Zo, we nemen een alubakje wat er al meer dan 15 jaar ligt, jassen er nog wat meer gaten in en gebruiken het als voedingschassis. En in de stijl van Frithjof een PCL86 (gloeispanning haal ik wel uit een verdubbelaar) als tweetraps audioversterker. De eerder gebruikte 220/9 trafo zorgt voor de 5k/8Ω overbrenging.

'Morgen' bedraden, Bruggelijkrichter + in totaal 100-200uF afvlakking voor de HV en de circuits voor de PCL86.
Ingang: Lijnnivo.
Uitgangen: Speaker 8Ω/6,3V-4A(ac)/360V-250mA(dc)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
zo, jij bent snel. Maar dat is mooi kan ik het zo namaken.
Ik ga er 3 trafo's in zetten dan heb ik als HV wat meer spanningen. 200V, 500V en 1000V, dan nog ruimte voor een spanningsverdubbelaar erbij vrij houden en ik kan alles aan. Lijkt me wel het beste om het in een metaal doosje te doen met een stroommeter erop in de HV lijn. Ik heb namelijk ook een 0,5 ohm shunt weerstand in de "grabbel voor 1,50 doos" in bladel gevonden.
Mijn diodes gaan tot 800V (1600 reversed), is dat OK ?
Dat is de eerste keer dat ik diodes met koelribben zag.
De microfoon MC60A van kenwood die ik daar kocht is beneden verwachting, het halve binnenwerk is weggesloopt en wat er zat leek erop alsof het met een 1000W bout was gesoldeerd als het tenminste nog vast zat (ik trek dat blijkbaar aan) maar de FT201 van Hugo was boven verwachting mooi.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (21%)]
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ik heb nu gewoon de voorversterker er voor gehangen, gewoon door de Volt-in's met elkaar te verbinden, de aardes en de uitgan van de VV aan de ingang van het IC.
Dan stroom er op. Een herrie die ik kreeg, als er nog niet eens iets, mp3-speler oid, aanhangt!Allemaal gekraak en gebrom en getik! Dan hang ik de mp3-speler eraan, die heeeeel zacht staat...
Dan krijg ik me een herrie! Nog veel erger!
bijvoorbeeld, Gepiep/Gbrom/Gekraak/Knal-achtige geluiden die iets weg hebben van de muziek die opstaat en nog meer herrie!
Wat is dit? Oscilleert ie?
Net achtergekomen, het lijkt wel alsof hij veeeeeeeeeeeeeeeeel te hard staat, ik ga denk ik even proberen de versterking van de VV minder te maken...
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (12%)]
Op 24 december 2007 09:00:00 schreef fred101:
Mijn diodes gaan tot 800V (1600 reversed), is dat OK ?
Voor de 1kV trafo is dat onvoldoende., dan moet je twee diodes in serie zetten.
Kijk even bij PA0FRI: http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Lineairs/HV1100/hv1100sch.htm
@pietdepiet: Die voorversterker is overbodig bij een mp3-speler.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Vandaar dat het dus zo vervormt...
Want los werken ze wel...
Oké, maar waar heb je het dan wel voor nodig? Kristalradio bvb?
Waarom maakt hij dan zo'n t*ring herrie als er niks aanhangt?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (20%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@Piet:Hij lijkt inderdaad te oscilleren. Je moet de voedingsdraden van de voorversterker aansluiten op de plek waar de voedingselco (220uF geloof ik?) aangesloten zit. Eventueel de elco nog wat vergroten, en/of een 22nF condensatortje parrallel aan de elco zetten. Maar het kan soms best wel een werk zijn om zoiets stabiel te krijgen. Het kan ook helpen om de voorversterker via een 100 Ohm weerstandje te voeden.
Het probleem is het volgende. De eindversterker trekt erg veel stroom, en omdat ie zoveel stroom trekt kan de voedingsspanning een beetje heen en weer gaan op het ritme van wat de eindversterker versterkt. Maar aan de andere kant is de microfoonversterker erg gevoelig, als die een klein beetje signaal via de voedingsspanning binnenkrijgt, dan gaat ie dat ook versterken. Dat komt dan in de eindversterker terecht, die het weer op de voeding zet, en dan is het kringetje rond. Zo krijg je allerlei vreemde geluiden. Het wordt vaak nog veel erger omdat de draden een beetje weerstand hebben. Als daar stroom doorheen loopt, dan komt er op bepaalde plekken in de draden ook weer ene klein beetje signaal/storing op te staan. Daarom moet je op 1 plek proberen om echt een stabiele voedingsspanning te hebben, door daar een flinke elco en nog wat kleinere condensatoren parrallel te zetten. Op deze ene plek is de voedingsspanning dan als het goed is constant. En je kan dus een draad vanuit deze plek veilig naar eindverstker trekken, en naar voorversterker trekken.
Maar op de draad die vandaaruit naar de eindtrap loopt zie je dan hoe verder je de draad volgt, meer storing op de voedingsspanning komen.
Hij werkt nu verder op zich wel goed, die voorversterker, neem ik aan?
Als je niets op de voorversterker aansluit zou het stil moeten worden. Hoogstens een klein brommetje, maar meer niet. Anders zit je fout. Heb je nou trouwens de volume-potmeter er al wel in gezet?
Ja, lege batterij. Achja, stomme fouten kunnen de besten overkomen. Ik ben al de hele tijd bezig met een 9-tal filters te maken. Daarvoor moet ik dus 18 spoelen trimmen. De lage frequenties ging allemaal best. Maar de hoge frequenties (30MHz) was een probleem. Ik kreeg het maar niet goed. Bleek nou uiteindelijk dat de draadjes met krokodillenklemmen van 25cm/stuk het probleem waren. Nou werkt het wel goed.
Mooi hoor, Henry, precies zoals het eruit hoort te zien, zo'n buizendingetje 
@Fred: Begrijp ik nou goed dat je alweer een transceiver erbij hebt?

Als je wilt kun je van mij nog een hele serie 5V zenerdiodes krijgen om de spanning instelbaar te maken. Ik weet alleen niet hoeveel ik er heb. Misschien haal ik de 160 niet, maar 100 zijn het er denk ik wel. Kan je mooi 500V in stapjes van 5V maken... Ik begrijp toch ook niet waarom ik die dingen ooit gekocht heb. Ik heb er in 2 jaar tijd nog niet eentje gebruikt. 
Wordt ie trouwens kortsluitvast? 
Pietdepiet
Als ik, de VV in zijn eentje aansluit, is het stil, nou ja stil, maar inderdaad een kleine brom...
en als ik de eindversterker alleen aansluit is het 'stil'.
Zodra ze samenkomen gaat het mis...
Nee ik heb nog geen volume pot ertussen, die was ik vergeten bij okaphone te halen, moet ik als ik in de stad ben nog even halen...
Dan ga ik morgen dat met die elco's even doen...
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Het is makkelijker met volumepotmeter ertussen. Als het volume zacht staat is de kans groot dat ie dan nog normaal werkt. Dan kan je m op het randje zetten, en kun je makkelijker zien welke veranderingen verschil maken.
Ohja, ook belangrijk, de MP3-speler moet je aansluiten bij de voorversterker. Dus de aarde bij de voorversterker pakken, en niet de aarde bijvoorbeeld vlak naast de luidspreker, want daar staat ook weer signaal op vanwege de weerstand van je bedrading.
Ja, het is altijd even klooien voordat je een versterker met veel versterking aan de gang hebt. Is bij mij ook altijd een probleem.
Op 24 december 2007 15:30:53 schreef Pietdepiet:
Vandaar dat het dus zo vervormt...Want los werken ze wel...
Oké, maar waar heb je het dan wel voor nodig? Kristalradio bvb?
Bijvoorbeeld, maar dat kan nog meer versterking gebruiken.
Maar er zijn genoeg andere bronnen (tuner, radio, tapedeck, PU etc).
De voorversterker is er om het gat tussen het nivo van die bronnen en het nivo dat nodig is om de eindversterker volledig uit te sturen. Daarom moet deze ook regelbaar zijn.
In de mp3-speler zit al een eindversterker, dus het signaal is al snel over het nivo dat nodig is om de eindversterker volledig uit te sturen.
Waarom maakt hij dan zo'n t*ring herrie als er niks aanhangt?
Een combinatie van veel versterking en een hoge ingangsimpedantie, vandaar die potmeter. Zet maar eens 10-22k over de ingang.
Het alubakje heeft nu een ingebouwde rookgenerator...
Nog net zichtbaar naast de bovenste elco, die is dus te licht, even de P=U*I vergeten
. En de buisvoet zit verkeerd om, dus er kan weer gesloopt worden.

Onderin van links naar rechts:
-6.3Vac -> 12.6Vdc Greinacher verdubbelaar
-100uF/400V + bleederweerstanden (3*33k in serie) HV-afvlakking.
-HV bruggelijkrichter.
(Z)weetvoetje
Leuk leuk leuk. Maar je hebt m dus nog niet aan de gang gekregen?
Toch jammer dat er niet van die grote staande elco's op het chassis zitten 
Pietdepiet
Maar moet ik de VV en het ic dan los voeden??
met dioden ofzo?
+---------|>|-------IC
TRAFO + +---------|>|-------VV
TRAFO - +-------------------VV
+-------------------IC
Ik voed nu gewoon de VV en verbind die door aan het IC...
EDIT: Het is nu zo, dat als er niks aanhangt dat hij hééél erg bromt! En het hééél erg, bedoel ik ook heel erg, je voelt de lucht door de box verplaatst worden...
Hij trilt dus op een lage frequentie...
Volgens mijn stemapparaat, op precies 50Hz.
En met een mp3-speler eraan heb ik het idee dat hij gewoon veeel te hard is... Maar daar heb ik dus een pot voor nodig... + Die brom hoor je ook nog, als de mp3 er aanhangt...
Over die voedings elco's, ik heb er 2, 1 van de VV en 1 van het ic...
1uF en 220uF.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (12%)]
Op 25 december 2007 12:11:19 schreef (Z)weetvoetje:
Leuk leuk leuk. Maar je hebt m dus nog niet aan de gang gekregen?
Jahoor, de weerstand is nog 'heel', er komt al geluid uit de penthode.
Toch jammer dat er niet van die grote staande elco's op het chassis zitten
Jammer maar ik heb de beugeltjes niet, en dan krijg ik ook ruimtegebrek.
@Pietdepiet: Zoiets:
Voeding
+ --+---------------------IC
|\--------------------VV
|
+
_ 220uF/16V
|
|/--------------------VV
- --+---------------------IC
Aparte voedingsdraden vanuit de voeding naar de eind- en voorversterker.
Ik heb bij de voeding/batterij een extra elco getekend, dat kan wat rotzooi schelen.
Edit: Hey, trafo! Wat voor trafo?
(Z)weetvoetje
@Piet: Gebruik je nu een voeding? Ik denk het wel? In dat geval moet je je geen zorgen maken. Als je eenmaal een spanningsstabilisatortje achter de voeding hebt hangen moet het dan bijna helemaal weg zijn.
Als je het op een andere batterij hebt hangen nu, dan is de versterker waarschijnlijk gewoon erg gevoelig. Als je de ingang kortsluit zou het dan stil moeten worden. Is dat niet zo, dan is het fout. Maar gezien het 50Hz is, dan zal het wel goed zitten.
@Henry: Ik kan niet wachten totdat ie helemaal in elkaar zit. Leuk, met die plaatjes, ik leef helemaal mee
Houdt ons op de hoogte!
En dan ga ik maar weer lekker me 18 spoelen van me 9 bandfilters trimmen, en de 4 potmeters en 2 trimmers van de dubbelgebalanceerde varicapmixer. 
Toch best veel werk voordat je een enigszins bruikbare zender in elkaar hebt zitten...
Pietdepiet
Met voeding en batterij, beide brom...
De voeding is die verschrikkelijke trafo(Die ipv 12V 21 gaf met 45V~ erbij) gevolgd door een spanningsstabilisator van 12V... gevolgd door een spanning stabilisator van 6V...
Daarmee dus die 50Hz brom...
en een batterij van 9V (Vol) die ook gevolgd is door de 6V Spanningsstabilisator....
Daarmee een lagere, bijna niet hoorbare brom - je hoort de box wel heen en weer gaan - ik gok iets tussen de 20 en 30 Hz...
Als ik de ingang kortsluit hoor een gepiep en geknetter...
Is die VV eigenlijk wel nodig?
Ik zit relaxed achterover in de Swarovski Kerstkransen, af en toe een bavaroise van gefileerde fazant tot me nemend, met een slokje Margaux 1928 om het soepel weg te spoelen. En ik zie hoe zekere meisjes hier op het forum de meest vreselijke dingen overhoop halen en stap voor stap erachter komen wat je allemaal fout kunt doen. Wat heerlijk is het om eens even lekker helemaal NIKS te solderen en te zien hoe anderen in de misère zitten. Dank jullie wel ... Hierbij feliciteer ik iedereen die wél wat gelukt is - vergunningen enzo - en spreek ik mijn warm medeleven uit met alle blunderaars...
@Piet: uit de noodkreten lijkt mij één ding duidelijk: je werkt ergens aan de ingang met een veel te groot signaal, dus oversturing. Ik had ooit (1962 of zo) mijn eerste HiFi transistor voorversterker klaar, sloot hem aan op de radiodistributie (voorloper van de kabel) en heb dagen zitten janken voor ik erachter was dat ie gewoon veel te veel te slikken kreeg.
En o ja: drieletterwoorden mogen niet op dit Damesforum, ook niet met sterretjes. Inplaats van "die ***schakeling" mag je wél schrijven "die stoute schakeling" of als het héél erg is "die dekselse schakeling". Krachttermen mogen in de vorm van @#$%^& of als "wel alle drommels nog an toe".
@(Z): WAT KRIJGEN WE NOU?? Zit jij als groot academicus met snoeren van 25 cm en krokodillenklemmen in HF filters te werken?? Teken voor de grap eens de vervangwaarden (L, C) in je schema...
Ja, ik dacht wel dat die opgevoerde Costas schakeling van de Frequentieschaar je zou bevallen. Ik heb hem indertijd gebouwd in iets andere versie en een tijd gebruikt met een mooi lang nalichtend beeldbuisje voor de spaghettiplaatjes. Het lastige onderdeel in de originele schakeling is de MF trafo met middenaftakking, die ook nog laagimpedant moet zijn. Maar die diodedetectors kunnen natuurlijk beter en die reactantiebuis vervang je ook zo. En ja, hij is primair voor AM bedoeld, om lekker met die 2 zijbanden te goochelen. Met AM heb je ook last van selectieve fading en daar is dit een probaat middel tegen.
@Henry S. Mooi uitroepteken bij de HV!
Pietdepiet
Net ergens een 10K log potmeter gevonden en die aan de ingang gehangen, maar die dekselse (Zo wel goed?) versterker knettert en bromt alleen maar hoe ik die potmeter ok draai...
(Z)weetvoetje
@Piet: Je kan beter de potmeter tussen voorversterker en eindversterker zetten.
Heb je nou de voedingsdraden al omgegooid? Want dit is bijna altijd het belangrijkste probleem. Ik zou dan in de + voedingsdraad nog een weerstandje van 47-220 Ohm opnemen. Een elco van 47uF heeft de VV al...
Omdat je gepiep en geknetter hoort wanneer je de ingang kortsluit, oscilleert ie.
En nogmaals: Houdt er rekening mee dat ieder stukje draad dat je plaatst, dat dat een bepaalde weerstand heeft. Een draadje naar aarde bestaat eigenlijk niet zo heel erg, omdat vooral bij de eindversterker ook allemaal signaalspanning op de aarde ligt.
Kan je misschien een foto posten?
@Frithjoff: Ja, iedere fout die te maken valt, maak ik ook hoor. Met die 25cm draden had ik ook niet verwacht dat de signaalgrootte nog erg representatief was. Maar ik redeneerde foutief dat als ik de aarde van de probe op het filter aansluit, envenals de probe zelf, dat ik dan alleen signalen meet die er op het filter te meten zijn. Dan klopt er wel niets van de amplitude, maar om af te regelen leek me het wel genoeg. Het vreemde was echter dat de spanning over een LC-kring in resonantie juist 0 was, en buiten resonantie was er wel signaal over de parallelkring. Moet niet kunnen, gebeurde toch...
Ja, ik zit nu dus na te denken over een systeem waarmee ik dus van boven, en van onder de frequenties af kan snijden. 2 oscillators waarmee ik dan een hoge afsnijfrequentie instel, en een lage. Probleem is dan de fasefilters. Want die moeten een breed bereik hebben van 100Hz-10kHz. Daar moet ik dus nog wat verzinnen dat ik het anders kan doen.
@(Z): er zijn wel bredere audiofilters dan de gebruikelijke, maar 100Hz-10kHz lijkt me te fors. Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden. Ken je die truc om met scherpe MF filters en mengen een continu-variabele bandbreedte te krijgen?
Heerlijk weer om eens in het museum (de zolder dus) rond te dwalen en te bladeren in de verzameling.
@(Z), het filter/ontvanggedeelte van die schaar is overgenomen uit de SSB ontvanger van PA0PVP die al eerder was beschreven.
Dáár werd wèl vermeld dat de frequentieregeling uitgeschakeld moet worden als je modulatiesoorten zonder draaggolf wilt ontvangen.
PA0CX noemt in "De frequentieschaar" maar één keer het woord EZB, in een opsomming van wat je kunt ontvangen. Verder heeft hij het alleen over AM (en PM). Alleen bij het figuurtje komt EZB nog een keer voor, bij de cirkel. Niet dat je in het echt op een EZB signaal een cirkel krijgt; alleen bij fluiten in de microfoon wel.
(Z)weetvoetje
Ah, vandaar, ik dacht al dat dat uitgeschakeld zou moeten worden. Maar het had gekund dat de FM die erbij komt niet uitmaakt.
@Frithjof: Dat filter moet de audio in fase draaien. Het is dus niet zomaar een 100Hz tot 10kHz filter. Alles wat buiten dat filter valt wordt niet weggeknipt. Het bouwen van dat filter is nogal lastig om goed te doen. Dus ik wou daarom eens kijken of ik misschien ook een andere methode toe zou kunnen passen dat een dergelijk effect geeft, maar waarvoor niet 2 belachelijk grote filters nodig zijn.
Ja, ik was op de hoogte van de methode met filters. Maar dat vind ik niet
. Da's namelijk door iemand anders al bedacht.
Maar goed, eerst die zender maar af he. En er moeten ook wat voorbereiding gepleegd worden om het nieuwjaar knallend in te gaan. Er moeten nog wat chemicalien ingeslagen worden, en bij elkaar gestopt 
Je zult zien dat al dat soort fasedraai-toestanden uit een alfa en een beta kanaal bestaat, waarvan de outputs dan 90 graden uit elkaar liggen.
Meestal doen amateurs dat met opamps. Met in beide kanalen twee opamps red je het heel aardig voor normaal spraak. Wil je een grotere bandbreedte, maar geen grotere fout, dan moet je meer trappen per kanaal gaan gebruiken.
Van 100 Hz tot 10 kHz kun je met tweemaal drie opampjes doen, met een minimale zijbandonderdrukking van 37 dB. Met tweemaal vier kom je op 51 dB. Tenminste, als je de R's precies op waarde regelt. Gebruik je 1% weerstanden, dan lever je een paar dB in natuurlijk.
/e: Elektuur had ooit een boekje, "praktische filterschakelingen" of zoiets heette het; daar stond het ontwerp van zo'n faseding in.
(Z)weetvoetje
Ochja, ik weet ook wel hoe je zo'n faseding maakt hoor. Ik ga liever voor de passieve variant. Dan red je volgens mij een betere onderdrukkig. Da's zo'n netwerk met steeds een combi van 4 R's en C's.
Staat in mn artikel hoe je het kan bouwen en doorrekenen. Ik heb voor mn zender ook toegepast. Maar daar heb ik dus nog geen meetresultaten van. Het probleem aan dit type is de verzwakking en zeer hoge uitgangsimpedantie. Je zou er dan zo nu en dan wat extra versterking tussen moeten zetten voor een breder bereik. Voor extra onderdrukking zou je eventueel 2 filters kunnen doen per frequentie, i.p.v. 1. Dan heb je dubbele filtering, zonder veel extra moeite.
De methode met opamps vergt geloof ik ook meerdere R's en C's per opamp, dat krijg je ook niet mooi afgeregeld als je dat met instelpotmeters gaat proberen.
Pietdepiet
oké even tussen door...
Iets hééél vreemds....
Ik ben bezig een oude CD-speler van ons te reparen, en moest het signaal even versterken, dus gebruikte daar mijn IC voor... Gaat prima, maar opeens, zet ik de CD-speler op pause, en ik hoor heel zacht nog geluid, dus ik met mijn oor tegen de box, en jahoor, iets arabisch.
Ik zet de CD-speler helmaal stop en haal de cd er uit, en ik hoor het nog steeds...
Dus ik denk dat het iets van radio is, maar hoe kan dat???
Radio ontvangen, op een versterker + CD speler...
Misschien heeft het wel niks met dit topic te maken, maar radio was het enige wat ik kon bedenken...
rbeckers
Overleden
Dit kan heel gemakkelijk gebeuren.
Het hf signaal komt binnen bij de cd speler en wordt daar ergens gedemoduleerd.
Wat helpt zijn feriet kernen/neusjes/kralen om de kabels te plaatsen.
Oeps, dat is de Wet van Murphy.