@chuckie;
Idd, ik kan me herinneren van mijn oude school dat ze daar ook een apparte unit hadden zitten waarmee essent de meter uit kon lezen.
Echter ik heb een keer gelezen in een stuk over die nieuwe digitale meters wat hier het voordeel van was. Het was een stuk geschreven door Essent. Een van de voordelen was dat ze continu in verbinding stonden met jouw digitale meter.
Zo konden ze direct zien of er stroom wegliep, of word afgetapt. Ze stonden nl in verbinding met de hoofdtransformator (eigen teller) en de gehele wijk.
Daar heb ik die info vandaan. Het klinkt logisch.
Op 20 augustus 2007 13:23:34 schreef snap (in een ander topic):
Ik heb het probleem gekregen nadat ik een nieuwe wireless-LAN router in de meterkast geplaatst heb. Ik heb sinds die tijd ook problemen met de kwaliteit (dan weer wel, dan weer niet) van de internet verbinding.
Misschien hebben we op dit vlak ook iets gemeen.
Ik registreer nu elke puls van de genoemde LED en log dit op een laptop. Zo doende kan ik het stroom verbruik over het hele etmaal bekijken.
De eerste metingen laten een "normaal verbruik" zien.
Maar dit was zonder WLAN.
Gisteren de WLAN weer aan gezet.... en nu maar wachten.
Lees ik er nu overheen? Ik zie deze info in dit topic werkelijk nergens terugkomen.
Op 20 augustus 2007 17:22:50 schreef GJ_:
[...]
Lees ik er nu overheen? Ik zie deze info in dit topic werkelijk nergens terugkomen.
Heel goed. je hebt er niet overheen gelezen, maar ik wil dan er meteen wat resultaten bij vermelden...
En misschien komt er uit de andere topic wat extra info.
Dus wordt echt vervolgt.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Verbruiken doet dat ding zoveel natuurlijk niet, maar het zou wat zijn als hij stoort op jouw digitale meter, zodanig dat hij teveel verbruik aangeeft... Pfooeeew, laat de consumentenprogramma's maar los!!
Dus ofwel je WLAN gooit een boel rotzooi rond ofwel er zit een gruwelijke ontwerpfout in de meters...
Ik hoop het laatste. Maar dan denk ik weer van die zooi moet toch aan de FCC voldoen en alles ...
Kun je eens een foto posten van de meter samen met het merk type en de rest van de opschriften. Misschien hebben meer mensen problemen met dat type meter.
* Dominic is nog in bezit van een good old analoge meter
[Bericht gewijzigd door Dominic op (23%)]
~Galaxy
In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
mweh, die van mij hebben ze laatst vervangen door zo'n digitale... ik denk dat ik m'n wifi router maar niet in de meterkast ga hangen 
Er zijn de laatste tijd meer mensen van wie het verbruik veel hoger uitvalt dan normaal. Als die allemaal een WLAN router in de meterkast hebben hangen geeft dat te denken.
De eigenaren van de meters zullen dan nog veel problemen krijgen.
Op 21 augustus 2007 09:04:54 schreef GJ_:
Er zijn de laatste tijd meer mensen van wie het verbruik veel hoger uitvalt dan normaal. Als die allemaal een WLAN router in de meterkast hebben hangen geeft dat te denken.De eigenaren van de meters zullen dan nog veel problemen krijgen.
Je zal wel met een bewezen historie van energie verbruik moeten aan komen, en ook een significante verhoging.
Maar hoe dit dan gemeten/berekent moet gaan worden,..... dat wordt nog leuk.
Wat de metingen betreft:
Zonder WLAN lopen de gemeten LED pulsen inlijn met de aangegeven tellerstanden. (Gelukkig klopt dat, en werkt de LED puls detectie correct.)
Trouwens wel grappig om te zien hoe het verbruik wisselt door het etmaal heen.
Nu staat sinds Zo avond de WLAN weer aan. Er lijkt een kleine delta te ontstaan tussen gemeten LED pulsen en de tellerstand!
MAAR niet zo groot dat het aantoont dat dit de oorzaak is van de verdubbelde energie verbruik.
Ik ga eens kijken of een hoge data transmissie via WLAN een bijdrage kan leveren.
Kan je niet eens een keer je mobiele telefoon in de buurt van die meter houden (zendend natuurlijk). De frequentie is wel anders (1.8 tegen 2.4 Ghz?)maar het vermogen is wel hoger.
Probeer ook eens zo'n piezo-elektrische gasfornuisaansteker langs die stroomteller. Houd hem lekker dichtbij, en knetter meerdere malen.
Op 21 augustus 2007 15:46:20 schreef hobby-ist:
Probeer ook eens zo'n piezo-elektrische gasfornuisaansteker langs die stroomteller. Houd hem lekker dichtbij, en knetter meerdere malen.
Dat zou inderdaad wel snel aantonen dat de meter te beïnvloeden is, maar ik moet ook de bron vinden waardoor ik ten onrechte 700+Euro moet bijbetalen.
Ik adviseer u nogmaals om een ferrarismeter in serie te plaatsen met uw digitale meter van de Nuon.
Een ferrarismeter is nl niet te beinvloeden door elektro-magnetische velden. Een megasterke magneet bij dit soort tellers houden kan ik je by the way zwaar afraden.
Indien u werkelijk last hebt van EMC / elektromagnetische invloed van externe bronnen op uw digitale meter is dit ZEER lastig te vinden. Ik spreek uit beroepservaring.
Gewoon die andere meter erbij, een weekje wachten, en trek uw conclusie.
U kunt nog jaren aanmodderen, maar kost u bakken met geld, en ik twijfel eraan of u tot een bevredigend resultaat komt. Hoe snel wilt u grijs worden?
Kijkt u verder ook regelmatig op het topic van die Kreuter, met hetzelfde probleem als u. Misschien komt daar de gouden tip voorbij.
Hoi allen die dit interesseert.
Ik heb nu een aantal weken een ferrarismeter in serie met mijn installatie. En meet ik elke watt van de DUT (Nuon meter).
Na de laatste dag van 30kWh (een woensdag zonder uitgesproken acties (elektrisch gezien)) zijn alle dagen tussen de 12 en 16kWh met een uitschieter van 20 in een weekend.
Deze waarde zie ik op de tellers van de ferraris- en noun meter, en meet ik ook aan de hand van de led pulsen van de Nuon meter.
Het is balen, maar er gebeurt niets vreemd.
Ik blijf meten/checken, maar voorlopig zit ik aan de bijbetaling vast.....
In ieder geval allen bedankt voor de bijdrage aan ideeën.
Alle losse groepen al gecheckt?
Verder zou ik ook kijken of op alle groepen de spanningen even hoog zijn. Als de nul uit zn sterpunt wordt getrokken kun je ook vreemde dingen krijgen. Dit zou je volgens mij vrij gemakkelijk met die laptop kunnen loggen.
Maar ik vrees toch dat je tot dezelfde conclusie moet komen als Kreuter, zoals velen....
Het leven is duur geworden.
Geachte TS,
Mooi dat u mijn advies heeft opgevolgd.
Uw puls-teller + NUON-meter + op mijn advies gemonteerde ferraris-meter registreren allemaal evenveel.
U mag nu de conclusie trekken dat de meter wel in orde is.
Nu zijn er nog 3 mogelijkheden.
a]
U bent zelf werkelijk gewoon meer energie gaan gebruiken.
(net zoals Kreuter in een ander topic)
b]
Door een defect in een apparaat bent u meer stroom gaan verbruiken.
c]
Er wordt stroom van u afgetapt
Advies (even uitgaan dat er NIET wordt afgetapt)
ALLE apparaten in huis nalopen met de nadruk op vriezers, koelingen, stand-bye apparaten, verwarming.
Recent nog een nieuw apparaat gekocht??
Ontdooi de vriezer, en maak deze hierna van binnen droog met een doek, hierna weer invriezen.
Toevallig dag en nacht aan het downloaden, of de PC ook 's nachts aan laten staan omdat dit de opstart-tijd inkort????? (zie Kreuter).
Veel succes met uw zoektocht.
Anoniem
Blijf logisch denken.
Exotische oorzaken kunnen maar zijn erg onwaarschijnlijk. Ze worden graag rondverteld tijdens koffiepauzes en lijken daarom vaker voor te komen dan in werkelijkheid.
1)Wietkwekers tappen vaak af voor hun eigen teller. In een appartementsgebouw kan nog weleens geknoeid worden maar in een aparte woning is het niet mogelijk. Bovendien leest iedereen dat in dekrant, maar de kans dat het bij jouw gebeurt is enorm klein. Uitsluiten dus.
2) Cos phi en rommel van de buur? Met een klassieke meter onmogelijk en met een electronische in een industriele omgeving kan je het niet uitsluiten, maar in een woonwijk?
3)Defecte meter. Mogelijk, maar onwaarschijnlijk. Te checken met een tweede meter.
Meest verdacht:
Koelkast of diepvries. Te weinig koelgas, of versleten rubber kunnen het verbruik zeer hoog opjagen.
Verbruik meten en evt vragen waar je hem gekocht hebt of het normaal is.
Was of afwasautomaat waarvan het programma blijft haperen en zo een veel te lange cyclus doormaakt.
Nieuwe verbruiker die heel lang aanstaat of nieuwe toepassing voor een reeds aanwezig apparaat:
PC die blijft opstaan om 's nachts te downloaden, LCD of plasma TV met een zeer groot scherm. Die verbruiken ook een pak meer dan een klassieke TV.
Groot aquarium of terrarium bijgeplaatst.
Verbruikt niet zoveel Watts maar wordt wel 24u/dag verwarmd.
@GD: Toch heb ik nog wel eens gehoord dat wietkwekers wel een fase dusdanig kunnen overbelasten dat ze het sterpunt verplaatsen. In dat geval blijft de meter wel correct functioneren (die op ieder moment de momentane waarde van stroom en spanning vermenigvuldigt), maar je verbruikt meer energie. Zeker als je gloeilampen gebruikt kan de energieafname drastisch stijgen. 10% meer spanning = 10% lager gloeilampweerstand = 20% meer stroom = 30% meer vermogen (ongeveer).
Ik ben het met je eens dat het onwaarschijnlijk is, maar het komt wel voor.
Dat wietkwekers achter je meter aftappen of dat de meter in de war raakt van blind vermogen: Op die punten ben ik het met je eens.
Nulpunt verschuiven lijkt me spannend ... ( letterlijk )
Harmonisch storing wel ( gasontladings lampen ) maar daar zou een beetje meter niet van over de kop moeten gaan.
[Bericht gewijzigd door Sine op (48%)]
Elektriesjeng
Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk
Op 22 september 2007 12:30:32 schreef Sine:
Nulpunt verschuiven lijkt me spannend ... ( letterlijk ).
Dat hebben we enkele jaren geleden gehad toen er(later) een losse nul op de hoofdrail was.Kostte en paar pc`s de voeding en een aantal lampen.Het effect werd gemerkt doordat de verlichting langzaam minder en dan weer feller werd.Totdat de lampen de geest gaven.Spannend nee,wel een hoop gedoe.
Toch spannender dan 230 
maar een harmonische belasting zie ik dat nog niet zo scheef trekken.
[Bericht gewijzigd door Sine op (48%)]
Op 22 september 2007 10:51:44 schreef bolbuyk:
Zeker als je gloeilampen gebruikt kan de energieafname drastisch stijgen. 10% meer spanning = 10% lager gloeilampweerstand = 20% meer stroom = 30% meer vermogen (ongeveer).
Dat is met gloeilampen niet zo; als die heter worden neemt de weerstand juist toe.
Dus: 10% meer spanning = minder dan 10% meer stroom = minder dan 20% meer vermogen.
Ze werken toch spanningsstabiliserend en niet stroomstabiliserend? Althans, dat heb ik altijd zo begrepen.
Gloeilampen werken enigszins stroomstabiliserend, en dus hier ook vermogenstabiliserend.
@snap: Ik ben wel benieuwd hoe je verdere metingen uitpakken, hou je ons op de hoogte?
Uiteindelijk is je dagverbruik wel wat hoger geweest dan nu het geval is, waar wijt je dat aan?
Is die 16kWh (veel!) nu volledig verklaarbaar?
Van de zomer nog een airco aan gehad? 
En is de WLAN nog steeds als verdachte in beeld?