens naar de machienes van rigol. heel vele 'bang for the buck'. zeker als je ene neemt met 2 analoge = 16 digitale kanalen. das een droom om in processorschakelingen te stoeien.

[Bericht gewijzigd door free_electron op ]

http://www.syscompdesign.com/oscilloscope.htm

okee ... niet echt een stand alone scope .... but damn close !

;)

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

Op 21 mei 2007 21:37:22 schreef High met Henk:
de kans dat je hoogspanning naar de PC doorslaat is VERRE van 0!!!!

het is een zwevend geheel vaak via niet meer dan een adaptertje of soms zelfs gevoed via USB!

rarara hoe krijg je dan een stroomkring? TIP: JE PC ligt aan randaarde en de shielding van de kabel ligt daar weer aan. Meestal is de GND van het apparaat er ook mee verbonden.

I rest my case in deze... Ik heb IETS teveel (weliswaar RS-232) projecten een mobo zien slopen!

Dat is appels met peren vergelijken. In een PC scope zit om te beginnen een ingangscircuit, versterker/verzwakker, een AD converter, een microcontroller en dan kom je pas bij de PC uit. Voordat dat allemaal stuk gaat, ligt de zekering van de hoogspanningsbron er al lang uit en/of zijn de printsporen in je meetapparaat gesmolten.

USB 'live' inpluggen is ook geen probleem. De steker is speciaal ontworpen om eerst de massa contact te laten maken. Dit in tegenstelling tot de connectoren van de seriele en parallele poort.

@free:
Trek inderdaad maar eens een oscilloscope open. Bij de meesten hangen de ingangen keihard aan de aarde van de netvoeding. Slechts enkele (duurdere) scopes hebben zwevende meetingangen.

Op 22 mei 2007 23:20:04 schreef free_electron:
[...]
kijk eens naar de machienes van rigol. heel vele 'bang for the buck'. zeker als je ene neemt met 2 analoge = 16 digitale kanalen. das een droom om in processorschakelingen te stoeien.

Die Rigol machienes zijn toch op Agilent gebaseerde machines. Vind hier net een stel prijzen. De goedkoopste komt op zo'n 500 euro. Eentje met 60MHz en 16 digitale ingangen komt op bijna 900 euro. Kwijl kwijl, wat zou ik graag zo'n scoopje hebben.

http://www.mcs-testequipment.com/product-rentals.asp?product=9743

Maar zo'n rigol machine is voor TS waarschijnlijk te duur. Op marktplaats e.d. vind je vaak scopen voor een prikje. of ebay.de staan er ook zat

Op 22 mei 2007 23:49:09 schreef Nico.c:
[...]

Dat is appels met peren vergelijken. In een PC scope zit om te beginnen een ingangscircuit, versterker/verzwakker, een AD converter, een microcontroller en dan kom je pas bij de PC uit. Voordat dat allemaal stuk gaat, ligt de zekering van de hoogspanningsbron er al lang uit en/of zijn de printsporen in je meetapparaat gesmolten.

het is idd beetje appels met peren en had die stelling al verwacht van je: besef wel dat het bij die dingen nog over relatief lage spanningen ging! bijv maar 30 V. En hoogspanning gaat overal doorheen! Als jij toevallig 230 op je massa van je meetprobe prikt zal echt je PC overleiden, want die hangt waarsch 1 op 1 met de massa van je PC!

het meetcircuit zal idd wel via via loppen, maar ook hiervoor geld: hoogspanning zal overal doorheen slaan en het is niet te zeggen waar doorheen. We hebben het dan wel over spanningen in de KV bereik. Ja daar gaat een gewone scope ook stuk van, maar!! Niet die PC waarop je als student ook je verslag moet maken!

USB 'live' inpluggen is ook geen probleem. De steker is speciaal ontworpen om eerst de massa contact te laten maken. Dit in tegenstelling tot de connectoren van de seriele en parallele poort.
[...]

Wat heeft dit met de zaak te maken? als je even kijkt zie je dat bij SUB-D connectoren het huis langer is als de pinnen en dat dus ook hier de massa's eerst contact maken, mits het huis aan massa ligt!
Hot swappen gaat echter niet bij RS-232 en parallel omdat het niet direct herkend wordt! Dus je moet nog ff drivers activeren. Als je dat doet kan het gewoon.

Maar dan nog: het heeft geen donder te maken met het HV verhaal!

Op 22 mei 2007 23:20:04 schreef free_electron:
[...]

AL de high end scoops lopen op 'winshit'
kijk maar naar het gamma van Agilent/Hp , Lecroy , Tektronix.

ditto voor veel andere zeer high end meetapparatuur : network/specturm analysers van agilent , rohde en schwarz en vele andere appartuur ( logic analysers van hp agilent tektronix , semiconductor analysers van keithley )

ik moet de eerste nog zien die 'loserix', 'loonix', 'broken source' of 'open sores' software draait...

Da's embedded. Niet veel fijner dan de 'wilde' versie (ja, ik kan niet meten, mijn scoop is gecrashed...), maar daar heb je tenminste niet met al dat geneuzel met updates te maken.
Verder blijft het natuurlijk triest dat serieuze bedrijven zich met dergelijke inferieure en labiele software bezig houden... Maar dat is een andere discussie.

[Bericht gewijzigd door Marco69 op ]

Nouja ...

Ik ben altijd wel in voor een beetje windows bashing ( vooral als er vista achter staat ) ;)

Maar in alle eerlijkheid windows kan een heel stabiel platform zijn, op goede hardware en met goede drivers, en zonder bagger software ernaast is het bijna niet plat te krijgen.

XP zelf kan maanden aan een stuk draaien zonder een krimp te geven. Dus ik mag hopen dat de software die rond zo'n scope gebakken is dat ook kan.

Die software die op die scopes draait, is puur afgestemd op die scoop. D'r zitten verder ook geen fratsen op. Het OS dat op die scopes draait hoeft ook niet elke keer naar de hardware te zoeken zoals dat bij gewoon XP en de rest het geval is. Mijn PC staat dag en nacht te draaien zonder één keer te crashen (XP prof).

We hebben hier een Windows 98 SE pc die 4 jaar geleden in het domein is gehangen en waar al 4 jaar lang 8 uur per dag hetzelfde DOS-pakket op draait zonder ooit te crashen.

Zolang je niet aankloot, geen hardware/drivers vervangt en niet iedere week 325421 nieuwe softwarepakketten uitprobeert draait het perfect :)

Jammer dat er geen handleiding enzo van die Rigol virtuele instrumenten te downloaden valt. Prijzen zijn er ook al niet (online) te vinden. Op een mail die ik 2 weken geleden gestuurd heb heb ik ook nog geen antwoord. Al met al wat gebrekkige support dus :P

Nah helemaal geen support kun je wel zeggen. Dit http://www.rigolna.com/howtobuy.aspx staat er zo op hun site zolang de site online is. Na lang zoeken heb ik wat gevonden waar ze de scopes schijnen te verkopen, maar of je daar veel van kan verwachten is maar de vraag.
www.mcs-testequipment.com

De Rigol scopes verkopen ze bij http://www.elquip.nl/. Zitten in Eindhoven dacht ik.

Directe link naar de PDF:
http://www.elquip.nl/images/PDF/ED/Rigols%20Scoops.pdf

Ze hebben ze ook bij Conrad, zoek maar eens op Rigol. En nog een stuk goedkoper ook (elquip is ex BTW), hoewel nog steeds een flink bedrag (en let op de misleidende 'vanaf' prijzen in het overzicht, eerst even los aanklikken).

[Bericht gewijzigd door madwizard op ]

Elquip is alleen voor bedrijven en dat conrad ze heeft wist ik niet. 'In vergelijking tot' vallen die prijzen alles mee.

Het is jammer dat er niets over de VS5000 serie te vinden valt.

Ik zie net pas je topic (via Google nota bene :P de rest van de resultaten zijn helaas allemaal in het Aziatisch (ik ga geen mensen potentieel tegen de schenen trappen door het allemaal Chinees te noemen :P)), maar ik kwam ook maar op dat ding omdat free_electron met Rigol heeft lopen spammen in diverse topics hier op CO :P

Mijn mailtje over meer info naar Rigol ging inderdaad over dat ding.

Ik zou ook eens uitkijken naar een radiomarkt in de buurt, kun je ook wel eens mooie koopjes doen, ik heb er mijn scoop gekocht voor 100EUR en op ebay stond er toen ene met een bot van 250EUR, en daar was nog niet eens een probe bij.

grtz

Mijn TDS320 is net binnengekomen: 270 euro met 2x 150 MHz probes 1:10 erop....

hij moest ff schoongemaakt worden, maar dat is net gedaan. loopt nu perfect zo ff dichtbouwen....