Hallo,
Omdat ik geen onderwerp "voorstellen" kon vinden maar hier, sorry als dit bericht ergens anders hoort.
Ofschoon ik al wat langer geleden mezelf geregistreerd heb is dit nu pas mijn eerste post op dit forum. Ik heb na pak'em beet 25 jaar "ergens anders" mee bezig te zijn geweest onlangs besloten mijn oude hobby weer op te pakken. Ik hield mezelf in het verleden bezig met het bouwen van allerlei audio componenten. Vaak gewoon van een schema vanuit bladen als Elektuur, ETI, ELO, RB. Heel soms kreeg ik via via een Engelstalig blad. In ieder geval heb ik zo links en rechts wel wat gebouwd, soms met meer resultaat. Niet ieder project pakte goed uit. Tot zover het "voorstel rondje".
Waar ik eigenlijk mijn eerste post aan wilde wijden was aan de vraag of er hier mensen zijn die meet-apparatuur die mogelijk staat te verstoffen in de aanbieding hebben. Natuurlijk kan ik nieuw kopen maar ik heb bemerkt dat de keuze na zoveel jaar er niet eenvoudiger op is geworden (ok = luxe probleem
) Maar ik zou het zonde vinden als na een jaartje blijkt dat mijn oude hobby vooral mijn oude hobby moest blijven en ik met splinternieuwe apparatuur opgescheept zit. Helaas heb ik veel van de apparatuur die ik vroeger had weggedaan. Ik gebruikte het toch niet en een bevriende jeugdige MTS student kon er toen nog redelijk mee uit de voeten. Niet dat het duur spul was..ik had het vaak ook als tweedehandsje aangeschaft maar werken deed het nog prima!
Waar denk ik aan? Een toongenerator en een oscilloscoop (mijn Russische U4313 multimeter heb ik evenals de Metex 3650 altijd gehouden
). Ook makkelijk is denk ik een computer programma waarmee je schema's kunt tekenen, dit gaat stukken beter dan die oude sjablonen op calc papier
Ik heb hier en daar PCB ontwikkel programma's gezien maar ik denk dat ik deze bezigheid maar of tot later bewaar of mischien wel helemaal uitbesteed.
Overigens vraag ik mezelf af of het interessant kan zijn zo'n op de USB aan te sluiten Multi functionele Oscilloscoop aan te schaffen. Dan wel eentje rond de 300/400 euro. Meer wil ik er niet aan uitgeven. Heeft iemand ervaring met een dergelijk apparaat? Waar moet je eigenlijk op letten?
Oh ja, nog even de vermelding wat ik dan denk te gaan doen. Ik wil me (eerst) gaan richten op een pre-amp. Ik was ooit eens beginnen met een FET configuratie. Die had ik als buizen ontwerp gezien in een Engelstalig blad maar omdat ik mij buizen niet kon veroorloven had ik het schema maar naar FET's vertaald. Pas veel later kwam ik erachter dat het ontwerp een SRPP configuratie betrof en dat Elex, eveneens met FET's, hiermee de ELR 40 versterker had gepubliceerd, maar dit terzijde.
Nu voel ik mezelf aangetrokken tot Nuvistors, eens kijken of dat FET ontwerp vertaald kan worden naar......
Alvast bedankt voor het lezen (excuus voor de lange post) en eventuele input!
Erwin
Lastig aan te komen, want allemaal opgebruikt door ome Michaelson van Musical Fidelity.
Het restant zit in de oudere scopen van HP en Tek.
Een leuke omweg om te vragen of iemand nog meetapparatuur te koop heeft, hier kunnen we eigenlijk niet aan beginnen Erwin.
We hebben daar een rubriek "vraag en aanbod" voor, en verder is er natuurlijk Marktplaats en dergelijke sites.
Overigens vraag ik mezelf af of het interessant kan zijn zo'n op de USB aan te sluiten Multi functionele Oscilloscoop aan te schaffen. Dan wel eentje rond de 300/400 euro. Meer wil ik er niet aan uitgeven. Heeft iemand ervaring met een dergelijk apparaat? Waar moet je eigenlijk op letten?
Oh ja, nog even de vermelding wat ik dan denk te gaan doen. Ik wil me (eerst) gaan richten op een pre-amp. Ik was ooit eens beginnen met een FET configuratie. Die had ik als buizen ontwerp gezien in een Engelstalig blad maar omdat ik mij buizen niet kon veroorloven had ik het schema maar naar FET's vertaald. Pas veel later kwam ik erachter dat het ontwerp een SRPP configuratie betrof en dat Elex, eveneens met FET's, hiermee de ELR 40 versterker had gepubliceerd, maar dit terzijde.
Nu voel ik mezelf aangetrokken tot Nuvistors, eens kijken of dat FET ontwerp vertaald kan worden naar......
Voor deze vragen zal ik het topic nog even open laten, wie Erwin meetapparatuur wil verkopen moet dit maar even per e-mail afhandelen.
Op 14 juli 2007 15:48:01 schreef jongensenwetenschap:
Zijn de pindanootbuisjes weer in de mode gekomen?
Niet direct, ik denk alleen dat het weinig zinvol is de zoveelste 'hebben we al tien keer gezien - versterker' te gaan bouwen. Ik wil deze oude hobby echt als tijdverdrijf zien. Als 'echte' hobby dus als u mij de opmerking toestaat.
BTW ik heb onderwijl de 'vraag & aanbod' rubriek gevonden - ik had em totaal over het hoofd gezien = dom dus.
Gtz,
Erwin
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Even over de USB scope.
Ik zelf heb een tiepie HS3 en die bevalt perfect, maar deze ligt wel ver boven je budget (1100 euro).
De software is ontzettend uitgbreid en ze zijn bezig met nog veel mooie functies.
Het handige van een usb scoop vind ik dat je signalen op kan slaan en er veel bewerkingen mee kunt doen, kanalen vermenigvuldigen, fft, min/max detectie, dutycycle en nog veeeel meer dingen. Veel dingen zul je met een goede scoop ook kunnen maar ik denk niet alle.
Het nadeel van een usb scoop is dat er altijd een pc aan moet hangen.
mcs51mc
Never forget the KISS principle: Keep It Stupid Simple!!
Even over schema tekenen en PCB ontwerp
Ik kan je maar één adres aanbevelen: www.expresspcb.com
Freeware schema en PCB ontwerp aldaar te downloaden.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 14 juli 2007 20:29:39 schreef jongensenwetenschap:
hier is iet vreemds gebeurd; een reactie is gewoon verdwenen. kan dit gebeuren?
weg-ge-quote??? 
Op 14 juli 2007 20:14:18 schreef mcs51mc:
Even over schema tekenen en PCB ontwerpIk kan je maar één adres aanbevelen: www.expresspcb.com
Freeware schema en PCB ontwerp aldaar te downloaden.
Ik had al even aan SPlan gesnuffeld, zag er leuk uit.
Net even naar ExpressPCB gekeken, ik begrijp dat je het ontwerp direct kunt uploaden om te laten produceren? Is wel cool!
Bedankt voor de tip!
Op 14 juli 2007 20:01:53 schreef diode:
Even over de USB scope.Ik zelf heb een tiepie HS3 en die bevalt perfect, maar deze ligt wel ver boven je budget (1100 euro).
De software is ontzettend uitgbreid en ze zijn bezig met nog veel mooie functies.Het handige van een usb scoop vind ik dat je signalen op kan slaan en er veel bewerkingen mee kunt doen, kanalen vermenigvuldigen, fft, min/max detectie, dutycycle en nog veeeel meer dingen. Veel dingen zul je met een goede scoop ook kunnen maar ik denk niet alle.
Het nadeel van een usb scoop is dat er altijd een pc aan moet hangen.
Hmmm ik zag op Eleshop een 2x60 mhz staan, was wel iets duurder dan ik in gedachten had (rond de 500 Euro) maar goedkoper dan de HS3. Natuurlijk zal deze minder professioneel zijn... maar daar staat tegenover dat ik toch weer eerst moet gaan beginnen.
Aan PC's heb ik gelukkig geen gebrek, kan er desnoods eentje speciaal voor inrichten 
Bedankt voor je reactie!
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
De software van tiepie is enorm uitgebreid en zoals ik al zei zitten er nog mooie features aan te komen. Voorzover ik weet is er geen andere usb scoop met zo uitgebreide software.
Maar aan de andere kant, heb je al die snufjes nodig? De mijne heb ik van mijn stage bedrijf gehad als bedankje.
Als ik geld had gekregen van hun dan had ik een veel minder uitgebreide scoop gekocht, toch ben ik blij dat ik hem gehad heb want het is echt een ontzettend handig apparaat.
Ik heb besloten toch maar eenvoudig te beginnen met een Dynatek 8020. Een FG zit er ook al aan te komen. Nu alleen nog een regelbare voeding en een breadboard en ik kan gaan beginnen 
Iedereen die gereageerd heeft bedankt!