Truuk met de gloeilamp

over het resetten ben ik nog niet uit.
Dit is een kwestie van iets doordachts verzinnen wat je ongezien kan triggeren.
optie is misschien een magnetische ring dragen en hiermee een ingebouwd reed relaistje triggeren?
of een ingewikkeldere lampstroom meting.
ik noem maar wat.

Het is een googeltruc, geen technisch probleem. Het gaat om de illusie die gewekt wordt. Maar de schakelaars moeten wel verbonden zijn anders wordt de timing moeilijk, ik maakte het wat te eenvoudig...
Let op 1:34 op de rode lamp...
Een googelaar die een konijn uit zijn hoed tovert moet je ook niet vragen : "Doe nu eens een kat ".
Idee, zwart wit filmpje van maken ?

Ik ben er klaar mee voor

Het lijkt erop dat de eerste schakel volgorde altijd van links naar rechts is, ongeacht de kleuren.
Daarna is hij vrij om te doen wat hij wil. Dus het lijkt erop dat de schakeling onthoudt waar de kleuren van de schakelaar zitten.

Bij het verwisselen van de kapjes gaat het precies andersom, dus eerst zorgen dat lampje 1 aangaat, zo weet de schakeling waar de lampjes en bijbehoorende schakelaar zitten.

Eigenlijk best simpel.

Agreed, het gaat alleen om de eerste keer op volgorde inschakelen na het wisselen van lampjes of schakelaars, vervolgens onthoudt het ding wat waar zit en kun je ermee spelen wat je wilt... die 2e video is erg verhelderend wat dat betreft.

Overigens moet je het publiek er dan niet in eerste instantei mee laten spelen, want die schakelen ze wellicht niet op volgorde L->R in... zodra je dat 1x gedaan hebt kunnen ze zelf wel schakelen.

Qua resets: mogelijk detectie van het losdraaien van lampjes of schakelknopjes, maar het zou ook slechts een timer kunnen zijn.

Cool dat wel eruit zijn, ik ben benieuwd welke CO'er als eerste zo'n ding in elkaar zet :) Zo te zien kun je dr $400 voor vragen, klinkt lucratief ;)

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

daar zullen vast wel pattenten op zitten, maar idd ik ben benieuwd wie dit weekend iets moois fabriekt. Ik heb maandag avond pas tijd.

Wie komt er met de volgende nieuwe truuk? ;)

Wat stom, ook het tweede filmpje werkt precies zo als de eerste, en ik heb al een paar maal getikt hoe de reset kan werken. Hij onthoudt het gewoon 1 maal, daarna automatische reset.

Dus:
1 - van L -> R : programmeren.
2 - daarna spelen wat je wilt totdat alle lampen uit zijn.
3 - verwissel kapjes of lampjes.
4 - ga naar stap 1.

Dat is toch het meest simpele qua reset en dit wordt gedaan in beide filmpjes, of ben ik nu gek...

Julie kalken wel binnen drie uur drie bladzijden vol hé ongeveer 1 bladzijde per uur Dit is toch wel het snelste topic dat ik ooit gezien heb.

Groetjes Stijn

Op 10 augustus 2007 15:48:19 schreef milux:
Wat stom, ook het tweede filmpje werkt precies zo als de eerste, en ik heb al een paar maal getikt hoe de reset kan werken. Hij onthoudt het gewoon 1 maal, daarna automatische reset.

Dus:
1 - van L -> R : programmeren.
2 - daarna spelen wat je wilt totdat alle lampen uit zijn.
3 - verwissel kapjes of lampjes.
4 - ga naar stap 1.

Dat is toch het meest simpele qua reset en dit wordt gedaan in beide filmpjes, of ben ik nu gek...

hij doet ook zo nu en dat één lampje aan en uit.

Met geld moet je creativiteit bekopen.
Sine

Moderator

Dat kan ook, als je het maar de eerste keer een volgorde 1234 gehad hebt, hoe je dat verder doet maakt schijnbaar niet uit.

Nu het tweede filmpje gezien, hij zet de lampjes in volgorde aan.....
Dus eerste schakelaar = eerste lampje. Als dit een blauw lampje is, doe dan het blauwe schakelaartje aan. Is het een geel lampje, dan de gele.

Ik ben er klaar mee voor

Dan hoef je toch alleen maar te onthouden dat het eerste schakelaartje wat je bedient aan het eerste lampje moet komen, kleur is niet relevant. "Leer mode".
De toeschouwer associeerd dit met de kleur...

Ik ben er klaar mee voor

tmaakt niet uit hoe de dopjes staan op de schakelaars of hoe de lampjes erin zitten.

de volgorde van overhalen bepaalt gewoon alles.

hij start nooit met de eerste schakelaar, altijd met de kleur van het lampje dat eerst zit, dus:

1e overgehaald : lampje 1
2e overgehaald : lampje 2
3e overgehaald : lampje 3
4e overgehaald : lampje 4
(schakeling heeft geleerd, willekeurig aan uit nu)
Reset (met timer)
1e overgehaald : lampje 1
2e overgehaald : lampje 2
3e overgehaald : lampje 3
4e overgehaald : lampje 4

Als er met 3 lampjes gewerkt wordt (het rode is eruit en zou normaal gezien op de eerste plaats zitten), begint hij ook ! met de schakelaar van het rode lampje, dan van lampje nummer 2, 3 en 4 ..

edit: ok, ben iets te laat :D
edit2 @ milux: hij laat de lampen soms is heel kort uit, en dan doet ie het nog is voor te bewijzen. je kan dus meer dan 1x willekeurig de lampjes schakelen, werkt met een UIT-timer volgens mij (bv bij wisselen lampjes/dopjes... eerder al vernoemd ;))
edit3: zalig, we kunnen het in principe zelf maken nu :D, begin is terug te lezen vanaf pagina 1 ;) (alles van RFID tot kleurensensoren komt aan bod !, lang leve de magie:))

Meten is weten!
Ik ben er klaar mee voor

Dus voor de mensen die het nog niet begrepen hebben het volgende:

1. Alle lampjes staan uit.
2. Zet de lampjes in de volgende volgorde aan: 1-2-3-4 (Het apparaat leert nu waar de lamjes / kapjes zich bevinden)
3. Nu kun je spelen wat je wilt, op voorwaarde dat er minimaal 1 lampje aan blijft (of je moet ervoor zorgen dat er een timer in zit natuurlijk).
4. Verwissel de kapjes / lampjes.
5. Terug naar stap 1

Toelichting bij stap 2: Stel dat de volgorde zo is:

Blauw - Groen - Geel - Rood (Lampjes)

Groen - Geel - Rood - Blauw (Schakelaars)

Dan zet je als eerste de blauwe schakelaar aan om dat lampje als eerst komt, en daarna natuurlijk verder met de volgorde (dit omdat alleen jij weet waar de kapjes / lampjes zich bevinden).

Op deze manier zijn sensors niet nodig en kun je dus zowel de lampen als schakelaars van het publiek lenen (alhoewel het laatste erg moeilijk wordt....). Een simpel PIC'je is genoeg (misschien is dit ook wel met logica op te lossen).

Edit: Behoorlijk te laat

Volgens mij is dit toch opgelost of niet.
Hij schakelt altijd de eerste socket aan dus geen lamp. En dan de andere sockets in de goede volgorde. De uc moet de positie van de schakelaars weten tov de sockets. En de kleuren gedoe is alleen om ons in de waar te brengen. Het resetten gebeurd door een lampje uit de socket te halen.

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!

Op 10 augustus 2007 16:18:08 schreef uZion:
Het resetten gebeurd door een lampje uit de socket te halen.

Dat kan, maar een timer zou handiger werken (dan heb je geen gegooi met allerlei sensors).

Het is nu eigenlijk wel opgelost (nu nog wachten totdat we het in het Show Your Projects topic vinden.....)

Nog een quote van het nieuwe mini-board:

"With this improved version, when the board is initially turned on, you are able to light the bulbs in any order. This new twist will make it even less likely that someone will stumble across the clever method. The new Mini Magic Switchboard is supplied with an extra set of bulbs. The new circuitry is now included in both the 110 volt and the new Mini version."

http://www.wizardcraft.com/images/switchbd.jpg

In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.

Op 10 augustus 2007 16:21:33 schreef stekkerjack2:
[...]

Dat kan, maar een timer zou handiger werken (dan heb je geen gegooi met allerlei sensors).

Ik geloof niet in een timer, zo te zien de toeschouwers uren lang met dit board mag spelen mag het board niet van zich zelf resetten. Maar wel pas als je een lampje uit draait.
Is het jullie niet opgevallen dat de goochelaar het vrij laat dat iedereen lampjes of kapjes mag verwisselen. Maar het eerste proces van schakelen doet hij het zelf. Want dat is het leer proces voor de uC.

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!

Ik bedoelde een timer om te kijken wanneer het apparaat weer gereset moet worden en dat is als er langer dan een aantal seconden geen schakelaar is omgehaald (en er dus lampen/kapjes worden gewisseld). Hierdoor kunnen toeschouwers alsnog uren met het ding spelen.

Maar detecteren wanneer een lampje wordt weggehaald kan natuurlijk ook (wat gebeurt er dan als je alleen kapjes omwisselt?).

Stel dat die kapjes middels een pin kunnen aangeven welke kleur ze hebben. Die pin drukt het juiste contact aan waardoor altijd de juiste "kleur" geschakeld wordt, gekoppeld aan de schakelaar dus.

Dan de lamp...
Stel dat elke lampvoet gelakt is over de hele lengte, maar per kleur een "ring" ongelakt heeft, wederom weer kleur gebonden.
Dan zou die lamp, mits volledig ingedraaid, altijd met "zijn" kleur contact maken.
Dus 4 sleepcontacten per fitting, waarbij de juiste lamp altijd de juiste kleur pikt.
Die specifieke kleur zal dus pas onder spanning staan, wanneer die specifieke kleur dus middels de juiste schakelaar zijn spanning krijgt.

Ik ben wel eens nieuwsgierig hoe de lamp reageert wanneer hij in de fitting gedraait wordt wanneer de schakelaar aan staat en dus de juiste spanning (lees-> kleur) afgeeft.

Een alternatief voor de ringen om de massazijde zou een aantal ringen aan de voet van de lamp zijn.
Ik geloof echter dat de schroeffittingmethode het gemakkelijkst is.

Misschien deze oplossing icm diode's oid om het aantal sleepringen te beperken.

Nix uControlers :-P

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 10 augustus 2007 16:07:22 schreef xbake:

edit2 @ milux: hij laat de lampen soms is heel kort uit, en dan doet ie het nog is voor te bewijzen. je kan dus meer dan 1x willekeurig de lampjes schakelen, werkt met een UIT-timer volgens mij (bv bij wisselen lampjes/dopjes... eerder al vernoemd ;))

Ok, nogmaals bekeken, je hebt gelijk. Maar vind een timer niet zo logisch. Dan lijkt mij eerder dat er minstens 2 aan moeten zijn geweest voordat alles gereset wordt, dus 2 aan en dan alles uit = reset. Dat is ook makkelijk te programmeren en zit je niet met die vervelende timer.

@fantomaz: we waren er al achter dat de lampen gewoon normaal zijn. Je zou ook lampen van iemand anders kunnen gebruiken.

Op 10 augustus 2007 17:01:43 schreef milux:
@fantomaz: we waren er al achter dat de lampen gewoon normaal zijn. Je zou ook lampen van iemand anders kunnen gebruiken.

Dat maak ik niet op uit het filmpje.

Daar komt bij dat wanneer alle lampen vervangen kunnen worden voor andere lampen, de kleur niet meer uit zou maken en de schakeling niet meer zou kloppen, lijkt me.

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op vrijdag 10 augustus 2007 17:08:16 (25%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

@Fantomaz

cite:

"Why does it work? We don't know! It's all in the board. The board is designed to look old fashioned, belying the electronic wizardry within.
The sockets, switches and bulbs are ungimmicked. In fact, the bulbs could be borrowed from the audience!"

bron: http://www.hanklee.org/xcart/product.php?productid=6805

Het zou ook kunnen dat 2 reset-mechanismen worden gebruikt: Het uitnemen van een willekeurige lamp OF een bepaalde tijdsperiode die verloopt.

Zoiets maakt dat je vrij rap lampjes kunt wisselen, terwijl de timer wel volstaat voor het einde van de truc waarbij je de kapjes allemaal omwisselt - dat duurt relatief lang.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Op 10 augustus 2007 17:05:50 schreef Fantomaz:
Daar komt bij dat wanneer alle lampen vervangen kunnen worden voor andere lampen, de kleur niet meer uit zou maken en de schakeling niet meer zou kloppen, lijkt me.

Ergens in dit topic staat dat iemand gewone lampen kon gebruiken met een kaart ervoor of een nummer erop.

[Bericht gewijzigd door stekkerjack2 op vrijdag 10 augustus 2007 17:20:21 (56%)