10 Watt versterker

Hallo,

Ik probeer de 10 Watt versterker na te maken zoals bij Schakelingen/Audio/10 Watt Versterker.
Nu heb ik alle onderdelen behalve de 100 nF ,nou wou ik vragen of deze ook te vervangen is naar een andere waarde?of hoe je deze anders kunt noemen (bijv. 0.1F ofzoiets).

Iedereen alvast bedankt die mij zou willen helpen!

Houdoe!

Doet veel met LED-inbouw en reparaties

100nF=0.1uF=111000cm

maar wordt ook vaak aangegeven als 104

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Henry S.

Moderator

0.1F is 100.000uF, 'iets' teveel.

Maar 150-220nF mag ook.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Wel opletten dat het een condensator is, geen elco (ook geen bipolaire elco).

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

http://content.answers.com/main/content/wp/en-commons/thumb/c/cb/270px-Photo-SMDcapacitors.jpg
Die rechts boven op deze foto, er staat dan 104 of zoiets op.

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Dan heb je hem gevonden.

Even ter verduidelijking: Als er 10 zou opstaan heb je 10 picofarad. 104 = 10.0000 pF (punt staat expres verkeerd omdat je zou zien dat 4 slaat op het aantal toe te voegen nullen)

Om een lang verhaal kort te houden, de wet van minste inspanning -> neem zelf een kijkje hier.

Op 19 augustus 2007 21:56:00 schreef Ibanez:
[afbeelding]
Die rechts boven op deze foto, er staat dan 104 of zoiets op.

Dus ik moet dat oranje bolletje hebben met die langste pootjes eraan ,en daar moet dan 104 op staan? en die is dan op de tekening C1 en C6??van de 10 Watt versterker

Doet veel met LED-inbouw en reparaties

Inderdaad, als je een solderless breadboard hebt kan je best eerst daarop eens proberen ... Meteen op een printplaat kan soms voor iets teveel meetwerk zorgen als je schakeling niet werkt.

Op 20 augustus 2007 09:39:33 schreef gitaarstudentje:
Inderdaad, als je een solderless breadboard hebt kan je best eerst daarop eens proberen ... Meteen op een printplaat kan soms voor iets teveel meetwerk zorgen als je schakeling niet werkt.

Maar nou heb ik nog een vraagje over de Condensatoren, op de tekening staan bij C2 C3 en C5 een wit vakje en een zwart vakje..welke is + en welke is -??

Doet veel met LED-inbouw en reparaties
Hugo Welther

Moderator

Wit vlakje is de + (plus), zwart vlakje de - (min).

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Nou heb ik hem bijna helemaal gebouwd maar nu zit ik met nog een probleempje.
http://img411.imageshack.us/img411/6595/circuitru0.jpg de punten die ik met een rode cirkel gemarkeerd heb ,zijn deze allemaal voor de ingang ?? en houdt dat in audio links en audio rechts of wat is het idee?

Doet veel met LED-inbouw en reparaties

Die benenden aan pen 3 is de GND de min-pool van de voedingspanning naar het IC
Die aan C1 gaat ook naar de GND
en die aan de ingang gaat het ingangsignaal naar pen 1 de GND van het ingangs signaal gaat ook naar de GND van de schakeling

oke en als ik het dus allemaal goed begrijp ,want ik ben best wel een precies-manneke (volgens sommige mensen) heb ik dus dit kabeltje nodig (kan ik ervoor gebruiken):
http://img502.imageshack.us/img502/2361/pic0000ky5.jpg ,maar hoe moet/zal/kan ik hem dan aansluiten??

Doet veel met LED-inbouw en reparaties

dat kabeltje dat je niet gekleurd hebt is de GND(als ik goed zie)

hier vindt je terug hoe je het moet aansluiten
http://www.circuitsonline.net/forum/view/48501

edit:
het is wel gekleurd denk ik "dat groene is de GND"

[Bericht gewijzigd door flush op maandag 20 augustus 2007 16:50:47 (18%)

Op 20 augustus 2007 16:49:05 schreef flush:
dat kabeltje dat je niet gekleurd hebt is de GND(als ik goed zie)

hier vindt je terug hoe je het moet aansluiten
http://www.circuitsonline.net/forum/view/48501

edit:
het is wel gekleurd denk ik "dat groene is de GND"

Er kwamen maar 3 draadjes uit Groen ,Rood en bruin/goud-achtig
Dus dan moet ik die groene op de ingang aansluiten en die andere 2 op die andere 2 aansluitingen aansluiten?

Doet veel met LED-inbouw en reparaties

ik veronderstel dat het briun-goud achtig de GND is deze verbind je ook met de GND van het circuit.

Die ander 2 maak je aan mekaar zoals in dat topic met die 5k weerstandjes en dat draadje dat je er dan uit haalt maak je aan de ingang.

Op 20 augustus 2007 17:09:48 schreef flush:
ik veronderstel dat het briun-goud achtig de GND is deze verbind je ook met de GND van het circuit.

Die ander 2 maak je aan mekaar zoals in dat topic met die 5k weerstandjes en dat draadje dat je er dan uit haalt maak je aan de ingang.

Dus als ik het goed begrijp ,moet ik die bruin/goude aan 1 van de 2 GND's solderen en die rode en groene moeten bij elkaar en die moeten zo aan de ingang gesoldeert worden

Doet veel met LED-inbouw en reparaties

Ja die groene aan de GND niet aan 1 van de GND's aan de GND
en die rode en groen aan elkaar met weerstandjes en daarmee naar de ingang

edit: hou de draadjes kort en dicht tegen de printplaat zodat de schakeling niet oscilleert.

[Bericht gewijzigd door flush op maandag 20 augustus 2007 17:30:13 (26%)

free_electron

Silicon Member

Op 19 augustus 2007 19:57:03 schreef (Z)weetvoetje:
100nF=0.1uF=111000cm

maar wordt ook vaak aangegeven als 104

Als condensatoren in centimeters worden uitgedrukt, wat doe je dan met weerstanden ? koeien per vierkante meter of zoiets ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Iedereen die mij geholpen heeft bedankt!
Ik heb mijn 10 Watt Versterker klaar en doet het heel erg goed.
http://img339.imageshack.us/img339/3214/pic0000xf7.png

Doet veel met LED-inbouw en reparaties

WAAAAW!! ik wil ECHT iedereen bedanken ,ook iedereen van de website C.O.
Ik heb de versterker nu in een doosje ingebouwd ,maar die is fijn niets omvorming van geluid ofzo.
De spanning krijgt hij via een 13/14 Volt voeding er zit een appart stekkertje aan hiermee kan ik de versterker aansluiten op een mp3 speler of noem het maar opsoort van Audio in dit zit aan de achterkant van het doosje en aan de voorkant het ik een 3.5 mono aansluiting gemaakt (een vrouwtje) en de volume knop zit er naast.

Iedereen heel erg bedankt!

Doet veel met LED-inbouw en reparaties

Wie heeft je die veel-te-grote draadgewonden 1 Ohm weerstand aangesmeerd? Daar had net zo goed een 1/4 watt weerstandje voor in de plaats gekund. Zal wel een dure weerstand zijn geweest...

Nouja, hij werkt, en daar gaat het om ;)

Op 21 augustus 2007 16:22:54 schreef Kevin G.:

Iedereen heel erg bedankt!

We zijn er om te helpen;)

trouwens mooi opgebouwd alleen die 1ohm weerstand neemt wat veel plaats in.

Heeft er iemand een suggestie voor het wattage van de speakers met een 10 watt versterker ?