Loeplamp

KT88

Overleden

Op 14 augustus 2007 08:00:55 schreef Jochem_S:
@KT88: die lens vervormt, das duidelijk, maar kun je er wel mee werken (zij het niet te lang) of is het echt een crime? Nedis kan ook nog een 5D lens leveren, zou dat wat zijn?

De 5D lens ken ik niet, de lens in de lamp die ik heb is OK als je even snel een groot oppervlak wil "scannen", bijvoorbeeld een print op slechte solderingen.

Voor het fijne werk heb ik deze:

http://www.dentalunion.nl/catalogus/images_K/P_06_073949_Lupenbril_Sigma.jpg

Destijds gekocht bij Dental Union in Utrecht.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Ik wordt ouder, voor kleine details kan de bril weer af.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

Op 14 augustus 2007 10:23:34 schreef Jochem_S:
Tja, zo'n duidelijk advies in de wind slaan moet ik niet doen natuurlijk, hoewel ik nog steeds van mening ben dat mijn situatie anders is, ik hoef dat ding slechts 'even' erbij te hebben. Voor mijn gevoel is het handiger om dan even je loeplamp erbij te zwengelen (1 seconde, zelfs met je project in de hand), dan zo'n hoofdloupe uit de kast te pakken en om je hoofd te gaan knopen, snap je wat ik bedoel? Om een heel SMD-project in elkaar te solderen kan ik me voorstellen dat het wel handiger is.

Als ik moet beginnen solderen zet ik de hoofdloupe op en deze gaat er niet meer af tot ik gedaan heb (spul is scharnierend, dus enkel wat omhoogduwen als ik er niet door moet kijken).
Mijn hoofdloupe hangt daarbij aan 'een nageltje' binnen handbereik.

Die advertenties zijn allemaal van dezelfde verkoper trouwens. Op de afbeelding lijkt het of er maar 1 loupje voor 1 oog gezet kan worden (dus niet stereoscopisch/binauraal), misschien zie ik dat verkeerd? Hoe kun je met zo'n ding 4 verschillende vergrotingen kiezen, moet je dan echt een andere lens erin schroeven, of is het een kwestie van een klep omzetten of aan een wiel draaien, zoals bij een microscoop?

Het lijkt me nogal een ding om op je kop te zetten, ik hoop niet dat m'n vriendin het een keer in d'r hoofd krijgt om het fototoestel erbij te pakken als ik even niet oplet :P

Hier in Belgë vind je deze hoofdloupe bij zowat elke "Velleman" elektroboer. Ik heb er indertijd een 10-tal Euro voor betaald.

De hoofdloupe heeft één vaste dubbele lens, en één van binnen uit op/neerklapbare bijkomende dubbele lens.
Daarbij is er nog één enkele ronde lens die je van buiten af voor het rechteroog kan draaien voor zéér grote vergroting.
Zeer licht en met plastiek/skai gevoerde hoofdband.

Zoals ik al verscheidene keer opgemerkt heb is dit dus een stereoscopische loep (één lens/oog) en heb je echt dieptezicht op wat je doet (met één lens voor één oog heb je TOTAAL GEEN dieptezicht, en met één ronde loep voor beide ogen wordt je misselijk).

Zal eens proberen een paar fotootjes te maken van mezelf met het spul op mijn knikker.;)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
GJ_

Moderator

Op 14 augustus 2007 20:15:19 schreef Turbokeu:
Zal eens proberen een paar fotootjes te maken van mezelf met het spul op mijn knikker.;)

eeh, weet je zeker dat we daarop zitten te wachten?

Turbokeu

Golden Member

Waaaah, ben ik dan zòòòò lelijk?

CD ;)

PS: Natuurlijk wel, als je afgaat op mijn avatar...:D

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
If you want to succeed, double your failure rate.
Turbokeu

Golden Member

Zoals beloofd (aub niet 'schrikken').

Met opgeklapte lens:
http://www.turbokeu.com/temp/hoofdloupe1.jpg

met neergeklapte bijkomende lens:
http://www.turbokeu.com/temp/hoofdloupe2.jpg

Met hoofdloep omhoog:
http://www.turbokeu.com/temp/hoofdloupe3.jpg

Met hoofdloep, klaar voor actie
http://www.turbokeu.com/temp/hoofdloupe4.jpg

PS1: Als jullie wensen dat de kinderen vannacht slapen zonder nachtmerries: Laat hen de foto's niet zien!

PS2: Ik heb serieus geprobeerd op mijn avatar te lijken...

CD :)

PS3: Bovenstaande foto's copyrighted door mijn vriendin Martine...;)

PS4: 'k Heb mij vandaag niet geschoren (gescheerd?).
Heb altijd problemen met voltooide deelwoorden:
'Ik zweet' - 'Ik heb gezwoten'
'Ik nies' - 'Ik heb genozen'.
;)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Turbokeu

Golden Member

hahahaha...

Ik liet Martine juist je reply lezen, en ik zeg haar dikwijls dat ze 'zaagt'...;)

CD ;)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 15 augustus 2007 18:39:17 schreef ~Galaxy:
Ik zaag, ik heb gezogen..

Waterpassen - ik waterpaste - ik heb pas gewaterd

En nu gij! ;)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Nog beter!

Het onderspit delven - ik dolf het onderspit - ik heb dolf ondergespoten

CD :D

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Bedankt, nu weet ik het zeker: het wordt de loeplamp.

... :P

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 14 augustus 2007 15:42:57 schreef KT88:

Voor het fijne werk heb ik deze:

[afbeelding]

Destijds gekocht bij Dental Union in Utrecht.

Hmm, bij onze concurent....;(

Op 15 augustus 2007 18:53:39 schreef Turbokeu:
Nog beter!

Het onderspit delven - ik dolf het onderspit - ik heb dolf ondergespoten

Op 15 augustus 2007 18:49:16 schreef Turbokeu:
[...]
Waterpassen - ik waterpaste - ik heb pas gewaterd
En nu gij! ;)
CD :)

Voltooid deelwoord van "uitzwenken"?
Ik zwenk uit, ik zwenkte uit, ik ben uitgezwonken?

Er volgde een knal waarvan iedereen verschoot, ik schoot ook tamelijk ver...

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
KT88

Overleden

Op 15 augustus 2007 20:58:01 schreef Mxtheo:

Hmm, bij onze concurent....;(

Ga me nou niet vertellen dat jij bij Sirona/ Demedis/ Henry Schein werkt he! Daar heb ik ook nog een tijd gezeten, in Tiel nog.....

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
benleentje

Golden Member

Ha ha het is weer lekker offtopic.

Als je de mods nodig hebt dan ...... :r

Nee grapje hoor ik wil niet gelijk een ban.

Maar ik heb een zeer lui oog. het doet maar voor ca 20% zijn werk. Oftewel ik moet toch alles wel van 1 oog hebben en heb daarmee ook leren diepte kijken. Dus voor mij is diepte werking met 1 lens geen probleem.

Die bril hen ik ook gehaald bij baca. Het werkt leuk maar is minder scherp daan mijn loeplamp. En als ik dan op mijn Pc scherm wilt kijken schrik ik me een hoedje. Een 80 inc scherm ???? :p

Di steroscopische microscoop is leuk maar voor >850,-. Dan gaat ik toch binnenkort voor een USB microscoop camera. Die zijn rond de 150,- veel betaalbaarder.

Zal hem ooit nodig hebben als ik met smd wilt gaan werken.
Maar het is wel grappig zonder loeplamp soldeerde ik eerst een tijdje alles verkeerd, had bannen aan elkaar enz. Heb het toen een paar jaar opgegeven. Maar sinds 1.5 jaar geleden ben ik er toch weer mee begonnen.

Nu met de loeplamp goede nette solderingen. Dus aan de motoriek van je handen ligt het niet.

Wat je ogen niet zien kunnen je handen dus ook niet maken. Op gevoel solderen lukt me nog niet :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 15 augustus 2007 21:09:38 schreef KT88:
[...]
Ga me nou niet vertellen dat jij bij Sirona/ Demedis/ Henry Schein werkt he! Daar heb ik ook nog een tijd gezeten, in Tiel nog.....

Yep dat is mijn werkgever :)
Sinds mei vorig jaar, dus Tiel heb ik niet meegemaakt.
Ook gewerkt als monteur of deed je wat anders?

(Sorry was even offtopic)

KT88

Overleden

Planning en interne reparaties.

Doe de groetjes aan Ton Baauw van mij! ;-)

Sorry, offtopic. http://zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/icon_mrgreen.gif

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Zal ik doen.

Sorry nog steeds offtopic :+

ik heb m'n lamp even aangepast met een m4 boutje, 2 ringetjes en een nylock moertje om de ophanging van de "kop" (de loep en lamp zelf) aan de arm weer goed te maken, dat was eerst niks, er zat zo'n plastic aandraai-ding op die ik al bijna direct kapot draaide (goedkope prut). als ik de kans heb maak ik op m'n werk zelf even een uit de klauwen gewassen vleugelmoer, en gelijk ook een voor de andere verbinding (waar nog steeds zo'n plastic ding zit).

hmm, een nylock vleugelmoer, dat wordt nog lastig :s.

Take a parachute, and jump!

Op 15 augustus 2007 22:38:00 schreef benleentje:
Maar ik heb een zeer lui oog. het doet maar voor ca 20% zijn werk.

Ik heb zo'n linkerhand. Al geluk, want mijn rechterhand heeft het nog dubbel zo erg. Waaaahaha ;-)

Nog steeds offtopic...

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

@ Turbokeu: Ik ga maar zo'n dingetje halen, want mijn ogen redden het ook niet meer om een 0805 fatsoenlijk te solderen.
Gewoon probeerseltje, kan altijd nog nog overstappen op een >300 eurie oplossing..

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Waar haal jij dat ding, Galaxy? Op die marktplaats-link?

If you want to succeed, double your failure rate.
In the beginning there was nothing.... and even that exploded...