big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Wat we ook al eens gebruiken in de industrie, is van die zelf-amalgerende rubber tape. Het spul plakt niet, tis precies gewoon rubberband, maar je moet er bij gebruik zo'n plastik strip aftrekken en dan de rubber uitrekken om hem te activeren. Gewoon over beschadigde kabels rollen, 1/2 overlap, en dat sealt zichzelf. Dat wordt eigenlijk 1 geheel.
Novatio verkoopt dat, ik weet niet of dit ook voor particulieren in de gewone handel te vinden is.
- - big bang - -
big bang
Die zelf vulcaniserende tape kun je ook goed gebruiken om noodreaparties te maken aan pvc leidingen.
(Ik ken het nog van uit mijn diensttijd tbv van veldtelefoonkabels)
Manus
Een beetje jacht-rommel-zaak heeft het ook. Spul is overigens ook prima bruikbaar om zelf dunne pakking voor niet-olie houdende vloeistoffen van te maken 
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Aha! Er zijn er nog die daar loodgietertje mee spelen!
Op 't werk vroeger ook hoor, het werd soms gebruikt om kunststoffen elektriciteitsbuis mee aan erkaar te houden op de 'mof', niets zo vervelend als een buis die uiteen schiet op een plaats waar je nog slecht bijkan als je er een kabel doorperst.
Een mens is iets slim en vindingrijk hé, maar hij moet wel leven...
- - big bang - -
aard
dus...
maar we weten nog steeds niet hoe de ts nou de kabel verlengt heeft (of vervangen). iig gebruik ik ook wel eens kroonsteentjes, als ik weet dat er niet meer dan 1 lamp op komt oid. maar die schroefjes willen idd wel eens los gaan zitten. dat merk je al als je ze vast draait, dan schieten ze af en toe al terug in het plastic. verder gebruik ik ze bij nood, bij een tijdelijk stopcontact voor een verbouwing oid.
benleentje
Golden Member
Als je maar 50% van de draadjes onder de schroef weet te krijgen ja dan...\
zal je kroonsteen wel veel te groot zijn.
Ik vind zoals met alles als je niet weet wat je doet moet je het niet DOEOEOEOEN
IK heb laatst op tv gezien hoe ze eenm hard operatie deden en ik kan dat veeeeel goedkoper het stelde echt niets voor.
Ze gebruikte voor elke ding weer een ander klem. Ik had het gewoon met 1 klem gedaan.
Maar nee in de elektriciteit rommelt een ieder maar wat aan.
Alds je lasdoppen gebruikt staat daar keurig netjes op dat de draden 11mm aangestript moeten worden. Zie ik daar gewoon coloegas die ze maar 6 mm aanstrippen. Ze duwen die ader in de lasdop en controleren niet eens of de ader ook echt vast zit.
Ik controleer zo beetje elke ader die vastschroef of klem of deze ook echt vast zit. Soms lijken ze dan wel vast te zetten maar als je met je vingers ietwat kracht zet schiet het toch los.
JA opnieuw vastzetten totdat het goed zit.
Op 28 juli 2007 20:09:37 schreef benleentje:
Alds je lasdoppen gebruikt staat daar keurig netjes op dat de draden 11mm aangestript moeten worden. Zie ik daar gewoon coloegas die ze maar 6 mm aanstrippen. Ze duwen die ader in de lasdop en controleren niet eens of de ader ook echt vast zit.Ik controleer zo beetje elke ader die vastschroef of klem of deze ook echt vast zit. Soms lijken ze dan wel vast te zetten maar als je met je vingers ietwat kracht zet schiet het toch los.
Totdat je baas naar je toekomt met de vraag waarom je collega's 3 kasten per dag afmonteren en jij maar 2.
En zo gaat het nu altijd, als je je werk goed wilt doen kost het (teveel) tijd voor de baas en zo ontstaan er dus problemen.
Da's niet alleen maar in de techniek zo, hoor. Op alle gebieden gebeurt dit.
benleentje
Golden Member
DAn loop ik met mijn baas naar die kast toe en laat hem zien dat er gebreken in zitten. En als hij die gebreken accepteerd zal ik hem vertellen dat hij het dan zelf moet doen maar ik doe mijn werk goed. 
Maar gelukkig heb ik zo een baas niet gehad. Ik had een baas die wel doorhad dat ik wat langzamer was, maar hij had n ooit klachten van klanten over mijn werk en er hoefte dan ook niet later nog een monteur terug om alsnog het probleem op te lossen.
Ja waren alle bazen maar zo 
Elektriesjeng
Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk
Alds je lasdoppen gebruikt staat daar keurig netjes op dat de draden 11mm aangestript moeten worden. Zie ik daar gewoon coloegas die ze maar 6 mm aanstrippen. Ze duwen die ader in de lasdop en controleren niet eens of de ader ook echt vast zit.
Helaas zijn dat wago klemmen en geen lasdoppen.Een goede lasdop maken is jammer niet meer van deze tijd.Kost geld omdat je er iets meer tijd voor nodig hebt.En wat betreft dat je een probleem zou krijgen als je net iets beter(dus langzamer werkt)daar kom je achter als het mis gaat.
Maar wat kan en kroonsteentje een geweldige discussie op gang brengen!!!!
[...]
IK heb laatst op tv gezien hoe ze eenm hard operatie deden en ik kan dat veeeeel goedkoper het stelde echt niets voor.
[...]
Tsja, als het hard mag, is het ook niet zo moeilijk. Wel jammer van het hart van die man of vrouw.
Op 28 juli 2007 20:12:50 schreef KT88:
[...]
Totdat je baas naar je toekomt met de vraag waarom je collega's 3 kasten per dag afmonteren en jij maar 2.En zo gaat het nu altijd, als je je werk goed wilt doen kost het (teveel) tijd voor de baas en zo ontstaan er dus problemen.
Da's niet alleen maar in de techniek zo, hoor. Op alle gebieden gebeurt dit.
Totdat de baas een lasdoos opentrekt en de dopjes er uit vallen...
Zelf meegemaakt met een stageloper, vroeg me af wat hij die jaren op school gedaan had...
Op 28 juli 2007 21:54:32 schreef Elektriesjeng:
[...]
Helaas zijn dat wago klemmen en geen lasdoppen.
Steeklasdoppen en de kwaliteit is goed totdat je draden gaat draaien!
pcnerd
Take a parachute, and jump!
zeg, nog even een vraagje. Hoe erg is het om i.p.v. installatie draden vertinde draden in die klemmetjes die je in stopcontacten ziet en in bijv. tl-starter houders te drukken?
anders moet ik volgens mij stukjes installatie draad aan de gewone draard gaan solderen, en dat lijkt me ook niet echt de beste verbinding.
overigens gaat het hier om 4 tl-starters die worden verbonden met 4 stopcontacten om op die manier een vuur-simulatie effect te creëren. Maar de stopcontacten zitten op een plankje en de 4 tl-starters in een mooi behuizinkje, en ik verbindt ze met 2 soepele 3-aderige kabels.
Of moet ik heir ook met adereindhulsen werken?
Elektriesjeng
Op 30 juli 2007 22:31:45 schreef pcnerd:
Of moet ik heir ook met adereindhulsen werken?
Kun je wel doen.Je "vangt" dan ieder draadje en met de goede maat huls en hulzentang zal je geen probleem hebben.
Wil nog even opmerken dat alle draad die met rubber geisoleerd worden vertind moesten zijn om aantasting te voorkomen.En rubber aan de lucht vrijgesteld wordt hard en breekt.En in contact met olie wordt de isolatie heel dik en week.Die kun je dan er heel simpel van af wrijven.PUR kabel daarentwegen wordt hard,maar kan wel meer verdragen.Zowel mechanisch als chemisch.Maar deze kabel ken ik nog niet zolang.De tijd zal het uitwijzen.
[Bericht gewijzigd door Elektriesjeng op (45%)]
pcnerd
hmm, moet ik die dingen gaan halen. overigens, is zo'n hulzentang zo'n "platte" tang met 3 van die kleurtjes erop?
zoiets zegmaar?
en ik neem aan dat die hulsjes te koop zijn in elke fatsoenlijek bouwmarkt?
//edit:
ik heb trouwens wel iets van hulsjes liggen, dat zijn dunne (blikken?) kokertjes in allerlei maten met aan de uiteinden een stukje dun plastic in de gekste kleuren (zwart, groenblauw, oranje etc.), moet ik die hebben of andere?
overigens, kan ik die dingen niet om de draad solderen zeg maar?
[Bericht gewijzigd door pcnerd op (36%)]
Elektriesjeng
Dat is een zgn.AMP tang en sorry maar die dingen gooi ik in de vuilbak of ik geef ze kado aan mijn beste vijand.
solderen is geen optie en die hulsjes (messing)zijn per merk gekleurd jammer genoeg geen standaardeenheid.Het zijn wel de goede,alleen zul je even moeten kijken welke maat dat je hebt.Zo`n tangetje is niet zo duur.Ik weet zelf de prijs hier niet van,kan het wel even navragen.Hoor je het morgen wel.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]
pcnerd
amp tang? naja, ik gebruik hem ook eigenlijk nooit maargoed.
ik heb die tangen die jij bedoelt al gezien, varieert tussen 18 en 150 euro :s. overigens heb ik hier een adereindhulsje zonder problemen over een stukje gestript draad gesoldeerd, vast als een huis en de verbinding lijkt ook geen probleem te zijn, 18 euro uitgespaard?
Op 30 juli 2007 23:01:32 schreef Elektriesjeng:
Dat is een zgn.AMP tang en sorry maar die dingen gooi ik in de vuilbak of ik geef ze kado aan mijn beste vijand.
Je kan er prima M# boutjes mee knippen. 
Idd, voor het aanknijpen van AMP's is het niets, daar heb je echt de tang met de brede bek voor nodig.
AMP-tang? AMP maakt dergelijke rommel niet hoor...
Die pers verbindingen werken prima. Mits geperst met een echte tang. En uiteraard bij gebruik van 'echte' connectors en niet de troep van de bouwmarkt (alhoewel ik blij verrast was door de kwaliteit die Hornbach in deze heeft...).
@pc-nerd: voor die started kun je inderdaad prima wat vertinnen en in de klem drukken. Er loopt toch nauwelijks stroom (en de tijd is kort), dus 'op z'n geloof' is goed genoeg. Wat is er tegen het gebruik van massief draad aldaar?
pcnerd
de starters krijgen in dit geval wel stroom te verduren, maar max 65 watt, is dus 282mA oid.
massief draad is niet handig als je 2 dingen hebt die aan elkaar vast zitten met een kabel die je steeds weer oppakt, meeneemt etc. dan gebruik je als vanzelfsprekend soepele draad.
Op 30 juli 2007 23:26:07 schreef Henry S.:
Idd, voor het aanknijpen van AMP's is het niets, daar heb je echt de tang met de brede bek voor nodig.
Welnee, ook de echte AMP tang zoals afgebeeld (20 euro excl btw) is een prima tang als je maar diep genoeg doorpers. Als je veel te persen hebt krijg je er een beetje een lam handje van. Ik heb zelf ook een dure perstang voor die ouderwetse AMP schoentjes maar als je er een paar honderd per dag moet doen werkt die ouderwetse platte dubbel zo snel. Tegenwoordig gebruiken we gelukkig adereindhulsjes, da's nog sneller en goedkoper.
De goedkope (5 euro ofzo) tangen die op dezelfde tangen lijken zijn bagger, dat dan weer wel.
Elektriesjeng
Op 31 juli 2007 07:00:03 schreef Marco69:
AMP-tang? AMP maakt dergelijke rommel niet hoor...
Ik heb er wel eens zo`n geval gehad van AMP.Is wel weer wat jaartjes geleden.En ja je kunt er schroefjes mee knippen.
...en prima persen. Je moet gewoon niet zo'n ding uit de 5 euro bak bij de benzinepomp vissen, daar heb je niks an.