Ik had een LCD uit een apparaat mat een HD66780 controller erop. Ik kon niet echt info vinden over deze controller, behalve iemand in amerika die met dezelfde vragen als ik scheen te zitten.

Toen kreeg ik echter het briljante idee om het LCD toch maar es aan te sluiten. Ik verwachtte geen andere aansluitingen...hoogstens alleen japanse tekens op het schermpje ofzo ;)

M.b.v. smartie zag ik echter wat 'normale' tekens op het scherm komen en het lijkt erop alsof het LCDtje gewoon zo te gebruiken is.

Wat nu het rare is, is dat er een horizontale streep in de bovenste regel van het scherpje een beetje raar doet. Die streep heeft een heel erg licht contrast en doet ook raar. Aan het eind van de eerste regel blijven ook de letters 'nPPe' staan.
Het lijkt wel op een los/slecht contact ofzo want als ik het lcd een beetje beweeg veranderd er soms wat...soms ook niet. Zo hebben de letters 'nPPe' er eerst niet gestaan en zijn er ook andere banen uitgevallen en weer aangegaan. Er zijn zelfs nog 2 verticale baatjes uit geweest.

Ik vermoed dat dit LCD niet kapot is omdat elk baantje wat uitvalt het wel heeft gedaan en het ook weer kan gaan doen (ik bedoel dus dat er niet 1 baan is die het nooit heeft gedaan en dat dus ook slechte banen het na een tijd ineens weer doen). Ik heb al mijn soldeerverbindingen gecontroleerd. Mijn kabel is 1meter lang, niet echt lang dus.
Weet iemand waar het aan kan liggen??

Edit: op dit moment zijn de 'nPPe' verdwenen maar lijken de laatste 4 karakters van beiden regels niet veel te doen.

zit het LCD nog goed vast op het printje ? :P zoals je zegt zal er wel een slecht contact zijn...

Waarschijnlijk zijn de contactjes tussen de glasplaat en het printje vervuilt.

Als het goed is kan je het metalen kapje dat het glasplaatje op zn plaats houdt, aan de onderzijde los maken door 6 lipjes om te buigen. Nu kan je voorzichtig de contacten op het glasplaatje en printje met alcohol schoonmaken. Nu nog de 2 rubbertjes schoonmaken en het metalen kapje er weer op.

mmm dat ga ik maar eens proberen dan, thanx!

Hmm nu doetie het geloof ik wel....echter de laatste 4 karaters vertonen geen actitiviteit. Het is een 2x20 LCD maar achterop zit een HD66100...die is toch voor 16 characters?
Dat lijkt mij een logische verklaring voor het verschijnsel van de 4 blanco vlakjes op beiden regels. Wel onwijs stom zeg...heb je een 2x20..maken ze er gewoon 2*16 van.

Wederom de vraag ;)

Vóór het initialiseren, "branden" deze vakjes dan wel zoals het zou horen ?

Groeten
Antoine die al displays uit telefoons heeft gesloopt en daar ook vage tekens in tegen kwam

Ja die vlakjes doen het wel ja.

ik heb ook lcdtjes uit telefoons maar heb daar echter nooit wat zinnigs uit gekregen...(heb jij iets kunnen bereiken met een schermpje uit zo'n oude grote motorola?)

Wat versta je precies onder zo'n "oude grote Motorola" ?

Op 1 juni 2003 21:29:29 schreef Pixie:
Ja die vlakjes doen het wel ja.

ik heb ook lcdtjes uit telefoons maar heb daar echter nooit wat zinnigs uit gekregen...(heb jij iets kunnen bereiken met een schermpje uit zo'n oude grote motorola?)

Nee, ik ook niet, blijven pokke dingen die GSMs zelfs als je ze gesloopt eeh gedemonteerd hebt :)