Cool gemaakt! misschien kan er wel iets met een VB progje geknutselt worden door iemand hier? ik bak er zelf helaas niks van dat progameren op de pc ;)

Sweepgen dowloaden of andere toongenerator, en ik heb een zipje van de site (MMsoft???) dat heet lissaisous daarmee kan je de hz van figuren berekenen

coooool :D
wie o wie kan een prog schrijven hiervoor?

Enig idee of ik m'n ouwe Philips 3233-scoop ook in X-Y mode kan zetten (zie er namelijk geen knopje voor) ? Met de external trigger kan je ook niks zeker?

Edit: laat maar... typisch gevalletje van geen RTFM gedaan :P Moest de time-divider dus op 'X via YA' zetten :)

[Bericht gewijzigd door JER00N op (29%)]

Ik heb het ook eens geprobeert maar ik krijg niet zo'n mooi plaatje op mijn TEK 2232, maar misschien komt dat door het filter van de geluidsskaart.

Dat plaatje is bij mij ook niet zo goed als op de video, maar toch best redelijk (tekst is wel leesbaar).

Op 1 september 2007 11:50:42 schreef Sine:
ALs ik mag gokken kun je daar een programma voor gebruiken waar men laser shows mee maakt, dat is eigenlijk ook gewoon een XY display :P

klopt zo test ik ook altijd me dacs
alleen bij lasers is het z signaal het blanken (aan / uit schakelen ) van de laser

ik heb jaren terug ( begin 90 ) een demo gezien van de DSP's van analog devices waar ze de text 'Analog Devices' in 3-d renderden op een scoop in realtime ( dus geen wav file die gestreamd werdt. )
je kon via de seriele poort ene tekst intikken van maximaal 20 karakters geloof ik. dat ding maakte daar een 3-d wireframe tekst van en liet die roteren en bouncen tegen de 'randen' van de scoop

heel leuk om te zien.

was een demonstratie van hun Shark DSP-

ik geloof dat je het progje ( source en schema) kan downen op de site van analog devices.

Analoog baby !

http://www.youtube.com/watch?v=mig4oDcu2qQ

Kijken of ik dat ontwerpje nog ergens tegenkom ...

[Bericht gewijzigd door Sine op (30%)]

Ik heb de Wave file gevonden van deze demo!!
Je kan het nu zelf bekijken op je eigen scope!

Er wordt alleen gebruik gemaakt van de X en de Y as.

Je linker en rechterkanaal van je geluidskaart sluit je aan op de X en de Y as van je scope!

http://koodaa.mine.nu/tvt/

Suc6!!!

Bjorn PD5DJ
www.pd5dj.com

ha die file afspelen op windows media player dan

op het scherm rechtermuis toets klikken en dan kiezen :

bars and waves ==> scope

dit geeft ook een leuk effect, vraag me af of je nu links of rechts of een mengsel ziet ?

heel makkelijk te maken opzich

je pakt lasersoftware
een goede 12 bits ADC op usb en gooit er ipv galvos gewoon een goede line in van een soundcard op...

maar mijn scope trekt t niet helemala
de text is een beetje te kronkelig om t goed te kunnen herkennen (kan ook aan me notebooksoundcard liggen)

hmm mischien moet * Electrogek toch is de rest lezen voordat ie een opmerking maakt

ik ga er ook ff een opnemen denk ik :P
iemand leuke ideen ?

edit 2

princiepe werkt
nu nog een software die een goede opname maakt
doorlussen van laser via line in --> line out --> scope
werkt prima

Iemand die toevallig dat spiroskoop artikel nog ergens heeft ?

Ze hebben ( met toestemming van elektuur ) op het electro-music.com forum gestaan, maar de foto's zijn ondertussen dood :(

http://electro-music.com/forum/viewtopic.php?t=15393

van welke jaar is het en welke maand ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (82%)]

heb 2 jaar geleden nog een project opschool gedaan met de scoop als dysplay... angestuurd dmv een ARM-processor...

is wel een leuk project om eens te maken, maar als je de engine eenmaal gebouwd hebt kun je echt alles op het scherm toveren ;)

Op 17 september 2007 20:28:27 schreef tolunay:
[...]

van welke jaar is het en welke maand ?

1978, maand .. waarschijnlijk september

In Elektor heette het : Oscillographics, in elektuur spiroskoop.

Ik vond ook nog deze:

Een Oscilloscope Clock.

Je kan een kitje bestellen voor 30dollar incl. verzendkosten naar nederland. (gelijk 1 besteld hi)

http://dutchtronix.com/ScopeClock.htm

Bjorn

Deze stond ooit beschreven op jogis roehren bude :

http://members.home.nl/guidomennen/temp/KIF_2238s.JPG

Buisjes zijn nog met de massa te vinden .... een ERG leuk projectje :)

6502, die naam zegt genoeg. Ik heb nog een Commodore CBM3008, uitgebreid naar 32K geheugen.Commodore 64 heb ik ook nog staan.
Hoe werkt dit eigenlijk? Worden er lijnen op het scherm gebracht zoals een TV waarvan de helderheid gemoduleerd wordt, zodat het scherm pas oplicht op de plaatsen waar dit moet?

[Bericht gewijzigd door Evarist op (42%)]

Op zo'n rond buisje is hij echt super!

Op 18 september 2007 08:00:54 schreef Evarist:

Hoe werkt dit eigenlijk? Worden er lijnen op het scherm gebracht zoals een TV waarvan de helderheid gemoduleerd wordt, zodat het scherm pas oplicht op de plaatsen waar dit moet?

Die scope clock niet, dat zijn vector graphics, dus de lijnen worden echt getekend :)

Evarist: Nee, het zijn echt vectoren die getekent worden. Met de 'scope in X-Y stand kun je de electronenstraal precies krijgen waar je hem hebben wilt.

Zo kun je lijntjes tekenen, en tussen de verschillende lijnen beweeg je gewoon heel snel zodat je dat niet (nauwelijks) ziet. Je hebt dus geen Z-besturing (dimmen van de straal) nodig.

Ik ben nu bezig met een schakeling(etje) dat willekeurige tekst kan laten scrollen op het scherm en wat simpele grafieken kan laten zien. Zit nog vol met gekke bugs, maar ik wil er uiteindelijk een multimeter/universeel display/whatever van maken... ;-)

Die eerste twee zijn nou niet zó bijzonder, bovendien hebben lang niet alle scopes een Z-ingang.

De pong is wel grappig, hoewel ik het er niet voor over heb om dat in elkaar te zetten, dan maak ik er liever zo eentje met een PICje voor op de composite van de TV.

De tv naar scope converter is wel gaaf hoor, maar het nadeel is inderdaad dat veel scopes geen Z-ingang hebben.