greenghost
onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
Hallo,
om met de deur in huis te vallen,
ik moet (morgen) naar een instalatie om een paar metingen uit te voeren (isolatie en aardingsweerstand)
nu heb ik aleen maar de beschikking over een isolatie meter
(megger bm123 gaat tot 1Kv)
als ik nu een testelektrode tegen de aardingsklem houdt, en een stalen profiel de grond in duw waaraan ik de andere testelektrode bevestig.
Zou ik dan de aardingsweerstand kunnen aflezen???
alvast mijn dank
greenghost
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
neen en nog eens neen. een aardingsmeter is zowat het omgekeerde van een isolatiemeter kwa weerstandsbereik(en werkt meestal via de driepuntsmethode)
greenghost
kom ik echt geen zinnig getal uit als ik hem op ook maar 10 meter van de aarding zet (moet maar een grof getal zijn)
( het is maar voor de instalateur die die instalatie komt te leggen te zeggen of hij meteen ook een nieuwe aarding kan leggen )
(anders moet de keuring 2 keer komen:()
[Bericht gewijzigd door greenghost op ]
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
neeeeen , een isolatiemeter meet Hoog tot HEEL hoog (mega-ohms)
aarding wordt uitgedrukt in ohms(een goeie toch...
). Het enige verwantschap tussen beiden is dat ze samen gebruikt worden om een installatie te testen en te keuren, maar das ook al.
edit en toemaatje:Als je een 'zinnig' getal uitkomt met een isolatiemeter (ergens halfweg de schaal dus, 0 is geen zinnig getal voor een megger) ... dan isoleert die aarding en mag je installateur een nieuwe leggen.
[Bericht gewijzigd door jongensenwetenschap op ]
greenghost
ja srry, aardings meter licht momenteel ver weg
edit ok toch bedankt
[Bericht gewijzigd door greenghost op ]
Je kan met een V een A een en een regelbare vodeing wel een driepunts meting doen zoals bedoeld in de Nen1010.
greenghost
hij bedoelt denk ik een bepaald aantal volts op de elektroden zette en dan de stroom aflezen.
en dan met de wet van ohm de weerstand berekenen. denk ik
Als je de beschikking hebt over spanning zonder aardlek, zou je een bekende stroom gebruiker (bijv Bouwlamp) even tussen de fase en de aarde aansluiten en dan de spanning op de aarde meten. Je kunt dan aan de hand van de stroomsterkte en de spanning je aardweerstand bepalen. Het is prutsen ik weet het, maar ik heb het in nood meermalen zo gedaan !
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 4 juli 2007 00:31:53 schreef pcnerd:
leg uit.
driepuntsmeting. mqqr je aardingsmeter gaan halen gaat sneller dan de opstelling maken: .-)
greenghost