Hallo,
Techneuten,ik ben op zoek naar een niveausensor voor een benzine tank. Ik wil van de oude vlotter af want ik krijg daar een punthoofd van, het ding is niet zuiver genoeg.
Nou dacht ik eraan om een sensor te plaatsen, deze zijn beter en precies. Ik heb een analoge benzinemeter, ik heb wel wat bij conrad zien staan maar ik wil ff verder zoeken.
Waar kan ik nog meer kijken op nederlandse site's.
bvd Kever
Als je het echt precies wilt hebben kun je alleen wegen. Het niveau is altijd een benadering omdat vrijwel geen enkele tank van boven tot beneden hetzelfde model heeft.
tja. en wat is niet zuivergenoeg,
alleen als je stilstaat is de zaak "klots vrij"
en kun je zuiver meten.
voor de rest is het een gemiddelde meten.
blijft over, een pijp met een klein toevoer gaatje,
waarin het nivo redelijk stabiel blijft.
hierin een (als ik het goed heb) een capacitief
meetlint plaatsen, dan ben je redelijk zuiver denk ik.
pm de boel een beetje te stabiliseren tegen het klotsen een elco met een weerstand monteren .
wat is de werstand waarde van je tank zender 0-90 ohm 20-180 ohm ?
Anoniem
Sine je hebt gelijk, niet rommelen aan een benzine tank, dat spul kan branden, vooral de damp als hij bijna leeg is!!
als jij dat aangestoken krijg , krijg je van mij een nieuwe tank
heb je wel eens gezien hoe dat in een tank zit? nee nauw gewoon open en blood
benzine en zijn damp zijn ontbrandbaar , de concentraties zijn veel te hoog om te ontsteken, alleen het juiste mengsel is explosief.
ja natuurlijk moet je uitkijken met wat je doet maar dit is allemaal wel weer erg overtrokken!
Op 7 oktober 2007 16:41:49 schreef H-Lab:
Sine je hebt gelijk, niet rommelen aan een benzine tank, dat spul kan branden, vooral de damp als hij bijna leeg is!!
Welnee. In een benzinetank zit nl benzinedamp en geen zuurstof. Brand voor geen meter.
De explosiegrenzen van benzine liggen tussen de 0,8 en de 6% in de lucht. In een tank zit een veel groter percentage damp dan 6%.
In oude auto's zit zelfs gewoon een vlotter aan een draadgewonden open potmeter. En die ontploffen ook niet.
Maar je hebt zeker gelijk met de waarschuwing op zich. Met een vat vol benzine moet je voorzichtig zijn.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (11%)]
LaStei
carpe cerevisi
Als je het een beetje gesloten wilt houden... Voor een applicatie hebben wij een druksensor onderin eem (1500 ltr, 50 cm hoge) tank gemonteerd, en dan met een uC terug gerekend hoeveel diesel er nog in zit. Misschien een idee?
lijkt me beetje over done, een tank van een kever staat hooguit 50cm benzine in , is dat me een druksensor nog nauwkeurig te dedecteren
+ sensor is wel erg duur voor deze oplossing, maar TS heeft nog niet verteld WAT er nu mis is met z'n meting
Ja nu weet ik nog niks,de ohmse waarde is bij volle tank 4 Ohm en bij lege tank 70 Ohm. Mischien helpt julie dit verder.
bvd.
Ja dat helpt, maar je heb nog steeds niet duidelijk gemaakt wat je probleem is, ja onnaukeurig, maar in wat voor een opzicht?
duidelijke probleem stelling leverd ook een duidelijk antwoord op , nu moeten we maar gissen.
Het simpelste lijkt me gewoon 'n plastic buisje in de tank te maken.
Hierin kan je dan 'n vlottertje met peilstok plaatsen.
Dit zal over het algemeen erg weinig afwijken.
mvg
Anoniem
Shiptronic & GJ, ik weet precies hoe dat in oude auto's zat, vaak genoeg aan geknutseld, wat ik bedoelde te zeggen is, dat je goed moet weten wat je doet, je werkt met brandstof, komt denk ik omdat ik lang aan vliegtuigen gewerkt heb, daar werd altijd heel voorzichtig gedaan met de brandstof, beroepsdeformatie heet dat!
Maar een simpele peilstok is DE oplossing dat zat ook in m'n eerste 2CV bouwjaar 1959, maar je moest wel uitstappen om te controleren.
Gr. Hans.
als het puur de ouderdom is , versleten/ af en toe slecht contact maken.
dan kun je toch gewoon een nieuwe monteren , zo duur zijn die dingen ook weer niet voor een tien je of 3 a 4 moet je er een hebben.
monteer anders een setje uit de watersport zaak , klok en zwemmer zijn op elkaar ingesteld en de vlotter is universeel , die kun je zelf makkelijk op lengte maken een aanpassan naar de diepte/vorm van de tank
Wat heet onnauwkeurig?
Als de zaak niet versleten is (of als je een nieuwe hebt gemonteerd), zal toch steeds bij dezelfde inhoud, dezelfde weerstand worden gemeten.
Dat dit niet lineair oploopt is wat anders. Als dat het probleem is, dan kun je de boel eens opmeten (steeds 5 liter erin gooien en kijken wat de weerstandswaarde is).
Dan kun je een omrekening maken. Met een pic, of met een opamp schakeling, of.. er zijn meer methoden.
Wat ook nog kan is een pulsgever in de brandstofleiding. Je krijgt dan voor iedere liter een aantal pulsen die je kunt tellen en dan weer verder rekenen. Uitgaande van een volle tank weet je dan ook hoeveel je nog hebt.
Op 9 oktober 2007 21:05:30 schreef shiptronic:
let op met een retour leiding ! dat moet je er weer aftrekken, want dat is niet verbruikt
Haha, wanne zever over dit ding, TS geeft niet thuis ?
Maar je kunt ook 'n camera voor de peilstok zetten.
Mot je wel op de peilstok aangeven hoeveel er nog inzit.
En de ontvanger oftewel het schermpje naast je.
Zo'n deurbelcamera met schermpje is toch niet zo duur.
mvg
klein is fijn
Moderator
Op 10 oktober 2007 00:46:04 schreef Wiedewa:
Maar je kunt ook 'n camera voor de peilstok zetten.
What's next? Ultrasoon niveaumeter?
Op 10 oktober 2007 01:03:35 schreef klein is fijn:
[...]What's next? Ultrasoon niveaumeter?
Die is er al. zie hier
Op 9 oktober 2007 21:05:30 schreef shiptronic:
let op met een retour leiding ! dat moet je er weer aftrekken, want dat is niet verbruikt
Deksels. Ik zal er aan moeten dat er ook nà 1960 nog auto's gemaakt werden...
;)
Op 10 oktober 2007 08:27:28 schreef Frederick E. Terman:
[...]Deksels. Ik zal er aan moeten dat er ook nà 1960 nog auto's gemaakt werden...;)
Diesels hebben altijd al een retourleiding.
klein is fijn
Moderator
Op 10 oktober 2007 08:22:16 schreef jojo:
Die is er al. zie hier
Ok.. Dat had ik niet verwacht. Toen ik las "Die is er al" dacht ik dat je gewone ultrasoon niveaumeters voor in opslagtanks bedoelde, niet dat ze het al zo klein hadden gekregen voor in een benzinetank.