Beste mensen,

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een op afstand bedienbare 220v zekering. Dus een stop die met een afstandsbediening het electrische contact kan verbreken en opnieuw tot stand kan brengen.

Wie-o-wie weet waar ik zoiets zou kunnen krijgen?

Wordt ook wel relais genoemd ;)

Maar nu weten we wel waarvoor die relais gaat gebruikt worden :)

Een relais, kijk zo leer je weer eens wat! Ik hoef niet uit te leggen dat ik een behoorlijke leek ben op dit gebied....

Iemand toevallig een suggestie waar ik een relais smeltveiligheid kan krijgen?

M'n post was met een ;), een op afstand bestuurbare zekering is er niet, daarom gebruikt men een zekering in serie met een relais. En relais zelf zal niet zo snel doorsmelten.

Waar is het voor?

Op 24 juli 2007 20:19:15 schreef Username:
Een relais, kijk zo leer je weer eens wat! Ik hoef niet uit te leggen dat ik een behoorlijke leek ben op dit gebied....

Iemand toevallig een suggestie waar ik een relais smeltveiligheid kan krijgen?

Een smeltveiligheid is er voor de veiligheid.Als deze smelt moet je eerst gaan kijken waarom deze doorgesmolten is.
Met een relais kun je wel iets in en uitschakelen.
Gewoon in de bouwhandel kun je van die afstandsbedienbare gevallen kopen.

Op 24 juli 2007 20:27:02 schreef Henry S.:
Waar is het voor?

Het is om een lantaarnpaal op eigen terrein op afstand aan en uit te kunnen doen.

Daar gebruik je dus geen zekering voor het in/uitschakelen.

Zoals al aangegeven is een zekering puur voor de veiligheid (van de voorliggende installatie, niet de nakomende).

Ok, het laatste begrijp ik. Momenteel gebruik ik, bij gebrek aan beter, het losdraaien van de zekering om de lantaarn te doven. Hiervoor moet ik dus met een sleutel het deurtje openen en zou dit graag vereenvoudigen.

Ik ben dus op zoek naar iets dat ik in plaats van de smeltveiligheid kan indraaien met een op afstand bedienbare schakeling en waar vervolgens een echte smeltveiligheid in gedraaid kan worden.

Kunnen jullie hier iets mee?

Op 24 juli 2007 20:27:02 schreef Henry S.:
een op afstand bestuurbare zekering is er niet,

Als ik hier een kortsluiting maak gaat hij op afstand toch doorbranden ;).

Het lijkt mij dat die lantaarnpaal ergens spanning van krijgt. Ik heb immers nog nooit een lantaarnpaal zien branden zonder.

Dan lijkt het me, aangezien het een lantaarnpaal op eigen terrein betreft, dat deze spanning van ergens op het eigen terrein komt. Is het dan niet mogelijk om op die plaats een schakelaar te zetten?

Wat bedoel je overigens met 'op afstand bedienbaar'. Vanuit het gebouw eveneens op eigen terrein of vanuit China via b.v. mobiele telefoon??

Als hij vanaf het eigen terrein geschakeld moet worden kun je simpel een bipolaire schakelaar tussen de draad zetten die zowel de fase als nul onderbreekt.

Moet het vanaf de andere kant van de wereld dan wordt het een ander verhaal.

????
wablief.

Een zekering is er weldegelijk voor de beveeiliging voor de ACHTER liggende KABEL plus APPARATUUR.

De voorgaande installatie is al voldoende gezekerd maar alleen voor de dan bekende installatie. Als de lantarenpaal er al zit is die dus al mee gerekend.

Als het een nieuwe betreft moet de gebruikte zekering passen bij de dikte en lengte van de kabel, die op zijn beurt weer moet passen bij de verbruiker.

Voorbeeld. LAntarenpaal gebruikt 1.5A en de kabel is 200M lang. Dan kan je van een 16A zekering niet verwachten dat die 200M 1.5mm beschermt. De weerstand van de kabel is veel te groot om de kabel te beschermen.

Dus in dit geval moet vanwege de lengte de kabel dikker en kan de zekering lager.
Als de zekering niet lager kan dan moet de kabel zo dik worden dat deze de kabel wel beschermt op die afstand.

Kan dat allemaal nazoeken in de tabel van de NEN1010. En dat kan je beter niet met een natte vinger bepalen.

Foei henry ga ff een uurtje in de hoek staan.

Je hebt gelijk dat die paal ergens zijn stroom van zou moeten krijgen. Ik heb echter nooit kunnen vinden waar die de stroom vandaan haalt. De paal is gemeente-eigendom en daarom lijkt mij dat die stroomtoevoer niet in directe zin op mijn terrein te vinden is. Om dezelfde reden is een modificatie van de paal ook niet gewenst. Vandaar mijn oproep.

Oei, dat krijg je als je jaren geen NEN1010 gebruikt :o

Je hebt gelijk, maar die zekering beschermt niet het aangesloten apparaat, deze heeft zijn eigen zekering.

@TS: er is in de meterkast vast wel ruimte voor een extra apparaatje, wat in de bouwmarkt te verkrijgen is, maar als ik het zo lees is het verstandig dat iemand anders het installeert.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]

Dan denk ik dat het heel lastig gaat worden. Als je de paal niet mag modificeren zie ik geen manier om een schakelingetje in te bouwen (wat technisch gezien niet veel meer hoeft te zijn dan een (bistabiel) relais wat je, op welke manier dan ook, schakelt)

Wil je een afstandsbediening (zoals bij je TV?) of gewoon een schakelaar?

In geval 1:
Velleman verkoopt vast wel een afstandsbedieninkje waarmee je weer je relais kunt aansturen die dan weer je lantaarn aanstuurd (voor een beginner kan dit wel wat ingewikkelt worden).

In geval 2:
Neem een gewone schakelaar van de dichtsbijzijnde bouwmarkt (Gamma, Karwei, Praxis enz.) en zet die tussen je stroomvoorziening en je lantaarn (je moet hiervoor natuurlijk nog steed wel je kast openmaken, of je moet de schakelaar aan de buitenkant van je kastje bouwen.

Edit:
@RvL: Er staat "op eigen terrein" dan mag alles.

Ik begrijp dat het zonder - excusez les mos - technisch knutselwerk mogelijk is om de lantaarnpaal via een afstandsbediening (inderdaad ala TV) te kunnen bedienen?

Hetgeen ik in een aantal posts hierboven beschrijf, is niet mogelijk?

Ook als de paal eigendom is van gemeente, zoals in dit geval?

Een kennis van me heeft in zijn schuur een zekeringkast van de gemeente hangen. Hier zitten een aantal lantaarnpalen op die in de aanliggende steeg liggen. Hier mag de huidige bewoner niets aan doen. Moet ik er wel bij zeggen dat dat een huurhuis betreft. Dat zal ongetwijfeld veel uitmaken.

@Username
Er zal altijd technisch geknutsel bij aan te pas komen. De stroomvoorziening van de lantaarnpaal zal onderbroken moeten worden om de schakeling in te bouwen en de schakeling zelf zal gemaakt/aangepast moeten worden

[Bericht gewijzigd door RvL op (24%)]

Ik heb mij laten vertellen dat gemeente-eigendom niet aangetast mag worden. Zelfs als dit op eigen terrein staat. Wel zou ik een verzoek tot verwijdering kunnen indienen. Maar dat levert me een lantaarnpaal op die permanent uit is. Ik wil hem graag zelf aan en uit kunnen doen....

Je kan natuurlijk altijd een verzoek indienen tot modificatie. Ik weet niet hoe welwillend je gemeente doorgaans is maar met een goede onderbouwing en een degelijk technisch plan is het natuurlijk altijd te proberen.

Van de andere kant. Mijn ouders hebben een aantal jaar terug een serre laten bouwen. Ze wilden hierin graag een diagonaal afgeschuinde hoek waarin de deur zou komen. Dit werd niet goedgekeurd.

Vervolgens een tekening ingediend die een rechte deur had. Deze werd goedgekeurd. Vervolgens is de schuine deur toch gebouwd. Dit alles op advies van de serre-bouwer, die ervaring had met dit soort zaken. Nooit meer iets over die schuine deur gehoord en hij staat er toch al bijna 10 jaar.

Kortom, wat niet weet wat niet deert. Nu 'modificeer' je de lantaarnpaal immers ook iedere keer als je de zekering er in of er uit draait.

Als het je EIGEN terrein is dan mag je gewoon een (flinke)haakse slijper pakken en het ding omzagen.
Wel eerst de stroom eraf!

Verwijdering is weghalen en niet alleen uitzetten!

Maar nu weer iets dat wel zin heeft:

Als je er dan uiteindelijk toch niet aan mag komen hoe wil je er dan een relais tussen gaan zetten?

Op 24 juli 2007 21:18:19 schreef stekkerjack2:
Als je er dan uiteindelijk toch niet aan mag komen hoe wil je er dan een relais tussen gaan zetten?

Op dezelfde manier als ik nu de zekering eruit draai: als niemand kijkt!

Ik persoonlijk ben van mening dat als ik de zekering losdraai of, zoals ik eerder voorstelde, de zekering vervang door een apparaatje met daarin een normale zekering en waar een afstandsbediening op reageert, ik - in ieder geval in technische zin - de paal niet modificeer.

Op 24 juli 2007 21:18:19 schreef stekkerjack2:
Als het je EIGEN terrein is dan mag je gewoon een (flinke)haakse slijper pakken en het ding omzagen.
Wel eerst de stroom eraf!

Goed advies joh.

Maar erg niet waar!

Op 24 juli 2007 21:24:59 schreef Username:
[...]

Op dezelfde manier als ik nu de zekering eruit draai: als niemand kijkt!

Ik persoonlijk ben van mening dat als ik de zekering losdraai of, zoals ik eerder voorstelde, de zekering vervang door een apparaatje met daarin een normale zekering en waar een afstandsbediening op reageert, ik - in ieder geval in technische zin - de paal niet modificeer.

Je past de lantaarnpaal technisch aan, ookal draai je er slechts een andere 'zekering' in.

Ik neem aan dat er een gewone huis-tuin-keuken draaizekering in zit? Het gaat je mijn inziens nooit lukken om deze dusdanig aan te passen dat hier een andere schakeling bij past. Let er wel op dat het een en ander ook veilig en volgens de regeltjes moet gebeuren.

Het is inderdaad een gewone huis-tuin-keuken zekering. En het spreekt voor zich dat alles veilig moet gebeuren. Een van de reden waarom ik niet happig ben om hier zelf aan te knoeien.

Ik weet dat er huis-tuin-keuken zekeringen zijn die, zodra ze doorgeslagen zijn, met een druk op de knop op de zekering weer connectie maken. Ik kan me vervolgens voorstellen dat hetzelfde systeem mogelijk is waarbij de fysieke drukknop vervangen is door een afstandsbediening.