en over welk niveau wiskunde gaat het? :D

Op 4 oktober 2007 08:13:08 schreef Darkangel:
Waar ik dus minder goed in ben is de digitale techniek.
Ik moet heel lang nadenken om een schakeling maken.

En waaraan denk jij dat het probleem ligt.

Op 4 oktober 2007 20:43:33 schreef uZion:
[...]
En waaraan denk jij dat het probleem ligt.

Ik snap het ook niet.. met digitaal hoef je alleen maar met 0 en 1 bezig te houden.. wiskunde krijg je ook nog 2, 3, 4 ... 9 bij O.o

Op 3 oktober 2007 16:43:11 schreef Mitchell S:

Als je van HBO afkomt heb je eerst een schakeljaar. Dan heb je vrijwel alleen maar wiskunde vakken, en in dat jaar zit ik nu. Wat U zij over Master of Business Administration lijkt me eerlijk gezegt helemaal niks. Ik heb ook niet de ambitie om een team te leiden. Ik wil graag met een aantal technici problemen oplossen of ontwerpen. Ik wil zo min mogelijk met papierwerk te maken hebben\, puur omdat ik dat niet leuk vind op dit moment.

Het klinkt lullig, maar aan de pure techneut is tegenwoordig weinig behoefte meer.
Je moet op de hoogte zijn van management, outsourcing, planning, calculatie, en een commerciële insteek hebben.

Techniek is bijna bijzaak geworden tegenwoordig.......is helaas mijn ervaring.

Op 4 oktober 2007 18:27:20 schreef Mitchell S:
en over welk niveau wiskunde gaat het? :D

40 meter en meer is al aardig hoog....
ik ben al bang op de eerste sport van ene trapladdertje.. dus (hogere ) wiskunde is aan mij niet besteed

[Bericht gewijzigd door free_electron op (22%)]

Op 4 oktober 2007 21:36:55 schreef KT88:
[...]
Het klinkt lullig, maar aan de pure techneut is tegenwoordig weinig behoefte meer.
Je moet op de hoogte zijn van management, outsourcing, planning, calculatie, en een commerciële insteek hebben.

Techniek is bijna bijzaak geworden tegenwoordig.......is helaas mijn ervaring.

Ja dat bedoelde ik juist want de meeste bedrijven willen toch iemand die kennis heeft van de techniek en ook het management. Want jammer zal het wel zijn als een ervaren MTS'er straks met zijn MBA diploma de baas over jou moet zijn die wel een Ir titel heeft.

Volgens mij leer je heel veel goeie bedrijfsvaardigheden van je electronicahobby:

Je moet ideeën verzinnen, kennis en begrip opdoen (internet, boeken, forums), problemen oplossen, plannen maken en schema's tekenen, onderdelen zoeken en inkopen, voorraad bijhouden en orderen, netjes en overzichtelijk werken en vooral doorzettingsvermogen en motivatie hebben om je ding af te maken. Daarnaast moet je vaak programmeren en als je dan ook nog inkoopakites organiseert dan doe je ook nog marketing, verkoop etc.

Kijk je waar de problemen liggen in je eigen projecten dan kom je misschien tegen waar je goed en minder goed in bent in een bedrijf.

Ja ik weet niet ik denk dat ik niet goed ben in het combineren van verschillende poorten tot bijvoorbeeld een motorsturing voor links rechts en stop.
Daar moet ik zo lang voor gaan zitten denken dat ik het dan uiteindelijk wel weet maar dt duurt echt te lang. Maar een andere reden kan ik zo gauw niet bedenken

Op 5 oktober 2007 00:54:17 schreef richardbloe:
Volgens mij leer je heel veel goeie bedrijfsvaardigheden van je electronicahobby:

Je moet ideeën verzinnen, kennis en begrip opdoen (internet, boeken, forums), problemen oplossen, plannen maken en schema's tekenen, onderdelen zoeken en inkopen, voorraad bijhouden en orderen, netjes en overzichtelijk werken en vooral doorzettingsvermogen en motivatie hebben om je ding af te maken. Daarnaast moet je vaak programmeren en als je dan ook nog inkoopakites organiseert dan doe je ook nog marketing, verkoop etc.

Kijk je waar de problemen liggen in je eigen projecten dan kom je misschien tegen waar je goed en minder goed in bent in een bedrijf.

daar ben ik het helemaal mee eens. en dat is ook wat ik een beetje bedoel. Ik wil kwa kennis vooral studeren op elektro. De rest leer ik gaanderweg, zoals richard al zegt.

Tijdens mijn afstudeerstage heb ik een universele draadloze (2,4GHz) afstandsbediening met lcd-touchscreen ontwikkeld. Daarbij was het onder andere vanzelf sprekend dat je afwegingen maakt tussen gebruiksgemak en kosten. En zo is het denk ik ook in het bedrijfsleven. Dure producten zijn "slecht" te verkopen...

Op 5 oktober 2007 00:54:17 schreef richardbloe:

Misschien wel maar toch niet voldoende om een bedrijf te sturen. De meeste ondernemers zoeken mensen met kennis zowel in technische en management richting.

ik wil jullie niet allemaal tegenspreken (jullie als hardwerkende werkernemers weten ongetwijfeld meer over het bedrijfsleven dan ik als studentje )

maar ik kijk regelmatig naar vacatures op internet, om ook mijn studie daar een beetje aan te passen. Maar ik kom een hoop functies tegen waarbij een master wordt vereist, waarna vervolgens allerlei specificaties tussen staan, maar ik kom dan eigenlijk zelden iets tegen over bedrijfsvoering. Wel zaken als Labview, matlab, programmeertalen, microcontroller types, interfaces, talen e.d.

misschien is het ook omdat ik een baan zoek waarbij ik onderdeel ben van een team(van allerlei hoogopgeleiden) i.p.v. bij een bedrijf waarbij ik mensen onder me krijg. Daar ligt mijn hele ambitie niet.

Op 9 oktober 2007 06:58:51 schreef Mitchell S:
misschien is het ook omdat ik een baan zoek waarbij ik onderdeel ben van een team(van allerlei hoogopgeleiden) i.p.v. bij een bedrijf waarbij ik mensen onder me krijg. Daar ligt mijn hele ambitie niet.

Ja dat klopt want als je een MTS'ers bent dan is jou ambitie natuurlijk om een HTS'er te worden. Maar als je een HTS'er bent dan denkt je al meer om een eigen bedrijf te runnen. En dan hebt je natuurlijk niet alleen de technische kennis nodig.

mvgr uzion

ik heb eerst MTS gedaan, toen HTS en nu TU :D

maar heb zelf geen interesse in een eigen bedrijf. En dan zou ik ook niet willen.

[Bericht gewijzigd door Mitchell S op (49%)]

En als je klaar bent met TU wat dan??

dan heb ik nog geen idee wat ik precies wil gaan doen. Wellicht ben ik tijdens me master met iets heel boeiends bezig, en denk ik, daar wil ik me brood in verdienen..

Op 13 oktober 2007 22:47:50 schreef Mitchell S:
Wellicht ben ik tijdens me master met iets heel boeiends bezig, en denk ik, daar wil ik me brood in verdienen..

Mag ik weten wat dat is? Of is dat geheim??

Digitaal, aandrijving en automatisering technieken zijn mijn grootste interesses.
Microcontrollers heel interessant en al veel mee gedaan.
Ik braak van analoge HF toestanden zoals afgestemde kringen, bode diagrammen, spoelen, imaginaire en reële delen,...

Ik zou heel graag eens met die verdomde FPGA's aan de slag willen, daar ben ik nog een zero in :-).
Als ik ooit eens vijf minuten tijd heb zoals Louis Neefs zegt ;-).

Maar welke ucontroller gebruikt je nu??

Op 20 september 2007 17:02:55 schreef uZion:
Wij hebben allemaal onze tekortkommingen. Mischien ben je goed in een bepaalde onderwerp maar weer zwak in een ander. De bedoeling is om te noemen wat jij nu weet en ook wat jou aspiraties zijn.

.

heeeeeeemmm, alles eigenlijk!!!
ik ben echt een leek in de electronica maar ben enorm geinteresseerd en zou enorm graag meer willen...
bvb opamps, je kan er enorm veel informatie over vinden maar als het aankomt op uitleg over complexere kringen zit ik toch met enorm veel vragen waar je in de boekjes nauwelijks uitleg over vind.
dit vind ik enorm moeilijk, als je tracht de componenten individueel te bekijken dan is dat bijna altijd anders, overal weerstanden, condensatoren , dan een r naar de massa, dan een condensator naar de massa,........en blijf zo maar doorgaan.
Dan zou je moeten kunnen vragen, waarom dat, waarom dit...
als je de basis al te pakken hebt, dan zit je daarna vast in de complexere schema's.
je zou eigelijk al een ingenieur in de electronica moeten kennen om hem(en die dan nog wil) elke keer opnieuw wat vragen te kunnen stellen zodat je er uiteindelijk ook wat mee weg bent.
alhoewel op dit forum wel veel opgelost geraakt blijf je (uit interesse) toch altijd met vragen zitten.

was het maar zo simpel als pompwater, alhoewel, pompwater is ook niet zo simpel....;)

Hier een link voor opampweetjes:
Opamps for everyone
Ik weet het, het is de zoveelste keer, maar je moet hem maar eens bekijken.

- - big bang - -

de zoveelste keer? ik ben nog niet tegengekomen.

interesant leesvoer, thnx!

edit @riktw:
ach, datasheets van microcontrollers zijn ook soms 600+pagina's...
print ik ook gewoon canonip4200, kan boekjes maken. dan heb je 4 pagina's per vel en leesbaar

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (55%)]

ik ken hem ook nog niet maar ff printen zit er niet bij.
600zoveel pagina's hallo zeg.
ik heb ergnes een pdfje met een korte bondige uitleg daarover maar ik weet niet meer waar.

> Waar ben je minder goed in, maar wil het toch beheersen.

Vrouwen !

Op 25 oktober 2007 23:16:41 schreef joopv:
> Waar ben je minder goed in, maar wil het toch beheersen.
Vrouwen !

:D
Verder zou ik nog weleens wat willen doen met die lieve CPLD-achtige speeltjes... Jammergenoeg passen ze nogsteeds niet in mijn breadbord. Verder zou het misschien wel leuk zijn om wat meer te leren over het analoge deel van de elektrowereld, en dan vooral versterkers en RF... (radioamateurlicentie misschien ooit nog?)

ik weet niet veel van elektronica ik zit op een electro techniek opleideng maar ik wil graag meer dingen weten dan de standaart dingen die je te leren krijg van de elektronica
ik ontwerp ok graag printplaaten als ik een schema krijg toe gereikt