Wat heeft die voor nut aan de secundaire kant van de transfo nog voor de gelijkrichtbrug? Is dat om de storing te beperken ?

Ik zal kijken of ik hier nog zoiets heb liggen, ben bang van niet. Kan ik hem ook vervangen door een keramische condensator?

Edit, als ik wil kijkene moet ik natuurlijk wel weten wat de waarde is :+ Is het 47 nF of een andere waarde?

[Bericht gewijzigd door diode op (18%)]

Onderdrukken van netvervuiling, veronderstel ik. De meter zou zonder dit onderdeel ook moeten werken.

Zou het ook een zekering of iets kunnen zijn, het verkoolde onderdeel lijkt namelijk gewoon op een draad wat nu onderbroken is.

Als de resten van het verkoolde spul lijken op twee rechtopstaande stukjes draad, is dat niet verwonderlijk; het zijn de aansluitdraden die zijdelings contact maken met de ALU-folie.

Dan zijn het andere... de verkoolde voetstap is die van een MKT.

Oke dan gaan we kijken of we iets vervangends hebben, is de waarde 47nF?

Misschien is de linkerdraad omgebogen door de hitte? Evengoed, de meter zou ook moeten werken zonder die dingen.

De waarde is 47n maar mag gerust varieeren, 4,7-47n en alles wat er tussen zit.

Helaas, op de transfo doen de displays het niet, alleen het - teken knippert wat. Iemand een idee waar ik het nog meer kan zoeken?

Als daar een MKT zat, en de dioden zijn enkel geschikt voor laagspanning (á la 1N4004), is het niet verwonderlijk dat die ook gesneuveld zijn.

Er zitten 4x 1n5408 in als gelijkrichter. Deze meten overigens nog goed.

Dan zou ik er op gokken, dat er verderop in de netvoeding wat fout zit. Een malheur dat een MKT in rook laat opgaan, zal ook andere componenten beschadigen, ook al is dat niet meteen zichtbaar.

De fout lijkt toch niet in de voeding te zitten. Als ik de netschakelaar uit heb dan staat er voor de schakelaar +/- 5,5 volt, dit is goed. Schakel ik de meter in dan zakt dit naar 3,2 en dat is niet goed. Dit is dan dus de spanning die uit de netvoeding komt.

Op de 5 volt lijn zitten een aantal logische ic's, adc's, zulk soort dingen. Wat zijn de grootste kanshebbers op een defect en hoe pak ik dit het beste aan?

De displays doen het weer! In de oude meters zaten oorspronkelijk accu's welke ik heb verwijderd. Bij de nieuwe meter zit deze accu er niet maar er zitten draadbruggen op de accu aansluitpunten. De draadbruggen ook maar even in de oude meter gemaakt en de displays werken weer.

Maar nu het volgende probleem, er staat continu een getal in beeld ongeacht ik iets op de meetklemmen aansluit. Het maakt voor het getal ook weinig uit als ik wat aansluit op de klemmen. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Henry, ik heb de adc uitgewisselt. Dus de gene uit de defect meter in de goede meter en de goede meter daarna getest, werkt prima. De adc kunnen we dus ook uitsluiten. Zal weer verder zoeken, als iemand nog tips heeft, laat maar komen.

Edit:
De displays knipperen ook continu, en dat doet de goede meter niet. Heb nu een diode gevonden waar de spanningsvorm niet van klopt. Staat een soort van blokgolf op terwijl er bij de goede meter een dc spanning opstaat.

Dit is trouwens de link naar de adc, http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/85852/ETC/LD111ACJ.htm…
Het signaal op AZ in klopt niet.

[Bericht gewijzigd door diode op (14%)]

-Wat doet de diode?
-Wat hangt er verder aan AZ-in?

Voedingsprobleem?

Tja Henry, helaas heb ik geen schema van de meter en kan deze ook nergens vinden. Wat bedoel je precies met "wat doet de diode" bedoel je wat voor functie deze in de schakeling heeft? Dit zou ik namelijk niet weten.

Wat er verder aan de AZ in hangt ga ik nog nameten, gisteravond had ik weinig zin meer dus ben maar gestopt :+

De voeding lijkt nu goed te werken, de spanningen van de voeding van de goede en slechte meter komen overeen.

De AZ ingang zorgt voor zover ik het begrijp, ervoor dat de displays bij geen signaal op 0.0.0.0 gaan staan, dit gebeurt niet want er komen vreemde getallen op. Het zou hier dus best aan kunnen liggen, maar vanavond zal ik weer gaan meten en hopelijk weet ik dan meer.

Het heeft allemaal met elkaar te maken, de Auto zero is niet stabiel en dat moet ergens wegkomen.

Uitpluizen wat er rond die diode gebeurt. Je hebt dan wel geen schema, maar vergelijkingsmateriaal en pen&paper kunnen helpen.

Ik zal mijn best gaan doen, laat vanavond wel even weten wat het meten heeft opgeleverd. Alvast bedankt tot zover.

Allereerst even een foutje recht zetten, het was geen diode maar een weerstand.

Ik heb de spanningen rond de ld111ac nagemeten en daar kloppen er een aantal niet van.

Goede        |            slechte meter
Pin 7    400mV                     blokgolf tussen 180 en 420mV
Pin 8    blokgolf                  blokgolf maar andere vorm
Pin 9    400mV                     blokgolf tussen 200 en 900mV
Pin 10   6,9V                      6,7V
Pin 11   varieert -1,1 en -1,5V    varieert -1,3 en 10V
Pin 12   -1,4V                     varieert -1,3 en -2,3
Pin 13   varieert -660mV en -1,8V  varieert -660mV en -1,8V
Pin 14   -1,5V                     varieert -1,2 en -1,9

Op 14 augustus 2007 20:18:33 schreef diode:
Allereerst even een foutje recht zetten, het was geen diode maar een weerstand.

Ik heb de spanningen rond de ld111ac nagemeten en daar kloppen er een aantal niet van.

Goede        |            slechte meter
Pin 7    400mV                     blokgolf tussen 180 en 420mV

Pin 7 is analog ground, wat gebruik je als referentie?

De ground van de voeding. De min van de elco in de voeding zeg maar.

Zoek eens uit waarom die analog ground zwabbert.

De analoge ground meet bij beide apparaten exact hetzelfe. Een dc spanning van 400mV met daarop een soort van sinus, maar dan alleen de positieve helft.

In de meters zit een soort van geschakelde voeding voor het opwekken van +12, -12 en +20 volt. De voeding bestaat uit een osscilator, een trafotje en wat diodes en condensatoren. Ik denk dat deze voeding de "zwabbering" veroorzaakt.

Deze zwabbering is bij beide meters aanwezig, dit kan dus niet de reden zijn van het defect van 1 van de meters. Helaas heb ik nog niet kunnen vinden wat dan wel de oorzaak van het defect is.

Iemand ideeën wat het kan zijn want ik loop helaas vast.