Het is jammer dat er niets over de VS5000 serie te vinden valt.

Ik zie net pas je topic (via Google nota bene :P de rest van de resultaten zijn helaas allemaal in het Aziatisch (ik ga geen mensen potentieel tegen de schenen trappen door het allemaal Chinees te noemen :P)), maar ik kwam ook maar op dat ding omdat free_electron met Rigol heeft lopen spammen in diverse topics hier op CO :P

Mijn mailtje over meer info naar Rigol ging inderdaad over dat ding.

Ik zou ook eens uitkijken naar een radiomarkt in de buurt, kun je ook wel eens mooie koopjes doen, ik heb er mijn scoop gekocht voor 100EUR en op ebay stond er toen ene met een bot van 250EUR, en daar was nog niet eens een probe bij.

grtz

Mijn TDS320 is net binnengekomen: 270 euro met 2x 150 MHz probes 1:10 erop....

hij moest ff schoongemaakt worden, maar dat is net gedaan. loopt nu perfect zo ff dichtbouwen....

Op 22 mei 2007 23:49:09 schreef Nico.c:
[...]

@free:
Trek inderdaad maar eens een oscilloscope open. Bij de meesten hangen de ingangen keihard aan de aarde van de netvoeding. Slechts enkele (duurdere) scopes hebben zwevende meetingangen.

heeft niks te maken met zwevende meetingangen. die meetingangen kunnen best geaard zijn, of met elkaar verbonden. het gaat erover dat de DATA connectie NAAR de Pc geisoleerd is van de rest. de IO interface heeft een aparte galvanisch gescheiden voeding en intern loopt het datatransport over opto-couplers of cap-couplers.
er bestaat geen enkele rechtstreekse electrische verbinding tussen de io poort en de rest van het apparaat.

je kan perfect die ingangen opblazen : de pc krijgt daar nooit iets van te zien.

ik zou met zo een tiepie ding bijvoorbeeld nooit durven meten in de horizontale van een tv .... als je per ongeluk de focus te pakken hebt met een 1:1 probe en de input verzwakker op 1mv per divisie ..... knetter en je pc is naar de jachtvelden ( scoop ook ).. eigenlijk is dat bij halfgeleider de eeuwige zandbak ... de jachtvelden is voor indianen.

@marco69 :

win XP en win2000 zijn rock solid. ik heb hier een 15 tal toestellen staan ( Lecroy Wavemasters en DDA's , Agilent Infiniium scopes , Tektronix TDR en logic analysers. Agilent logic analysers. Die machines lopen allemaal Win2000 of WinXP : dat crasht NOOIT en die dingen draaien 24/24 in automatische meetopstellingen.
maar :

- ze hangen in een sandboxed netwerk waar NIETS anders op zit. ( behalve een fileserver om files te kunnen overzetten tussen de sandbox en de rest van het netwerk. Die machine heeft allerhande virusscanners zitten en 2 netwerk kaarten. ene voor de sandbox en ene voor de buitenwereld. tussen de server en de buitenwereld staat een hardware firewall van cisco.

- er is geen vreemde software op geinstalleerd ( met andere worden zo lopen alleen de software die erop gezet is vanuit de fabriek ). ook geen virusscanners !

De moederborden in die machienes zijn geen overgeclockte , ondermaats gekoelde , van de 'goedkooptste ram waarvan de config prom herzet wordt om ze als duur te verkopen' en Schijt-set (ik durf dat geen chipset noemen : VIA :r ) voorziene machienes. Maar deftige systemen ( de meeste zitten met Intel moederborden. Sommige zijn ASUS of MSI ( jawel ! )

in die computers zijn geen 3rd party drivers geinstalleerd of nodig. met andere woorden als je daar windows op zet komt die niet vragen om drivers. alle hardware wordt herkend. ( ik heb bij 2 van de machienes de upgrade gedaan van win2000 naar winxp. De nieuwe scoop software draait alleen op XP. je smijt die XP cd daar in. format de harddisk. install XP , CD met scoop software erin. install en gedaan. die dingen zijn superstabiel. heh, ons sun workstation in het lab moet meer geherboot worden ( of toch een of ander process kill -9 doen ...) dan die scoops.

ook voor gewone computers :
de laatste keer dat ik een BSOD gezien heb was onder win2000 toen ik een printer op USB ingeprikt had waarvan je op voorhand verwittigd werdt eerst de driver te installeren en dan in te pluggen. ( was een inkjet van hp. je moest de driver eerst installeren. dan booten en pas na de eerste boot mocht je de printer inpluggen. anders kreeg je een stop 0007. had iets te maken met USB2.0 support. en was niet de schuld van microsoft )
en das intussen 5 jaar geleden.

de pc op het werk ook. die draaien allemaal 24/24 het enige wat je doet is inloggen en uitloggen.

We weten allemaal dat windows gevoelig is voor rotzooi. Als je onstabiele drivers laadt of slecht geschreven programmas heb je het vlaggen. Er zijn nu eenmaal minder protecties dan in een unix systeem.

Dus als je dat weet : waarom smijt je dan rommel op je machiene ?

Alhoewel je linux ook snel op zijn gat krijgt hoor. als je teveel in de Linux versie van onze design omgeving rommelt : kladedder en't ligt plat. alleen de reset knop kan je dan redden. Die zelfde software op sun heeft dat probleem niet ... en dat voor software die een paar miljoen dollar per jaar kost aan licentie ...
het kommentaar is dan : jamaar je moet die kernel lopen met dit en dat geinstalleerd. en als er een patch komt van red-hat wordt de applicatie plots onstabiel ... pfff.

En allerhande andere onzin : je krijgt dat ding niet in de juiste resolutie want 'de linux driver voo de videokaart staat nog niet helemaal op punt' ( waarmee ze dan bedoelen : we moeten wachten tot er een of andere puisterige 16 jarige op het internet die effe wil verder wil in elkaar frutselen... want de fabrikanten van hardware trekken zich er geen fluit van aan.)

ze hebben bij ons 3 jaar een linux experiment gedaan... het eindresultaat is dat onze designers nu allemaal met een DELL PC staan met WinXP erop, en Reflection.

De applicaties draaien op SUN blades in de computerzaal. Alleen de 'grafische terminal' draait op de pc. tis goedkoper dan Sun en theeft veel minder kopzorgen dan linux bakken. en je kan direct profiteren van alle pc software zoals word, excel,powerpoint,mathlab,visual studio en weetikveel nog wat andere software.

Op 23 mei 2007 16:56:38 schreef High met Henk:
Mijn TDS320 is net binnengekomen: 270 euro met 2x 150 MHz probes 1:10 erop....

hij moest ff schoongemaakt worden, maar dat is net gedaan. loopt nu perfect zo ff dichtbouwen....

Enne waar heb je die op de kop kunnen tikken? Ebay?

- - big bang - -

Op 23 mei 2007 06:29:39 schreef High met Henk:
[...]

het is idd beetje appels met peren en had die stelling al verwacht van je: besef wel dat het bij die dingen nog over relatief lage spanningen ging! bijv maar 30 V. En hoogspanning gaat overal doorheen! Als jij toevallig 230 op je massa van je meetprobe prikt zal echt je PC overleiden, want die hangt waarsch 1 op 1 met de massa van je PC!

Dat de massa van een USB scoop en de PC aan elkaar hangen lijkt me wel zo veilig. Als je dan inderdaad de 230 aan de massa van de probe hangt vliegt de zekering of de aardlek eruit (zoals het hoort in dat soort situaties). Je PC moet daar volgens de keuringseisen tegen kunnen.

@Free. In een andere thread, waarin er ook sprake was van scoops en hun eigenschappen had je het eens over Tektronix (dat dan omgedoopt werd tot Trektopnix :) )
Je was er blijkbaar niet echt gelukkig mee, het had te maken met een of andere 'flaw' van Tektronix, en die niet echt door hun support erkend werd, of zoiets. Ik weet het niet zuiver meer.

Nu de vraag, kan je dat nog eens uitleggen. Hoe 'severe' was dat in kwestie? Mede door het feit dat wanneer ik nog eens een scoop bijkoop (kwerk momenteel nog met een Hameg, die hebben ook kwaliteit in hun marktsegment) ik toch ook naar die Teks kijk, de specs zien er, voor mij althans zuiver en vlekkeloos uit.
Kzou er graag eens wat meer over weten.

- - big bang - -

Op 23 mei 2007 22:10:03 schreef big bang:
@Free. In een andere thread, waarin er ook sprake was van scoops en hun eigenschappen had je het eens over Tektronix (dat dan omgedoopt werd tot Trektopnix :) )
Je was er blijkbaar niet echt gelukkig mee, het had te maken met een of andere 'flaw' van Tektronix, en die niet echt door hun support erkend werd, of zoiets. Ik weet het niet zuiver meer.

dat was een serieus probleem en heeft ons een complete redesign van een chip gekost...

het probleem was bij de TDS5xx reeks ( en waarschijnlijk anderen uit de TDS reeks ook )
die 4 kanaal machienes hadden maar 2 samplers. ze multiplexten de ingangen. ( en dan nog in alternate mode en niet in chopping mode ) dus wat je op het scherm zag was dus eignelijk in tijd verschoven.
kanaal 1 en 3 waren in sync met elkaar maar kanaal 2 en 4 kwamen 1 triggerperiode later ...

andere problemen waar ze mee geplaagd geweest zijn:

de kleurenbeeldbuizen zijn na 2 jaar uitgeput ... en dat voor een scoop die toen boven het half miljoen Bfr kostte ...

en dan de scoops waar voor de goedkoop ( hun goedkope LCD modellen ) een CCD gebruikt werdt gevolgd door een trage A/D converter. die dingen hebben last van ruis van de ccd.

je kan ze er zo uit halen.
geen probes aansluiten. verzwakker op 10mv per divisie zetten : je hebt halve divisie ruis. verzwakker op 10 volt per divisie zettne : je hebt nog steeds halve divisie ruis .. das de ruis van de ccd die je daar ziet.

die problemen met de samplers ( goekope + ccd of anders maar 2 in plaats van 4 ) zijn dodleijk geweest voor TEK. Nu doen ze dat niet meer. ze hebben hun les geleerd. vele mensen hebben afgehaakt toen.

rest nog steeds dat die tek machines onvriendelijk zijn. veel te vele graafwerk in menukes om iets simpel doen.

en zever gelijk 'digital phosfor' n equivalent time sampling : das volksverlakkerij. steek snellere a/d's, zorg dat je sneller je schemr kan updaten en steek dieper geheugen.

je moet DPO eens aanzetten. 2 seconden per refresh.. zo kun je niet meten ...

Op 23 mei 2007 21:49:38 schreef big bang:
[...]

Enne waar heb je die op de kop kunnen tikken? Ebay?

- - big bang - -

jeps ebay, moest hem alleen ff schoonmaken.

nu nog 1 toetsje wat niet goed doet, maar heeft het wel gedaan....

Op 23 mei 2007 22:06:36 schreef Nico.c:
[...]

Dat de massa van een USB scoop en de PC aan elkaar hangen lijkt me wel zo veilig. Als je dan inderdaad de 230 aan de massa van de probe hangt vliegt de zekering of de aardlek eruit (zoals het hoort in dat soort situaties). Je PC moet daar volgens de keuringseisen tegen kunnen.

reken erop dat zeker via chipsets dat niet kunnen!
maar velen met hen!
Ik zie regelamtig elektronica wat in principe beschermd zou moeten zijn, maar het niet goed is. Vorige week nog paar mooie auto ECU's....

aansluit foutje....

Hmmmm ben ook voorzichtig wat aan het rondneuzen voor zo'n apparaat. Valt er van het volgende scoopje uit China nog wat te verwachten, gekeken naar de specs?

http://www.owon.com.cn/eng/pds5022.asp

Zal zo'n beetje gebruikt worden in microcontroller schakelingen en simpele analoge circuitjes. Dus niet de hoogfrequente magie ;)

Ben toch wat huiverig voor dergelijk 'made-in-china' spul...

over dat ding heb ik laatst een vraag gesteld:
ik kwam hem ook tegen en dat was speciaal een vraag voor beginners:

zie dit topic

conclusie was niet veel geld, niet heel veel scoop, maar leuk voor beginner....

Op 23 mei 2007 22:39:50 schreef free_electron:
dat was een serieus probleem en heeft ons een complete redesign van een chip gekost...

... hadden maar 2 samplers. dus wat je op het scherm zag was dus eignelijk in tijd verschoven.
kanaal 1 en 3 waren in sync met elkaar maar kanaal 2 en 4 kwamen 1 triggerperiode later ...

andere problemen waar ze mee geplaagd geweest zijn:

de kleurenbeeldbuizen zijn na 2 jaar uitgeput ... en dat voor een scoop die toen boven het half miljoen Bfr kostte ...

... die dingen hebben last van ruis van de ccd...

... zijn dodleijk geweest voor TEK. Nu doen ze dat niet meer. ze hebben hun les geleerd. vele mensen hebben afgehaakt toen...

rest nog steeds dat die tek machines onvriendelijk zijn. veel te vele graafwerk in menukes om iets simpel doen.

Ola, da wist ik allemaal niet. Serieuze feiten.
Als ik het goed begrijp, die problemen rond de samplers/ A/D's, dus het niet tijdscoherent zijn, van de baan, maar dan blijft de rest van de problemen er nog wel.

Das dan ook weeral geweten, mercikes.

Zeg en verder, Agilent toestellen, hoe zit het daarmee in het algemeen?
En naar die Riggol's heb ik ook al zitten kijken.
En soms denk ik dan weer Hameg, die hebben van die combiscope's, analoog gecombineerd met digitaal. Das zeker niet slecht, maar van de andere zijde zit je dan weer met een beperkte digitale functionaliteit en een lage samplerate (200MSa/s op 8bit real-time en een geheugen van 2kB diep wat ik maar echt dunnetjes vind)

Tja, het blijft altijd afwegen.

- - big bang - -

F_E verget wel eens dat sommige hobbyisten een Agilent niet kunen betalen, maar ik had gisteren ook de TDS320 op zijn knietjes: probeerde hem de RMS waarde uit te laten rekenen van thin lizzy album LIVE, En dan gewoon ding aan de rec out op de EQ geknoopt:

zonder berekenen kon hij het redelijk bijhouden, maar toen hij ging rekenen kreeg ik echt telkens samples op het beeld.

Waarom hebben ze dat eigenlijk niet gesplitst: het rekenen en het afbeelden...

Bij een rolling systeem zou dat volgens mij beter werken....

Okeej bij een normal triggering niet, maar dan krijg je sowieso samples

conclusie... moet toch zeggen dat voor audio een analoge scoop beter is dan zo'n digitaal beest....

Op 24 mei 2007 18:04:47 schreef ZX6RR:
Hmmmm ben ook voorzichtig wat aan het rondneuzen voor zo'n apparaat. Valt er van het volgende scoopje uit China nog wat te verwachten, gekeken naar de specs?

http://www.owon.com.cn/eng/pds5022.asp

Zal zo'n beetje gebruikt worden in microcontroller schakelingen en simpele analoge circuitjes. Dus niet de hoogfrequente magie ;)

Ben toch wat huiverig voor dergelijk 'made-in-china' spul...

Dat is het hem net. Waarvoor je het gaat gebruiken.
Wat je er nu gaat mee doen is geweten, maar wat je er in de toekomst wil mee gaan meten, das dan nog wat anders. We zouden de eerste niet zijn die na een tijdje vind dat zijn scoop gedateerd raakt en een beetje tegen de limitaties in de specs aanloopt.

Ik heb nu een analoge Hameg, 60Mhz, dat ding presteert goed. Zou er evtl. nog een digitale bijwillen met de tijd.
Maar daar maak ik mij direct devolgende bedenkingen bij.
Een analoog toestel heeft ook sommige voordelen t.o.v. een puur digitaal toestel. Een digitale geeft nooit een 'echt' realtime beeld, het is altijd gebaseerd op een reconstruktie van genomen samples. Bijgevolg kan je wat op je scherm toveren wat niks meer te maken heeft met hoe het signaal er op dit huidige moment uitziet. Dat heb je niet bij een analoge.
Twee, je hebt genoeg samplerate nodig om je signaal gedetaillieerd genoeg voor de dag te halen, bij complexere signaalvormen. Geheugendiepte is ook een belangrijk item.
Drie, ruisbijdrage door kwantisering in A/D, wat lijdt tot dikkere lijnen op het scherm waarin details gemakkelijk door ruis verloren gaan.

Niettemin biedt digitaal ook een set voordelen, die je dan bij analoog weeral mist.

Heb zonet die OWON eens bekeken. Kijk ook eens naar Goodwill Instek scoops: Goodwill Instek scoops
Bvb een digitale, 60Mhz, 1GSa/s real time @ 8bit en een geheugen van 25KSa en kleurdisplay: GDS-2062 voor een 900euro. Voor een 100Mhz variant GDS-2102: 1200euro.
Dat zijn dan toch behoorlijke specs voor een scherpe prijs voor een middenklasser, maar het is dan wel een Taiwanees.

Ze hebben trouwens ook mooie generatoren, deze DDS'er vindt ik wel wat kunnen, voor een prijs van nog geen 400euro.
Maar ik weet niet hoe kwalitatief de Taiwaneese technologie is, iemand ervaringen?

- - big bang - -

Op 25 mei 2007 22:12:12 schreef High met Henk:
F_E verget wel eens dat sommige hobbyisten een Agilent niet kunen betalen,

Waarom hebben ze dat eigenlijk niet gesplitst: het rekenen en het afbeelden...

daarom ook dat ik die rigols aanprijs. de agilent 1000 en 3000 reeks worden door rigol gemaakt.

voor 600 $ heb je al een zeer deftige machiene. je kan dat rustig tegen de 'goedkope' tek van 1000 $ zetten. die rigol klopt die tek gewoon plat.

Over dat splitten : HP heeft dat al heel zijn leven zo gedaan. waarom tek niet?? geen idee

een combiscope is een heel handig ding. zet hem digitaal als je digitaal nodig hebt ( one shot events en dergelijke ) en zet hem analoog als je analoog bezig bent.
ikzlef heb al jaren een pm3320 ( denk ik ) een philips dat model met de grote vertical lcd display naast de scoopbuis.

Instek is zeker geen slecht merk , maar de rigols zijn te prefereren.

Op 25 mei 2007 22:21:42 schreef big bang:
[...]
Heb zonet die OWON eens bekeken. Kijk ook eens naar Goodwill Instek scoops: Goodwill Instek scoops

Doe maar niet. Ik heb hier een HP54501A staan en een instek scoopje. De instek zou iets beter moeten zijn (150MHz vs 100MHz van de HP), maar die HP is *zoveel* prettiger qua bediening, een net-iets-groter-scherm, en een 'echtere' 100MHz, dat die instek eigenlijk zonde van het geld is geweest.

Op ebay.de gaan HP54501's en andere modellen voor ~500 euro. Waarmee ze nog goedkoper zijn ook dan die instekjes.

Die HP54501A is dan wel een 100MHz scope, de samplerate is 10MS/sec! De geheugen diepte is 501 points. Da's allebij wel erg weinig.

Ter vergelijk: B.V. de instek GDS-810C (100Mhz) heeft een samplerate van 100MS/sec en een geheugen diepte van 125k points per kanaal.

De rigol DS1102CD (100MHz) heet al een sample rate van 200MS/s (bij 2 ch's in gebruik) en 400MS/s (1 ch). De geheugen diepte is 512K points(2 ch's) en 1M points voor 1 ch.

Mischien dat de HP makkelijker/prettiger in de bediening.
Ik denk dat ik zelf liever de rigol heb dan die HP, hoewel ik beide op dit moment buiten het budged vallen :)

@F_E 600 $ is nog altijd een flink bedrag!

mijn TDS 320 kostte thuisbezorg 270 Euro. Scheelt nogal een jas. 't is puur alle waar naar zijn geld idd. maar voor de meeste hobbyisten hier kun je wel ff voorruit zonder riggol of agilent.

Op 26 mei 2007 01:27:07 schreef Lexy:
Die HP54501A is dan wel een 100MHz scope, de samplerate is 10MS/sec! De geheugen diepte is 501 points. Da's allebij wel erg weinig.

't kan best zijn dat die instek op papier beter is. maar het is allemaal 'substandard' gebouwd. Voorbeeldje: op die HP zit een GPIB-interface wat gewoon werkt, terwijl die instek met het minimaalste RS232 interface komt, wat ik niet zo 1-2-3 aan de praat kreeg (de bijgeleverde sample-software deed 't prima, en zelf parameters zetten en opvragen lukte ook, maar een scooptrace overbrengen is me nooit gelukt. Na anderhalve week trial-and-error heb ik dat ook maar opgegeven. Documentatie is op dit soort punten redelijk summier.)

Triggering van die instek werkt ook niet altijd even prettig.

Overigens gebruik ik dat ding vooral voor audio; ik kom niet hoger dan, zeg, een paar MHz, en dan bekijk ik vooral periodieke signalen. Liever had ik wat meer bits gehad dan een dieper geheugen (beide scoops zijn 8-bit). In dat gebied zijn ze qua specs aan elkaar gelijk, en dan wint die HP 't op gebruiksgemak.

Nog iets: dat display van die instek is krap 10x10cm; daar raak je nog eens 15% van kwijt door menu's en ander gedoe. Uiteindelijk is je scoopbeeld 7x7cm groot. Ik wil niet zover gaan om 't een veredelde scopemeter te noemen, maar veel is 't niet...

Ok. Dat begrijp ik. Voor Audio en reperterende signalen voldoet de HP prima. En dan wint het gebruikers gemak.

En dat van dat triggeren is ook wel een puntje. Ik zie dat vaker bij de goedkopere scoops dat de triggering erg slecht is (ook wel bij duurdere trouwens). Heb je een scoop met prachtige specs, maar triggert waardeloos. En daar kom je meestal pas achter als je hem hebt :(.

Vergeet ook 't puntje 'documentatie' niet. Bij de grote merken is dat OK, en dat went ontzettend. Als je dan terug moet naar een uit-het-chinees vertaalde manual (waarbij je wel kunt zien dat ze met een schuin oog naar 'n westerse scoop hebben gekeken), met hier en daar de nodige omissies en 'zoek dat zelf maar uit'...da's afzien.

Als je alleen een beetje aan je scoop wilt draaien geeft dat niet, maar als je die scoop met je PC wilt laten praten, dan is 't wel prettig als de documentatie een beetje klopt..

[Bericht gewijzigd door alex278 op ]

Ik zou op de Duitse Ebay op zoek gaan naar een Hameg scoop. Of eventueel op radiomarkt(en) dan ben je wellicht nog goedkoper uit.

Heb, totdat ik op Tektronix ben overgestapt, jarenlang met erg veel plezier van diverse Hameg scoops gebruik gemaakt. Dit merk heeft mijns inziens een goede prijs/kwaliteit verhouding en je kan ook nog eens relatief eenvoudig aan schema's en/of tweedehands (sloop)apparaten voor onderdelen komen.

@Alex278: de frustratie ontrent die handleiding kan ik begrijpen. En naart schijnt is triggering inderdaad een punt, maar dat heb ik nog niet kunnen verifieren.

Van de andere zijde, het kleine scherm, dat kan je al op voorhand zien, en die HP heeft eigenlijk een groot scherm, groter althans dan de meeste nieuwe 'middenklassers' waaronder die Instek valt. Grote schermen kom je vooral tegen in het duurdere marktsegment, maar dan praten we al snel over verschillende duizenden euro's. Enfin.

Maar waarom 2 digitale machines gekocht? Waarom geen 1 deftig analoog toestel als je al een digitale HP hebt? We vergeten soms dat een deftige analoge qua beeldscherpte en detail veel digitale machines het nakijken geeft.

- - big bang - -

edit:

Op 26 mei 2007 12:24:27 schreef qrp_man:
Ik zou op de Duitse Ebay op zoek gaan naar een Hameg scoop. Of eventueel op radiomarkt(en) dan ben je wellicht nog goedkoper uit.

Heb, totdat ik op Tektronix ben overgestapt, jarenlang met erg veel plezier van diverse Hameg scoops gebruik gemaakt. Dit merk heeft mijns inziens een goede prijs/kwaliteit verhouding en je kan ook nog eens relatief eenvoudig aan schema's en/of tweedehands (sloop)apparaten voor onderdelen komen.

Das gesproken, ik ben daar ook zeer content van. En noem eens een paar andere fabrikanten die bij hun manual de volledige schema's en printlayout en bezetting bijdoen. En bedieningsgemak, absoluut.
Echt goedkoop zijn ze niet, 'but the good stuff never is'
Allen vind ik hun digitale (die combi's dan) met zo'n 200MSa real time een beetje dunnekes.
Enne, op Tektronix overgestapt? Free elektron nagelt u aan het plafond! Zie hierboven

[Bericht gewijzigd door big bang op ]

Op 27 mei 2007 15:38:21 schreef big bang:

Maar waarom 2 digitale machines gekocht? Waarom geen 1 deftig analoog toestel als je al een digitale HP hebt? We vergeten soms dat een deftige analoge qua beeldscherpte en detail veel digitale machines het nakijken geeft.

Da's simpel: ik vertrouwde op de specs van die instek, en dacht dat dat wel OK zou zijn. Niet dus. Daarnaast zou 't ook wel prettig zijn om golfvormen over te kunnen brengen naar je PC voor verdere verwerking daar. Tsja, dat ging dus niet, en dan zit je aan een extra uitgave vast, als je dat toch wilt.

Daarnaast vind ik het ook wel prettig om wat bewerkingen op je data te kunnen doet 'in' m'n scoop, en een analoge scoop heeft daar toch zo z'n beperkingen.

D'r staat hier trouwens ook nog een philips PM3244, die ik goedkoop op marktplaats heb opgepikt. Maar da's een echte philips: triggeren is niet z'n sterkste punt, en 't is niet fijn dat-ie als-ie niet getriggerd is ook maar meteen geen beeld geeft. Zodat je niet weet waar je t moet zoeken.