hey
ik wil graag 6 (blauwe) leds aansluiten op de 5v uitgang van mijn voeding. maar wat voor weestand moet ik ertussen/ ervoor zetten om dit te doen? de leds moeten allemaal even hard branden, als dat gaat.
heeft iemand hier genoeg verstand van om mij een antwoord te kunnen geven?
We hebben op Co een heel artikel over leds 
Om de juiste voorschakelweerstanden te berekenen moet je de spanningsval en gewenste stroom door de leds kennen.
PC voedingen zijn zeer geschikt voor het voeden van PC's, als je er enkel zes leds op aan wilt sluiten kan het zijn dat er wat extra maatregelen nodig zijn. Een gewone netadapter is dan handiger.
ik gebruik de voeding uiteraard niet alleen om leds te laten branden.. ik wil de led voorin mijn pc, als sier..
ik weet trouwens nog niet welke leds ik koop, ik ga morgen orienteren bij een elektronica-zaak. ik geloof dat ze me daar wel verder kunnen helpen..
benleentje
Golden Member
ik heb de led's zonder weerstand aangesloten. de verkoper zei: als je 2 leds in serie schakelt, kun je ze gewoon op 5V aansluiten. dat heb ik geprobeert, maar dan gaven de leds heel weinig licht. ik heb er nu 4 in serie geplaatst, en op 12V aangesloten. dit werkt prima. ik heb bij 2 ledjes er ook nog 1 paralel gesoldeerd.
+ ---X---X---X---X---- -
| | | |
-X- -X-
(ik had in mijn pc gekeken bij het ledje van de I/0 schakelaar, daar stond +/- 3,15 volt op..
weet iemand of dit (op lange termijn) schadelijk kan zijn??
alsof er veel mensen zijn die het intresseeert, of het irritante knipperende ledje voorin de pc kast onder de tafel uit is:P:P
heb zelf zo'n blikvanger met in totaal iets van 30 ledjes
Op 31 augustus 2007 22:26:18 schreef Hugo Welther:
Ze houden er van zelf mee op. Waarschijnlijk één voor één.
Gratis eenmalig looplicht.
zet er dus maar rap een voorschakelweerstand voor, zo'n 330 Ohm
blauwe leds zijn redelijk duur:P
dus als ik er een weerstand van 330 ohm ervoor zet, is alles veilig?? (en gaat het dus niet kapot)
[Bericht gewijzigd door jo-ep op (41%)]
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Als je nu eens bij het eerste antwoord kijkt, daar zegt Aart dat er hier op CO een heel mooi led-artikel is.
Lees dat eens door, dan weet je precies hoe je zelf de voorschakel-weerstand moet berekenen.
Gebruik bij led's ALTIJD een voorschakelweerstand anders gaan ze stuk.
bij de sectie downloaden is er een programma die berekent welke waarde de weerstand moet zijn.
er is ook een online versie van:
www.tomvanleeuwen.nl/led
als je bij leds-buy bijvoordeeld nieuwe ledjes besteld krijg je voor 2 cent per led extra, de goede weerstand erbij.
moet je onder aan de pagina even selecteren.
kun je kiezen uit 5 of 12 volt
site leds-buy:
leds-buy.nl
Op 1 september 2007 13:50:42 schreef jo-ep:
een weerstand
per led een weerstand
de leds worden parralel aangesloten
Op 1 september 2007 19:42:11 schreef Electro:
[...]per led een weerstand
de leds worden parralel aangesloten
het 'plaatje' is een beetje raar uitgekomen, maar zo zit het: 4 leds in serie. op de eerste en de vierde led, heb ik een led parralel aangesloten.
Op 1 september 2007 22:17:21 schreef jo-ep:
[...]
op de eerste en de vierde led, heb ik een led parralel aangesloten.
Het lijkt mij sterk dat dan de leds even fel branden. Je kan beter gewoon doen, een weerstand met drie leds in serie en nog een weerstand met 3 leds in serie paralel aan gesloten
en waarom je plaatje zo slecht wordt, is doordat je geen code tags gebruikt.
[Bericht gewijzigd door jp1357 op (10%)]