Loeplamp

De reacties werden even iets teveel in het show-topic voor hobby-hoeken. Nu dus hier verder:

@KT88 + pcnerd: waar hebben jullie die loeplamp gehaald en is het 'kijkgat' groot genoeg om lekker te kunnen werken? Ik wilde zo'n ding bij Nedis bestellen, maar mij leek 12,5 cm zo klein.

Turbokeu

Ik bezit ook zo'n Velleman loeplamp.
Verlichting/loep is OK maar de mechanische afwerking/kwaliteit laat te wensen over.
Bij mijn lamp is de zamac pin die de lamp/loep aan de pantograaf bevestigt na een paar jaar (zeldzaam) gebruik afgebroken, dus de lamp/loep bengelt nu nog enkel aan de 230V-kabel, terwijl dit toch geen goedkope lamp was (+/-50 Euro?).

Die van Nedis valt met z'n 37 euro incl. BTW nog wel mee. Inclusief lamp en 3 dioptrie lens.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de Velleman binoculaire hoofdloep (+/- 10 Euro, vind niet zo dadelijk een linkje), met +1, +3 en zelfs een klein +5 dioptrie loepje en ingebouwde dubbele verlichting op batterijen (die ik niet gebruik).
Het voordeel is het binoculair zicht waardoor je nog dieptegevoel hebt.

Wat moet ik me daarbij voorstellen, een soort verrekijken die aan je hoofd vast kan?

Ik gebruik deze continu bij het solderen (dioptrie +1), en met dioptrie +3 als mijn schoonbroer weer eens langskomt om een nieuwe SMD-digitale decoder in één van zijn N-treinlokomotiefjes in te bouwen .

CD

Het is voor mij ook puur voor het fijnere SMD-werk, bijvoorbeeld die FPGA van Xantus z'n printje. Het gewone solderen heb ik (nog?) geen loep bij nodig.

Bluefox

Bij Conrad hebben ze ook loeplampen.
Ik heb er uiteindelijk gewoon een Spaarlamp ingezet.

Misschien dat ik er ooit nog ledjes inbouw.

Als ik er eentje neem is het sowieso met ronde TL, tegen schaduwen enzo. Met ledjes lijkt me nou niet echt fijn licht.

Sine

Loeplampen zijn NIET handig ...

Oh. Duidelijk. :)

Ik heb een grote TL bak boven de werkbank hangen, en een 11W PL-etje aan een zwaarairm.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook prima verlichting, maar het gaat echt alleen om het fijne SMD-werk waar ik dan even wil kunnen zien of er achter de pootjes wat tin is blijven hangen ofzo.

Voor klein prutswerk heb ooit bij baco zo'n hoofdloep gekocht als turbo beschrijft, dat is 10x handiger.

-edit-
Hmm baco heeft ze niet meer ...

Hm, dan moet ik dus beter op zoek naar zo'n ding begrijp ik. Ik vond een loeplamp opzich ook niet onhandig hoor, heb dat op school nog weleens gebruikt. Is dat ook niet handig als je hem slechts sporadisch voor de echt kleine dingen gebruikt? Mij lijkt zo'n hoofdloep juist niet handig als je 'even' naar je SMD-chippie op je printje wil kijken.

If you want to succeed, double your failure rate.

Kijk eens op marktplaats,
daar hebben ze er een paar voor een leuk prijsje heb hem daar zelf ook weg..

zo'n 1 met zo'n arm leek me niks.. lijkt me veel te snel kapot gaat.

Zoek maar op loeplamp en het mooie woordt loupelamp

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

loeplampen zijn WEL handig. het voordeel is dat je veel licht op de goede plaats hebt, en de 12,5 cm is meeer dan voldoende, je soldeert of bekijkt ten slotte maar een klein stukkie. mechanisch is hij niet de beste nee, ook hier problemen met de pin als hierboven beschreven, die heb ik vervangen door een boutje met vleugelmoertje (die ook alweer is afgeknapt) en hoop ik binnenkort te vervangen door nog iets beters.

die lampen zijn voor 50 euro nog redelijk "goedkoop". de goede lampen kosten echter zo'n 200 euro, je ziet ze heel veel bij de reparatie bedrijven in bruingoed.

een hierboven beschreven dubbele loep met hoofdband is ook erg handig, het nadeel is dat je er niet even makkelijk langs kunt kijken.
Ik zie ook wel is iets over mensen met een goeie macro ccd camera en een tv'tje of plasma. kan ook werken...

ik gebruik overigens alleen de loeplamp als ik iets goed wil zien ofzo, ik kan verder prima met m'n blote ogen solderen.

1 arm = btw toch steviger, minder scharnierpunten etc, handiger is ander verhaal.

Take a parachute, and jump!
Sine

Moderator

Het probleem van die dingen is dat ze altijd in de weg zitten, je kunt niet makkelijk eventjes langs de lamp kijken ( dan zit je de hele tijd heen en weer te zwaaien )

Ik heb deze via marktplaats gekocht:
http://www.baco-army-goods.nl/product_815.html

bevalt perfect.. kan hem zo op de plank zetten

[Bericht gewijzigd door Technojunk op maandag 13 augustus 2007 21:28:31 (23%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 13 augustus 2007 21:22:17 schreef Sine:
Het probleem van die dingen is dat ze altijd in de weg zitten, je kunt niet makkelijk eventjes langs de lamp kijken ( dan zit je de hele tijd heen en weer te zwaaien )

kwestie van mee leren werken. als je ze niet nodig bent gewoon omhoog "gooien", als het goed is bijven ze dan op die plek.

[Bericht gewijzigd door pcnerd op maandag 13 augustus 2007 21:30:26 (53%)

Take a parachute, and jump!
benleentje

Golden Member

IK kan absoluut niet zonder loeplamp. Zelfs een gaatjes print heb ik al moeite om die goed te solderen zonder loep. Goed zicht is essensieel voor solderen. Zonder de loeplamp soldeer ik nogal makkelijk meerdere banen aan elkaar.

Ja als ik dan wel eens mensen zie die dat alles nog scherp kunnen zien en pas met smd moeite hebben :(.

Heb een speciale loeplamp moeten bestellen met vegroting van 2.5 Maal - 6 dioptrie. Die standaard dingen van 1.5 maal of 1.75 maal die je vaak ziet vergroten niet genoeg voor mij.

De loep met 4 maal vergroting heb ik al in bestelling, dit is alleen een loep en dus geen lamploep, zal dus zelf een lamp lope van moeten maken.

Zit zelf ook aan dat systeem met camera op beeldscherm te denken mkaar zoek daarvoor een goede USB camera. HEb al wel gezien maar is nog even te duur voor me.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Ik vind de goedkope loeplampen maar niks.
Doordat ze sterk vervormen word je maar misselijk. Plastieken lenzen krassen snel en glazen zijn meestal slecht afgewerkt (gegoten ipv geslepen.)
Ik gebruik er soms één om mijn verslechterend zicht te compenseren, ik kan niet werken met een leesbril op. maar de vergroting is meestal onvoldoende om meer te zien dan met het blote oog.

Op het werk heb ik voor kleine details een Leica stereozoom microscoop. Als je daarmee op een soldeergat inzoemt is het alsof je in een andere wereld terecht komt.
Voor thuis kan je daar aleen maar van dromen,
zelfs tweedehands kosten ze rap enkele k.

KT88

Overleden

Ik heb die lamp van nedis.
Heel eerlijk gezegd gebruik ik hem alleen maar als lamp, van het door de loupe turen word ik bijkans gek door de vervorming van het beeld.

Voor het fijnere werk heb ik losse loupes en een loupe-bril die ik via een dental bedrijf heb gekocht.
Hoeevl dioptrie die is weet ik niet meer.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
benleentje

Golden Member

IK geen of nauwelijks last van de vervormen. EN de vergroting zeker merkbaar. Maar het was dan ook zeker geen goedkope lamp.

Heb hem bij een optiecien vandaan en niet bij een elktronica winkel. De lens is zorgvuldig afgewerkt en van glas.

Helaas kan ik niet zonder en somige boeken moet ik ook al onder de loep lezen. Ik kan het dan wel lezen maar niet te lang.

Zal laats wel een mooie camera, vergroting tot 20 keer voor 275,- met USB aansluiting. Nog ff doorsparen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedankt voor alle reacties. Voor constant gebruik is het kennelijk niet alles, maar dat is ook niet hoe ik hem ga gebruiken. KT88 is de enige die de specifieke loeplamp heeft die ik op het oog had. Kennelijk is die lens dus niet alles, maar ik ben niet van plan om >50 euro aan zo'n ding uit te gaan geven. @benleentje: als je dusdanig afhankelijk bent van zo'n ding dan begrijp ik dat je een goeie haalt (bij de opticien zelfs!) maar voor mij gaat die vlieger niet op. Ik doe het nu helemaal zonder, maar soms is zo'n ding gewoon handig.

@KT88: die lens vervormt, das duidelijk, maar kun je er wel mee werken (zij het niet te lang) of is het echt een crime? Nedis kan ook nog een 5D lens leveren, zou dat wat zijn?

If you want to succeed, double your failure rate.
Turbokeu

Golden Member

Luister voor één keer naar Turbokeu: Koop je zo'n hoofdloupe.

Ik heb verschillende loepen: loep-met-zwanennek-en tafelbevestiging, handloepen-met-en-zonder-verlichting, bureaulamp-met-loep-en-circline-TL-lamp, slechts één enkele steekt met hoofd en schouders boven de andere uit: mijn hoofdloupe

Geen last van vervorming (alhoewel de lenzen van gegoten plastiek zijn), geen misselijkheidsverschijnselen zoals bij andere monaurale loepen, en het voonaamste: stereoscopisch of binauraal zicht, t.t.z. je hebt dieptezicht!
Zoals Benleentje kan ik ook niet meer zonder optisch hulpmiddel, en loop ik soms de hele dag rond met deze hoofdloupe.
Loep niet meer nodig: eventjes omhoog duwen, uit het zicht, klaar!

links:
http://www.marktplaza.nl/Hoofdloep-met-4-verschillende-vergrotingen-16…
http://www.aanbodpagina.nl/388605_hoofdloep_met_4_vergrotingen_tot_4_8…
http://www.aanbodpagina.nl/388606_hoofdloep_loepbril_met_4_vergrotinge…

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Tja, zo'n duidelijk advies in de wind slaan moet ik niet doen natuurlijk, hoewel ik nog steeds van mening ben dat mijn situatie anders is, ik hoef dat ding slechts 'even' erbij te hebben. Voor mijn gevoel is het handiger om dan even je loeplamp erbij te zwengelen (1 seconde, zelfs met je project in de hand), dan zo'n hoofdloupe uit de kast te pakken en om je hoofd te gaan knopen, snap je wat ik bedoel? Om een heel SMD-project in elkaar te solderen kan ik me voorstellen dat het wel handiger is.

Die advertenties zijn allemaal van dezelfde verkoper trouwens. Op de afbeelding lijkt het of er maar 1 loupje voor 1 oog gezet kan worden (dus niet stereoscopisch/binauraal), misschien zie ik dat verkeerd? Hoe kun je met zo'n ding 4 verschillende vergrotingen kiezen, moet je dan echt een andere lens erin schroeven, of is het een kwestie van een klep omzetten of aan een wiel draaien, zoals bij een microscoop?

Het lijkt me nogal een ding om op je kop te zetten, ik hoop niet dat m'n vriendin het een keer in d'r hoofd krijgt om het fototoestel erbij te pakken als ik even niet oplet :P

If you want to succeed, double your failure rate.
GJ_

Moderator

Nou Keu, ik heb 'm op jouw aanraden besteld bij RS (maar dan met glazen lenzen).

[gemakzucht-modus]
Heb je een artikelnummertje voor me?
[/gemakzucht-modus]

Moet ook nog effe een account aanmaken bij RS dan, misschien zowieso wel handig :)

If you want to succeed, double your failure rate.
GJ_

Moderator

606-989
58 euro excl BTW
Maar dan heb je wel glazen lenzen, geen ingebouwde verlichting (toch weer extra gewicht aan mn hoofd).

@grotedikken

Je kunt niet werken met een leesbril op. Eventueel wel met een goede loepbril?

Als je iets zoekt van redelijk goede kwaliteit en wel wat wilt/kunt uitgeven (ik meen mij te herinneren ca. 200E), dan zou je kunnen kijken naar een loepbril van Eschenbach.

http://www.eschenbach-optik.com/en/Special_vision_aids.460.0.html?&amp…

Ik gebruik al jaren model 16363.
Ca. 5 jaar geleden ook nog model 16362 gekocht. Die gebruik ik nu het meeste. Hij vergroot iets minder maar heeft een grotere scherpte-diepte en dat werkt vaak prettiger.

Die brillen zijn redelijk eenvoudig instelbaar. Het moet wel naukeurig en goed gebeuren en je moet weten hoe. Ik heb ze gekocht bij een opticien hier in de buurt. Hij vindt het heel leuk eens wat anders te verkopen en in te stellen dan het normale massawerk en besteedde er echt tijd aan (tijdens rustige uren). De lepels zijn natuurlijk aangepast en de neusvleugel ook.

Bij Eschenbach is 2,5x de VERGROTING (dus niet dioptrie zoals heel vaak wordt aangegeven).

http://www.visioneng.com/elite_overview.php
De voorloper van deze (met Universal Stand) heb ik ook nog, maar staat al een hele tijd ingepakt in de opslag omdat hij wat veel ruimte nodig heeft in stationaire opstelling. Werken hiermee vergt wat gewenning omdat je recht vooruit kijkt en niet naar het werkobject en je handen. Na gewenning vind ik het wel prettig werken.

Natuurlijk is de kijkbeleving zeer persoonlijk.

KT88

Overleden

Op 14 augustus 2007 08:00:55 schreef Jochem_S:
@KT88: die lens vervormt, das duidelijk, maar kun je er wel mee werken (zij het niet te lang) of is het echt een crime? Nedis kan ook nog een 5D lens leveren, zou dat wat zijn?

De 5D lens ken ik niet, de lens in de lamp die ik heb is OK als je even snel een groot oppervlak wil "scannen", bijvoorbeeld een print op slechte solderingen.

Voor het fijne werk heb ik deze:

http://www.dentalunion.nl/catalogus/images_K/P_06_073949_Lupenbril_Sigma.jpg

Destijds gekocht bij Dental Union in Utrecht.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Ik wordt ouder, voor kleine details kan de bril weer af.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

Op 14 augustus 2007 10:23:34 schreef Jochem_S:
Tja, zo'n duidelijk advies in de wind slaan moet ik niet doen natuurlijk, hoewel ik nog steeds van mening ben dat mijn situatie anders is, ik hoef dat ding slechts 'even' erbij te hebben. Voor mijn gevoel is het handiger om dan even je loeplamp erbij te zwengelen (1 seconde, zelfs met je project in de hand), dan zo'n hoofdloupe uit de kast te pakken en om je hoofd te gaan knopen, snap je wat ik bedoel? Om een heel SMD-project in elkaar te solderen kan ik me voorstellen dat het wel handiger is.

Als ik moet beginnen solderen zet ik de hoofdloupe op en deze gaat er niet meer af tot ik gedaan heb (spul is scharnierend, dus enkel wat omhoogduwen als ik er niet door moet kijken).
Mijn hoofdloupe hangt daarbij aan 'een nageltje' binnen handbereik.

Die advertenties zijn allemaal van dezelfde verkoper trouwens. Op de afbeelding lijkt het of er maar 1 loupje voor 1 oog gezet kan worden (dus niet stereoscopisch/binauraal), misschien zie ik dat verkeerd? Hoe kun je met zo'n ding 4 verschillende vergrotingen kiezen, moet je dan echt een andere lens erin schroeven, of is het een kwestie van een klep omzetten of aan een wiel draaien, zoals bij een microscoop?

Het lijkt me nogal een ding om op je kop te zetten, ik hoop niet dat m'n vriendin het een keer in d'r hoofd krijgt om het fototoestel erbij te pakken als ik even niet oplet :P

Hier in Belgë vind je deze hoofdloupe bij zowat elke "Velleman" elektroboer. Ik heb er indertijd een 10-tal Euro voor betaald.

De hoofdloupe heeft één vaste dubbele lens, en één van binnen uit op/neerklapbare bijkomende dubbele lens.
Daarbij is er nog één enkele ronde lens die je van buiten af voor het rechteroog kan draaien voor zéér grote vergroting.
Zeer licht en met plastiek/skai gevoerde hoofdband.

Zoals ik al verscheidene keer opgemerkt heb is dit dus een stereoscopische loep (één lens/oog) en heb je echt dieptezicht op wat je doet (met één lens voor één oog heb je TOTAAL GEEN dieptezicht, en met één ronde loep voor beide ogen wordt je misselijk).

Zal eens proberen een paar fotootjes te maken van mezelf met het spul op mijn knikker.;)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
GJ_

Moderator

Op 14 augustus 2007 20:15:19 schreef Turbokeu:
Zal eens proberen een paar fotootjes te maken van mezelf met het spul op mijn knikker.;)

eeh, weet je zeker dat we daarop zitten te wachten?

Turbokeu

Golden Member

Waaaah, ben ik dan zòòòò lelijk?

CD ;)

PS: Natuurlijk wel, als je afgaat op mijn avatar...:D

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
If you want to succeed, double your failure rate.
Turbokeu

Golden Member

Zoals beloofd (aub niet 'schrikken').

Met opgeklapte lens:
http://www.turbokeu.com/temp/hoofdloupe1.jpg

met neergeklapte bijkomende lens:
http://www.turbokeu.com/temp/hoofdloupe2.jpg

Met hoofdloep omhoog:
http://www.turbokeu.com/temp/hoofdloupe3.jpg

Met hoofdloep, klaar voor actie
http://www.turbokeu.com/temp/hoofdloupe4.jpg

PS1: Als jullie wensen dat de kinderen vannacht slapen zonder nachtmerries: Laat hen de foto's niet zien!

PS2: Ik heb serieus geprobeerd op mijn avatar te lijken...

CD :)

PS3: Bovenstaande foto's copyrighted door mijn vriendin Martine...;)

PS4: 'k Heb mij vandaag niet geschoren (gescheerd?).
Heb altijd problemen met voltooide deelwoorden:
'Ik zweet' - 'Ik heb gezwoten'
'Ik nies' - 'Ik heb genozen'.
;)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
In the beginning there was nothing.... and even that exploded...